מעודכן ליום רביעי, 9 ביולי 2008
שימו לב: ידיעון זה בהחלט אינו סופי ואין להסתמך עליו.
סילבוס גבר, אשה, לימוד משפחה – קונפוציאניזם ומגדר לשנת תשס"ח
(קורס מספר 06872278)
06872278 גבר, אשה, לימוד משפחה – קונפוציאניזם ומגדר
פרו"ס 4 ש"ס
ד"ר גליה פת-שמיר
איך מאזנים בין מחויבות ומסירות למשפחה ולזולת לבין זו שדורשים הלימוד וההתקדמות האישית? קונפליקט זה שעומד במרכז חייהם של נשים וגברים רבים בעולם המודרני ואשר הצמיח מתוכו תורות של ג'נדר אינו זר לקונפוציאניזם המוקדם. כהגות שבמרכזה שימור המסורת מחייב הקונפוציאניזם שתי גישות סותרות לכאורה: מחד, הקונפוציאניזם מעמיד את המשפחה כראשונה במעלה באמצעות מידת כיבוד ההורים (xiao), רעיון המוצדק בין היתר בכך שהמסורת התרבותית מועברת מהורים לילדיהם דרך הגרעין המשפחתי, בפרקטיקה יומיומית, בחגים, ובריטואלים. מאידך, מוצג הלימוד (xue) כראשון במעלה עבור הקונפוציאני, מאחר והמסורת ניתנת להעברה רק באמצעות לימוד, בפרט לימוד הקלאסיקה. איך נפתר הקונפליקט בתיאוריה ובמעשה? על שאלה זו נענה בקורס באמצעות דוגמאות מהספרות, הפילוסופיה, הדת, הקולנוע ודרך דמויות היסטוריות בסין.
הפרו"ס יועבר דרך הצגת כלים תיאורטיים ומתודולוגיים לחקר שאלות מגדר. כל משתתפי הפרו"ס יקבלו לידיהם טקסט מהפילוסופיה, הספרות, הדת או הקולנוע הסיני, על-פי בחירתם. דרך הטקסט יציגו את הביטוי הרלוונטי לקונפליקט שבין משפחה ולימוד ואופן ההתמודדות איתו בטקסט הנבחר.
סיום שלושת שיעורי המבוא והתרגילים
נוכחות בשיעורים חובה, הגשת העבודה שבועיים מתום הסמסטר