אוניברסיטת תל אביב מקדמת מערך יזמות וחדשנות כלל-אוניברסיטאי

בכך האוניברסיטה ממשיכה לבסס את מעמדה כמובילה עולמית בתחום היזמות

06 מרץ 2023
חלק ממערך היזמות של אוניברסיטת תל אביב. מרכז היזמות
חלק ממערך היזמות של אוניברסיטת תל אביב. מרכז היזמות

לאורך שנים רבות אוניברסיטת תל אביב מדורגת בצמרת העולמית של מוסדות אקדמיים שהצמיחו משורותיהם יזמים ויזמיות שגייסו השקעות מקרנות הון סיכון. בדירוג היוקרתי שהתפרסם בחודש נובמבר האחרון על ידי חברת פיצ'בוק דורגה האוניברסיטה במקום השביעי בעולם, והיחידה מחוץ לארה"ב שממוקמת בעשיריה הראשונה בדירוג זה. כמו כן, מחקר של אוניברסיטת סטנפורד שבדק את מספר היוניקורנים (חברות סטרטאפ פרטיות שהשווי שלהן עולה על מיליארד דולר), שייסדו בוגרי אוניברסיטאות מחוץ לארה"ב מצא כי אוניברסיטת תל אביב נמצאת במקום הראשון מבין האוניברסיטאות מחוץ לארצות הברית עם 16 יוניקורנים שנוסדו על ידי בוגריה.

 

במסגרת כך, ומתוך הכרה כי קטר היזמות הוא זה שמניע את גלגלי הכלכלה הישראלית, החליט פרופ' אריאל פורת, נשיא אוניברסיטת תל אביב, על הקמת מערך היזמות והחדשנות, בראשות פרופ' משה צבירן, יזם בעצמו, שכיהן עד לאחרונה כדקאן הפקולטה לניהול ע"ש קולר. מערך היזמות והחדשנות הוקם במטרה לשדרג את הקמפוס לאקוסיסטם יזמי פעיל של סטודנטים, תלמידי מחקר, אנשי סגל ובוגרים ולמצב את אוניברסיטת תל אביב כאוניברסיטה היזמית של מדינת ישראל וכמובילה עולמית בהצמחת יזמים.

 

פרופ' משה צבירן

 

מערך היזמות והחדשנות הוקם בתום עבודת מטה מקיפה של צוות מומחים שכלל אנשי סגל ויזמים בוגרים, שגיבשו מבנה ארבע-שכבתי לפעילות היזמות בקמפוס ולמימוש החזון של אקוסיסטם יזמי באוניברסיטה:

רובד 1 - הכשרה והקניית הידע הבסיסי בעולם היזמות לכלל הסטודנטים בקמפוס

הבסיס לפעילות היזמית בקמפוס הוא מערך מגוון של קורסים שמוצעים לכלל הסטודנטים והסטודנטיות בקמפוס על ידי מרכז היזמות בראשותו של יאיר סאקוב. המרכז מציע שורה של קורסים שפתוחים לכל סטודנט וסטודנטית בקמפוס: מהנדסה, מדעי המחשב ומדעים מדויקים ועבור לחוגים שעל פניו נראים פחות קשורים לעולם היזמות, בהם ספרות עברית, ביולוגיה, רפואת שיניים ואחרים. הקורסים מאפשרים לכלל הסטודנטים להכיר את השפה והמסגרת המושגית ולקבל את הכלים היזמיים הבסיסיים. הקורסים מעניקים נקודות זכות לכל תואר ומאות סטודנטים לומדים אותם מדי שנה.

 

רובד 2 - שכבת הלמידה ההתנסותית

השכבה הבאה במערך היזמות והחדשנות היא שכבת הלמידה ההתנסותית, שבמסגרתה הסטודנטים מתנסים בהקמת מיזם בכל תחום המעניין אותם, החל בגיבוש הרעיון, עיבודו, ביצוע סקר שוק, בניית תוכנית עסקית ראשונית ועד להצגתו למשקיעים. הלימוד ההתנסותי מאורגן כקדם-מאיץ שמשלב למידה אקטיבית עם התנסות מעשית. הפקולטה להנדסה, הפקולטה למשפטים והפקולטה לניהול כבר מציעות זאת כחלק מתוכנית הלימודים ובקרוב תורחב הפעילות למסגרות לימוד נוספות. בקרוב מקווים במערך היזמות והחדשנות לצרף לתוכנית גם את בית הספר למדעי המחשב, וכן את תלמידי הפקולטות לרפואה ולמדעי החיים. אפיק נוסף בשכבה זו הוא סדנה גנרית המוצעת לכלל הסטודנטים בקמפוס, בדגש על אלה שבשלב זה אין להם אפיק של למידה התנסותית ביזמות בתוך תוכנית הלימודים בפקולטה שלהם בסוף התהליך.

 

בנוסף, מופעלת בקמפוס אחת מתוכניות האקסלרטור המובילות בישראל - JumpTAU. לתוכנית שני מחזורים בשנה והיא מאפשרת לסטודנטים ולסטודנטיות מכלל התארים לקדם פתרון בעיית שוק באמצעות הקמת סטארט-אפ או מיזם חברתי. במסגרת התוכנית מקבלים הצוותים הכשרה עמוקה ולמידה בבניית מיזמים בליווי אנשי תעשייה בכירים, המשמשים כמנטורים ומלווים אותם לאורך התוכנית וגם לאחריה. JumpTAU זכתה לאחרונה במענק של הרשות לחדשנות לקידום מיזמים משותפים של יהודים וערבים. שלושת המחזורים הראשונים של התוכנית גייסו עד כה מעל מ-150 מיליון דולר.

 

במקביל לקורסי הידע וללמידה ההתנסותית שמהווים גם חלק מתוכנית הלימודים ומקנים נקודות זכות לתואר, מתבצעת באוניברסיטה קשת רחבה של פעילויות העשרה ביזמות, לרבות האקתונים, סדנאות מקצועיות, Demo Days מועדון היזמות הסטודנטיאלי - איגנייט, שפועל במסגרת מרכז היזמות בהובלת הפקולטה לניהול ע"ש קולר ומשרת את כלל התלמידים והבוגרים של האוניברסיטה. הרעיונות שייוולדו בהאקתונים, בקורסים ובסדנאות הלימוד ההתנסותי , כמו גם מיזמים של בוגרות ובוגרים צעירים, עתידים להתנקז לתוכנית השבחת המיזמים  TAU-Launchpad, שהוקמה במסגרת מערך היזמות והחדשנות האוניברסיטאי.

 

רובד 3 - תוכנית השבחת המיזמים האוניברסיטאית

הרובד השלישי שהושק לאחרונה, הינו תוכנית השבחה אוניברסיטאית: TAU-Launchpad, שהוקמה בתמיכתו הנדיבה והמשמעותית של דן הולצמן והמנוהלת על ידי ד"ר אייל בנימין מהפקולטה לניהול ע"ש קולר. "ה-TAU-Launchpad נועד לקחת מיזמים מבטיחים, בין אם כאלה שנולדו בהקאתונים, בסדנאות הלמידה ההתנסותית, בקורסים ובפעילויות ההעשרה, או כאלה שנולדו במוחותיהם של בוגרים טריים שלנו שסיימו לימודיהם בשנים האחרונות, ולפתח אותם לקראת המפגש עם המשקיעים", מסביר פרופ' צבירן ומוסיף "במסגרת התוכנית אנחנו מעניקים לצוותים המשתתפים מטרייה רחבה של תמיכה מקצועית, כספית, משפטית, רגולטורית ותקציב ראשוני לפיתוח המיזם. לאחר גיבוש צוות ההתוכנית ומסגרת הפעולה קלטנו כבר מספר צוותי בוגרים שנבחרו על ידי מובילי התוכנית. למרות הביקוש הרב לתוכנית, היא צפוייה לגדול באופן מבוקר כך שמהשנה הרביעית ואילך נתמוך בכ- 30 מיזמים בשנה".

 

רובד 4 - תחרות הסטרטאפים וקרן TAU Ventures:

השכבה הרביעית והעליונה מושתתת על תחרות סטרטאפים וקרן TAU Ventures. תחרות הסטארטאפים הושקה לפני שבע שנים ומנוהלת על ידי הפקולטה לניהול ע"ש קולר. התחרות מיועדת לצוותים שמורכבים מסטודנטים.ות, בוגרים.ות או תלמידי.ות מחקר, וכוללת שלושה ערוצים: מיזמים בתחומי האונליין וטרנספורמציה דיגיטלית, מיזמים בתחום הטכנולוגיה העמוקה (דיפ-טק), וערוץ הפוד-טק. הפרס הראשון בכל אחד מהערוצים הוא השקעה של 100,000 דולר שמוענקת על ידי קרן קולר.

 

התחרות פתוחה, כאמור, לכלל הסטודנטים, הבוגרים הצעירים והסגל, אך מטבע הדברים מיזמים שיעברו בתוכנית ההשבחה יהיו בעלי פוטנציאל בשל יותר לזכייה בתחרות. לצד התחרות ובשיתוף פעולה מלא עם TAU-Launchpad, נמצאת TAU Ventures, קרן הון הסיכון של האוניברסיטה שהוקמה מתוך רצון למנף וליהנות יותר מהצלחת בוגרי האוניברסיטה. "TAU Ventures משקיעה בעיקר בשלבים המוקדמים של המיזמים - פרה־סיד וסיד, ושיתוף הפעולה בינה לבין מגוון הפעילויות באקוסיסטם היזמי באוניברסיטה נועד לייצר סינרגיה בין כלל פעילויות היזמות בקמפוס ולייצר לקרן זרם של מיזמים מבטיחים שיזכו להשקעה והמשך התמיכה", אומר נמרוד כהן, השותף המנהל של TAU Ventures. 

 

"הקרבה של TAU Ventures לסטודנטים, לבוגרים ולסגל שלנו, שבאופן מובהק ומתועד מובילים על פני כל המוסדות האקדמיים בארץ ועל פני מרבית המוסדות בעולם בהקמת מיזמים, תעניק לה יתרון משמעותי על פני קרנות אחרות ותאפשר לה נגישות ראשונה ובלתי אמצעית למיזמים שיצמחו מסדנאות הלמידה ההתנסותית, מתחרות הסטארטאפים וכמובן מתוכנית ההשבחה שאנחנו שותפים בפעילותו", מסכם פרופ' צבירן.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>