דוקטור כבוד לפרופ' גדעון דגן

תואר דוקטור כבוד מטעם אוניברסיטת נאפולי יוענק לפרופ' אמריטוס גדעון דגן מביה"ס להנדסה מכנית

24 יולי 2012
דוקטור כבוד לפרופ' גדעון דגן

פרופ' אמריטוס גדעון דגן מבית הספר להנדסה מכנית באוניברסיטת תל-אביב קיבל תואר דוקטור לשם כבוד מטעם אוניברסיטת נאפולי באיטליה בתחום חקר הסביבה והיערות.

 

טקס חלוקת התואר יתקיים בנאפולי ביוני 2013, במסגרת הכנס הבינלאומי "ארבעה עשורים של קדמה בניטור ומודליזציה של תהליכים במערכת אדמה-צמחייה-אטמוספירה: אפליקציות ואתגרים".

 

תרומה חלוצית להנדסת הידרולוגיה של מי תהום

פרופ' דגן נמנה עם מייסדיה של הגישה החדשה - הידרולוגיה סטוכסטית, אשר התפתחה בארבעים השנים האחרונות. עד שנות ה-70 היה נהוג להתייחס לאקוויפרים (מאגרי מי תהום) ולקרקע כתווך הומוגני מבחינת תכונותיו, המשתנה בצורה מסודרת במרחב. תצפיות שיטתיות הצביעו על כך שבטבע הקרקע אינה הומוגנית אלא מורכבת משכבות שונות, המשפיעות בצורה ניכרת על זרימת המים בקרקע, על חדירותם ועל פיזור המזהמים.

 

השינויים בקרקע ובזרימת המים על פני המרחב, מאופיינים באי-ודאות ובאקראיות, ומיוצגים בעזרת מודלים סטוכסטיים (מודלים של תהליכים אקראיים), אשר לפרופ' דגן תרומה חלוצית בפיתוחם. מודלים אלו משמשים לניתוח ולחיזוי תהליכי זיהום של הקרקע ושל מי התהום, המסכנים את איכות מי השתייה ברחבי העולם.

 

תרומתו המשמעותית של פרופ' דגן להנדסת הידרולוגיה של מי תהום ותהליכי זיהום קרקע, כמו גם תרומתו לחינוך דורות של מהנדסים ומדענים בתחומים אלה, זיכו אותו לאורך השנים בפרסים ובהכרה בינלאומית, בהם פרס המים של שטוקהולם (1998), מדליה ע"ש הורטון של האגודה האמריקאית לגיאופיזיקה (2005), תואר דוקטור לשם כבוד של אוניברסיטת פייר ומארי קיורי בפריז (1997) ועוד.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>