כמה פאי זה יותר מדי? מחשבות לכבוד יום הפאי

ה-14 למרץ הוא יום הפאי הבינלאומי. למה חוגגים את יום הפאי? ומה טעם הפאי האהוב עליכם?

מה הפאי הכי טעים? ומה היחס הכי טוב בין הבצק למילוי? האנושות מתמודדת עם השאלות האלה כמעט מאז שגילינו את המספר פאי, מספר קבוע שמייצג את היחס בין היקף המעגל לקוטרו. כלומר בעוד שהמאפה פאי מגיע בהרבה צורות וטעמים, פאי המספר נשאר אותו הדבר בין אם מודדים מטבע או צמיג של משאית.

 

אז למה בעצם יש יום שמוקדש למספר הזה? החלטנו לשאול את אופיר גורודצקי, תלמיד לדוקטורט בבית הספר למדעי המתמטיקה באוניברסיטת תל אביב. "המספר פאי מתחיל בספרות 3.14," מסביר אופיר. "כיוון שבארצות רבות כותבים את החודש לפני היום בתאריך הלועזי, מקובל לחגוג את פאי ב-14 במרץ. אגב, פאי היה ידוע לא רק במצריים ובבבל העתיקה, אלא גם מוזכר בתנ"ך, שם ערכו מצוין כ-3."

 

בסוף הפאי?

אף על פי שרוב האנשים מכירים את המספר פאי כ-3.14, מתמטיקאים נאבקים למצוא את שאר הספרות של פאי מזה מאות שנים. לדברי אופיר, "לחשב את הספרות של פאי אחרי כמה עשרות זה בכלל לא פשוט. המון מדענים במהלך ההיסטוריה ניסו, כולל ארכימדס, פיבונצ'י וניוטון. במאה ה-18 מתמטיקאי אחד אפילו הצליח להוכיח שבספרות של פאי אין מחזוריות, כלומר שהן אף פעם לא חוזרות על עצמן בסדר קבוע."

 

העניין עם פאי, שריתק מתמטיקאים דורות רבים וממשיך לעשות זאת גם היום, הינו עד כמה הוא נפוץ בעולם שסביבנו. השמש, עדשת העין שלנו, ואפילו את האופן שבו נהרות מתעקלים וזורמים – את כולם ניתן לתאר בעזרת פאי.

 

אבל אם אתם שואלים אותנו, היישום החשוב ביותר לפאי הוא פאי תפוחים, לפי המתכון של סבתא כמובן.

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>