מה קורא?

לכבוד שבוע הספר, החוקרות והחוקרים שלנו מגלים איזה ספר הם קוראים לפני השינה

שירה ומשבר אקלים לנשמה

 

מיטל פלג מזרחי | חוקרת צרכנות, אופנה בת קיימא וצדק סביבתי ודוקטורנטית בחוג למדיניות ציבורית בפקולטה למדעי החברה

 

אני מאוד אוהבת לקרוא וקוראת בדרך כלל שני ספרים יחד. שני הספרים שאני קוראת כרגע הם 'שחור על גבי שחור' של עדי קיסר ו'על פני האדמה' של דיוויד אטנבורו להוצאת רדיקל.

 

'שחור על גבי שחור' הוא ספר שירה שעוסק בפמיניזם, במאבקים חברתיים, במזרחיות ועוד הרבה מעבר. הוא מכיל סדרת שירים שלופתים את הבטן ולא מאפשרים להניח אותו. 'על פני האדמה' הוא ספר אופטימי על משבר האקלים שמציג תמונת עתיד אפשרית ורצויה עבור המין האנושי. דרך סיפור חייו של דיוויד, הוא מספר במילים פשוטות על המשבר ועל ההיסטוריה שלו, אבל לא פחות חשוב - גם על הפתרונות. בעיני זו קריאת חובה לכל מי שעוסק באקלים ומרגישה שהוא נשחק, אבל גם למי שלא מכיר את הנושא כלל.

 

מיטל פלג מזרחי והספר על פני האדמה מאת סר דיוויד אטנבורו

 

בחזרה לשנות ה-70' בבלפסט

 

ד"ר אלון יקטר | מרצה וחוקר פוליטיקה השוואתית וישראלית בבית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים בפקולטה למדעי החברה

 

הספר שאני קורא בימים אלו נקרא Say Nothing: A True Story of Murder and Memory in Northern Ireland. הספר נפתח בסיפור אמיתי על היעלמותה הבלתי-פתורה של אם לשמונה ילדים בבלפסט של שנות ה-70', במסגרת המתחים האלימים בעיר בין קתולים ופרוטסטנטים. באמצעות הסיפור האישי הזה וקורותיהן של הדמויות הקשורות בו, הספר מתאר באופן מרתק ונגיש את הסכסוך הממושך בצפון אירלנד והשפעתו על חיי האנשים הפשוטים שהיו מעורבים בו. אני ממליץ בחום!

 

ד"ר אלון יקטר והספר SAY NOTHING מאת פטריק ראדן קיף

 

מיומנו המסקרן של מנהל בית ספר

 

ד"ר ננה אריאל | חוקרת ומרצה לרטוריקה בפקולטה למדעי הרוח

 

הספר החדש 'שנות לימוד' של גיש עמית (הקיבוץ המאוחד, קו אדום), תפס אותי לא מוכנה. ברגע שהתחלתי לקרוא אותו לא הצלחתי להפסיק! זהו יומן של מורה ומנהל שמספר על חיי בית הספר, ומציג דיוקן טורד מנוחה, מרתק ואישי עד כאב של מעשה ההוראה, תחום שמעניין אותי במיוחד. מורים, תלמידים, הורים, מומחים-מטעם-עצמם - אף אחד לא יוצא טוב בסיפור הזה, כולל המחבר. ספר נוקב של כותב נהדר.

 

הספר שנות לימוד מאת גיש עמית

 

מי היה צ'ארלס דרווין באמת?

 

דורון אשכנזי | חוקר אקולוגיה וביוטכנולוגיה של אצות ים, דוקטורנט בפקולטה למדעי החיים

 

מאז ומתמיד התעניינתי בדרווין, אבי תורת האבולוציה והאקולוגיה. איזה אדם הוא היה וכיצד הוא הגיע להגשמת מפעל חייו. הספר 'קנוניית דרווין' מאת ג'ון דרנטון הוא סיפור פרוזה דמיוני שמעביר באופן קליל ורומנטי את עיקרי קורותיו של דרווין ביחד עם דמויות מרכזיות בחייו, וכן את מסעו המופלא באניית הצי המלכותי הבריטי 'הביגל', שנשלחה למפות את העולם החדש. עכשיו נותר לכם.ן לקרוא וליהנות, ולספר לי מה דעתכם.

 

הספר קנוניית דרווין מאת ג'ון דרנטון

 

ספרות אוקראינית - לא מה שחשבנו

 

שני אבנשטיין סיגלוב | מרצה בקמפוס ודוקטורנטית בבית הספר לחינוך

 

"החיים מחקים את האמנות הרבה יותר מאשר האמנות מחקה את החיים", כבר אמר אוסקר ווילד, וזוהי אכן התחושה ששבה ועלתה לאורך הקריאה ב'טנגו המוות', מאת הסופר האוקראיני יורי ויניצ'וּק, בתרגומו המצויין של אנטון פפרני לעברית.

 

הספר מלא בהומור וחיוּת ונקרא בנשימה אחת. הוא משלב סיפורים מן העבר וההווה, וניתן למצוא בו חברות, אהבה ואף תעלומה מסתורית, כל זאת על רקע העיר לביב. ויניצ'וק מיטיב לתאר את לביב עד שנדמה שממש אפשר לטעום ולהריח אותה.

 

זהו הספר השני בסדרת נְמָלָה немала, בהוצאת תשע נשמות, אשר שמה לה למטרה להנגיש ספרות אוקראינית בעברית. אל הספר נחשפתי בזכות עורכו, אסף ברטוב, שהוא גם יוזם הסדרה, ואשר בכובע אחר עורך איתי את פרויקט בן-יהודה (מאגר דיגיטלי וחינמי של יצירה עברית לדורותיה שכדאי גם כן להכיר). מומלץ בחום לכל מי שרוצה ללמוד מעט יותר על התרבות האוקראינית.

 

שני אבנשטיין סיגלוב והספר טנגו המוות מאת יורי ויניצ'וק

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>