מעודכן ליום רביעי, 9 ביולי 2008
שימו לב: ידיעון זה בהחלט אינו סופי ואין להסתמך עליו.
קורסי תכנית הלימודים הכלליים והבין תחומיים
תכנית הלימודים הכלליים והבין-תחומיים
לימודי התאר הראשון
סמסטר א'
תרגיל לפיתוח מיומנויות למידה (מסגרת 666)
תרגיל חובה לתלמידי הב"א הכללי (דרישת קדם לסמינריון)
ניתן להשתתף בתרגילים כחלק משיעורי הבחירה בהקבצים המתאימים
בשנה א' - בחר אחד מהתרגילים הבאים:
גיבושה של תרבות חילונית: פסטיבלים וקרנבלים בא"י ובישראל (שו"ת) 0662.1127.01
מרצה: ד"ר נילי אריה-ספיר
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
The Formation of a Secular Culture: Festivals and Carnivals in Eretz Israel and in Israel
במסגרת הקורס נעסוק בתהליכי ההתחדשות שעברו על פסטיבלים וקרנבלים, השייכים למחזור השנה היהודי, בתקופת העליות הראשונות לארץ-ישראל. נדון בעיצובן מחדש של מערכות הסמלים של החגים, ובאופן שבו סייעו לזירוז
לסילבוס המלא...
יהודי אתיופיה בישראל - עבר הווה עתיד (שו"ת) 0662.1129.01
מרצה: ד"ר מלכה שבתאי
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
ETHIOPIAN JEWS IN ISRAEL: PAST, PRESENT AND FUTURE
הקורס מהווה הזדמנות להכרות שיטתית של ההבטים המרכזיים הנוגעים לקהילת יוצאי אתיופיה בישראל.
כמו גם משלב לימוד של מיומנויות לימוד אקדמיות.
נעמוד על ציוני דרך בתולדות הקהילה המהווים חלק בלתי נפרד מהזיכרון והזהות הקולקטיבית של בניה
לסילבוס המלא...
ילדות וספרות ילדים באנגליה הויקטוריאנית (שו"ת) 0662.1128.01
מרצה: ד"ר תמר רזי
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Childhood and Children's Literature in Victorian England
מטרת הקורס היא לבחון את התהוותם של מושגי הילד והילדוּת בתרבות המערב בעידן המודרני ואת היצירות הספרותיות הקלאסיות לילדים שנוצרו במאה ה-19. זהו קורס בינתחומי, שעיקרו דיון היסטורי בטקסטים ספרותיים. באמצעות ניתוח של ספרי ילדים שהניב תור
לסילבוס המלא...
בין מסורת למודרנה בזירה הישראלית (שו"ת) 0662.1280.01
מרצה: ד"ר נסים ליאון
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
לסילבוס המלא...
רפואה ומחלות נפש בימי-הביניים: מדע, דת וחברה (שו"ת) 0662.1123.01
מרצה: ד"ר מיכאל גרינפלד
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
לסילבוס המלא...
יחסי ערך-עובדה: גישור או פרידה? (שו"ת) 0662.1023.01
מרצה: ד"ר נעה גדי
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
לסילבוס המלא...
מדע פופולרי וחינוך מדעי לילדים בתרבות היהודית במאות 18 וה-19 (שו"ת) 0662.1015.01
מרצה: ד"ר טל קוגמן
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Popular sciences and science education for children in the Hebrew culture during the 18th and the 19th centuries
הקורס יבחן את חדירתם של רעיונות מדעיים ותכנים מדעיים לתרבות היהודית והעברית, מסוף המאה ה-18 ובמהלך המאה ה-19, ובדרכי הפצתו של המדע הפופולרי בתרבות היהודית המודרנית. דגש מיוחד
לסילבוס המלא...
על גיבורות ועל גיבורים: הישראלים והשואה (שו"ת) 0662.1125.01
מרצה: ד"ר שרון גבע
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Heroes of the Holocaust in the Israeli Society
בשנותיה הראשונות חיברה מדינת ישראל בין השואה לגבורה, והתקשתה להפריד ביניהן: לא היתה "שואה", במובן של חורבן יהדות אירופה במלחמת העולם השנייה ללא "גבורה" בצידה, ששיאה המרד המזוין שפרץ בגטו ורשה באביב תש"ג (1943); זו האחרונה המציאה לחברה
לסילבוס המלא...
שיעורי בחירה ותרגילים
מבנה ההקבצים החוגיים מופיע בידיעון בפרק מיוחד
מבנה ההקבצים הבין-תחומיים ופירוט הקורסים מופיעים באינטרנט
http://www.tau.ac.il/humanities/general-studies
מגרים לוולט דיסני - מעשיות האחים גרים: תקופה, יוצר ומדיה (שיעור) 0662.2010.01
מרצה: ד"ר חנה לבנת
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
From Grimm to Walt Disney: Grimm’s Fairy-Tales”
הקורס יעסוק במעשיות כספרות עממית ובגלגוליהן עד ימינו. במהלך הקורס יתמקד הדיון באופן שבו העלו האחים גרים את המעשיות על הכתב במאה ה-19 ובאופן שבו הם התאימו אותן לילדים, בהשוואה לאופן שבו מעובדות מעשיות אלה לילדים בימינו, ובייחוד למדיום הקולנועי
לסילבוס המלא...
קולנוע וקוגניציה (שיעור) 0662.1126.01
מרצה: ד"ר רונן סלמן צדקה
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
לסילבוס המלא...
משמעות בחיים: היבטים פילוסופיים ופסיכולוגיים (שיעור) 0662.2052.01
מרצה: ד"ר תמר אילת יגורי
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Meaning in Life: Philosophical and Psychological Perspectives
מטרת הקורס: תשובות שונות לשאלת משמעות החיים, החל בערכים כגון: אושר, אמונה, מוסר או אהבה, וכלה בתהליכים של בניית משמעות וסיפור חיים.
נושאי הקורס: התחלת הדיון בשאלות אתיות ושאלות קיומיות: למה לחיות? בשביל מה ואיך ראוי לחיות?
לסילבוס המלא...
מבוא לספרות ילדים ותרבות הילד (שיעור) 0662.1013.01
מרצה: ד"ר יעל דר
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Introduction to Poetics of Children’s Literature and Child’s Culture
מתי נולד הילד המודרני ומתי נוצרו הטקסטים עבורו? מה קרה לכיפה אדומה בדרך למאה העשרים? למה כתב לואיס קרול שלושה נוסחים ל"הרפתקאות אליס בארץ הפלאות"? את מי צריכה ספרות הילדים לרצות? לאן נעלמים המבוגרים בספרות הילדים
לסילבוס המלא...
יחסים בין-אישיים בקבוצה (תרגיל) 0662.1248.01
מרצה: גברת ליאור גול
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
לסילבוס המלא...
רומנטיקה ואידיאולוגיות פוליטיות בגרמניה 1918-1770 (שיעור) 0662.1176.01
מרצה: ד"ר דורון אברהם
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Romanticism and Political Ideologies in Germany, 1770-1918.
הקורס יתמקד בהגות ובפרקטיקה של הזרמים הפוליטיים המרכזיים בגרמניה, מסוף המאה ה- 18 ועד להתמוטטותו של הרייך הגרמני השני ב- 1918, תוך בחינת ההקשר ההיסטורי הרחב של ההתרחשויות. במסגרת הקורס נעמוד על התפתחותה של ההגות הפוליטית הרומנטית
לסילבוס המלא...
יהדו(יו)ת ב"עידן החדש": מפגש בין תרבותי (שיעור) 0662.2061.01
מרצה: ד"ר מריאנה רוח מדבר
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Judaism(s) in the New-Age: Multicultural Crossroads
תופעה חדשה תופסת בעשורים האחרונים תאוצה גוברת בעולם המערבי תחת כותרת הגג "העידן החדש". לתופעה זו פנים וביטויים רבים – תנועה חברתית, התעוררות רוחנית, ביקורת תרבות ואלטרנטיבה לממסד (הן הממסד הדתי והן מוסדות חילוניים שונים), תורות ומדעים
לסילבוס המלא...
משלילת הגולה לשלילת השלילה - זהות יהודית במבחן הזמן (שיעור) 0662.1107.01
מרצה: ד"ר אלון גן
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
From negation of the Diaspora to negation of the “negation”: junctures in the public discourse of the issue of Jewish identity:
קורס זה יעסוק בבחינת יחסם של זרמים שונים בחברה הישראלית לשאלת הזהות היהודית והיחס לגולה ולגלות. הקורס יעסוק במקורות ובמאפיינים של אתוס שלילת הגולה כיסוד מרכזי
לסילבוס המלא...
מבוא לפוסט מודרניזם (שיעור) 0662.1156.01
מרצה: ד"ר חיים דעואל-לוסקי
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
INTRODUCTION TO POST-MODERNISM
1.המצב המודרני והעולם המערבי: תפיסת המציאות הריאלית והרומנטית
2.המצב הפוסט-מודרני: מות האדם ופרוק הערכים במסורת, במדינה ובאמנות
3.המפנה ה- I בפילוסופיה המודרנית: ביקורת המחשבה על ההווה ועל הקיום
4.המפנה ה II : ביקורת הסוביקט של דיקארט והצו
לסילבוס המלא...
פוסט מודרניזם בקולנוע (שיעור) 0662.2065.01
מרצה: ד"ר חיים כלב
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Postmodernism in Cinema
אובדן האמון באמיתות מוחלטות ובקידמה והמשבר העמוק בערכי היסוד של תרבות המערב, כפי שהם באים לידי ביטוי בסרטים מרכזיים בקולנוע. בחינת דרכי מבע ועקרונות אסתטיים, הנותנים ביטוי הולם לתחושת העולם הפוסטמודרניסטית: אינטרטקסטואליות תוך דיאלוגיזם פארודי בין טקסטים, סימולציה
לסילבוס המלא...
מבוא לרטוריקה (שיעור) 0662.1450.01
מרצה: ד"ר שי פרוגל
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
לסילבוס המלא...
הפגיעה השלישית - דמות האדם בראי הפסיכואנליזה (שיעור) 0662.1251.01
מרצה: ד"ר יוסף טריאסט
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
“The Third Blow” – The Image of Man in Psychoanalysis
"שלוש פגיעות ספגה האנושות בגאוותה; אחרי המהפכה הקופרניקאית והדרוויניזם- הפסיכואנליזה היא אולי המכאיבה מכולן" (פרויד). בקורס מבוא זה תושם הפסיכואנליזה על הספה, תוך ניסיון לבחון בראיה ביקורתית את התפתחותה של התיאוריה שהותירה חותם כה עמוק
לסילבוס המלא...
להיות שייך, להיות אחר: זהות אמריקה הלטינית בספרותה (שיעור) 0662.2064.01
מרצה: גב' פלורינדה פ. גולדברג
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
"TO WRITE AS A WOMAN": LATIN AMERICAN CONTEMPORARY WOMAN AUTHORS
כניסתה של יבשת אמריקה להיסטוריה העולמית מקורה בטעות גיאוגרפית-תרבותית של מגליה וכובשיה. במיוחד אמריקה הלטינית נאבקת מאז ועד היום עם הקושי להגדיר את זהותה בין השילוב לעולם המערבי ושמירת איחודיה התרבותיים. הקורס מתייחס להיבטים
לסילבוס המלא...
צדק חברתי בישראל? דילמות סוציולוגיות בראי החברה הישראלית (שיעור) 0662.1154.01
מרצה: גב' נועה לביא
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
לסילבוס המלא...
יהדות ויהודים בערש המודרניזם (שיעור) 0662.2063.01
מרצה: ד"ר מרינה ארביב
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Judaism and Jews in the Cradle of Modernism
זיגמונד פרויד, פרנץ קפקא, גרשם שלום וולטר בנימין הם יהודי אירופה ששינו את פניה של התרבות המערבית במודרנה ובו בזמן חידדו את השינויים שבזהות היהודית המודרנית . השורשים של אישים אלה נעוצים בחשיבה של כמה דמויות מהעבר, כגון שפינוזה – "היהודי החילוני
לסילבוס המלא...
הפסיכולוגיה של הנורמאלי בראי הלא-נורמאלי: משיגעון לשפיות (שיעור) 0662.1103.01
מרצה: ד"ר שלמה מנדלוביץ
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
לסילבוס המלא...
סמינריונים
הרישום לסמינריונים מותנה בציון חיובי בתרגיל לפיתוח
אכזריות בין ניטשה לפרויד (סמינר) 0662.3070.01
מרצה: גברת ענת רימון-אור
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Cruelty Between Nietzsche and Freud
הסמינר יכול לשמש את תלמידי ההקבצים: 'פסיכולוגיה ופסיכואנליזה בראי מדעי הרוח', פוסט-מודרניזם' ו'צדק חברתי'.
הסטודנטים ידרשו להשתתף בפגישות להגיש שלושה רפרטים קצרים, כתובים, במהלך הסמינר, ועבודה מסכמת בסופו.
הסמינר יציע מסגרת לדיון במושג 'הבנליות
לסילבוס המלא...
תרבות הפנאי של ילדים (סמינר) 0662.3071.01
מרצה: ד"ר יעל דר
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Children's Leisure
במסגרת הקורס נתחקה אחר תפישות שונות של המושג "פנאי" ו"תרבות פנאי", כפי שהתבססו בחברה המערבית במאה העשרים. הקורס יתמקד בתרבות הפנאי של ילדים. תחילה נאתר מהו "פנאי" של ילדים? ננסה להבין מי מגדיר את הפנאי הזה, מי מעצב אותו, מי שופט וממדר אותו, מי צורך אותו ומי באמת מרוויח
לסילבוס המלא...
למה מלחמה? פרשנות פסיכואנליטית לסוגיות אקטואליות (סמינר) 0662.3075.01
מרצה: ד"ר ענר גוברין
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
?Why War
התובנות הפסיכואנליטיות חורגות מתחום הפסיכותרפיה והספרות ומאפשרות מבט חד ומעניין להבנת סוגיות אקטואליות. בקורס זה נבדוק באיזו מידה ניתן להשתמש בפרשנות הפסיכואנליטית על מנת לחקור את השיח הקשור לאלימות בין עמים וקבוצות תוך התייחסות לשאלות של מוסר.
נפתח בקריאת ההתכתבות "למה
לסילבוס המלא...
תרבות ומאבק: שולטים, נשלטים והשאיפה לצדק חברתי (סמינר) 0662.3059.01
מרצה: ד"ר איתן גינזברג
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
לסילבוס המלא...
סמסטר ב'
תרגיל לפיתוח מיומנויות למידה (מסגרת 666)
תרגיל חובה לתלמידי הב"א הכללי (דרישת קדם לסמינריון)
ניתן להשתתף בתרגילים כחלק משיעורי הבחירה בהקבצים המתאימים
בשנה א' - בחר אחד מהתרגילים הבאים:
רפואה ומחלות נפש בימי-הביניים: מדע, דת וחברה (שו"ת) 0662.1123.01
מרצה: ד"ר מיכאל גרינפלד
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
לסילבוס המלא...
יחסי ערך-עובדה: גישור או פרידה? (שו"ת) 0662.1023.01
מרצה: ד"ר נעה גדי
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
לסילבוס המלא...
מדע פופולרי וחינוך מדעי לילדים בתרבות היהודית במאות 18 וה-19 (שו"ת) 0662.1015.01
מרצה: ד"ר טל קוגמן
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Popular sciences and science education for children in the Hebrew culture during the 18th and the 19th centuries
הקורס יבחן את חדירתם של רעיונות מדעיים ותכנים מדעיים לתרבות היהודית והעברית, מסוף המאה ה-18 ובמהלך המאה ה-19, ובדרכי הפצתו של המדע הפופולרי בתרבות היהודית המודרנית. דגש מיוחד
לסילבוס המלא...
על גיבורות ועל גיבורים: הישראלים והשואה (שו"ת) 0662.1125.01
מרצה: ד"ר שרון גבע
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Heroes of the Holocaust in the Israeli Society
בשנותיה הראשונות חיברה מדינת ישראל בין השואה לגבורה, והתקשתה להפריד ביניהן: לא היתה "שואה", במובן של חורבן יהדות אירופה במלחמת העולם השנייה ללא "גבורה" בצידה, ששיאה המרד המזוין שפרץ בגטו ורשה באביב תש"ג (1943); זו האחרונה המציאה לחברה
לסילבוס המלא...
שיעורי בחירה ותרגילים
מבנה ההקבצים החוגיים מופיע באינטרנט בפרק על מבנה הלימודים
מבנה ההקבצים הבין-תחומיים ופירוט הקורסים מופיעים באינטרנט
http://www.tau.ac.il/humanities/general-studies
כשסבא וסבתא היו קטנים: עיצוב תודעה היסטורית בספרות ילדים (שיעור) 0662.2059.01
מרצה: ד"ר רימה שיכמנטר
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Writing History for Children
לטקסטים המופנים לילדים ולנוער תפקיד מרכזי בעיצוב תודעתו ההיסטורית של הדור הצעיר. באמצעות התמקדות בטקסטים לילדים ולנוער שבמרכזם תיאור של העבר ההיסטורי נבחן כמה מבעיות היסוד של הכתיבה ההיסטורית בכלל ושל הכתיבה ההיסטורית לילדים בפרט. בין היתר נעמוד על הדומה והשונה
לסילבוס המלא...
תרבות ולאומיות בספרות ילדים ונוער (שיעור) 0662.2015.01
מרצה: ד"ר חנה לבנת
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Culture and Nationality in Children’s Literature
הקורס יעסוק במודלים של ארגון העולם שהוצעו לילדים ולנוער בטקסטים כדי להנחיל להם תשתית תרבותית מוגדרת וזהות לאומית משותפת בשלבי התגבשותן של אומה או של מדינה, וכן בעתות שינוי ומשבר. במהלך הקורס יתקיים דיון באופן שבו ביקשו חברות וזרמים
לסילבוס המלא...
סיפורים מ"הקופסה" - דיון תיאורטי ומתודולוגי בטלוויזיה (שיעור) 0662.2066.01
מרצה: גב' נועה לביא
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
"אם אתה לא שם אתה לא קיים"
נאמר על הספרה הטלוויזיונית - אולם, למרות היותה של הטלוויזיה כלי חיברות עצמתי במודרנה המאוחרת, הרי שבמשך שנים רבות נתפסה כתחום מחקר "נחות" באקדמיה. בקורס הנוכחי נבחן את הדילמות התיאורתיות והמתודולוגיות סביב מחקרי הטלוויזיה, תוך התמקדות בלימודי תרבות וסוציולוגיה.
לסילבוס המלא...
מושגי יסוד בפסיכואנליזה (תרגיל) 0662.1121.01
מרצה: מר רענן שניר
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Basic Concepts in Psychoanalysis – Tutorial
התיאוריה הפסיכואנליטית מתרכזת בפענוח הכוחות המניעים אותנו ובניתוח התהליכים המתרחשים בבסיס קיומנו הנפשי. תהליכים אלו נוגעים בכל צד של חיינו, החל מתחושות קיומיות כגון: מימוש עצמי, חרדה, סיפוק, תסכול, שלווה, סבל ואשמה; עבור דרך: דפוסי התנהגות,
לסילבוס המלא...
רטוריקה יישומית (סדנה) 0662.2060.01
מרצה: מר אורי זכאי
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Applied Rhetoric
אמנות הרטוריקה הוגדרה עוד מקדמת דנה כמרכיב חיוני בחינוכו של כל אדם משכיל ובן חורין. היא הייתה כלי רב עוצמה בעולם הפוליטי/משפטי אך תפסה גם מקום מרכזי ככלי אמנותי, כאמצעי חינוך וכשיטת מחקר למדעים ולאתיקה. במסגרת הקורס נכיר את הבסיס הפילוסופי - תיאורטי של אמנות הרטוריקה
לסילבוס המלא...
אלג'יריה, קניה, פלסטין: נשים במאבקים לאומיים (שיעור) 0662.2056.01
מרצה: ד"ר אירית בק
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Algeria, Kenya, Palestine: Women in National Struggles
הקורס יעסוק בניתוח סוגיות הקשורות להשתתפותן של נשים במאבקים לאומיים במזרח התיכון ובאפריקה במחצית השנייה של המאה העשרים. במהלך הקורס נבחן את השתתפותן של נשים בשלושה מאבקים לאומיים מרכזיים- מלחמת העצמאות של אלג'יריה בין השנים 1958- 1962,
לסילבוס המלא...
שפינוזה ומנדלסון: שאלת היהודי המודרני (שיעור) 0662.2040.01
מרצה: מר אלי שיינפלד
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Spinoza and Mendelssohn : The question of the Modern Jew
המאות ה-17 וה-18 היו מאות מכריעות בנוגע ליחס של היהודי למודרניות. בעקבות מה שיעקב כץ כינה "היציאה מן הגטו", נחשף היהודי לראשונה לשאלות מהותיות המעמידות את זהותו במבחן והמאלצות אותו להתמודד באופן חדש ומקורי עם מקומו בהוויה. כיצד יש
לסילבוס המלא...
בלי הבדל מין? נשים יהודיות בישראל בשנות המדינה הראשונות (שו"ת) 0662.2053.01
מרצה: ד"ר שרון גבע
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Jewish Women in the State of Israel (The First Decade)
התמודדותה של החברה הישראלית עם שאלת שילובן של נשים (שאלת מעמד האשה במדינת ישראל) נפתרה לכאורה באמצעות הצהרה על שוויון זכויות דה יורה, לפיה נשים התקבלו ומתקבלות כשוות ערך בחברה הישראלית; שוויון זכויות זה לא היה דה פקטו, לא מבחינה חוקית
לסילבוס המלא...
טכנוטופיה ותרבות הסייבר (שיעור) 0662.1269.01
מרצה: מר משה אלחנתי
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
לסילבוס המלא...
היהודי שבישראלי-דילמות זהות באמנות הישראלית המודרנית (שיעור) 0662.2045.01
מרצה: ד"ר דליה מנור
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
How Jewish is Israeli Art – Identity issues in Modern Art in Israel
ההיסטוריוגרפיה המקובלת של האמנות הישראלית מדגישה את שאיפותיה של האמנות הישראלית להינתק מהיהדות ולכונן את עצמה כ'ישראלית' ולפיכך כ'מודרנית' ו'אנטי-גלותית'. עיון מעמיק במתרחש בשדה האמנות וביצירות של אמנים מרכזיים מגלה
לסילבוס המלא...
מחרדה לאופוריה: החברה הישראלית ומלחמת ששת הימים (שיעור) 0662.2057.01
מרצה: ד"ר אלון גן
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
From anxiety to euphoria: The Israeli society and The Six-Day War
בקורס זה נעסוק בבחינת מאורעות ותהליכים שהתרחשו עקב המעבר החד מחרדת ימי "תקופת ההמתנה" לשיכרון הניצחון שהושג במלחמת ששת הימים. הקורס עוסק בשלושה שבועות גורליים, ובעלי השפעה מכרעת על עתיד המדינה – המכונים "תקופת ההמתנה",
לסילבוס המלא...
בין היהודי החדש לילדי ההפקר:מגדר ורווחה בתקופת המנדט (שיעור) 0662.2047.01
מרצה: ד"ר תמר רזי
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Between the New Jew and Juvenile Delinquents: Ideology, Gender and Welfare during the British Mandate
* מי שהשתתף בקורס, "ילדות עזובה: יתומים, ילדי רחוב ונוער עבריין בתקופת המנדט", לא יוכל להשתתף בקורס זה
קורס זה עוסק בתפיסות אידיאולוגיות ומקצועיות מרכזיות שעיצבו את החברה היהודית
לסילבוס המלא...
מודרניזם, אנטי-מודרניזם ופוסט מודרניזם (שיעור) 0662.1157.01
מרצה: ד"ר נסים גל
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
לסילבוס המלא...
לאכול ולגדול: אוכל בספרות ילדים (שיעור) 0662.1277.01
מרצה: מר יחיל צבן
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Eat and grow: Food in children's literaure
מבנה הקורס:
שיעור 1: מבוא - אוכל, טקסט ומשפחה
•לקרוא את הארוחה כטקסט: המזון כמצפין, נושא ומוסר אינפורמציה חברתית, לאומית ומגדרית
•המזוהם, הטמא והאסור: חוק, תשוקה ומנהגי אכילה
•מעמד המזון בתא המשפחתי
מקורות:
מרי
לסילבוס המלא...
ז'אק לאקאן (שיעור) 0662.2048.01
מרצה: ד"ר יצחק בנימיני
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Jacques Lacan
ז'אק לאקאן ידוע כפסיכואנליטיקאי השנוי ביותר במחלוקת מאז פרויד, וכזה שהוא "קשה" להבנה. בקורס זה ננסה להתמודד עמה כשנציג את עיקרי מחשבתו, במספר תחנות חשובות בהתפתחותה: הדיון המוקדם על שלב המראה, הדיון בשנות ה-50 על הסדר הסימבולי והיחס בין שפה ללא-מודע והעניין ההולך וגובר אצל
לסילבוס המלא...
פמיניזם מאחורי הרעלה-הילכו שניהם יחדיו בלתי אם נועדו? (שיעור) 0662.2037.01
מרצה: ד"ר מירה צורף
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Feminism through the Veil- Can they Co-exist?
הקורס יעסוק במאבקן של נשים מוסלמיות לשיפור תנאי חייהן במדינות הערביות והאסלאמיות במזרח-התיכון. במובחן מן המאבק הפמיניסטי שהתנהל ועדיין מתנהל במערב מדובר במקרים שלפנינו בנשים הנאבקות להשגת חרויותיהן כשהן רעולות, כשלטענתן הרעלה מהווה עבורן
לסילבוס המלא...
גלובליזציה, שוק העבודה והקרב על מדינת רווחה (שו"ת) 0662.1158.01
מרצה: ד"ר אפריים דוידי
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Globalization, the Welfare State and the Labor Movement
מטרת הקורס היא להקנות כלים לניתוח התהליך הכלל-עולמי המוגדר כ"גלובליזציה" והשלכותיו על עולם העבודה, המדיניות הממשלתית ורשת הביטחון הסוציאלי, על רקע ההתפתחויות הכלכליות והחברתיות בעולם ובארץ ועל רקע התפיסות הרעיוניות לגבי תפקיד המדינה,
לסילבוס המלא...
מי מפחד מחרדה? (שיעור) 0662.2062.01
מרצה: ד"ר אורנה ראובן מגריל
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Who's Afraid of Anxiety?
חלקו הראשון של הקורס יעסוק בהבנת המושג חרדה. נתבונן בייצוגים של חרדה בספרות ובקולנוע, נלמד על מקומה של החרדה בחשיבה של פרויד ושל ממשיכי דרכו, נכיר את הפרעות החרדה השונות ואת ההסברים השונים לחרדה: מההסבר הפסיכואנליטי, דרך ההסבר הביולוגי ועד ההסבר
לסילבוס המלא...
ברלין,פריז,וינה: תרבות אורבנית ומודרנה 1914-1880 (שיעור) 0662.2058.01
מרצה: גב' רוני רצ'קובסקי
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Berlin, Paris, Vienna: Urban Culture and Modernity 1890-1914
במפנה המאות ה-19 וה-20 הגיעו לשיא תהליכי המודרניזציה והאורבניזציה במערב אירופה. בעקבות המהפכה התעשייתית צמחה אוכלוסייתן של הערים הגדולות באופן דרמטי ונולד הכרך המודרני, על פיתוייו וקללותיו. לצד תאורת גז, רכבות תחתיות ותרבות
לסילבוס המלא...
סמינריונים
הרישום לסמינריונים מותנה בציון חיובי בתרגיל לפיתוח מיומנו
"לכתוב כאשה": ספרות נשים באמריקה הלטינית (סמינר) 0662.3078.01
מרצה: גב' פלורינדה פ. גולדברג
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
"TO WRITE AS A WOMAN": LATIN AMERICAN CONTEMPORARY WOMAN AUTHORS
סוגית כתיבת נשים כייחודית ושונה מן הכתיבה "האוניברסלית", קרי הגברית, נמצאת כבר כמה עשרות שנים במקום מרכזי בהגות על תרבות וספרות. נשאלת השאלה האם ההבדלים המאפיינים את הכתיבה הנשית שייכים לנושאים, לתפישות וגישות, ללשון הכתיבה
לסילבוס המלא...
מחזור החיים הנשי בחברה היהודית המסורתית ובחברה הישראלית המוד (סמינר) 0662.3072.01
מרצה: ד"ר נילי אריה-ספיר
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
The Feminine Life Cycle in The Jewish Traditional Society and in The Israeli Modern Society
תיאור הקורס:
במסגרת הסמינר נעסוק במאפייניהם של טקסי המעבר של מחזור החיים הנשי (מלידה ועד מוות) בחברות יהודיות מסורתיות ובאופן שבו מתקיימים אותם טקסים בחברה הישראלית המודרנית. במרכז דיוני
לסילבוס המלא...
תנועות הנוער במזרח אירופה: בית ומכשיר (סמינר) 0662.3081.01
מרצה: ד"ר אלי צור
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
מאז שחר ההיסטוריה נחשבו הנעורים כשלב מעבר בתהליך התפתחותו של האדם הבוגר.
במאה הי"ט, על רקע תהליכי המהפכה התעשייתית, העיור והתפוררות המשפחה הרחבה, היו הנעורים לתופעה אנטרופולוגית וסוציולוגית. בראשית המאה העשרים הנעורים היו גם למגזר תרבותי ונוצר המושג "תרבות הנוער". על בסיס ההתפתחויות הללו
לסילבוס המלא...
לא מתאים לתלמידים שלמדו את הקורס בתשס"ז
הקורבן והמחשבה הפילוסופית (סמינר) 0662.3079.01
מרצה: גברת ענת רימון-אור
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Philosophy and Victims
הקורבן והמחשבה הפילוסופית
תאודור אדורנו, ז'אן פרנסוא ליוטר ותפיסת הקורבנות בתרבות הישראלית
הסמינר יכול לשמש את תלמידי ההקבצים: 'פוסט-מודרניזם', 'צדק חברתי', 'היסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות' 'פסיכולוגיה ופסיכואנליזה בראי מדעי הרוח'
לסילבוס המלא...
"ספרים טובים לילדים" ברוח הזמן: ביקורת ספרי ילדים בראי ההיסט (סמינר) 0662.3074.01
מרצה: ד"ר יעל דר
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Good Books for Children in the Spirit of the Times: An Historical Perspective on Evaluating Children's Books
במהלך הקורס נתחקה אחר תמורות בהגדרת ה"יפה" וה"טוב" לילדים במהלך המאה התשע עשרה והמאה העשרים. באמצעות כמה מקרי מבחן מביקורת של ספרי ילדים מרכזיים במאות אלה, ננסה למפות קריטריונים
לסילבוס המלא...
הלא מודע הפרוידיאני: קריאה בטקסטים נבחרים של פרויד וממשיכיו (סמינר) 0662.3076.01
מרצה: ד"ר ערן רולניק
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
לסילבוס המלא...
הרישום מותנה בציון חיובי בכל חובות ההקבץ
פסיכואנליזה שלאחר הפוסט מודרניזם: השיבה אל האובייקטיביזם? (סמינר) 0662.3080.01
מרצה: ד"ר שלמה מנדלוביץ
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
Post-post-modern psychoanalysis: Returning to a scientific method?
הסמינר מבקש לבחון את גבולות ישימותה של המחשבה האובייקטיבית בפסיכואנליזה. בעשורים האחרונים, הודגש הפן היחסי, ותלוי ההקשר, בחשיבה הפסיכואנליטית. זאת, עד לכדי סובייקטיביזם המונע הגדרתה של חוקיות ברורה. בסמינר, ננסה לבדוק האם
לסילבוס המלא...
הרישום לסמינריון מותנה בציון חיובי בכל חובות ההקבץ
וראיון אישי עם המרצה, בתאום מראש עם המזכירות
שיעורים ייחודיים למצטיינים
כתיבה מסאית (סדנה) 0662.5100.01
מרצה: ד"ר איריס מילנר
-
סמסטר א'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו
-
סמסטר ב'
- א
- ב
- ג
- ד
- ה
- ו