מה עושים עם תואר בלימודי הסביבה?

כולנו חולמים על עולם נקי יותר ועל מערכת יחסים בריאה יותר בינינו ובין הכדור הכחול שלנו. הבוגרים של בית הספר לסביבה ולמדעי כדור הארץ מביאים איתם חשיבה אקולוגית לכל תחומי העשייה

ד"ר רוני בר, בוגרת התוכנית לתכנון חברה וסביבה
ד"ר רוני בר, בוגרת התוכנית לתכנון חברה וסביבה

כולנו יודעים שהסביבה שלנו בסכנה מגורמי זיהום ושינויי אקלים. כדי שנוכל להמשיך להתקיים על כדור הארץ, קרוב לוודאי שנצטרך לאמץ שינויים מרחיקי לכת בכל תחומי החיים: החל בצורה בה הערים שלנו מאורגנות, דרך הצורה בה אנחנו חושבים על מזג האוויר, ועד הדרכים בהן הקהילות שלנו מתקיימות במישור הכלכלי, פיזי ותרבותי.

 

בבית הספר לסביבה ומדעי כדור הארץ ע"ש פורטר באוניברסיטת תל אביב כבר מזמן יודעים שכל תחומי החיים שלנו קשורים למערכת היחסים שלנו עם הטבע. רבים מהבוגרים של בית הספר מחליטים ללמוד תארים מתקדמים במדעי הסביבה ולשלב אותם בעיסוקים מקצועיים מגוונים. יצאנו לדבר איתם וקיבלנו כמה תשובות מעניינות לשאלה "מה עושים עם תואר במדעי הסביבה?"

 

כרמל חנני דגני

עורכת דין המתמחה בתחום התכנון והבניה ומנהלת פרויקטים בתחום התכנון והנדל"ן

 

אני מאמין אקולוגי

"אני חושבת שלערים ולמרחב הפיזי בו אנו גרים ועובדים יש השפעה מכרעת על אורח החיים שלנו. כבר כיום רוב אוכלוסיית העולם מתגוררת בערים, ועניין אותי ללמוד על התכנון שלהן, כיצד הן עובדות וכיצד ניתן לשפר אותן."

 

מה למדת?

"למדתי תואר ראשון במשפטים ותואר שני בגיאוגרפיה עם התמחות בתכנון (מסלול "תכנון, קהילה, חברה")."

 

למה את הכי מתגעגעת בלימודים?

"להפסקות, כשכולם יושבים בשמש בדשא, וגם לעיסוק המתמיד בחשיבה יצירתית וחדשנית. בשוק העבודה יש הרבה שגרה ואין הרבה מקום לסימני שאלה. בלימודים כמעט בכל שבוע נדרשתי להעמיד בסימן שאלה מוסכמות ולנסח את 'האני מאמין שלי'."

 

למה בחרת ללמוד דווקא באוניברסיטת תל אביב?

"כי רק כאן הייתה לי אפשרות לעשות שילוב לא שגרתי (משפטים ותכנון ערים) וללמוד את מה שבאמת עניין אותי."

 

תוך כמה זמן מצאת עבודה בתחום אחרי התואר?

"ממש עם סיום הלימודים."

 

 

לביא היציג

תסריטאי ומתכנן ערים

 

מה למדת?

"אני עובד בחברת מודוס שמתמחה בתכנון משתף ובתכנון חברתי. בנוסף כתבתי בשנים האחרונות מספר סרטים קצרים שהופקו ('תעצמי את העיניים' בבימוי רפאל בלולו, לדוגמא), וכיום אני כותב תסריט לסרט באורך מלא. למדתי תואר שני בתכנון ערים, אחרי תואר ראשון בפילוסופיה ואמנות באוניברסיטת תל אביב, ולימודי תסריטאות בבית הספר לקולנוע בירושלים ע"ש סם שפיגל. עבדתי במחלקת התכנון של עיריית בת ים. התואר נתן לי אפשרות לרכוש ידע תיאורטי ומעשי, שקידם את המקצועיות שלי."

 

איזה חיבור יש בין קולנוע ללימודי הסביבה?

"החוג באוניברסיטה מקנה ידע רב על תחומים שונים של תכנון ערים. במהלך התואר הייתי חבר במעבדה לתכנון, סביבה וקהילה, במסגרתה כתבתי את התזה שלי בהנחיית פרופסור טובי פנסטר, שעוסקת בשימוש בתיעוד וידאו ככלי לתכנון משתף קהילות."

 

 

ד"ר רוני בר

אדריכלית ומתכננת ערים, מייסדת המגזין הדיגיטלי "שפת רחוב"

 

אני מאמין אקולוגי

"אני מאמינה שתכנון נוגע לכל תחומי החיים של האדם ומשפיע על איכות החיים של כולנו – החל מהשאלות כמו איפה נגור, איך נגיע לעבודה ואת מי נפגוש בדרך (ואת מי לא), ועד לסוגיות עומק של חלוקת משאבים וצדק מרחבי."

 

מה למדת?

"למדתי תואר ראשון באדריכלות באוניברסיטת תל אביב, אבל מהר מאוד הבנתי שקנה המידה העירוני מעניין אותי יותר. החלטתי לעשות תואר שני בחוג לגאוגרפיה, במסלול לתכנון חברה וסביבה, והמשכתי גם לתואר שלישי בחוג."   

 

למה בחרת ללמוד דווקא באוניברסיטת תל אביב?

"קסם לי הרעיון להשתלב במעבדה, בצוות של חוקרים וסטודנטים שעובדים על נושאים משותפים. לשמחתי, במקביל להגעתי לחוג נפתחה המעבדה לעיצוב עירוני בראשות פרופ' טלי חתוקה, לאחר פוסט-דוקטורט ב-MIT. זכיתי להיות מהסטודנטים הראשונים במעבדה, שעוסקת במחקר בתחום התכנון והעיצוב העירוני, וחרטה על דגלה את שכלול הידע, המתודות וארגז הכלים העומדים לרשות המתכנן, באקדמיה ובפרקטיקה. במסגרת העבודה במעבדה, זכיתי להיות שותפה מובילה בכתיבת שני ספרים, מסמכי מדיניות, בהקמת תערוכה במוזיאון MIT, בפיתוח תכנית אסטרטגית לקריית גת ובפרויקטים נוספים."

 

תוך כמה זמן מצאת עבודה בתחום אחרי התואר?

"מיד לאחר סיום הדוקטורט, התחלתי את תכנית ממשק – תכנית ליישום מדע בממשל מבית האגודה לאקולוגיה וסביבה, במסגרתה שימשתי כיועצת במועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה. לאחר שנה מרתקת במועצה, התקבלתי לתפקידי הנוכחי במינהל התכנון."

 

(צילום: ליאור ממון, עבור האגודה הישראלית לאקולוגיה ומדעי הסביבה)

 

עידן צינר

מדען נתונים בחברת טריידומטיקס, אחראי על חטיבת ה-Machine Learning בחברה

 

מה למדת?

"למדתי תואר ראשון ותואר שני בגיאופיזיקה, בהנחייתו של פרופ' יבגני לנדא. התואר לימד אותי תחומים רבים, עם מחשבה חוקרת וגישה לעולם של תכנות ופיזיקה המשולבים זה בזה."

 

למה בחרת ללמוד דווקא באוניברסיטת תל אביב?

"החוג לגיאופיזיקה הוא ייחודי לאוניברסיטת תל אביב. בנוסף, האפשרות לחיות בתל אביב כסטודנט היא חד פעמית. לדעתי תל אביב היא מטרופולין מהיפים והמעניינים בעולם. חוויית חיי הסטודנט בה מעשירה מאד ומייצרת ערך מוסף שאין באף אוניברסיטה בארץ. במבט לאחור אני מבין מה נתן לי החוג. הוא חוג קטן, עם יחס אישי לכל סטודנט. אני חושב שהשילוב בין לימודי הפיזיקה ללימודים הפרקטיים יותר של מיגרציה ואינברסיה, נתנו לי בסיס רחב של כלי עבודה."

 

 

למה אתה הכי מתגעגע בלימודים?

"לאווירת הסטודנטים, לחברים. מאחר שאנחנו חוג קטן, נהיינו חבורה מלוכדת. בנוסף רובנו חבר'ה עם אותו ראש. הלימודים פותחים אותך לעולמות שלא חשבת עליהם בעבר. כל שבוע בערך היה לנו רעיון לסטארט-אפ."

 

תוך כמה זמן מצאת עבודה בתחום אחרי התואר?

"כבר בזמן הלימודים התחלתי לעבוד כגיאופיזיקאי בחברת גיאוטק."

 

אלו כלים רכשת במהלך הלימודים שמסייעים לך בעבודה היום?

"צורת המחשבה האנליטית, הצמא לידע, השילוב של תחומי לימוד שונים וצורות חשיבה מגוונות (כגיאופיזיקאי אתה לומד להעריך את צורת החשיבה של המהנדס, הפיזיקאי והמתמטיקאי) מקנים לי ביטחון וגמישות מחשבה."

 

מיכל רטנר

אדריכלית מרחב מרכז ברשות העתיקות (יועצת בענייני שימור ותכנון לגורמים הסטטוטוריים במרחב מרכז, רשות העתיקות)

 

מה למדת?

"התואר הראשון שלי הוא באדריכלות. אחרי התואר ידעתי שאני מתעניינת בתכנון בקנה מידה גדול וביכולת להשפיע באמצעות תכנון על המרחב הציבורי. לאחר שצברתי ניסיון בשוק הפרטי פניתי לעבוד במגזר הציבורי ובמקביל בחרתי להרחיב את הידע שלי בתאוריות של תכנון, לכן בחרתי ללמוד תואר השני בגאוגרפיה במסלול 'עיר סביבה ותכנון'."

 

למה את הכי מתגעגעת בלימודים?

"היכולת לעשות תואר שני תוך כדי עבודה היתה חוויה ייחודית. הלימודים סיפקו לי פסק זמן מהאינטנסיביות של היומיום. כמו כן, בלימודים נחשפתי לסוגיות ומחקרים בתכנון שהאירו את עיני. הדיון האקדמי מאפשר חופש שאינו קיים בפרקטיקה."

 

תוך כמה זמן מצאת עבודה בתחום אחרי התואר?

"לקראת סוף התואר ניגשתי למכרז שהיה מיועד למתכננים, ונקלטתי לעבודה במקביל לסיום התואר."

 

אלו כלים רכשת במהלך הלימודים שמסייעים לך בעבודה היום?

"במהלך התואר השני גיבשתי את תפיסת העולם התכנונית שאותה אני מנסה ליישם במסגרת עבודתי. בנוסף, בעיני כתיבת עבודת תזה וביצוע מחקר מפתחים יכולות חשיבה עצמאית וביקורתית, שתי תכונות שעוזרות בתפקידי כיועצת. במהלך התואר שיפרתי את היכולת לבחון ולנתח סוגיות מורכבות ולאחר מכן לנסח עמדה ערכית לגביהן."

 

הבוגרים מעוררי ההשראה של בית הספר גרמו לנו להבין שאין כמעט תחום שבו מדעי הסביבה אינם רלוונטיים. אם גם בכם בוערת תשוקה לשפר את האופן שבו אנו חיים ולהוריש את הכוכב שלנו במצב טוב יותר לדורות הבאים, אנחנו מזמינים אתכם ללמוד עוד על אפשרויות הלימודים בלימודי הסביבה.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>