יחידה 4: הבינום  >> 4.6:  הבדל בין פרופורציות

מבחן לבדיקת הבדל בין שתי פרופורציות עבור מדגמים גדולים

 

כמו במבחן t, מה קורה כאשר אנו לא יודעים את  באוכלוסייה?

במקביל למבחן t למדגמים בלתי תלויים, ניתן לדגום שני מדגמים ולהשוות את פרופורציית ההצלחה ביניהם. ע"מ להשתמש בקירוב הנורמאלי צריך להתקיים:   וגם  . את

ה-  -ים ניקח מהמדגם כי אין לנו את ה-  באוכלוסיה.

למרות שאנו נעבוד עם סטטיסטים במקום פרמטרים, עדיין נשתמש בקירוב להתפלגות z.

מחשבים את:

סטטיסטי המבחן יהיה:

דוגמא:

המורה שושנה חוששת שתלמידים תל-אביבים אשר לא אוכלים מספיק ירקות פגיעים יותר לשפעת מאשר קיבוצניקים. היא דגמה מקרית 30 תל-אביבים ו-20 קיבוצניקים ובדקה ביום מסוים את מספר החולים בכל מדגם. האם ניתן לומר ברמת בטחון של 95% שמספר החולים גבוה יותר בקרב ילדים תל-אביבים, אם היא מצאה 12 חולים בקרב ילדי ת"א ו-5 בקרב הקיבוצניקים?

 

פתרון:

 

 

 

 

 ולכן לא נוכל לדחות את  ברמת בטחון של 95%.

 

עבור מדגמים גדולים התיקון לרציפות זניח.

כלל אצבע: לפחות 20 נבדקים בכל אחת מהקבוצות.

► חזור                    המשך ◄