• ראשי
  • מי היה המורה האהוב עליך? מי המרצה האהובה?

    היום יותר מתמיד, תהליכי הלמידה הם הרבה יותר מהעברת ידע. אז מה עומד בבסיסה של הוראה שמשאירה חותם?

    הם מלווים אותנו מילדות ועד בגרות, השפעתם נחקקת ומשפיעה על אישיותינו, וכשהם טובים באמת - הם מהווים מקור להשראה ולדחיפה קדימה אל מחוזות שגם הורים וחברים לא תמיד מצליחים לעזור לנו להגיע אליהם. אלו הם המחנכים והמחנכות, המורים והמורות, המרצים והמרצות שלנו.

     

    "חינוך ולמידה הם האמצעים המשמעותיים ביותר לשנות את העולם. תהליכי הלמידה מתרחשים לאורך החיים במרחבים שונים: במשפחה, במערכות החינוך הפורמליות והלא פורמליות, במקומות העבודה ובחיים הקהילתיים שלנו, כולל במדיות הדיגיטליות - כל אלה הם תהליכים חינוכיים המעצבים את זהותנו כפרטים וכחברה." אומרת פרופ' רחל גלי צינמון, ראשת בית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב.

     

    אז מה מאפיין את מי שנרשם ללימודי חינוך?

    "אהבת אדם." משיבה פרופ' צינמון, "אנשים שאוהבים אנשים ומתעניינים ביכולת ההתפתחות של אנשים ובאחריות של החברה לאפשר להם להתפתח."

     

    האם יש יותר סטודנטיות מסטודנטים ומדוע?

    "יש יותר סטודנטיות, אם כי יש עלייה במספר הסטודנטים המתעניינים. החברה עדיין מחשיבה את הטיפול, הדאגה והיחסים כתפקידים נשיים, ותהליכי החיברות וההבנייה החברתית גורמים לכך שיותר נשים ממשות וממלאות את התפקיד הזה. אבל חשיבות המגוון האנושי נכונה גם לתחום הזה, והחינוך ירוויח אם יהיו בו יותר גברים. הטיפול ואיכות היחסים ישתפרו אם נדאג למגוון. לאט לאט אנחנו מצליחים לקעקע את ההבנייה הזאת."

     

    מה ההתמחות המועדפת על הסטודנטיות והסטודנטים?

    "יש בבית הספר לחינוך שלושה אשכולות בלימודי התואר הראשון: אשכול תהליכי התפתחות ולמידה, אשכול חדשנות וחברה ואשכול טכנולוגיה. מאוד אוהבים אצלנו בבית הספר את ההיבטים של ההתפתחות החברתית, היחסים הבינאישיים והפרקטיקות. כל הלמידה נעשית בהקשרים החברתיים. בית הספר לחינוך מתמקד בתהליכי למידה והתפתחות בהקשרים רחבים. ככזה הוא רואה את החינוך כתהליך בינאישי וחברתי שמתרחש בהרבה זירות, בביה"ס, בגן, בקהילה, באוניברסיטה ואף במקומות עבודה. ההבנה והמחקר של התהליכים ההוראתיים בהקשרים שבהם הם מתרחשים, צפויים לתרום מאוד להתפתחות של הפרט ושל החברה."

     

    מהם התפקידים שיש היום לאנשי חינוך, שלא היו פעם?

    "ראשית, יש מעבר מאחריות להעברת הידע אל עבר טיוב תהליך הלמידה, עם דגש על דיאלוג חינוכי שבונה זהות. מאחר והידע כל כך זמין, אז התפקיד של הבניית זהות בהקשרים ערכיים וחברתיים רחבים מקבל משנה תוקף. בנוסף, ישנו ההיבט של הקשר של אנשי החינוך לייצור מדיניות. גם המרצים באוניברסיטה הם אנשי חינוך, עוסקים בהוראה ולמידה בהקשרים שונים. היום לתרגם ידע למדיניות ואחריות לפעול הוא תפקיד שמתחזק בשנים האחרונות. אם פעם מורים היו אחראים על העברת הידע, היום האחריות היא ללוות את תהליך הלמידה. איך התכנים נלמדים, איזו יכולת ביקורת יש עליהם, וזה שינוי מאוד משמעותי."

     

    "האתגר הגדול של אנשי החינוך הוא למצוא את הדרך שתגביר את המוטיבציה ואת יכולת הלמידה של התלמידים, וזה מה שהמחקרים שלנו עושים. היכולת לייצר ולהעביר מדיניות חינוכית שתהיה לטובת התלמידים. הדבר הכי מספק הוא שמצליחים ליצור שינוי ולהעצים אנשים."

     

    האם בעתיד למידה וירטואלית תחליף מורים אנושיים או שתמיד נזדקק להם?

    "למידה וירטואלית תגדיל את הנגישות של ידע והשכלה לאוכלוסיות רחוקות. גם בתוך הכיתה יכולים לעשות בה שימוש, ובסופו של דבר היא יכולה להגדיל גם את היכולת לדייק מה אתה רוצה ללמוד. אבל לדעתי, לצורך ולחשיבות הקשרים האנושיים והבינאישיים אין ולא יהיה תחליף."

     

    מתעניינים בלימודי חינוך באוניברסיטת תל אביב? כל המידע נמצא באתר ההרשמה למועמדים >

     

    אוניברסיטת תל-אביב, רחוב חיים לבנון 30, 6997801.
    UI/UX Basch_Interactive