כשהנחמדות עובדת לרעתך

לימדו אותנו מילדות שלהיות מנומסים ונחמדים זו מעלה גדולה. אז מדוע נשים נחמדות מרוויחות פחות?

נשים נחמדות מרוויחות פחות

דמיינו שאתם חוגגים את חג החנוכה בקרב משפחתכם הקרובה, ושאחד מבני המשפחה מתנדב לחלק לילדים דמי חנוכה. הילדים מתקבצים סביבו, והוא מגיש להם שי לחג. כל אחד מהבנים בקרב הילדים מקבל 100 ש"ח מהדוד הנדיב, וכל אחת מהבנות רק 70 ש"ח. חלק מהילדות מתרעמות על חוסר הצדק, מוחות ומקבלות מתנה נוספת. אך חלקן מחייכות בנימוס, אומרות תודה ונשארות עם המתנה המקורית. איך הייתם מגיבים? ואיך הייתם מעודדים את הבת שלכם להגיב?

 

עכשיו תעבירו את התרחיש הדמיוני הזה ממסיבת החנוכה הביתית למקום העבודה, ובמקום חלוקת מעות חנוכה, דמיינו שכר המשולם לעובדים תמורת עבודתם. מחקר חדש באוניברסיטת תל אביב גורס שנשים נחמדות מרוויחות פחות מעמיתיהן הגברים וגם פחות מעמיתותיהן האסרטיביות והנחמדות פחות. המחקר, שפורסם בכתב העת ,The European Journal of Work and Organizational Psychology  בחן חוסר עקביות בסטטוס של נשים וגברים, דרך עדשה של מאפיינים מגדריים מסורתיים.

 

המחקר נערך על ידי פרופ' שרון טוקר מהפקולטה לניהול ע"ש קולר, ד"ר מיכל בירון מהפקולטה לניהול באוניברסיטת חיפה וד"ר רנה דה רוואר מבית הספר למדעי החברה באוניברסיטת טילבורג בהולנד, והשתתפו בו 385 עובדים בפירמה הולנדית גדולה. לפי תוצאות המחקר, נשים דומיננטיות ואסרטיביות, המביעות את ציפיותיהן בצורה מפורשת, ולא נסוגות מדרישותיהן, מפוצות בצורה טובה יותר מעמיתותיהן האדיבות שמנסות לרצות. לפי החוקרים, האמור נכון גם לגבי גברים דומיננטיים לעומת עמיתיהם הפייסניים. אך אפילו נשים דומיננטיות מרוויחות פחות מכל יתר עמיתיהם הגברים, דומיננטיים או פחות.


"אנו עדים לשינויים דרמטיים בהגדרת תכונות מסורתיות של נשיות וגבריות במהלך העשורים האחרונים. אבל ישנם אנשים שעדיין דבקים ברעיון כי ישנן תכונות שהן גבריות בלבד או נשיות בלבד." אומרת פרופ' טוקר. "יש נשות מקצוע שעדיין חוששות להציג תכונה העולה בקנה אחד עם מושגים משוערים של דמות נשית. התוצאה היא גמול כספי".

 

"הדהים אותנו לגלות שהנשים ה"נחמדות" אינן מודעות שהן נענשות על כך. בחלק הסובייקטיבי של המחקר ראינו שהן עושות רציונליזציה של מצבן, וזה מקטין את הסיכוי שהן יעלו דרישה לקבל שכר הוגן יותר."

 

למחקר המלא >

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>