מעודכן ליום רביעי, 9 ביולי 2008
שימו לב: ידיעון זה בהחלט אינו סופי ואין להסתמך עליו.
סילבוס תורת המוסר - שיעור המשך לשנת תשס"ח
(קורס מספר 06182601)
06182601 תורת המוסר - שיעור המשך
שיעור
גב' נופר שמעוני
השיעור יתמקד בבחינת תפקידם של מושג החופש ושל הניגוד המושגי בין חופש לבין שעבוד במסגרת תורות מוסר פילוסופיות. ננסה לאפיין את מושג החופש על-ידי בירור הקשרים בינו לבין המושגים של מצפוניות, כנות, אותנטיות, וביקורת. סוגיות אלו יוצגו תוך כדי דיון השוואתי בגישות מרכזיות לפילוסופיה של המוסר: האינטלקטואליזם והוולונטאריזם בתיאולוגיה המוסרית הנוצרית בימי-הביניים ובראשית העת החדשה; תורתו של רוסו והשפעתה על מושגי הכנות והאותנטיות בגישות מוסריות בנות-זמננו; תורתו של קאנט וגישות קאנטיאניות בנות-זמננו; תורתו של פוקו וגישות פוסט-מודרניות אחרות.
מבין הנושאים הספציפיים שיעלו לדיון במסגרת זו: אינטלקטואליזם, וולונטאריזם, ו'המצאת' האוטונומיה; חשיבה עצמאית, מצפון ומצפוניות, כנות ואותנטיות, בתור היבטים של האישיות המוסרית; האישיות המוסרית ואידיאל האוטונומיה – כיצד באה האוטונומיה לידי ביטוי בחקיקת עקרונות מוסר אוניברסאליים מצד אחד, ובפיתוח אישיות ייחודית מצד שני?; בין אוטונומיה לנייטראליות – האם האדם האוטונומי כופה על עצמו נייטראליות, ואם כן, נייטראליות ביחס למה?; בין אוטונומיה לנאורות – מושג הביקורת וביטוי החופש על-ידי האישיות הנאורה עפ"י קאנט ועפ"י פוקו; ביקורת החופש – מקורות העצמי, הסגולות הטובות, וביקורת המושגים של אוטונומיה ושל יצירת העצמי עפ"י צ'רלס טיילור ועפ"י מאקינטייר. כמו כן נדון בהשלכות של נושאים אלה על סוגיות אקטואליות בתחומי החיים האישיים והחברתיים.
רשימה ביבליוגרפית מפורטת תימסר לקראת תחילת שנה"ל.
בתרגיל הצמוד לשיעור תיערך קריאה מודרכת בטקסטים של קאנט ופוקו.
דרישות הקורס וחובות התלמידים: קריאה שוטפת של הטקסטים הנלמדים; עמידה במבחן-בית בסיום הקורס.
הציון הסופי של הקורס ייקבע על-ידי מבחן-בית על תכני השיעור (50%) ועל-ידי מטלות התרגיל (50%).
מבוא לתורת המוסר והשלמת מבוא לפילוסופיה פוליטית עד סוף התואר.