אוניברסיטת תל אביב תעבור ל-100% צריכת חשמל בקמפוס ממקורות אנרגיה ירוקים

החזון: הפחתה דרמטית של טביעת הרגל הפחמנית בקמפוס לקראת הגעה לניטרליות פחמנית תוך 12 שנים

26 מרץ 2023
פאנלים סולאריים על גג ספריית סוראסקי
פאנלים סולאריים על גג ספריית סוראסקי

לראשונה במוסדות ציבוריים בישראל בכלל ובאקדמיה בפרט, אוניברסיטת תל אביב יצאה למכרז מקיף לשירותי רכש ותכנון חשמל, במטרה להוביל לכלל צריכת החשמל בקמפוס ממקורות אנרגיה ירוקה תוך מספר שנים. מבדיקה מקיפה שערכה באחרונה וועדת מומחים מהאוניברסיטה עולה כי תצרוכת החשמל מהווה כמעט 50% מכלל פליטות גזי החממה העקיפות והישירות בקמפוס. בכך מקווים באוניברסיטה להפחית בצורה דרמטית את טביעת הרגל הפחמנית בקמפוס לקראת הגעה בעתיד לניטרליות פחמנית.

 

"האוניברסיטה היא שחקן גדול ומרכזי במגזר הציבורי וברור לנו שהמהלך שלנו עשוי לשנות לחלוטין את התפיסה המוסדית לשוק החשמל הירוק בישראל"

 

 

"השאיפה: להגיע קרוב ככל האפשר לניטרליות פחמנית"

ההחלטה על הפרויקט השאפתני התקבלה כחלק מיישום התוכנית האסטרטגית של המועצה הירוקה של האוניברסיטה, בהובלת הנשיא פרופ' אריאל פורת. בתום עבודת מטה מקיפה, הציבה המועצה הירוקה כיעד ליישום בתקופה קרובה שורה של צעדי התייעלות, בהם מעבר לשימוש באנרגיה בת-קיימא, מיחזור מים וחומרים, הפחתת שימוש בנייר, צמצום פליטות הנגרמות מפעילות תחבורה וטיסות, צמצום הזמנת מוצרי בשר לאירועים ועוד.

 

"בהיותנו מוסד אקדמי מוביל בתחום האקולוגיה ומדעי הסביבה, ובהתחשב במחויבותנו להידרש למשבר האקלים, אוניברסיטת תל אביב הקימה לפני כשנה 'יוזמה לניטרליות פחמנית' ראשונה מסוגה באוניברסיטאות בישראל. במסגרת כך, 'המועצה הירוקה', שהוקמה באוניברסיטה לפני שנים אחדות, גיבשה תוכנית עבודה מסודרת ומפורטת לעשר השנים הבאות, כאשר המכרז החדש מהווה צעד גדול בדרך להשגת המטרה - הפחתה נכרת של טביעת הרגל הפחמנית בקמפוס, מתוך שאיפה להגיע בהמשך קרוב ככל האפשר לניטרליות פחמנית. כאוניברסיטה ציבורית מובילה, חובה עלינו להוביל את ההתמודדות מול משבר האקלים דרך הקמפוס ומעבר לו", אומר נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת.

 

פרופ' אריאל פורת, נשיא אוניברסיטת תל אביב

 

"מדובר במכרז חסר תקדים מבחינת ההיקף והמורכבות שלו וכן בשיעור ההשפעה שלו על צמצום פליטות הפחמן בקמפוס", מוסיף מנכ"ל אוניברסיטת תל אביב, גדי פרנק ואומר כי "האוניברסיטה היא שחקן גדול ומרכזי במגזר הציבורי וברור לנו שהמהלך שלנו עשוי לשנות לחלוטין את התפיסה המוסדית לשוק החשמל הירוק בישראל. אנחנו מאמינים שגופים ציבוריים נוספים כמו רשויות מקומיות, חברות ממשלתיות ומוסדות נוספים להשכלה גבוהה ילכו בעקבותינו, שכן כבר קיבלנו מספר פניות בנושא. הדבר יעודד את ספקי החשמל הירוק להרחיב בצורה ניכרת את היקף הייצור ומגוון הפתרונות שהם מספקים. בנוסף, הקפדנו במסגרת המכרז לייצר פלטפורמה אשר תאפשר קידום מחקרים ושיתופי פעולה בתחום החדשנות הטכנולוגית. כמו כן, באוניברסיטה מספר חוקרים משמעותיים בתחום האנרגיה. באמצעות המכרז והמתקנים אשר יוקמו בקמפוס האוניברסיטה, אנו נוכל לאפשר לאותם חוקרים גם להעמיק את המחקרים שלהם בתחום ולפתח פתרונות בתחומי האנרגיה השונים".

 

"מדובר במכרז מקיף וחסר תקדים שעשוי לשנות לחלוטין את שוק החשמל הירוק בישראל"

 

באוניברסיטת תל אביב מסבירים כי עלות המכרז הינה כחצי מיליארד ₪ ל-12 השנים הקרובות, והוא כולל שלושה רכיבים מרכזיים: רכישת חשמל מספקים שמייצרים חשמל ירוק בהיקף של מעל 30 מיליון שקלים בשנה. בנוסף, הקמת 14 מתקנים סולאריים חדשים לייצור חשמל בטכנולוגיה פוטו-וולטאית (PV). המתקנים יוקמו על גגות המבנים השונים באוניברסיטה ויצטרפו לשבעה מתקנים קיימים, כך שבסך הכל האוניברסיטה תייצר חשמל  פוטו-וולטאית (PV) בהיקף של 2.8 MW, בהשקעה של 20 מיליון שקלים (מעבר ל-10 מיליון שקלים שכבר הושקעו בשלב הראשון), ועל שטח כולל של כ-18,000 מ"ר (המתקנים יוקמו על גגות המבנים: מרפאת שיניים, אדריכלות, גילמן, מיטשל, דן דוד, אולם הספורט, ספריות רפואה, מקצועות הבריאות, האקדמיה למוסיקה, בית המכונות, בנין שרת וחניון סמולראש).

 

פאנלים סולאריים על גג הספרייה המרכזית (צילום: פיני בטאט)

 

כמו כן, האוניברסיטה תקים בשטחה שני מתקנים גדולים לאגירת חשמל, אשר יאגרו חשמל בשעות היום וישמשו את האוניברסיטה לצריכת חשמל בעיקר בשעות הערב, בקיבולת כוללת של כ-3 מגה-וואט לשעה. (עלות הקמת מתקני האגירה כ- 10 מיליון שקלים).

 

במסמכי המכרז נכתב כי "האוניברסיטה מעוניינת להקטין את טביעת הרגל הפחמנית שלה באמצעות ייצור ומעבר לצריכת חשמל ממקורות אנרגיה ירוקים. צריכת החשמל תעשה על ידי שימוש באנרגיה סולארית או אנרגית רוח, וזאת באמצעות רכש חשמל ממתקני אנרגיה מתחדשת מחוץ לשטחי האוניברסיטה; הגדלת מערך ייצור חשמל בטכנולוגיה פוטו-וולטאית (PV) על-גבי גגות האוניברסיטה; הקמת מערכת לאגירת חשמל (אשר, בין היתר, תוכל לאפשר בעתיד לתמוך בהספק הנדרש לעמדות טעינה לרכבים חשמליים) וכן הקמת תשתית של קירוי סולארי מעל מבנים על מנת להקטין את אי-החום העירוני של האוניברסיטה באמצעות הצללה.

 

הצוות אשר טיפל בהובלת המכרז כלל את פרופ' אבי קריבוס מהפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן, ומנכ"ל החברה הכלכלית, המהנדס עופר לוגסי, לצד ייעוץ חיצוני של חברת גולן סולאר, וכן הלשכה המשפטית של האוניברסיטה ומשרד ש.הורביץ בליווי עורכי הדין עו״ד ליאור מימון, עו״ד מאי אלניר ועו״ד אור שפר. צוות המומחים שמיפה עבור המועצה הירוקה את כלל פליטות הפחמן בקמפוס כולל גם את יו"ר הצוות פרופ' מרסלו שטרנברג מהפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס' וייז, ד"ר ורד בלאס וד"ר אורלי רונן מבית הספר פורטר ללימודי סביבה, ואלון ספן מנהל מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט.

 

"המכרז הזה מהווה צעד משמעותי בתכנית האסטרטגית של האוניברסיטה להפחתת פליטות. הסקר היסודי שביצענו בשנה שעברה הראה כי פליטת פחמן דו חמצני הקשורה לחשמל שאנו קונים כיום מתחנת כוח רגילה מהווה המרכיב המוביל בפליטות של האוניברסיטה - 42% מסך הפליטות. לכן יש חשיבות עליונה להפחית משמעותית את המקור הזה", אומר פרופ' אבי קריבוס ומסכם "במכרז אנו מעניקים ייתרון לספק שיוכל לתת חלק גבוה ככל האפשר של החשמל ממקורות מתחדשים, בעיקר אנרגית שמש. כמו כן, המכרז כולל הגדלה משמעותית של ייצור חשמל עצמי על ידי לוחות סולאריים בתוך הקמפוס. במקביל, אנו מכינים תוכנית אב לטווח ארוך שכוללת פעולות נוספות להפחתת פליטות באוניברסיטה, וגם ניטור ודיווח כך שההתקדמות שלנו לקראת אפס פליטות תהיה מדידה ושקופה לציבור".

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>