התכנית הבין-תחומית לתלמידים מצטיינים ע"ש עדי לאוטמן The Adi Lautman Interdisciplinary Program For Outstanding Students

התכנית הבין-תחומית לתלמידים מצטיינים ע"ש עדי לאוטמן היא תכנית אוניברסיטאית מיוחדת המיועדת לאפשר לימודים וחקר של שאלות בינתחומיות ללא מתרסים דיסציפלינאריים.

אוניברסיטת תל-אביב הקימה את התכנית הבין-תחומית לתלמידים מצטיינים בשנת 1987, בראשותו של פרופ' יהודה אלקנה. כיום עומדת בראשה פרופ' נעמה פרידמן. מתכּונת התכנית היא לימודים במסלול ישיר, בן ארבע שנים, לתואר שני. התכנית מיועדת למספר מצומצם של תלמידים בעלי כישורים גבוהים במיוחד בעלי עניין בנושא בין-תחומי.

מטרת התכנית לאפשר לתלמידים אלו להתמודד עם שאלות בין-תחומיות, ללמוד לעומק תחומי ידע שונים, לקשר ביניהם, להעמיק במתודולוגיות וגישות תיאורטיות של דיסציפלינות שונות ולהתמודד עם בעיות בין-תחומיות כבר מראשית לימודיהם. התכנית מדגישה את חשיבותן של היצירתיות והפתיחות המחשבתית. בהנחה שמרבית הבוגרים אכן יגיעו לעמדות חשובות במחקר המדעי, בניהול ובהנהגה בתחומי החברה השונים, מודגשת גם האחריות החברתית והמוסרית.

בכל שנה מתקבלים חמישה עשר תלמידים על פי ציוני הבגרות, הציון הפסיכומטרי, מכתב הגשת מועמדות, סדרת ראיונות אישיים ויום הערכה אקדמית. בתכנית משתתפים תלמידים בעלי כישורים אינטלקטואליים גבוהים, חשיבה עצמאית ועניין בנושא בין-תחומי. תלמידי התכנית זכאים לפטור מלא משכר-לימוד. בנוסף, מציעה התכנית מספר מלגות קיום.

בהנחיית ראש התכנית ובהדרכה של צוות חונכים אישיים, מרכיבים התלמידים תכנית לימודים אישית בדיסציפלינות השונות. לקראת סוף שנת הלימודים השנייה, הם מתחילים להתמקד בשאלה ספציפית ונרשמים לתואר שני בחוג שבחרו בו. בחוג זה, לעתים עם מנחים מחוגים שונים, כותבים התלמידים עבודת M.A שאופייה בין-תחומי.

לתכנית שתי מסגרות לימוד ייחודיות בנוסף למסגרות הקיימות. במסגרת סמינר מיוחד, נפגשים תלמידי התכנית אחת לשבוע ושומעים הרצאות מפי אנשי מדע ואנשי רוח בכירים מן הארץ ומחו"ל. המגוון הרחב של הנושאים שהם מתוודעים אליהם הוא אחד מן הביטויים לאופייה הבין-תחומי של התכנית. אחת לשבוע משתתפים התלמידים בקורס מחקרים בינתחומיים מודרכים, שבמסגרתו הם מציגים רעיון או שאלה מחקרית שמעסיקים אותם ודנים בהם בקבוצה.

רוב בוגרי התכנית ממשיכים את לימודיהם לתואר השלישי באוניברסיטאות חשובות בארץ ובעולם. מחצית מהבוגרים השתלבו באקדמיה, אחדים עוסקים בניהול ובהייטק ואחרים יוצרים בתחומים שונים של הרוח והאומנויות