לראשונה בשירות הציבורי בישראל: חברה בין אוניברסיטאית להעסקה ישירה של עובדי ניקיון

המודל החדש יחל לפעול בשנת הלימודים תשפ"ג

08 מאי 2022

יוזמה חדשה של שלוש האוניברסיטאות תל אביב, בן-גוריון בנגב והעברית, מציגה פיילוט למודל חדש להעסקה של עובדי ועובדות הניקיון, באופן שנועד לשפר בצורה ניכרת את תחושת השייכות של עובדי ועובדות הניקיון לקהילה האוניברסיטאית. הפיילוט החדש שצפוי לצאת לדרך כבר בחודש אוקטובר הקרוב, יכלול, בין היתר, השקעה ברווחת העובדים והעובדות  והכשרתם לאורך זמן לקידום ופיתוח מקצועי. יש להדגיש כי זכויות הותק של העובדים לא יפגעו במעבר מחברות הנקיון השונות לחברה הבין-אוניברסיטאית.

 

נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת: " קבוצת עובדי הניקיון שלנו היא קבוצה מוחלשת: אצלנו מדובר בדרך כלל בעובדות ניקיון מן המגזר הערבי או מרקעים אחרים ומרביתן אינן דוברות עברית. ההסדר אותו בכוונתנו להנהיג ישפר באופן משמעותי את מעמדן של עובדות הניקיון, ואף יגדיל את סיכוייהן לשנות בעתיד עיסוק לתחומים אחרים, שוחקים פחות ומכניסים יותר. אני מקווה שנשמש דוגמה בענין זה למגזרים נוספים במשק, ציבוריים ופרטיים כאחד, שאולי ילכו בעקבותינו".

 

במסגרת היוזמה, החל משנת הלימודים הבאה תשפ"ג, חלק מעובדי ועובדות הניקיון שהועסקו עד כה במסגרת של חברות כוח אדם, יועברו להעסקה ישירה של חברה בין אוניברסיטאית, ייעודית לאספקת שרותי ניקיון, שהליך הקמתה מושלם בימים אלו. החברה החדשה שתפעל כחל"ץ (חברה לתועלת הציבור, אשר אינה יוצרת רווחים לבעלים), תעסיק כ-500 עובדים ועובדות דירקטוריון החברה יורכב מנציגי הנהלות האוניברסיטאות שיפקחו מקרוב אחר פעילות החברה.

 

במודל ההפעלה של החברה החדשה נקבע כי מטרת החברה "להבטיח שהעסקתם של עובדות ועובדי הניקיון תהיה הוגנת ותכלול יציבות וביטחון תעסוקתי, תנאי שכר ועבודה המאפשרים להן להתפרנס בכבוד".

 

מנהלי האוניברסיטאות בן-גוריון, תל אביב והעברית, מוסרים כי היוזמה להקמת החברה הבין אוניברסיטאית החלה לפני כשנתיים, ולאחר שהנהלות האוניברסיטאות נוכחו לדעת כי על אף ההתקדמות בחקיקה בנושא והמאמצים הרבים מצד האוניברסיטאות, יש מקום להקנות לעובדי ועובדות הניקיון תחושת שייכות  גדולה יותר. טרם ההחלטה על הקמת החברה, נערכה עבודת מטה מקיפה שמיפתה היטב את הצרכים והקשיים עימם מתמודדים עובדי ועובדות הניקיון בשגרה.

 

כאמור במסגרת היוזמה, שלוש האוניברסיטאות מנסות לראשונה לאחד כוחות ולנצל את גודלן המשותף כדי להיטיב עם עובדי ועובדות הניקיון. החברה החדשה תתמחה בקליטת עובדות ועובדי ניקיון. תנאי העסקה, ההכשרה, ושקיפותם יהיו מותאמים למאפייני האוכלוסייה, שמרביתה אינה דוברת עברית כשפת אם.

 

שלוש האוניברסיטאות ייבחנו בין היתר, אפשרות לכך שהעובדים יהיו זכאים להנחות בלימודים אקדמיים, וכן יוזמנו לפעילויות הווי ותרבות של הקמפוסים. כמו כן, החברה הבין אוניברסיטאית תעניק לעובדים הכשרה במיומנויות קריאה וכתיבה בעברית, ניהול חשבונות, פיתוח מקצועי וכדומה. "מדובר במודל חדשני שטרם נוסה בגופים ציבורים בישראל אבל כאוניברסיטאות מובילות, מחובתנו לשמש כמצפן חברתי", נאמר בהודעה משותפת של שלוש האוניברסיטאות. "עובדות ועובדי הניקיון הם עובדים מסורים שיש מקום לטפחם ולשמרם. החברה החדשה שהינה חברה ללא מטרת רווח, תשקיע את כל מרצה לטובת קידומם ופיתוחם המקצועי של העובדים. אנו קוראים גם למוסדות נוספים להשכלה גבוהה ולגופים ציבוריים אחרים להצטרף למהלך הייחודי ויחד נביא לשינוי חברתי אמיתי במערכת האקדמית ובהמשך אף בחברה הישראלית כולה".

 

נשיא אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פרופ' דניאל חיימוביץ: "כמי שמובילים את ההשכלה הגבוהה בישראל, עלינו האוניברסיטאות להתמקד במצוינות מדעית ואקדמית תוך גילוי חובה אזרחית ולהתנהל בהתאם כמעסיקים. אונברסיטת בן-גוריון בנגב, למשל, מהווים בין המעסיקים הגדולים בנגב. חובתנו המוסרית למצוא פתרונות יצירתיים כמו הקמת החברה להעסקת עובדות ועובדי הנקיון. בכדי שמהלך כזה יצליח היה ברור לנו שצריך לעבוד בשיתוף עם מוסדות אחרות. זה כוחו של הביחד, ואני מקווה שגם מוסדות אחרים יצטרפו אלינו ליוזמה זו."

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>