התגלו שני כוכבי לכת חדשים הנעים סביב שמש כפולה

צוות מדענים, ביניהם פרופסור צבי מזא"ה מהחוג לאסטרופיסיקה באוניברסיטת תל-אביב, גילה לראשונה שני כוכבי לכת חדשים הנעים סביב שמש כפולה

30 אוגוסט 2012
התגלו שני כוכבי לכת חדשים הנעים סביב שמש כפולה
איור להמחשה: מלפנים - אחד מכוכבי הלכת במערכת, במרחק - השמש הכפולה וכוכב הלכת השני

צוות מדענים אמריקני, בשיתוף פרופסור צבי מזא"ה מבית הספר לפיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת תל-אביב, דיווחו על גילוי שני כוכבי לכת חדשים הנעים יחד סביב שמש כפולה, ומכונים "קפלר-47", כלומר שתי שמשות הנעות אחת סביב השנייה במחזוריות של 7.5 יום. אחד מכוכבי הלכת נמצא באזור שבו יכולים להתקיים חיים. התגלית מוכיחה כי מערכות של כוכבי לכת הדומות למערכת השמש שלנו יכולות להיווצר אפילו מסביב לשמש כפולה. התגלית מתפרסמת בגיליון החדש של כתב העת Science.

 

זוג משמיים

"יש לנו כעת כבר חמש שמשות כפולות שמסביבן ידועים כוכבי לכת. אולם זאת הפעם הראשונה שגילינו מערכת של שני כוכבי לכת מסביב לשמש כפולה. במערכת החדשה נעים שני כוכבי הלכת באותו מישור, כמו במערכת השמש שלנו", מסביר פרופ' מזא"ה. "החשיבות העצומה של הגילוי נעוצה בעובדה כי רוב השמשות ביקום חיות בזוגות, כמו בני האדם. והנה גילינו כי לשמש כפולה כזאת יכולים להיות יותר מכוכב לכת אחת, הנעים באותו מישור".

 

הגילוי מתבסס על מדידות מדויקות שביצעה החללית האמריקנית "קפלר", שנשלחה כדי לגלות כוכבי לכת חדשים סביב שמשות אחרות ביקום. המערכת של שני כוכבי הלכת החדשים, קפלר-47, נמצאת במרחק של כ-5000 שנות אור מאתנו בקבוצת הכוכבים ברבור. אחד מכוכבי הלכת נע סביב השמש הכפולה במחזוריות של 49 יום והשני משלים מחזור שלם תוך 303 יום.

 

צוות חוקרים בראשותו של פרופסור אורוז (Orosz) מאוניברסיטת סאן-דיאגו שבקליפורניה גילה את כוכבי הלכת על ידי בדיקת עוצמת האור הנמדדת של השמש הכפולה. המחקר גילה כי עוצמת האור של השמש הכפולה יורדת בצורה מחזורית, ירידה המעידה על קיומם של כוכבי הלכת הנעים סביבה. התגלית הוצגה אתמול על ידי פרופסור וולש (Welsh), גם הוא מאוניברסיטת סאן דיאגו, בכנס הבינלאומי המרכזי של האסטרונומיה המתקיים אחת לארבע שנים, והפעם בבייג'ינג.

 

בין השמשות

החיים על פני כוכב הלכת שהתגלה יכולים להיות מעניינים מאד. בחלק מהשקיעות תשקע קודם שמש אחת, ותתחיל שעת "בין השמשות", ורק אחר כך תשקע השמש השנייה ויתחיל הלילה. "כל כוכב לכת שמתגלה הוא עולם חדש העוזר לנו להבין את תהליכי היצירה של כוכבי הלכת", אומר פרופסור צבי מזא"ה, "במיוחד בסביבה כה שונה מזו שאנו מכירים במערכת השמש שלנו, שבה במרכז נמצאת רק שמש אחת. אנו יכולים לגלות את העולמות החדשים האלה אך ורק בזכות המכשור המתקדם המותקן על החלליות המאפשר לנו לראות לעומקו של החלל".

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>