האקסודוס של מארלי

רגע לפני חג הפסח, לקחנו אתנחתא בעקבות בוב מארלי ונחשפנו לעומקים חדשים במוזיקה של מי שנחשב לנביא הראסטאפארי

"המוזיקה אינה חשובה; אנחנו מתעסקים במסר... המוזיקה היא לא בשביל לברוח, היא בשביל להקשיב לה." (בוב מארלי, יוני 1976)

הוא מוזיקאי שהלך הכי רחוק שאפשר עם האמת שלו, ועבור צעירים רבים ברחבי העולם הוא סמל למרד במוסכמות ולרוח חדשה. הוא מת בגיל צעיר יחסית וזכה לאחר מותו לסטטוס של קדוש מעונה. למועדון האקסקלוסיבי הזה שייכים כוכבים מוזיקליים כגון ג'ון לנון, ג'ים מוריסון, ג'נט ג'ופלין, קורט קוביין וטופאק, וגם – בוב מארלי.

 

האלבום "אקסודוס" של מארלי יצא בשנת 1977 והפך את יוצרו לכוכב בינלאומי. מבחינה מוזיקלית, 'אקסודוס' הוא אלבום רגאיי, אבל הוא לא נשמע כמו הרגאיי שנעשה בג’מייקה בזמנו. מארלי השכיל להוסיף למוזיקה שלו אלמנטים של בלוז, סול ורוק, שהפכו אותה לידידותית להמונים .בשנת 1999 אף ציין מגזין טיים את "אקסודוס כ"אלבום הטוב ביותר של המאה ה-20". חג פסח המתקרב יצר הזדמנות מצוינת לצלול לאלבום "אקסודוס", ובאירוע אתנחתא האחרון נצבע אודיטוריום סמולרש באדום, בצהוב ובירוק, וכולנו הפלגנו עד ג'מייקה בעקבות בוב מארלי ודת הרסטאפרי.

 

מעבדות לחירות

Uh! Open your eyes and look within,
Are you satisfied (with the life you're living)? Uh!
We know where we're going, uh!
We know where we're from.
We're leaving Babylon,
We're going to our Father land.

Two, three, four Exodus, movement of Jah people! Oh, yeah!
(Movement of Jah people!) Send us another brother Moses!
(Movement of Jah people!) From across the Red Sea!
(Movement of Jah people!) Send us another brother Moses!
(Movement of Jah people!) From across the Red Sea!
Movement of Jah people!

 

רבים רואים בבוב מארלי את הסופרסטאר הראשון שהגיע מהעולם השלישי, והוא לא חשש ליצור טקסטים מוזיקליים שמבטאים של קולם של אלו שמגיעים מה"חצר האחורית" של העולם. שיריו מלאים בתיאורים על החיים הקשים בשכונות העוני של קינגסטון ועל האלימות המשטרתית נגד שחורים. מאבקו של מארלי נגד השעבוד של אנשי העולם השלישי לאינטרסים של העולם הראשון, ה"לבן", ונגד קפיטליזם דורסני ויחסי כוחות לא שוויוניים, מתקשר ישירות לסיפור יציאת מצרים, אותו מזכיר מארלי בשירו "אקסודוס".

 

"אקסודוס" הוא קריאה למדוכאים באשר הם לקרוא תיגר על שעבוד ולצאת מעבדות לחירות. השיר מלא באזכורים לסיפור יציאת מצרים. ברוח זו ולכבוד פסח, את פניהם של האורחים באירוע "אקסודוס" של סדרת אתנחתא, קיבלה תערוכה של הגדות עתיקות ונדירות, המספרות את אחד מסיפורי החירות העתיקים והמצוטטים בעולם. בין ההגדות שהוצגו: הגדה בשילוב מורשת יהודי אתיופיה וסיפור יציאת אתיופיה בעריכת הרב מנחם ולדמן, הגדה של פסח באמשטרדם משנת תקמ"א (1780), הגדה של פסח ונציה משנת שס"ט (1609) שנדפסה בדפוסו המפורסם של ישראל בן דניאל הזפרוני בוונציה ועוד.

 

 

שיר הגאולה

יש הרואים במוזיקה של מארלי פסקול לחוף הים ולכל היותר מוזיקה המסמלת מאבק ללגליזציה של מריחואנה, אך האזנה מעמיקה לשיריו מזמנת חשיפה לתכנים פוליטיים, רפרנסים תנ"כיים ואופטימיות מדבקת. השפעתו המוזיקלית של מארלי ניכרת לא מעט גם כיום, במוזיקה השחורה, במוזיקת הפופ והרוק. האורח הראשון של הערב היה גדי אלטמן, יוצר ומלחין שהוביל בעבר ובהווה מספר להקות כמו: "בוטן מתוק בקרקס", "כח ראסטה", "גושן" ועוד. אלטמן מקפיד מדי שנה לקיים אירוע מוזיקלי כהוקרה לבוב מארלי, וסיפר לנו על מורשתו של מארלי, שהשפיעה עליו רבות. גדי המליץ לכולם להתעמק בטקסטים של השירים ונתן ביצוע מעלף ומרגש לשיר "redemption song". אל תחמיצו!

 



 

נביא הרסטפארי

לא ניתן לתאר את מארלי ללא ראסטות. במידה רבה, הם חלק מעיצוב דמותו האייקונית. הסיבה לראסטות היא תאולוגית. מארלי נמנה עם מאמיני דת הרסטפארי אשר האמינו בראסטות כסמל דתי המעיד על טבעיות. מי הם הרסטפארים? מה למארלי ולנבואה בתנועה עתיקה זו? ומה הופך זמרים ואנשי תרבות בתחומים שונים לנביאים? ליותם יזרעאלי, דוקטורנט בבית הספר למדעי היהדות והארכאולוגיה ע"ש חיים רוזנברג, שמקדיש את מחקרו לחקר הפנומנולוגיה של הנבואה, היו כמה תשובות מפתיעות בנושא.



 

התגליות שיביאו את המהפכה במאבק בסרטן

אמנם היו קוספירציות רבות סביב מותו של מארלי, אך הוא מת בגיל 36 מסרטן המלנומה. בראייה לאחור, היה ניתן למנוע את מותו. פרופ' רונית סצ'י פאינרו מהפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר קמה מדי בוקר אל מעבדה שתפקידה לנצח את הסרטן. במחקריה פורצי הדרך, הנעשים בשיתוף פעולה בינתחומי עם חוקרים מתחום ההנדסה והננו, היא מנסה לענות על השאלות הבאות: מהם המנגנונים השומרים על גידול במצב רדום? מהם האירועים המניעים את המעבר ממצב רדום למחלה מתקדמת? האם המעבר הזה הפיך, והאם בשנים הבאות נדע לשמר את הגידולים במצבם הרדום ולהפוך את הסרטן למחלה לא סופנית? צפו בהרצאה שבהחלט משאירה מקום לאופטימיות.

 


 

בהפסקה נהנו מג'אם סשן מצוין על טהרת האלתור והרגאיי, של הרכב הטריו המוזיקלי בהובלת עמרי לפידות, בוגר בית הספר סגול למדעי המוח ומורה בקמפוס ברושים לרפואה משלימה.

 

שלוש ציפורים קטנות מספרות לי על הטבע

"חלק מהאנשים מרגישים את הגשם ואחרים רק נרטבים," אמר בוב מארלי באחד מציטוטיו המפורסמים. מלי נבו, דוקטורנטית בפקולטה לניהול ע"ש קולר, מובילה את הפורום הבין-פקולטטי לחקר הקיימות באוניברסיטת תל אביב, יועצת ארגונית לקיימות ומנחת טבע-תרפיה מוסמכת, הראתה לנו כיצד כל אינדיבידואל חווה את הטבע, ומה ניתן ללמוד מכך עליו, מהם האתגרים ומהן ההזדמנויות החדשות בחיבור של בני האדם עם הטבע, ומה לחשו הציפורים לבוב מארלי? כל זאת ועוד בהרצאה חווייתית בשיתוף הקהל.

 

 

הצד הירוק של הסם: סגולותיו הרפואיות והסביבתיות של הקנביס

"העשב הוא לריפוי האומה, אלכוהול הוא חורבן," אמר מארלי. מאז בשם אותו עשב, הקאנביס, נוצרו מפלגות, מחאות ותיירות ייעודית לערים כמו אמסטרדם. אבל מה יש למדע לומר על מריחואנה? פרופ' דרור אבישר, ראש המרכז לחקר המים וראש קבוצת המחקר ההידרוכימית בבית הספר למדעי כדור הארץ בפקולטה למדעים מדויקים ע"ש ריימונד ובברלי סאקלר, נתן לנו הצצה למחקרים הבודקים את כוחו המרפא של הקנאביס ואת תרומותיו המשמעותיות בשיפור תסמיני מחלות.

 

 

מסיבות רגאיי הן תופעה המוכרת היטב בג'מייקה, קוסטה ריקה ומדינות קאריביות נוספות, הן נערכות על ידי רכבים ניידים שנוסעים ממקום למקום באמצעות רמקולי ענק. מסיבה כזו אורכת בדרך כלל 7 שעות, בהן המשתתפים חוגגים ללא הפסקה. המרצה האחרונה הייתה הדס פארי, זוכת פרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים, מלחינה ומוזיקאית המתמחה ביצירת ממשקים ממוחשבים המאפשרים לשלב אלקטרוניקה וביצוע חי. פארי, שמלמדת הלחנה וטכנולוגיה בביה״ס למוזיקה ע״ש בוכמן מהטה, סיפקה לנו הצצה מעניינת על סוד קסמה של המוזיקה ועל הקשר בין מוזיקה ותנועה.

 

 

בסיום הערב צפינו בסרט "המשרת", דרמה היסטורית המגוללת את חייו של משרת אפרו אמריקני בבית הלבן.

 

ב-8 לאפריל תיפתח מכירת הכרטיסים לאירוע הבא שיתקיים ב-23.4.18, בהשראת האישה ששינתה את עולם הפופ ויצרה לו חוקים מחודשים, הלוא היא מדונה באלבומה: True blue.

 

כל מה שמעניין - ישר למייל

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>