חוקרים מאוניברסיטת תל-אביב זכו בתחרות "אמנות גנטית" בארצות-הברית

כשהמדע פוגש את האמנות: פרופ' קרן אברהם והדוקטורנט שקד שיבצקי זכו במקום הראשון בתחרות הבינלאומית "אמנות גנטית"

05 פברואר 2013
"שמיעה וחירשות: מבנה ורצף" - פרופ' קרן אברהם והדוקטורנט שקד שיבצקי
"שמיעה וחירשות: מבנה ורצף" - שבלול האוזן הפנימית של עכבר

מדעים מדויקים ואמנות נראים, על פניהם, כשני תחומים רחוקים, כמעט מנוגדים: האחד עוסק בנוסחאות ובמספרים, בעוד השני בדמיון, ביופי ובצבעים; אולם שני חוקרים מאוניברסיטת תל-אביב – פרופ' קרן אברהם והדוקטורנט שקד שיבצקי - הוכיחו לאחרונה שאפשר למצוא קשר בין שני התחומים ולחבר אמנות ומדעים.

 

היופי שבמחקר המדעי

לאחרונה התקיים בארצות-הברית הכנס השנתי של האגודה האמריקאית לגנטיקה אנושית (The American Society of Human Genetics), גוף המאגד אלפי חוקרים בתחום הגנטיקה מכל רחבי העולם. אחד האתגרים שהאגודה הציבה לעצמה הוא להנגיש את המדע ואת הגנטיקה לציבור הרחב. זו הסיבה שהשנה, כחלק מהכנס, התקיימה תחרות אשר ביקשה להציג את המחקר הגנטי באמצעות אמנות, וזאת מתוך אמונה כי באמצעות יופי אפשר להגיע לאנשים ביתר קלות. הכללים היו פשוטים: המתמודדים היו צריכים להציג עבודה שמשלבת גנטיקה ואמנות באופן שחושף את היופי שבמחקר המדעי. שם התחרות: Genetic Art – "אמנות גנטית".

 

השבלול

פרופ' קרן אברהם, סגנית דקאן הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, אשר מנהלת מעבדת מחקר בתחום הגנטיקה של החירשות, ושקד שיבצקי, דוקטורנט במעבדה, הגישו לתחרות את עבודתם Hearing and Deafness: Structure and Sequence ("שמיעה וחירשות: מבנה ורצף"), או כפי שהם מכנים אותה בקיצור - "השבלול". מדובר בתמונה שבה רואים תוצאות ניסוי שנערך במעבדה שלהם.

 

במסגרת הניסוי נצבע שבלול האוזן הפנימית של עכבר באמצעות נוגדנים שצובעים תאים שונים, כך שכל תא נצבע בצבע אחר. הניסוי ביקש לבדוק את מיקומו של גן מסוים, וצביעת התאים גילתה כי הגן נמצא בתאי השערה, אשר אחראים על יכולת השמיעה. ברקע התמונה, וכדי להפוך אותה לאמנותית יותר, הוסיפו החוקרים דגם של רצף הדי.אן.אי של הגן, וכך התקבלה יצירה שלמה אשר זכתה בתחרות במקום הראשון.

 

"מסתבר שהדרך הכי טובה לייצג מונחים מדעיים לקהל הרחב באופן שהוא יוכל להעריך אותם היא דרך אמנות", אומרת פרופ' אברהם. "המונחים עצמם עשויים להיות קשים להבנה, וההצגה האמנותית מאפשרת הסבר קל הרבה יותר".

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>