כלי מקלדת - פסנתר
1. פרלוד ופוגה מתוך 'הפסנתר המושווה' מאת באך
2. יצירה קלאסית (סונטה וכו')
בשלמותה
3. יצירה רומנטית
4. יצירה אימפרסיוניסטית או יצירה בת זמננו או
יצירה ישראלית
דרישות נוספות לרסיטל הפסנתר:
הערה:
על המועמד להביא עימו לבחינה חמישה
עותקים של רשימת הרפרטואר אותו ינגן
כלי מקלדת - עוגב
1. יצירה בארוקית (ג'. פרסקובאלדי, פ. קופרן, ד.
בוקסטהודה)
2. יצירה מאת י. ס. באך
3. יצירה רומנטית (פ. מנדלסון, ס. פראנק)
4. יצירה בת זמננו (א. מסיאן, פ. אבן)
הערה:
על המועמד להביא עימו לבחינה חמישה
עותקים של רשימת הרפרטואר אותו ינגן
כלי מקלדת - צ'מבלו
1. יצירה מתקופת
הרנסאנס המאוחר או מתקופת הבארוק המוקדם (לדוגמא:
קנצונות וטוקטות
מאת פרסקובלדי או פרוברגר, יצירות מאת
הוירג'ינליסטים האנגלים
כמו
פאוון וגליארד, פנטזיה,
סט וריאציות)
2.
4-2 פרקים מתוך סוויטה צרפתית
מתקופת הבארוק (פרנסואה קופרן, ד'אנגלבר, ראמו
וכיו''ב)
3. יצירה מהבארוק
המאוחר (י. ס. באך, הנדל, סקרלטי וכיו"ב)
הערה:
על המועמד להביא עימו לבחינה חמישה
עותקים של רשימת הרפרטואר אותו ינגן
<לראש
הדף>
כלי קשת - כינור
1. פרק מקונצ'רטו
2. פרק מסונטה באופי מנוגד
3. באך - פרק מתוך אחת הסונטות או
הפרטיטות
4. אטיוד או יצירה וירטואוזית קצרה
הערה:
על המועמד להביא עימו לבחינה פסנתרן
מלווה וחמישה עותקים של רשימת הרפרטואר אותו
ינגן
כלי קשת - ויולה
1. פרק מקונצ'רטו
2. פרק מסונטה באופי מנוגד
3. פרלוד או שני ריקודים
מתוך אחת הסוויטות של באך או פרק מתוך סונטה
בארוקית
4. אטיוד
או יצירה וירטואוזית
הערה:
על המועמד להביא עימו לבחינה פסנתרן
מלווה וחמישה עותקים של רשימת הרפרטואר אותו
ינגן
כלי קשת - צ'לו
1. פרק מקונצ'רטו
2. פרק מסונטה באופי מנוגד
3. פרלוד או שני ריקודים מתוך אחת הסוויטות של באך או פרק מתוך
סונטה בארוקית
4. אטיוד של פופר או יצירה
וירטואוזית
הערה:
על המועמד להביא עימו לבחינה פסנתרן
מלווה וחמישה עותקים של רשימת הרפרטואר אותו
ינגן
כלי קשת - קונטרבאס
1. פרק מקונצ'רטו
2. יצירה נוספת באופי מנוגד
הערה:
על המועמד להביא עימו לבחינה פסנתרן
מלווה וחמישה עותקים של רשימת הרפרטואר אותו
ינגן
נבל
1. אטיוד מתקדם של בוקסה, דיצי או שמידט
2. סונטה של נדרמן או סונטינה של דוסק
3. פרלוד אחד מתוך חמשת הפרלודים של קרלוס סלזדו
או יצירה ישראלית
4. מנואט מאת הסלמן
הערה:
על המועמד להביא עימו לבחינה פסנתרן
מלווה וחמישה עותקים של רשימת הרפרטואר אותו
ינגן
<לראש
הדף>
כלי נשיפה מעץ - חליל
1. אחת משלוש הסונטות של י.ס.באך לחליל וקונטינואו בדו
מז'ור, מי מינור ומי מז'ור
2. קונצ'רטי: אחד הקונצ'רטי של מוצרט (בסול מז'ור
או רה מז'ור)
3. אטיודים כגון: בהם אופ' 26 או 37, פירסטנאו אופ.
107 או אנדרסן אופ. 15
4. סולמות: שליטה בכל הסולמות (מז'ור ומינור)
הערה:
על המועמד להביא עימו לבחינה פסנתרן
מלווה וחמישה עותקים של רשימת הרפרטואר אותו
ינגן
כלי נשיפה מעץ - אבוב
1. סונטה או קונצ'רטו מתקופת הבארוק
2. יצירה לפי בחירה (בסגנון שונה מהיצירה הבארוקית)
3. שני תרגילים - אחד טכני ואחד שירתי-איטי
4. סולמות: שליטה בכל הסולמות (מז'ור ומינור
הערה:
על המועמד להביא עימו לבחינה פסנתרן
מלווה וחמישה עותקים של רשימת הרפרטואר אותו
ינגן
כלי נשיפה מעץ - קלרנית
1. קונצ'רטו קלאסי: לבחור בין קרומר, הופמייסטר, שטמיץ,
ובר (קונצ'רטינו או ואריאציות)
2. יצירה רומנטית כגון: שומאן - קטעי פנטסיה
3. יצירה מהמאה ה-20 או יצירה ישראלית ברמת קושי
גבוהה
4. שני אטיודים מנוגדים (קלוזה או בארמן)
5. סולמות במנעד של יותר משלוש אוקטבות
הערה:
על המועמד להביא עימו לבחינה פסנתרן
מלווה וחמישה עותקים של רשימת הרפרטואר אותו
ינגן
כלי נשיפה מעץ - באסון
1. סונטה לבחירת המועמד
2. קונצ'רטו, כגון: ויוואלדי מי מינור או שטמיץ
3. שני אטיודים - אחד מהיר ואחד שירתי בכל
הרגיסטרים
4. סולמות
הערה:
על המועמד להביא עימו לבחינה פסנתרן
מלווה וחמישה עותקים של רשימת הרפרטואר אותו
ינגן
<לראש
הדף>
כלי נשיפה ממתכת - קרן יער
-
אטיוד מאת קופראש (חלק א') או מקסים אלפונס (כרך
ג') או מילר (כרך א') וכו'.
-
קונצ'רטו או יצירה אחרת כגון:
היידן - קונצ'רטו
מוצרט - קונצ'רטו
סן-סנס - קטע קונצרטנטי
פרנץ שטראוס - נוקטורנו |
הערה:
על המועמד להביא עימו לבחינה פסנתרן
מלווה וחמישה עותקים של רשימת הרפרטואר אותו
ינגן
כלי נשיפה ממתכת - חצוצרה
-
סולמות למיניהם
-
טונים ממושכים למיניהם
-
אטיודים להפגנת סוגי טכניקה שונים
-
קטע פרה-קלאסי
-
קטע קלאסי
-
קטע מודרני
הערה:
על המועמד להביא עימו לבחינה פסנתרן
מלווה וחמישה עותקים של רשימת הרפרטואר אותו
ינגן
כלי נשיפה ממתכת - טרומבון
-
סולם לה מז'ור בטמפים שונים
-
אטיוד, כגון: רוכוט (כרך א'), קורנט או טירל
-
רוסו: קטע קונצרטנטי
-
גלייארד: סונטה מס' 1 או קטע סולו אחר באותה דרגת
קושי
הערה:
על המועמד להביא עימו לבחינה פסנתרן
מלווה וחמישה עותקים של רשימת הרפרטואר אותו
ינגן
כלי נשיפה ממתכת - טובה
-
סולמות ב-3 אוקטבות
-
שני אטיודים יסודיים
-
קטע סולו פשוט עם ליווי
הערה:
על המועמד להביא עימו לבחינה פסנתרן
מלווה וחמישה עותקים של רשימת הרפרטואר אותו
ינגן
<לראש
הדף>
כלי הקשה
על המועמד להפגין שליטה
בכלים הבאים: תוף קטן, קסילופון או טימפני, לפי
הדרישות הבאות -
-
תוף קטן
-
קסילופון
-
טימפני
-
מבחנים בסיסיים בקצב ובשמיעה, חזרה על נקישת
מקצבים, זיהוי צלילים, זיהוי ושירת מרווחים.
הערה:
על המועמד להביא עימו לבחינה פסנתרן
מלווה וחמישה עותקים של רשימת הרפרטואר אותו
ינגן
<לראש
הדף>
תכנית בחינות הכניסה בזמרה עבור מועמדים למגמה
הווקאלית
-
רפרטואר:
א. שיר או
אריה מתקופת הבארוק
ב. שיר או אריה מהתקופה הקלאסית (היידן, מוצרט)
ג. שני שירים אמנותיים (בשפה הגרמנית, הצרפתית או
הרוסית) של
מלחינים שונים בעלי אופי
שונה, מתוך הרפרטואר הקלאסי, הרומנטי
והאימפרסיוניסטי
ד. אריה מתוך אופרה או אורטוריה מבוצעת בשפה
המקורית
ה. שיר ישראלי אומנותי
ו. המועמד חייב להכין רצ'יטט/קריאת שיר או קטע
תיאטרלי קטן בעל פה בשפה העברית או
בשפה זרה לפי
בחירה. על הנבחן להסביר את מה שהוא מקריא וכן
להציג אותו על הבמה
בצורה אומנותית.
-
נדרשת שירה בשלוש שפות לפחות (כגון: גרמנית,
איטלקית ועברית, או על-פי בחירה).
-
הנבחן חייב להגיש את רשימת הקטעים שיבצע בכתב בזמן
הבחינה בחמישה עותקים.
-
על כל מועמד להביא עימו פסנתרן מלווה.
הערה:
מועמדים
למגמה הווקאלית נדרשים להציג אישור מרופא אף-אוזן-גרון
על תקינות מיתרי
הקול שלהם.
<לראש
הדף>
דרישות עבור ראיון למועמדים
ללימודי קומפוזיציה/ניצוח
1. קומפוזיציה
מועמדים לקראת לימודי קומפוזיציה,
אשר יעברו בהצלחה את הבחינות התיאורטיות, יוזמנו
לראיון. מטרת הראיון היא לעמוד מקרוב על הכישורים,
הרקע והניסיון המוזיקליים של המועמדים בתחום
הקומפוזיציה.
במסגרת
הראיון ידרש:
א.
נגינת קטע אחד או
יותר בפסנתר ו/או בכלי אחר שהמועמד מנגן בו.
ב.
המועמדים מתבקשים
להכין שלוש יצירות: שתי יצירות מהרשימה (אחת קלאסית
ואחת
של
המאה ה- 20) ויצירה אחת לבחירה חופשית של המועמדים.
השיחה תהיה
בנושאים הבאים: צורה וסגנון ותובנות על היצירות
שתוצגנה על ידי המועמד (ניתן להיעזר ברשימות בכתב
ובדוגמאות נגינה אשר יוכנו מראש ע"י המועמד ויובאו
איתו לראיון).
רשימת
היצירות :
מוצרט - סימפוניות מס'
41-39
היידן - סימפוניות מס'
104-93
בטהובן - סימפוניות מס'
5-1
שוברט - סימפוניה בסי
מינור "הבלתי גמורה"
שומאן - קונצ'רטו
לפסנתר ותזמורת בלה מינור אופ. 54
ברליוז - הסימפוניה
הפנטסטית
ברהמס - סימפוניות מס'
4-1
שנברג - 5 קטעים
לתזמורת אופ. 16
ברטוק - מוזיקה לכלי קשת
בלי הקשה וצ'לסטה
ברטוק - קונצ'רטי לפסנתר
1, 2, 3
מסיאן - טורנגלילה או
כרונוכרומי או יצירה תזמורתית אחרת
נונו - השיר המושהה (Il canto sospeso)
דבוסי - הים, נוקטורנים
או יצירות תזמורתיות אחרות
רוול - קונצ'רטו
לפסנתר בסול מז'ור
פרוקופייב - סימפוניה מס' 5
מאהלר - סימפוניה מס' 1
סטרווינסקי - פטרושקה, פולחן
האביב
ברג - קונצ'רטו
לכינור
לוטוסלבסקי - קונצ'רטו לצ'לו
ליגטי - קונצ'רטו
לפסנתר
המועמדים
מתבקשים להגיש יצירה מפרי עטם עד 10 ימים לפני מועד
הראיון למזכירות ביה"ס (תווים חובה, הקלטה - במידה
ויש). היצירה הנדרשת היא יצירה אינסטרומנטלית (קאמרית,
תזמורתית או סולו).
2. ניצוח
תזמורת
במסגרת הראיון ידרש:
א.
לנצח
על
הפרק
הראשון
מהסימפוניה
הראשונה
של
בטהובן.
ב. להראות ידיעה בקריאת פרטיטורה.
ג. שיחה על שתי
יצירות
מתוך
הרשימה
שלהלן.
ד. הנבחן יתבקש לנגן קטע קצר בכלי העיקרי שלו.
השיחה
תהיה
בנושאים
הבאים:
המלחין
ותקופתו,
הצורה
וסגנון
היצירה.
רצוי שהמועמד ילווה את הסבריו על היצירות שבחר
בדוגמאות נגינה על פסנתר
אשר
הוכנו
מראש.
רשימת היצירות:
מוצרט
-
סימפוניות
מס.
36
("לינץ")
בטהובן
-
סימפוניה
מס.
3
("ארואיקה")
שוברט
-
סימפוניה
בסי
מינור(
"הבלתי
גמורה")
ברליוז
-
הסימפוניה
הפנטסטית
ברהמס
-
סימפוניות
מס.
4
סטרווינסקי"
-
פטרושקה"
3. ניצוח
מקהלה
מועמדים
לקראת
לימודי
ניצוח מקהלה,
אשר
עברו
בהצלחה
את
הבחינות
התיאורטיות,
יוזמנו לראיון. מטרת
המפגש
היא
לעמוד
מקרוב
על
הכישורים,
הרקע
והניסיון
המוזיקליים
של
המועמדים בתחום ניצוח
מקהלה. רצוי ניסיון בשירת מקהלה אמנותית.
במסגרת הראיון
יידרש:
א. נגינה בפסנתר
של 3 מתוך 5 היצירות המקהלתית הבאות ושירת כל
התפקידים תוך פיסוק והיגוי תקין:
א.
אורלנדו די לסו –
מוטט אחד מתוך "סופר פלומינה בבילנוס" (על נהרות בבל)
ב.
י.ס. באך –
Gute Nacht
מתוך מוטט מספר 1 (Jesu Meine
Freude)
ג.
ו.א.מוצרט – פרק
Hostias
מתוך הרקוויאם
ד.
א. ברוקנר – מוטט -
Locus Iste
ה.
צ. אבני – פרק מתוך
"מזמורי תהילים"
ב. המועמדים
מתבקשים להכין שלוש יצירות/שירים למקהלה לפי בחירתם.
השיחה תתמקד בנושאים הבאים: הבנת הטקסט, המבנה
והסגנון.
<לראש
הדף>
דרישות קבלה
למגמה למוזיקולוגיה
הקבלה למגמה
למוזיקולוגיה מתאפשרת באחד מבין שני מסלולי קבלה.
המועמדים יוזמנו לראיון אישי, על מנת להתאים את מסלול
הקבלה לכל תלמיד בהתאם לכישוריו. ועדת הקבלה תדחה
מועמדים שאינם מתאימים לאף אחד מבין שני המסלולים
שיפורטו להלן.
כל המועמדים יוזמנו
לראיון. במסגרת הראיון יידרשו המועמדים לשוחח על שתי
יצירות לפי בחירתם. השיחה תהיה בנושאים הבאים: המלחין
ותקופתו, צורה וסגנון ביצירה (ניתן להיעזר ברשימות
בכתב ובדוגמאות נגינה אשר יוכנו מראש ע"י המועמד
ויובאו איתו לדיון).
מועמדים המעוניינים
להציג את ניסיונם בנגינה יוכלו לבצע קטע לפי בחירתם.
מסלול
למועמדים בעלי שליטה ברמה סבירה ומעלה בנגינה/שירה
ובתיאוריה מוזיקלית
לאחר ראיון הקבלה יוחלט אם המועמד בעל כשורים מתאימים,
יוזמן לבחינת כניסה או יופנה למכינת הקיץ. במסגרת
הבחינה ידרשו המועמדים להציג ידע בהתאם לדרישות מגמות
הביצוע.
מועמדים שיעברו בהצלחה את בחינת הכניסה ילמדו את
מקצועות יסודות שפת המוזיקה (פתוח שמיעה והרמוניה) יחד
עם יתר תלמידי בית הספר למוזיקה הלומדים במגמות הבצוע
או הקומפוזיציה. בית הספר מקיים לימודים בתחומי שפת
המוזיקה בכמה רמות. כל תלמיד שהתקבל למגמה
למוזיקולוגיה ישובץ לרמה שמתאימה לו.
מסלול למועמדים בעלי ציון התאמה גבוה (ממוצע בגרות משוקלל 100 לפחות ו/או ציון פסיכומטרי 600 לפחות)
מועמדים בעלי כשורי למידה גבוהים, שטרם רכשו ידע בסיסי ביסודות המוזיקה ומעוניינים ללמוד במגמה למוזיקולוגיה וימצאו מתאימים, יופנו למכינת קיץ, וילמדו בשנה הראשונה לקראת תואר ראשון קורס מבוא אינטנסיבי ביסודות המוזיקה כהמשך למכינת הקיץ.
תלמידים שלא יעברו את בבחינת הסיום של הקורס, עניינם יובא לדיון בפני ועדת הוראה של ביה"ס.
תנאי קבלה למסלול זה - קריאת תווים חובה.
<לראש
הדף>
|