עץ החיים של מוזיאון הטבע

איך הגיע עץ שיטה מדברי בגובה 5 מטרים אל מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, באיזו שיטה הפך למיצג מרגש, ומה הקשר שלו לסין?

 

יחסי הדדיות, טורף-נטרף, ניצול או טפילות - החיים בעולמנו מבוססים על רשת מסועפת של קשרים והשפעות בין יצורים שונים. כל מי שראה בילדותו את "מלך האריות", יודע שככה זה בטבע, ולפעמים גם בין בני האדם, לטוב ולרע. זהו גלגל החיים​אחד המוצגים במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט שמתארים זאת נהדר, הוא מיצג עץ השיטה בתערוכה "מארג החיים".

 

במדבר הצחיח, עץ השיטה הוא מוקד של חיים, מעין נווה מדבר. בין ענפיו וסביבו התפתחה מערכת אקולוגית מורכבת ומופלאה, הכוללת עשרות מינים של יצורים חיים, המקיימים בין העץ ובינם רשת קשרים מורכבת. מקצתם גורמים נזק לעץ, ואחרים מעניקים לו שירותי האבָקה או הפצת זרעים. בעלי חיים רבים משתמשים בעץ השיטה כנקודת תצפית או כמקור צל, אחרים מקננים בין ענפיו או מטילים בהם את ביציהם. מגוון היצורים הרחב הזה מושך יצורים נוספים, בעיקר טורפים ואוכלי נבלות, אך גם יצורים שמקיימים יחסי הדדיות.

 

 

כדי להציגו במוזיאון, עבר עץ השיטה תהליך שימור מיוחד. ד"ר נעמה ברג, אוצרת התערוכה, סיפרה לנו סודות מאחורי הקלעים של הכנת המיצג המרשים.

 

שלב א': "אל תעקור נטוע"

"עצי שיטה הם מוגנים, ואסור לעקור עץ סתם כך, בוודאי לא עץ בוגר בגובה חמישה מטרים, כמו העץ שלנו. לכן היה צריך לבקש אישור מיוחד, ולאתר עץ שיועד מראש לעקירה, בלי קשר אלינו ולתערוכה שלנו. אחרי חיפושים רבים ובעזרת רשות הטבע והגנים וקק"ל, שאחראית על כל עצי השיטה בדרום, איתרנו עץ מתאים, שיועד לעקירה בעקבות הכשרה חקלאית שבוצעה. העץ נעקר, והועתק למושב פארן שבערבה."

 

 

 

 

שלב ב': בדרכים

"ממושב פארן הועבר העץ במשאית מנוף לסטודיו עיצוב במושב מזור, המתמחה בעבודות מורכבות כאלו."

 

שלב ג': שיטה בחניטה

"בסטודיו עבר העץ חניטה בתוך בועה גדולה של פחמן דו חמצני. כל העלים שלו התייבשו ונפלו, ונשארו רק הענפונים, הענפים והגזע."

 

שלב ד': הקשר הסיני

"לאחר החניטה, הדביקו לעץ 20,000 (!) עלעלים מפלסטיק, שנראים ממש כמו עלעלי השיטה והגיעו מסין הרחוקה. כשהעץ היה מוכן, הוא הועבר למבנה המוזיאון ברמת אביב."

 

 

שלב ה': ויגור זאב עם צבי

"באזור התצוגה במוזיאון מיקמנו את הפוחלצים סביב העץ ממש כמו שזה נראה בשטח. כמובן שבמצב הטבעי, לא נמצאים כל בעלי חיים במקביל סביב העץ, אבל לצורך התצוגה היה אפשר למקם זאב עם צבי באותה תמונה (מפגש שבטבע היה נראה אחרת.("

 

 

 

קראו עוד על מארג החיים של עץ השיטה באתר המוזיאון >

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>