ידיעון תשע"א

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

החוג לצרפתית לשנת תשע"א

מטפורות, תמונות וייצוגים: אבני הבניין של התרבות‏ (06183637)

סמינר ב.א.

ד"ר מיכל גל

"מר מוט לקח פריט חיים יומיומי, מיקם אותו כך שהחשיבות השימושית שלו נעלמה תחת הכותרת החדשה ונקודת המבט, ויצר מחשבה חדשה בעבור האובייקט" (ארתור דנטו מצטט ב-2001 את מרסל דושאן על יצירתו המזרקה. האיש העיוור. 1917)

בשיעור זה ננתח את המטפורה כתופעה ,תרבותית, אסתטית, לשונית ואמנותית, המהווה נקודת המפגש בין השפה הטבעית לשפות האמנות, ובין המילולי לחזותי. ננתח תורות מטפורה, קוגניטיביות, סמיוטיות ופרגמטיות אסתטיות שפותחו ב-30 השנה האחרונות, המציגות את המטפורה ככלי שאינו רק רטורי וקישוטי אלא בעל חשיבות גם בטקסטים מדעיים. נבדוק מה מאפשר למטפורה להיות כוח יצירתי מניע בהתפתחות התרבות, השפה והאמנות; האם היא כלי משוכלל או עמום לחשיפה, הרחבה והעברה של ידע; האם היא בעלת ערך אמת וניתנת לפרפרזה; או שערכה כולו ב"סתימת חללים בשפה" ובאפקטים רגשיים ואסתטיים.
נסיים בניתוח האספקט החזותי צורני של המטפורה תוך השוואתה לתמונות. נציג תנועות אמנות מטפוריות כמו אמנות הפופ וה .Ready Made- נשאל מה אסתטי במטפורה עצמה ונבדוק מדוע היא מרכזית בביקורות אמנות ובשיח האסתטי, מדוע נחשבת כבעלת יכולות ייצוג שהליטרלי נעדר אותו, כמו של רגשות ויצירות אמנות, ומהו מקור הכוח ההבעתי שלה.

ביבליוגרפיה זמנית:

א.ה. גומבריך. אמנות ואשליה
רורטי ריצ'רד. קונטינגנציה, אירוניה וסולידריות

Black, Max. “Metaphor”
Lakof and Johnson. Metaphors We Live By
Goodman, Nelson. “Metaphors as Moonlighting”
Goodman, Nelson. “The Sounds of Pictures”
Rorty, Richard: “Unfamiliar Noises: Hesse and Davidson on Metaphor"
Davidson, Donald: "What Metaphors Mean"
Hesse Mary: "The "The Explanatory Function of Metaphor”

המועד להגשת עבודה סמינריונית / רפראט בסמסטר ב' הוא עד תאריך 11.9.11.

Metaphors, Representations and Pictures: Cultural Foundations

This seminar will analyze metaphor as a linguistic, aesthetic and artistic phenomenon, which is the meeting point of ordinary language and languages of art, of the literal and the visual, and syntax and semantics. We will analyze cognitive, semiotic, and pragmatic theories of metaphor, which characterizes metaphor not only as a rhetoric or decorative tool, but also as significant to scientific texts. We will seek after what allows metaphor to be a creative and instigating power in the development of language and art, whether it is an elaborate or opaque tool serving an extension and transmission of knowledge and information, or whether its value tantamount to “holes filling” in language and aesthetic-emotional effects.
We will conclude with an analysis of the formal-visual aspect of metaphor, comparing it to picture (including metaphorical art movement like Pop Art). We will ask what is aesthetic in metaphor, why it is central to aesthetic discussions and art criticism, why it is considered as capable beyond the literal representation, and what is its expressive source.

א.ה. גומבריך. אמנות ואשליה
אריסטו. פואטיקה

Richards, I.A. The Philosophy of Rhetoric. Lecture V: Metaphor
Black, Max. “Metaphor”
Goodman, Nelson. “Metaphors as Moonlighting”
Goodman, Nelson. “The Sounds of Pictures”
Rorty, Richard: “Unfamiliar Noises: Hesse and Davidson on Metaphor"
Davidson, Donald: "What Metaphors Mean"
Hesse Mary: "The Explanatory Function of Metaphor"
Beardsley, Monroe "Metaphor."
Lakoff George, Johnson Mark. Metaphors We Live By

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • תאריך הגשת העבודה לסיום הקורס מפורסם בלוח הבחינות של החוג.
    בקורסים בהם לא פורסם תאריך , יש להתעדכן במזכירות החוג

דרידה והפוליטי‏ (06184920)

סמינר מ.א.

ד"ר ענת מטר

מהי התפישה הפוליטית העולה מתוך כתביו השונים של דרידה? בסמינר ננסה לברר נושא זה דרך קריאה באחדים ממאמריו של דרידה הנוגעים לחוק, למוסר, למטאפיסיקה הפוליטית, ולהוגים שונים שעסקו בכל אלה. רשימת המאמרים תיבחר בעצה אחת עם התלמידים ומתוך התחשבות בחומר המוכר להם כבר.

המועד להגשת עבודה סמינריונית / רפראט בסמסטר א' הוא עד תאריך 27.4.11.

What is the political conception emerging from Derrida's various writings? We'll try to find this out through reading of some of Derrida's articles which concern law, morality, political metaphysics and certain philosophers who had dealt with these topics.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • תאריך הגשת העבודה לסיום הקורס מפורסם בלוח הבחינות של החוג.
    בקורסים בהם לא פורסם תאריך , יש להתעדכן במזכירות החוג

צרפתית למתחילים‏ (06251005)

שו"ת

מר איב ואל,גב` סילבי עוזיאל

מטרת הקורס הינה הקניית צרפתית בסיסית, רכישת המבנה הפונטי, מערכת הפועל, מערכת השם. הקנייה הדרגתית של הדקדוק הבסיסי ולימוד מבנה המשפט הפשוט.התלמיד ירכוש במשך שנת הלימודים מיומנויות קריאה בסיסיות.
נוכחות חובה.

Beginner’s French
Lesson and Exercise


The goal of the course is to introduce basic French, and to teach the phonetic structure of the language and the noun system. Students learn basic grammar structures, including simple sentences. Students acquire basic reading skills.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 24/01/2011 בשעה 9:00
  • מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 20/02/2011 בשעה 16:00
  • מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 13/06/2011 בשעה 9:00
  • מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 17/07/2011 בשעה 9:00

מבוא לספרות צרפתית:יצירות מופת של הספרות הצרפתית מימה"ב ועד המאה ה-18‏ (06251220)

שיעור

מר עמנואל הלפרין

מטרת הקורס לסקור, במשך שנת לימודים אחת, מגוון של יצירות (סיפורת, שירה, דרמה) מימי הביניים ועד המאה העשרים – תחנות משמעותיות בתרבות הצרפתית. באמצעותן תוצג התפתחות הסוגות, התמאטיקה והסגנונות.
בחלק א יציג השיעור את צמיחתה של הספרות הצרפתית, מימי הביניים ועד המאה ה-18. היצירות ינותחו תוך הדגשת קשריהן עם הקונטקסט ההיסטורי, הרעיוני והחברתי שהוליד אותם.
בחלק ב יוצגו יצירות של הספרות הצרפתית מהמאה ה-18 ועד המאה ה-20: השלכות של תקופת "הנאורות", המהפכה הצרפתית והרומנטיזם והתגבשותה של הזהות הצרפתית המודרנית.
הקורס יינתן בעברית ולכן כל הספרים שידונו זמינים בתרגום לעברית, בדרך כלל תרגומים חדשים.
נבחרו יצירות שהשפעתן על התרבות המערבית ניכרת גם היום.

השיעור ילווה בהקרנת שקפים וסרטים ובהשמעת קטעי מוסיקה.
תוכנית הקורס

סמסטר א

תוכנית הקורס
19/10/10 מבוא +שירת רולאן
26/10/10 שירת רולאן – המשך
2/11/10 טריסטן ואיסולד
9/11/10 פרנסואה וייון – שירים
16/11/10 רבלה – גרגנטואה ופנטגרואל
23/11/10 רבלה – גרגנטואה ופנטגרואל
30/11/10 משוררי המאה ה-16
7/12/10 מונטיין – מסות
14/12/10 פסקאל – הגיגים
21/12/10 הדרמטורגיה הקלסית בצרפת
28/12/10 רסין – פדרה
4/01/10 מולייר – טרטיף
11/01/11 מולייר – דון ז'ואן
18/01/11 לה פונטיין - משלים

חובות התלמידים:
התלמידים יחויבו בקריאת הספרים או קטעים מן הספרים (במקור, או בתרגומם לעברית) ובבחינה בכתב בסוף כל אחד מהסמסטרים.


Introduction to French Literature: Masterpieces in French Literature from the Middle Ages to the 18th Century

Over two semesters, the course aims to review a range of works (fiction, poetry, drama) written from the Middle Ages to the twentieth century and whose effect on Western culture is evident to this day. The development of the different genres, thematics and styles will be presented through the significant stages in French culture. The course is conducted in Hebrew and all works discussed are available in Hebrew translation.
Students will be required to read the selections and the books discussed, and a final exam will be given at the end of each semester.
The first semester presents the growth of French literature from the Middle Ages to the 18th century. The works will be analyzed while focusing on their historical, ideological and social context.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 30/01/2011 בשעה 13:00
  • מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 27/02/2011 בשעה 16:00

תרגיל בעברית למבוא לספרות הצרפתית:יצירות מופת של הספרות הצרפתית מימיה"ב ועד המאה ה-18‏ (06251221)

תרגיל

גב` יבגניה כץ

מטרת התרגיל היא להמחיש בעזרת טקסטים רעיונות המוצגים במהלך המבוא לספרות הצרפתית. התרגיל יתמקד בהקניית כלים מתודולוגיים לניתוח טקסטים ספרותיים אשר יוצגו במבוא.
נוכחות חובה.
בסוף הקורס תתקיים בחינה.

Hebrew Exercise
Introduction to French Literature: Masterpieces in French Literature from the Middle Ages to the 18th Century

The exercise, conducted in Hebrew, provides students with methodological tools for analyzing literary texts. The exercise demonstrates, through texts the ideas presented in the Introduction to French Literature: Masterpieces in French Literature from the Middle Ages to the 18th Century class.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 06/02/2011 בשעה 13:00
  • מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 06/03/2011 בשעה 16:00

מבוא לספרות הצרפתית:יצירות מופת של הספרות הצרפתית מהמאה ה-18 ועד המאה ה-20‏ (06251222)

שיעור

מר עמנואל הלפרין

מטרת הקורס לסקור, במשך שנת לימודים אחת, מגוון של יצירות (סיפורת, שירה, דרמה) מימי הביניים ועד המאה העשרים – תחנות משמעותיות בתרבות הצרפתית. באמצעותן תוצג התפתחות הסוגות, התמאטיקה והסגנונות.
בחלק א יציג השיעור את צמיחתה של הספרות הצרפתית, מימי הביניים ועד המאה ה-18. היצירות ינותחו תוך הדגשת קשריהן עם הקונטקסט ההיסטורי, הרעיוני והחברתי שהוליד אותם.
בחלק ב יוצגו יצירות של הספרות הצרפתית מהמאה ה-18 ועד המאה ה-20: השלכות של תקופת "הנאורות", המהפכה הצרפתית והרומנטיזם והתגבשותה של הזהות הצרפתית המודרנית.
הקורס יינתן בעברית. כל הספרים שידונו זמינים בתרגום לעברית, בדרך כלל תרגומים חדשים.
נבחרו יצירות שהשפעתן על התרבות המערבית ניכרת גם היום.

השיעור ילווה בהקרנת שקפים וסרטים ובהשמעת קטעי מוסיקה.

סמסטר ב'
22/02/11 מונטסקייה – המכתבים הפרסיים
1/03/11 וולטר – קנדיד
8/03/11 רוסו – וידויים
15/03/11 בומרשה – נישואי פיגרו
22/03/11 לקלו – יחסים מסוכנים
29/03/11 סטנדאל – האדום והשחור
5/04/11 בלזק – סזאר בירוטו
12/04/11 פלובר – החינוך הסנטימנטלי
3/05/11 בודלר – פרחי הרע
17/05/11 ורלן – שירים
24/05/11 פרוסט – אהבה של סוואן
31/05/11 סלין – המסע אל קצה הלילה


חובות התלמידים:
התלמידים יחויבו בקריאת הספרים או קטעים מן הספרים (במקור, או בתרגומם לעברית) ובבחינה בכתב בסוף כל אחד מהסמסטרים.

Mr. Emanuel Halperin
Introduction to French Literature: Masterpieces in French Literature from the Middle Ages to the 18th Century


The second semester presents French literature from the 18th century to the 20th century, and relates to the implications of the Age of Enlightenment, the French Revolution, Romanticism, and the forging of modern French identity.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 19/06/2011 בשעה 13:00
  • מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 24/07/2011 בשעה 13:00

תרגיל בעברית למבוא לספרות צרפתית:יצירות מופת מהמאה ה-18 ועד המאה ה-20‏ (06251223)

תרגיל

מר איתן אורקיבי

מטרת התרגיל היא להמחיש בעזרת טקסטים ואמצעים ויזואלים שונים רעיונות המוצגים במהלך המבוא לספרות הצרפתית המודרנית. התרגיל שואף להקנות לסטודנט כלים ושיטות לניתוח הטקסטים אשר יוצגו במהלך המבוא.
נוכחות חובה.
בסוף הקורס תתקיים בחינה.

This exercise, provides students with the methodological tools for analyzing literary texts. The exercise demonstrates, through texts and various visual means, the ideas presented in the Introduction to French Literature: Masterpieces in French Literature from the Middle Ages to the 18th Century.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 26/06/2011 בשעה 9:00
  • מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 31/07/2011 בשעה 9:00

צרפתית למתקדמים רמה ב‏ (06251225)

שות

גב` סאלי דריקס

מטרת הקורס לסקור בקצרה את כללי הדקדוק ולהקנות ידע עיוני ומעשי בשפה. בכוונת הקורס לשפר את יכולת הביטוי בכתב ולהרחיב את ההכרות עם סוגי הטקסטים השונים. הקורס יכלול הדרכה בסיסית, ניתוח אופני בניית טקסט, פיתוח טיעונים והקניית כלים לזיהוי ולביטוי המרכיבים העיקריים בו.

נוכחות חובה.
במהלך הסמסטר יינתנו 4 בחינות, בחינה מסכמת תתקיים בשיעור האחרון של הסמסטר.

Advanced French Level B
Course goals: to briefly scan grammar rules and impart theoretical and practical knowledge of the language. Students will improve their writing skills and increase their reading comprehension of different text types. Students will analyze various textual constructs, learn how to identify the main elements and how to develop an argument.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

צרפתית למתקדמים רמה ב‏ (06251226)

שו"ת

גב` סאלי דריקס

מטרת הקורס לסקור בקצרה את כללי הדקדוק ולהקנות ידע עיוני ומעשי בשפה.בכוונת הקורס לשפר את יכולת הביטוי בכתב ולהרחיב את ההכרות עם סוגי הטקסטים השונים. הקורס יכלול הדרכה בסיסית, ניתוח אופני בניית טקסט, פיתוח טיעונים והקניית כלים לזיהוי ולביטוי המרכיבים העיקריים בו.

נוכחות חובה.
במהלך הסמסטר יינתנו 4 בחינות, בחינה מסכמת תתקיים בשיעור האחרון של הסמסטר.

Advanced French Level B
Course goals: to briefly scan grammar rules and impart theoretical and practical knowledge of the language. Students will improve their writing skills and increase their reading comprehension of different text types. Students will analyze various textual constructs, learn how to identify the main elements and how to develop an argument.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

תרגיל בצרפתית למבוא לספרות צרפתית: יצירות מופת של הספרות הצרפתית מימה"ב ועד המאה ה-18‏ (06251251)

תרגיל

מר סטפן קרבר

התרגיל מלווה את שיעור המבוא לספרות הצרפתית מימי הביניים ועד המאה ה-18 ויקנה לסטודנטים כלים שיטתיים לניתוח הטקסטים שיוצגו בשיעור המבוא. התרגיל יתנהל בצרפתית.
נוכחות חובה.
בסוף הקורס תתקיים בחינה.

French Exercise
Introduction to French Literature: Masterpieces in French Literature from the Middle Ages to the 18th Century

Mr. Stephan Carver
This exercise, conducted in French, provides students with the methodological tools for analyzing literary texts. The exercise demonstrates, through texts and various visual means, the ideas presented in the Introduction to French Literature: Masterpieces in French Literature from the Middle Ages to the 18th Century.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 06/02/2011 בשעה 13:00
  • מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 06/03/2011 בשעה 16:00

תרגיל בצרפתית למבוא לספרות צרפתית:יצירות מופת של הספרות הצרפתית מהמאה ה-18 ועד המאה ה-20‏ (06251254)

תרגיל

מר סטפן קרבר

תרגיל זה יתנהל בצרפתית ויעניק לסטודנטים כלים לקריאת טקסטים וניתוחם. תרגיל זה מלווה את שיעור המבוא .
נוכחות חובה.
בסוף הקורס תתקיים בחינה.

French Exercise
Introduction to French Literature: 18th – 20th Century Masterpieces in French Literature

This exercise, conducted in French, provides students with the methodological tools for analyzing literary texts. The exercise demonstrates, through texts and various visual means, the ideas presented in the Introduction to French Literature: 18th – 20th Century Masterpieces in French Literature class.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 26/06/2011 בשעה 9:00
  • מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 31/07/2011 בשעה 9:00

צרפתית מדוברת לרמה ב`‏ (06251270)

תרגיל

גב` שרה טיבו

מטרת הקורס להקנות לסטודנט מיומנות בהבעה בעל-פה בשפה הצרפתית. שיטת העבודה מורכבת מדיון בקבוצה ומהבעה אישית. הדיונים מתייחסים למאמרי עיתונות, לטקסטים ספרותיים שונים, ולתוכניות טלוויזיה בצרפתית. יושם דגש על הרחבת אוצר-המילים ועל שימוש נכון בשפה. הקורס ניתן ברמות שונות בהתאם לידע בשפה הצרפתית. קורס ההמשך בשנה ב' משותף לכל הרמות ובו מושם דגש על שימוש נכון ושוטף בשפה.
נוכחות חובה.
בחינה מסכמת בע"פ תתקיים בשיעור האחרון.

Spoken French, Level B

Exercise
Ms. Anne Chantal Minogh

The goal of the course is to introduce students to oral expressions skills in French. Classes include group discussions and personal proficiency. Group discussions relate to newspaper articles, a variety of literary texts and French television programs.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

צרפתית מדוברת לרמה ב`‏ (06251271)

תרגיל

גב` שרה טיבו

מטרת הקורס להקנות לסטודנט מיומנות בהבעה בעל-פה בשפה הצרפתית. שיטת העבודה מורכבת מדיון בקבוצה ומהבעה אישית. הדיונים מתייחסים למאמרי עיתונות, לטקסטים ספרותיים שונים, ולתוכניות טלוויזיה בצרפתית. יושם דגש על הרחבת אוצר-המילים ועל שימוש נכון בשפה. הקורס ניתן ברמות שונות בהתאם לידע בשפה הצרפתית. קורס ההמשך בשנה ב' משותף לכל הרמות ובו מושם דגש על שימוש נכון ושוטף בשפה.
נוכחות חובה.
בחינה מסכמת בע"פ תתקיים בשיעור האחרון.

The goal of the course is to introduce students to oral expressions skills in French. Classes include group discussions and personal proficiency. Group discussions relate to newspaper articles, a variety of literary texts and French television programs.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

יצירות נבחרות מהספרות הצרפתית‏ (06251273)

תרגיל

ד"ר סוזי שטיינברג

בשיעור נקרא טקסטים ספרותיים מימי הביניים ועד ימינו. נלמד להכיר את הספרות הצרפתית ונבדוק שינויים שהתרחשו בספרות לאורך הזמן דרך קריאה ביקורתית.


Selected Works in French Literature
The course covers literary texts from the middle ages to today, employing critical reading to examine the changes that have occurred over the years.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 30/06/2011 בשעה 9:00
  • מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 02/08/2011 בשעה 9:00

מבוא לתרבות צרפת‏ (06251318)

שו"ת

ד"ר אביב אמית

קורס זה משמש מבוא לתרבות צרפת בת זמננו ובא לבחון את פניה השונים מנקודות מבט לשוניות, גיאוגרפיות, פוליטיות וחברתיות.
נושאי הקורס כוללים תהליכים היסטוריים שהביאו להבניית הזהות הצרפתית (כגון: מורשת המהפכה הצרפתית, התפשטות הקולוניאליזם ותוצאותיו, השפעת כיבוש צרפת במלחמת העולם השנייה והמודרניזציה של מבנים חברתיים וכלכליים). כמו כן נלמד על אודות מקורותיהם ומשמעותם של סמלים, מונומנטים, אידיאולוגיות ומיתוסים לאומיים, נבחן את תפקיד האינטלקטואלים בזירה הציבורית ונעמוד על מעמדה המיוחד של השפה הצרפתית בצרפת. פרק חשוב יוקדש לתפקידה של צרפת בעולם ולהיבטים השונים של ה"פרנקופוניה" (ארצות דוברות צרפתית). את הקורס ילוו מאמרים, שירים, קטעי סרטים, וקטעי תוכניות טלוויזיה.
נוכחות חובה.
בסוף הקורס תתקיים בחינה.

This course is an introduction to contemporary French culture. We will examine various aspects of this culture through social, political, geographical and linguistic perspectives.
Topics include the heritage of the French Revolution, the growth and consequences of colonialism, the role of intellectuals in public debates, the impact of the Occupation and the modernization of the economy and of social structures. We will also study the sources and meanings of national symbols, monuments, myths and ideologies.
Special part will be dedicated to the role of France in the world and to different aspects of "Francophonie".
Documents include essays, newspaper articles, songs, films, and television shows.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 15/02/2011 בשעה 9:00
  • מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 13/03/2011 בשעה 16:00

צרפתית כתובה‏ (06252020)

תרגיל

גב` עמנואל לקלם

מטרת הקורס להקנות לסטודנט מיומנות בהבעה בכתב בשפה הצרפתית, לשפר את יכולת הביטוי בכתב ולהרחיב את ההיכרות עם סוגי הטקסטים השונים, כגון מאמרי עיתונות, טקסטים ספרותיים ועוד. שיטת העבודה מורכבת מהדרכה בסיסית, ניתוח אופנים של בניית טקסט, פיתוח טיעונים והקניית כלים לזיהוי המרכיבים העיקריים בו ולהבעתם. יושם דגש על הרחבת אוצר-המילים ועל שימוש נכון בשפה.
נוכחות חובה.

בחינה תתקיים בסוף הקורס.

The purpose of the course is to grant students' skills in the French language, to improve their written proficiency and to expand their familiarity with various types of texts – such as news articles, literature, and more. The course includes basic instruction, analysis of text structure, argument development, in order to provide students with knowledge and tools to identify the main components in a text and to express them as well. The course will stress in expanding vocabulary and proper use of the language.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

צרפתית עכשווית‏ (06252021)

תרגיל

גב` עמנואל לקלם


צרפתית עכשווית רמה ב' שנה ב'
מטרת הקורס להקנות לסטודנט מיומנות מתקדמות בהבעה בעל-פה בשפה הצרפתית. שיטת העבודה מורכבת מדיון בקבוצה, חילופי דעות ומהבעה אישית. הדיונים מתייחסים למאמרי עיתונות, לטקסטים ספרותיים שונים, ולתוכניות טלוויזיה בצרפתית. יושם דגש על הרחבת אוצר-המילים ועל שימוש נכון בשפה. הקורס ניתן ברמות שונות בהתאם לידע בשפה הצרפתית.

Contemporary French, Second Year, Level B


The goal of the course is to teach students advanced oral expression skills in French. Classes include group discussions, and an exchange of opinions and personal proficiency. Group discussions relate to newspaper articles, a variety of literary texts and French television programs. Emphasis is on increasing vocabulary and correct language use.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

כתיבה מדעית‏ (06252022)

תרגיל

מר איב ואל

מטרת הקורס להקנות לסטודנט מיומנות כתיבה אקדמית בצרפתית כדי לאפשר שילובו בשעורים ובסמינרים. שיטת העבודה מבוססת על התייחסות לטקסט ספרותי צרפתי קלאסי וטקסטים מתחומים מדעיים שונים. יושם דגש על מאמרי ביקורת , כתיבת תקציר, כתיבת ביבליוגרפיה, ניסוח היפותזת-עבודה, וכתיבת העבודה עצמה .
נוכחות חובה.

Scientific Writing

Mr. Yves Wahl
This course aims to provide the student with academic writing skills in French, as a preliminary to participation in classes and seminars. Using the classic French text as a basis, the course focuses on articles in literary criticism, writing an abstract, writing a bibliography, drafting a thesis question, and writing the body of the work.


דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

צרפתית מדוברת לרמה ב` שנה ב`‏ (06252023)

תרגיל

גב' עמנואל לקלם

מטרת הקורס להקנות לסטודנט מיומנות בהבעה בעל-פה בשפה הצרפתית. שיטת העבודה מורכבת מדיון בקבוצה ומהבעה אישית. הדיונים מתייחסים למאמרי עיתונות, לטקסטים ספרותיים שונים, ולתוכניות טלוויזיה בצרפתית. יושם דגש על הרחבת אוצר-המילים ועל שימוש נכון בשפה.
נוכחות חובה.

The course, given on several levels, aims to enhance students’ oral skills in French. Students work in small groups and individually. Group discussions analyze press articles, literary texts, and French television programs. Focus is on increasing vocabulary and proper usage.


דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

צרפתית מדוברת לרמה ב`‏ (06252024)

תרגיל

גב` עמנואל לקלם

מטרת הקורס להקנות לסטודנט מיומנות בהבעה בעל-פה בשפה הצרפתית. שיטת העבודה מורכבת מדיון בקבוצה ומהבעה אישית. הדיונים מתייחסים למאמרי עיתונות, לטקסטים ספרותיים שונים, ולתוכניות טלוויזיה בצרפתית. יושם דגש על הרחבת אוצר-המילים ועל שימוש נכון בשפה.
נוכחות חובה.

The course, given on several levels, aims to enhance students’ oral skills in French. Students work in small groups and individually. Group discussions analyze press articles, literary texts, and French television programs. Focus is on increasing vocabulary and proper usage.


דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

גילגולי מיתוסים ואגדות בספרות ובתרבות הצרפתית‏ (06252102)

שו"ת

ד"ר דינה חרובי

מיתוסים ואגדות הם יצירות תרבותיות שנוצרות ומלוות אותנו לאורך שנים, ולעתים קרובות מכתיבים נרטיבים ואף מקבעים אמונות וסטריאוטיפים. סופרים וסופרות בוחרים להתמקד במיתוסים ובאגדות כדי לערער על אותן אמונות ומשמעויות. במהלך הקורס נתייחס לטקסטים תאורטיים המגדירים את המיתוסים ( מירציאה אליאד,לוי שטראוס רולן ברת) ונבחן כמה מיתוסים – אורפאוס ,יוקסטה, מדוזה, מדיאה, – וכמה אגדות – כמו כחול הזקן וכיפה אדומה – ולצדם את הפרשנויות החדשות שנתנו להם.

נוכחות חובה, עבודת סיכום תינתן בסוף הסמסטר.

לקיחת עבודה ב-11.1.11, הגשת עבודה 31.1.11



Metamorphosis of Myth and Fairy Ttales in French Culture and Lliterature

Myths and fairy tales are cultural products, created in the past, that accompany us during the years. Those narratives create stereotypes and truths we live with . Writers often choose those narratives in order to tell new stories and challenge those truths.
We will try to delineate the definition of myth and fairy tale (Mircea Eliade, Levi-Strauss Roland Barthes) and then to follow some of the myths created in the past to see how they evolved through our days. We will analyze myth and fairy tales as well a new interpretations of those stories. ( Orpheus, Medea, Blue beard, little red cap.)

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

קשרי משפחה בספרות הצרפתית המודרנית‏ (06252103)

שו"ת

ד"ר דינה חרובי

קשרי משפחה בספרות הצרפתית המודרנית

בקורס נקרא יצירות המתארות קשרי משפחה ונתייחס לקשרים המורכבים המתקיימים בין אימהות אבות וילדים ובין אחים ואחיות. נתייחס לספרות של המאה ה19 (בלזק ,זולה , וולס) ושל המאה ה20 (אלבר כהן , רומן גרי ) , ובהמשך נבחן את השינויים שחלו בעשורים האחרונים והמערערים את המושגים: משפחה אימהות והורות. נקרא טקסטים המבססים את העמדות התאורטיות החדשות וספרות שמיצגת או מתעמתת איתם ( דורס, דריוסק ) .

בסוף הקורס יש להגיש עבודה. לקיחת עבודה 31.5, הגשה 22.6.11

Family Relation in Modern French Literature

During the course we will read works of French writers describing family ties and we will examine the complexities of these relations: between mothers, fathers and children and between brothers and sisters.

We will start with texts from the 19th century (Balzac, Zola, and Vallיs) and then texts from the 20th century (Romain Gary, Albert Cohen,). We will then check the changes that occurred in the family since 1960. It seems that the concept of family, motherhood and parenting has seen enormous change: we will read theoretical texts on this issue as well as writers who confirm these new theories or challenge them. ( Kristeva, Duras, Darieussecq)

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

מבוא לבלשנות צרפתית‏ (06252231)

שו"ת

פרופ` חוה שילדקרוט

מטרת הקורס היא להקנות לסטודנט היכרות ראשונית עם שטח הבלשנות המודרנית, ולהציג תמונה כללית של מדע רב-גוני זה. במהלך הקורס נסקור את ענפי הבלשנות השונים (תחביר, סמנטיקה, פונולוגיה, מורפולוגיה, פרגמטיקה, פסיכו-בלשנות וסוציו-בלשנות) ואת הקשרים ביניהם, וכן את הזרמים השונים בתיאוריה הבלשנית.
נוכחות חובה.
במסגרת הקורס ינתנו תרגילים ובחינת סוף סמסטר

The goal of the course is to introduce the student to modern linguistics, and to present a general picture of the diverse aspects of this science. During the course we will survey the different branches of linguistics (syntax, semantics, phonology, morphology, pragmatics, psycholinguistics and sociolinguistics) and the connections between them, as well as the different schools of thought in linguistic theory. The course includes exercises, and there will be a final exam.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 31/01/2011 בשעה 13:00
  • מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 27/03/2011 בשעה 16:00

מבנה השפה ‏ (06252515)

שו"ת

פרופ` חוה שילדקרוט

קורס זה הוא בעל אופי תיאורטי. מטרת הקורס להקנות לתלמידים את הכלים הדרושים לניתוח מבנה המשפט. בחלקו הראשון הקורס יתמקד במבנה התחבירי של המשפט הפשוט. ידונו הנושאים הבאים : סוגי היחסים המבניים בין המרכיבים השונים במשפט, מבנה הצירופים התחביריים ,סוגי המשפט השונים : משפט בעל נושא סתמי, משפט מיקוד, או משפט בסביל. בחלקו השני יעסוק הקורס במבנה המשפט המורכב ובמכלול הפסוקיות המשועבדות לסוגיהן.

נוכחות חובה.
בחינה תתקיים בסוף סמסטר.

This theoretical course aims to provide the student with the tools necessary for analyzing sentence structure. The first part of the course will focus on the syntactical structure of the simple sentence. The types of structural relationships between the different components in the sentence and the structure of the syntactical phrases will be discussed, as well as the different kinds of sentences. The second part of the course will discuss the complex sentence and the various subordinate clauses.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 22/06/2011 בשעה 13:00
  • מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 27/07/2011 בשעה 13:00

הרומן הליברטיני-מין ופילוסופיה בספרות הנאורות‏ (06254076)

סמינר

פרופ` מישל קאהן

הסמינר בוחן סוגיות שקשורות לתפיסת המיניות וייצוגיה בשיח הספרותי של המאה ה- 17 והמאה ה- 18 בצרפת. תקופה זו נחשבת למהפכנית הן בשדה המדעי והן בשדה הפילוסופי והתרבותי. נחקור כיצד תפיסת האדם וגופו, תיאוריות של רביה וילודה ותיאוריות מגדריות חדשות משפיעות באופן משמעותי על השיח הכתוב. נראה כיצד הן מעצבות לעתים קרובות דרכי כתיבה וז'אנרים ספרותיים ייחודיים חלוצים כמו הרומן הפורנוגראפי והרומן הליברטיני.
נבחן את הרומן הליברטיני כסוגה ספרותית בעלת מאפיינים ייחודיים לה ונבנה רשת קריאה שבאמצעותה ננתח מספר יצירות ליברטיניות. בנוסף נחקור את הקשר שבין הבדיון הליברטיני לבין תפיסת המיניות בנאורות והפיכתה לסוגיה מרכזית שמעסיקה תחומי מחקר מדעיים ותרבותיים כאחד. נעמוד על הקשר ההדוק שנרקם בין מיניות, סקס, אהבה, פילוסופיה ותורת השיח ברומן הליברטיני.
נקרא וננתח את הרומנים הפורנוגראפיים הבאים במאה ה-17 : L’יcole des filles ו Vיnus dans le Cloמtre ונראה כיצד יצירות אלה שופכות אור על הביקורת הדתית המקופלת בתוך הספרות. בהמשך הסמינר נקרא מתוך הספרות הליברטינית של המאה ה 18 רומנים שמבטאים סוגיות אחרות.
הרומנים שנקרא הם : Crיbillon fils ((Les Lettres de la Marquise de*** au Comte de ****, Duclos ( Les Confessions du Chevalier de***) ו Laclos (Les Liaisons Dangereuses). נבחן כיצד רומנים אלה מעבירים ביקורת חברתית ואנטי היררכית מצד אחד, ומעמידים בספק את האידיאל של איש החצר ואת תפיסת האהבה הרומנטית והגנדרנית, מצד שני. בנוסף, נבחן כיצד אותם רומנים מגלמים את רעיונות הנאורות באמצעות הפריסמה של עולמות אפשריים.
השאלות הבאות יעמדו במרכז הדיון: 1) כיצד תחומי שיח שונים מקיימים קשר דינאמי ביניהם ומשפיעים אחד על השני, 2) כיצד נעשה ניסיון להשתחרר מכבלי המוסר הדתי ולכונן תפיסה מטריאליסטית הדוניסטית של הגוף ותענוגותיו, 3) מהו מקומו המרכזי של עידן הנאורות בשינוי קיומי של תפיסת האדם את עצמו?
בה בעת, היבטים תיאורטיים ספרותיים יהוו ציר ניתוח חשוב: 1) הרומן במכתבים על משמעויותיו השונות, 2) מבנה המבע וחילופי תפקידים בקרב הדוברים, 3) סוגיות של זמן ומרחב ברומן, 4) הטרוגניות ופוליפוניה.
נוכחות חובה.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

כינויי שיעבוד: הבטים סיכרוניים ודיאכרוניים‏ (06254087)

סמינר

פרופ` חוה שילדקרוט

חקר המילים הדקדוקיות ובייחוד מילות הקישור וכינויי השיעבוד נוטה להדגיש את אופיין הלא-בדיד של הקטגוריות, הן במישור הלקסיקלי והן במישור הסמנטי. הדבר מזמין בחינה של היחסים בין התפתחותן הדיאכרונית לבין רצף שימושיהן ומשמעויותיהן בפרספקטיבה סינכרונית. אף שהמלים הדקדוקיות אינן מעסיקות יתר על המידה את המילונים הנפוצים וגם לא את המילונים ההיסטוריים, עדיין חקירתן הלקסיקוגרפית מהווה סוגיה חשובה הראויה לתיאור מדויק. מטרתו של סמינר זה היא לבחון את הבעיות הללו בהתבסס על מגוון מילות הקישור המשעבדות.

The study of grammatical words and conjunctions in particular, tends to show the non-discrete character of these categories in the lexical as well as in the semantic level. This invites us to explore the relationship between their diachronic evolution and the continuum of their uses and meanings from a synchronic point of view. Although grammatical words are often what is “left behind” by the common dictionaries and particularly by historical dictionaries, their lexicographic study is an important issue still awaiting a proper description. This seminar aims to discuss these problems on the basis of various subordinating conjunctions.

L’יtude des mots grammaticaux et des conjonctions en particulier, tend א faire apparaמtre le caractטre non discret des catיgories au plan lexical comme au plan sיmantique, ce qui invite א explorer les relations entre l’יvolution diachronique et le continuum des emplois et des sens d’un point de vue synchronique. Si les mots grammaticaux sont souvent les laissיs-pour-compte des dictionnaires d’usage et plus encore des dictionnaires historiques, leur יtude lexicographique est pourtant un enjeu important pour en donner une juste description. Ce sיminaire a pour but d’examiner ces problטmes se basant sur les diverses conjonctions de subordination.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

סדנה בתרגום פרוזה: סופרים צרפתים יהודים‏ (06254135)

סדנה

ד"ר ניצה בן ארי

סדנה בתרגום ספרות יהודית-צרפתית
סופרים יהודים רבים קנו להם מקום של כבוד בספרות הצרפתית המודרנית. האם כתיבתם שונה מזו של עמיתיהם הצרפתיים? האם המודל הלשוני שלהם שונה? האם המודל הלשוני שלהם אחיד? האם בעיות התרגום העולות מן המודל/ים שלהם שונות, ו/או דורשות התייחסות אחרת? שאלות אלה ילובנו בסדנה, בעזרת מבחר טקסטים של אלבר כהן, אלבר ממי, פטריק מודיאנו, ז'ורז' פרק, רומן גארי, נטלי סארוט ואחרים.
הסדנה פתוחה לבעלי צרפתית טובה ועברית טובה, גם מתלמידי חוגים אחרים.

Workshop in Translating French-Jewish Writers
A large number of Jewish writers have acquired a major place in modern French literature. Is their writing different than that of their French colleagues? Is their linguistic model different? Are the translation problems that emanate from their writing different and/or demanding special treatment? These questions will be discussed in the workshop, with the help of texts by Albert Cohen, Albert Memmi, Patrick Modiano, Georges Perec, Romain Gary, Natalie Sarraute and others.
The workshop is open to students with mastery of French and Hebrew, possibly also from other departments.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

נורמות של תרגום‏ (06254136)

סמינר

ד"ר ניצה בן ארי

מטרת הסמינריון:
זהו קורס המשך ל"מבוא לתורת התרגום". מטרתו להעמיק בנושאים שנידונו בקצרה במסגרת קורס המבוא, להציג בפני הסטודנטים תיאוריות חדשניות ולעורר אותם לחקור את הנושא.

נושאי המחקר:
הקורס יציג בפני הסטודנטים את הנושאים הבאים:
נורמה, ונורמות של תרגום
נורמות מקדימות: סלקציה של הטקסטים לתרגום
עקרונות הבחירה
תרגום ישיר או מתווך
מושג הקבילות והאדקווטיות
נורמות סגנוניות
עיבוד
נורמות בספרות ילדים
נורמות בספרות "שולית" או "זולה"
נורמות אידיאולוגיות:
הוספות, השמטות, מניפולציה, צנזורה
תפיסת המודל והרפרטואר
מהלך הקורס:
חלקו יוקדש להרצאות וחלקו להרצאות של תלמידים בנושאים שייבחרו.
המטלה הסופית של הקורס:
עבודה מסכמת ו/או סמינריונית על אחד מהנושאים שיידונו בקורס.
הקורס אינו מחייב ידיעת צרפתית. הוא יתנהל בעברית ופתוח לתלמידי החוג לצרפתית ולתלמידי חוגים אחרים

Translation Norms

Goals: this seminary is a continuation of the course “Introduction to Translation Studies”. Its goal is to present translation research topics and encourage students to study them.
The topics discussed will be:
Norms, translation norms
Preliminary norms, selection
Principles of selection
Direct or mediated translation
Adequacy and acceptability
Stylistic norms
Adaptation
Norms in children's literature
Norms in peripheral or “cheap” literature
Ideological norms: omissions, additions, conversions, censorship
Models and repertoires
The course will consist of lectures and students' lectures
Final work: seminary paper or referat

The course does not require knowledge of French. It will be held in Hebrew and is open to students from other departments.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

סדנה בתרגום אגדות ילדים‏ (06254137)

סדנה

ד"ר ניצה בן ארי

ד"ר ניצה בן-ארי
סדנה בתרגום אגדות ילדים
אגדות הילדים הן חלק חשוב ביותר ממאגר הספרות הלאומית הפופולארית. בדרך כלל, הן לא נכתבו במקורן לילדים אלא למבוגרים, ולצורך העברתן לספרות הילדים היה צריך לערוך בהן שינויים מרחיקי לכת.
סדנה זו תנסה ללבן בעיות הכרוכות בהעברת אגדות כאלה לעברית, בין לילדים ובין למבוגרים. היא תעמוד על הסגנון המיוחד לאגדות ותנסה למצוא לו מקבילה בעברית.
הסדנה פתוחה לבעלי צרפתית טובה ועברית טובה, גם מבין תלמידי חוגים אחרים.


Workshop in Translating French Folk and Fairy Tales
Folk and Fairy Tales constitute a major part of a national repertoire. Most of them were not written for children, but for adults. This workshop will illustrate the problems in converting such tales into Hebrew, whether for children or adults. It will try to pinpoint the special style of the tale, and find an equivalent for it in Hebrew.
The workshop is open to students with mastery of French and Hebrew, possibly also from other departments..

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

תרגום בעידן הפוסט-קולוניאלי‏ (06254138)

סמינר

ד"ר ניצה בן ארי

המחקר שזכה בשם "פוסט-קולוניאלי" לא פסח גם על התרגום. תיאוריות פוסט-קולוניאליות פתחו בביטול נקודת המבט האירו-צנטרית המופרזת של מחקרי העבר, ועברו למחקר העולם השלישי. קבוצות מיעוט שונות שהצטרפו אליהן דרשו לחקור גם מנקודות מבט שלהן: תרגום פמיניסטי, או תרגום קוויר, למשל. החל מחקר של ההיברידי, בן-התערובת, ותפקידו בתרגום.
נקודות מבט אלה ואחרות ייחקרו בקורס זה, בהקשר לתרבות הצרפתית ולקשריה עם תרבויות/ספרויות אחרות ועם התרבות העברית. אם ישתתפו בו תלמידי תרגום אחרים, ייבדקו גם ספרויות/תרבויות אחרות. הסטודנטים יתבקשו לחקור נקודת ראייה מסוימת ולכתוב עליה עבודת סיכום או סמינר.

Translation in the Postcolonial Era
The era dubbed “Postcononial” had a significant effect on Translation Studies.
Postcolonial theories began by rejecting the Euro-centric attitude of past research, and moved on to study the Third World. Minority groups that joined them demanded recognition of their own point of view: Feminist translation, Queer translation. Research began to focus on the hybrid and his role in translation. These points of view will be among the issues discussed in this course, on the background of French literature and culture and its contacts with other cultures, particularly Hebrew. If other translation students participate, other source cultures may be studied as well. Students will study a certain postcolonial point of view and write a report or a seminary paper based on their research.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

ואלטר בנימין – התיזות על ההיסטוריה‏ (06593043)

סמינר

פרופ' משה צוקרמן

הסינריון יוקדש כולו לקריאת "התיזות על ההיסטוריה" של ואלטר בנימין ועיגונן במכלול הגותו

דרישות קדם: אין

הערות:

בחינות

  • תאריך הגשת העבודה לסיום הקורס מפורסם בלוח הבחינות של החוג.
    בקורסים בהם לא פורסם תאריך , יש להתעדכן במזכירות החוג

תדמיות ומוניטין – הצגת האני בשיח הציבורי בישראל ובצרפת‏ (06623095)

סמינריון

פרופ` רות עמוסי/איתן אורקיבי

כיצד מבנים דימוי ציבורי ואיך דואגים לשמרו או לעדכנוח בהתאם לנסיבות? במרכז הקורס תעמוד הצגת האני הפומבית של אישים ידועים (מנהיגים פוליטיים, ידוענים, אנשי עסקים). על מפגש הדרכים שבין הגישה הסוציולוגית (גופמן, "הצגת האני בחיי היומיום") והגישה הרטורית (מושג "האתוס הרטורי" כפי שהתפתח מתורתו של אריסטו), נגבש במהלך הסמינר מסגרת קונספטואלית במטרה לענות על השאלות הבאות: באלו אמצעים ואסטרטגיות מבנים אנשים את דימויים העצמי ביחס ל"אני" הפרטי והפומבי באינטראקציות ורבליות? כיצד מתקשרת הצגת האני לזהות, וכיצד מחזק הדובר את אמינותו ומהימנותו בדבריו? בעוד שכללי הבניית האתוס הרטורי תקפים באופן אוניברסאלי, הבנייתו בפועל מחייבת בחינה מפורטת של השדה שבו הדובר מבקש להתמקם ולזכות בעמדת השפעה (בורדייה). נתבונן איפה בייחוד של הצגת האני בשדה הפוליטי, המשפטי, התרבותי, בהקשרים סוציו-היסטוריים שונים (מן המאה ה-19 ועד המאה ה-21), ובמסורות תרבותיות שונות (ישראל וצרפת). הסטודנטים יבחרו באישיות ציבורית ויבחנו את הצגת האני באמצעות ניתוח נאומים, מאמרים, כתיבה אוטוביוגרפית, ראיונות, אינטראקציות מקוונות (אינטרנט), ועוד.

Images and reputation: the presentation of self of public figures in Israel and in France

The seminar will explore the image of self constructed by well-known figures of public life (political leaders, celebrities, businessmen,…) in order to see how rhetorical ethos is built by contemporary media and literature. At the crossroad of sociology – Erving Goffman’s famous “presentation of self” – and of rhetoric - the notion of ethos inherited from Aristotle -, we will work out a conceptual framework to answer central questions: By what means and strategies do people build an image of their private and public self in verbal interaction? How is this discursive image related to identity, and how does every speaker try to ensure his/her credibility and efficiency? Although some rules of ethos building have a global validity, its actual construction has to be examined in the particular field where the speaker endeavors to position himself and to acquire authority (Bourdieu). We will look for the specificity of presentation of self in the political, economical, juridical, cultural fields, but also in peculiar socio-historical circumstances (from the 19th to the 21th century,) and in different cultural traditions (Israel and France). Students will choose a public figure and analyze his/her presentation of self in public speeches, essays, autobiographical writings, interviews, interactions on the Net, etc.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • תאריך הגשת העבודה לסיום הקורס מפורסם בלוח הבחינות של החוג.
    בקורסים בהם לא פורסם תאריך , יש להתעדכן במזכירות החוג

העיתונות בצרפת‏ (06682056)

ק"מ

ד"ר סוזי שטיינברג

דרך קריאה של העיתונות ועל העיתונות אפשר ללמוד גם לקרוא וגם להכיר חלק מהתרבות הצרפתית: הסטוריה, מבט על עיתונות כתובה, אלקטרונית ואינטרנט. בשיעור נלמד לקרוא טקסטים בצרפתית מהעיתונות בכלל.

The French Press – Guided Reading
Study of pieces from the press and on the press will teach students to critically read and observe French culture, from history to written and electronic press to the Internet. Readings include a range of press selections.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 05/07/2011 בשעה 9:00
  • מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 04/08/2011 בשעה 9:00

הרומן הצרפתי מהרנסנס ועד המהפכה‏ (06682166)

שו"ת

פרופ` מישל קאהן

קורס זה מוקדש לחקר צמיחתו והתפתחותו של הרומן הצרפתי מתקופת הרנסנס ועד למהפכה הצרפתית. דרך קריאתם של רומנים מכוננים וקטעי ביקורת ספרותית תקופתיים (דידרו, רוסו) ועכשוויים (ג'נט, בכטין) ייבחנו מרכיבים סוציו-תרבותיים מחד גיסא והתפתחויות אסטטיות מאידך גיסא המסבירים את המעבר מכתיבה אפית וגנדרנית נוסח ספרות הטרקלינים של מדמואזל דה סקודרי (1607-1701) ליצירת מרחב פיקטיבי אינטימי ופנימי השייך עדיין לדמויות אידיאליות (הנסיכה דה קלב מאת מאדאם דה לפייט) אבל בה בעת משקף את הזיקה לכתיבה ריאליסטית יותר. נקודת המפנה בשדה הבדיוני מתרחשת במאה ה 18 כאשר סופרים כמו פרבו (מנון לסקו, 1731) או דידרו (הנזירה, 1760 ) מקנים מעמד נעלה לדמויות טריוויאליות נטולות חשיבות חברתית בעולם של המשטר הישן. הפיכת העולם הבורגני ודמויות כמו מנון לסקו או סוזן סימונן למקור השראה עבור סופרים שמבקשים לבחון את גורל האינדיבידואל החיי בעולם שאלוהים נעלם ממנו, מובילה לצמיחת הרומן המודרני ולהכרתו כסוגה ספרותית מרכזית בהיסטוריה של הספרות הצרפתית.
במהלך הקורס נקרא וננתח את הרומנים של לה פייט, פרבו ודידרו. נבחן כיצד מחברי הפיקציה הגדולים שכתבו לפני המהפכה הצרפתית הגדירו את עבודתם וכיצד הם התגוננו בפני הביקורת השמרנית הדבקה לפואטיקה הקלאסית ששללה מהרומן את זכותו להכרה ספרותית ממסדית. כמו כן, נחקור את האמצעים הספרותיים המאפיינים את כתיבתם הבדיונית ונעמוד על המשמעויות הגלומות במעבר מכתיבה בגוף שלישי לכתיבה בגוף ראשון. לבסוף, נעמוד על הקשר ההדוק והדינאמי שמחבר בין כתיבה למציאות סוציו תרבותית ייחודית.
נוכחות חובה.
בסוף הקורס תתקיים בחינה.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 26/01/2011 בשעה 9:00
  • מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 27/02/2011 בשעה 16:00

סוביקטיביות וכתיבה ובהגות הצרפתית במאה ה-20‏ (06682167)

שו"ת

ד"ר לירן רזינסקי

בקורס זה נתבונן בהיבטים שונים של היחס בין כתיבה ספרותית (בדגש על כתיבה אוטוביוגרפית) וסובייקטיביות.
נבחן כמה יצירות, בעיקר מהספרות הצרפתית במאה ה-20 העסוקות בשאלת הכתיבה וננסה לעמוד דרכן על המתח בין הטקסט הכתוב, אקט הכתיבה, והכותב. נקרא גם טקסטים תיאורטיים של המחשבה הצרפתית בחצי השני של המאה ה-20, בדגש על הרעיון של היעלמות הכותב מהטקסט. נחשוב יחד על שאלות בסיסיות כמו מה זה לכתוב? מה משמר הדיבור על חוויה מהחוויה? האם טקסט מייצג כותב? מה המקום של מחבר ביצירתו? כמה מהחוויה מובנת מראש במונחים של הדיבור עליה? נתייחס לניסיון לטוטאליזציה של העצמי בכתיבה ולכשלונו, ולחיבור בין מוות וכתיבה. נשאל על היחס בין המוות הממשי והמוות הטקסטואלי – בשפה, בטקסט. נתבונן בהקשר זה גם בויכוחים לגבי הז'אנר האוטוביוגרפי (פיליפ לז'ן ופול דה מן).
נקרא מבחר מצומצם מבין הטקסטים הבאים:
מישל לריס (ימי הגברות,I+II La rטgle du jeu), מרגריט דוראס (לכתוב), ז'ורז' סמפרון (הכתיבה או החיים), מוריס בלנשו (L’espace littיraire, Le livre א venir), ז'ק דרידה (L’יcriture et la diffיrence), אנדרה ז'יד (מזייפי המטבעות) רולאן בארת (מות המחבר, הנאת הטקסט, דרגת האפס של הכתיבה Roland Barthes par Roland Barthes), קריסטבה (La rיvulation du language poיtique), פרוסט (בעקבות הזמן האבוד [קטעים]), אדמון ז'בס (ספר השאלות), אליאס חורי (יאלו), קטעים מתוך הוידויים של רוסו. עוד ילוו אותנו אולי זורז' בטאי, אנדרה מלרו, וז'ורז' פרק.
הקורס יתנהל בעברית. רוב היצירות ייקראו בעברית, וכאשר אין תרגום נקרא את התרגום האנגלי.
בסוף הקורס תתקיים בחינה.

Subjectivity and Writing
We shall look in this course on various aspects of the relationship between literary writing (especially autobiography) and subjectivity. We shall examine mainly works of 20th century French literature preoccupied with the question of writing and shall try to ponder, through them, the tension between the written text, the act of writing and the writer. We shall also read theoretical texts of French thought from the second half of the 20th century, laying special stress on the idea of the disappearance of the writer from the text. We shall think together on such basic questions as What is writing ? How much of the experience is preserved in its description? Does a text “represent” an author ? What is the place of an author in his or her text ? How much of experience is conceived in terms of the discourse on it ?
We shall deal with the attempt – and its failure – to totalize the self in writing, and with the link between death and writing. We shall ask on the relation between actual and textual death – in language and writing. For this, we shall also look on disputes within the secondary literature on autobiography (Philipe Lejeune and Paul de Man).
We will read a selection from the following texts : Andrי Gide, Les Faux monnayeurs, Michel Leiris, L’גge d’homme, La rטgle du jeu I+II), Roland Barthes Le degrי zיro de l’יcriture, Le plaisir du texte, “La mort de l’auteur”, Roland Barthes par Roland Barthes; Marguerite Duras, ֹcrire, Proust, ְ la recherche du temps perdu (extraits), Semprun, L’יcriture ou la vie, Elias Khoury, Yalo, Jabטs, Le Livre des questions, Julia Kristeva, La rיvolution du langage poיtique, Jacques Derrida, L’יcriture et la diffיrence, Maurice Blanchot, L’espace Littיraire, Le livre א venir, Short passages from Rousseau (Confessions).
We might also read Georges Perec, Georges Bataille and Andrי Malraux.
The course will be in Hebrew. Texts will be read in Hebrew or in English translation.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • סמסטר א', מועד א': ב-8/2/11 ב-9:00. יש להגיש עד 9/2/11 ב-13:00.
  • סמסטר א', מועד ב': ב-13/3/11 ב-9:00. יש להגיש עד 14/3/11 ב-13:00.

הסטוריה של צרפת בראי הקריקטורה‏ (06682168)

שו"ת

ד"ר סוזי שטיינברג

הקריקטורה מציגה תמונה מעוותת ומגוחכת של האישיות הפוליטית או הארוע.הארוע אקטואלי לקריקטוריסט. הקריקטורה מאפשרת להתבונן באקטואליות של צייר הקריקטורה במבט סובייקטיבי. סדרה של קריקטורות שהופיע לאורך מאות בשנים מעניקה כניסה מיוחדת להסטוריה: ללא פער בשנים אבל עם מרחק ביקורתי,ללא ניתוח של הסטוריון מקצועי אבל עם מבט משועשע של מתבונן אקטואלי.
נוכחות חובה.
בסוף הקורס תינתן עבודה.


The caricature presents a distorted and ridiculous picture of a political figure or an event. The event is relevant to the caricaturist. The caricature enables viewers to subjectively observe the works of the artist. A historical review over hundreds of years of caricatures gives a unique view of history, lacking the perspective of years passed, but with the biting criticism of the artist. There is no professional historical analysis, but these works illustrate the viewer’s amusement.
Attendance compulsory.
A final paper will be assigned at the end of the course.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • תאריך הגשת העבודה לסיום הקורס מפורסם בלוח הבחינות של החוג.
    בקורסים בהם לא פורסם תאריך , יש להתעדכן במזכירות החוג

הרומן הצרפתי במאה ה-19 וה-20‏ (06682169)

שו"ת

פרופ` מישל קאהן

מטרת הקורס לבחון את הזרמים הספרותיים המרכזיים שחצו את המאה ה 19 דרך קריאתם וניתוחם של מבחר רומנים. בפרספקטיבה של היסטורית הספרות, הרומנטיזם, הריאליזם והנטורליזם מתקשרים לסופרים כויקטור הוגו, סטנדל, בלזק, זולה ועוד רבים אחרים. הקרע ההיסטורי שנוצר בין מה שקדם למהפכה ומה שבא אחריה מוצא ביטוי ביצירות בדיוניות רבות. בנוסף תהליכי התיעוש והעיור שמשנים את פני החברה מטביעים את חותמם על אופייה של הספרות, הן מבחינה סוציולוגית (שוק כלכלי של מו"לות, עיתונות, סופרי צללים, וכו') והן מבחינת מהותה ותפיסתה העצמית (הספרות הבדיונית כדוקומנט ? כיצירת אומנות מנותקת ? כספרות מגויסת?). שאלות אלה ינחו את קריאתם של סזר בירוטו מאת בלזק (1837), של המנזר של פרמה מאת סטנדל (1839) וסיפוריו הקצרים של גי דה מופסן.
נקדיש את חלקו השני של הקורס למאה ה 20. משבר התודעה בעקבות מלחמת העולם הראשונה ועידן הספק שמתלווה אליו משפיעים עמוקות על הרומן שחדל להאמין בסגולותיו החברתיות. נקרא וננתח חלקים נבחרים מתוך הרומנים של אלן פורניה, מון הגדול (1913), ג'אן ג'יונו, גבעה (1929), אנדרה מלרו, חיי אנוש (1933), ונבחן באמצעותם כיצד הרומן של המאה ה 20 נוטש את היומרה הריאליסטית ומחליפה בפרויקט אסטטי ומוסרי. בהמשך, התמוססות הזיקה האתית שבאה בעקבות ההתפתחויות ההיסטוריות הטראומטיות של מלחמת העולם השנייה והשואה מוצאת ביטוי בין השאר בפילוסופית האבסורד ובפוסט מודרניזם. במחצית השנייה של המאה ה- 20, הרומן משמש כר פורה להתנסויות ספרותיות מגוונות, חלקן מקוריות וחלקן מוכרות אך מוקצנות שבאות לבטא את אותן תחושות של אובדן, שכול וארעיות קיומית. מתוך פרספקטיבה זו נקרא וננתח חלקים נבחרים מתוך הרומנים הבאים: הדבר מאת אלברט קמי, שדות התהילה מאת ג'אן רוהו (1990) ואת אפשרות של אי מאת מישל הולבק (2005).

נוכחות חובה.
בחינה תינתן בסוף הסמסטר.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 14/06/2011 בשעה 13:00
  • מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 21/07/2011 בשעה 9:00

סימון דה בובאר:הגות וכתיבה ‏ (06682170)

שו"ת

ד"ר דינה חרובי

כתביה של סימון דה בובואר הינם טקסטים מכוננים בהתפתחות המחשבה הפמיניסטית של המאה העשרים, ויצירתה - המין השני – היוותה אבן פינה לפמיניזם העכשווי ליברלי.
מלבד השפעתה האינטלקטואלית, האופן בו בחרה לחיות את חייה, האידיאלים והרעיונות אותם ייצגה, כמו גם הזוגיות המרתקת אותה קיימה עם ז'אן פול סרטר הפכו אותה למודל ואייקון עבור נשים רבות.
בקורס זה תיבחן יצירתה של סימון דה בובואר על מגוון הז'אנרים והסגנונות שלה, תוך בחינת הקשרים בין תיאוריה לספרות ומעקב אחר הביקורת והמחקר הענפים שנכתבו על יצירתה לאורך השנים.
בסוף הקורס תינתן עבודה. לקיחת עבודה 31.5.11, הגשת עבודה 29.6.11

Simone de Beauvoir: Thinking and writing

Simone de Beauvoir’s writings are inaugural texts in the development of the feminist thinking of the twentieth century, and her work – The Second Sex – constitutes a cornestorne of modern and liberal feminism.
Apart from her intellectual influence, her intellectual influence, the way she chose to live her life, her ideas and her ideals, as well as the couple she formed with Sartre made her a model and an icon for women.
During the course, we will discover various genres of her writing, while trying to find out the relations between her theoretical and philosophical positions basing ourselves on the numerous critiques of her writing over the years.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • תאריך הגשת העבודה לסיום הקורס מפורסם בלוח הבחינות של החוג.
    בקורסים בהם לא פורסם תאריך , יש להתעדכן במזכירות החוג

אלימות ומלחמה בספרות הצרפתית במאה ה-20‏ (06682171)

שו"ת

ד"ר דניס שרביט

"אלימות ומלחמה בספרות הצרפתית במאה ה-20". הקורס יסקור את מלחמת העולם הראשונה, מלחמת העולם השנייה ומלחמת אלג'יריה מבעד הספרות וההגות הצרפתית, הן בצד המלבה את האש והן בצד המתנגד לאלימות. בין הסופרים: הנרי ברבוס, ג'יל רומן, דריה לה רושל, סלין, סארטר, אראגון, פרוור, קאמי, ממי וארון
נוכחות חובה.

בסוף הקורס יש להגיש עבודה.
לקיחת העבודה 2.6.11 , הגשת עבודה 19.6.11

Violence and War in 20th French literature

The course will deal with the two world wars and Algeria's war for independence through the literature and the intellectual debate that took place under these special circumstances. Issues of ethics and esthetics that were managed by French authors will be the core of the course. Among them, special attention will be devoted to pacifism and censorship, realism and militant literature. The course will be based on Barbusse, Drieu la Rochelle, Giono, Celine, Sartre, Aragon, Prevert, Camus's essays, novels or poems

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

סדנה לצרפתית עכשווית‏ (06682241)

סדנה

מר איב ואל

מטרת הקורס להקנות הבנה של משפטים פשוטים ויכולת להתבטא בנושאים אלה באמצעות רכישת אוצר מילים, רכישת ביטויים ודרכי השימוש בהם ומיומנויות הדרגתיות בבניית משפטים.
נוכחות חובה.

Workshop in Contemporary French
Course goals: to impart students the ability to understand simple sentences and to express themselves, to increase vocabulary including the correct use of idioms, and to improve their ability to form sentences.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

סדנה לצרפתית עכשווית‏ (06682242)

סדנה

גב' עמנואל לקלם

מטרת הקורס להקנות הבנה של משפטים פשוטים ויכולת להתבטא בנושאים אלה באמצעות רכישת אוצר מילים, רכישת ביטויים ודרכי השימוש בהם ומיומנויות הדרגתיות בבניית משפטים.
נוכחות חובה.

Workshop in Contemporary French
Course goals: to impart students the ability to understand simple sentences and to express themselves, to increase vocabulary including the correct use of idioms, and to improve their ability to form sentences.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

בין כתיבה עיתונאית לכתיבה ספרותית‏ (06682243)

סדנה

ד"ר הילה קרס

מטרת הקורס להקנות לסטודנטים אוצר מילים מתחומים שונים ודרכים לשחמוש בו. השיעור יתבסס על קריאה ולימוד של טקסטים קצרים העוסקים בנושאים מגוונים. הסטודנטים ירכשו מיומנויות קריאה וכתיבה בסיסיות.
נוכחות חובה.

Journalistic vs Literary Writing
Course goals: Students will acquire and learn to use vocabulary from a variety of fields. The course is based on the analysis of short texts on a variety of subjects. Students will acquire basic reading and writing skills.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

צרפת במאה העשרים-היסטוריה פוליטית ותרבותית‏ (06682246)

שו"ת

מר עמנואל הלפרין

צרפת במאה העשרים

קורס שנתי על צרפת במאה העשרים
היסטוריה פוליטית ותרבותית א'


לצד מאורעות פוליטיים ומלחמות קשות-לרבות תקופה של כיבוש זר- ידעה צרפת במאה שעברה התפתחויות חברתיות ותרבותיות כבדות משקל ומשמעות. סידרת ההרצאות לא תיפסח על התחנות ההיסטוריות הבולטות-מלחמות העולם, מלחמת אלג'ריה, מאי 68-אך תעסוק גם בהשפעתם של אישים בולטים ושל יצירות מכוננות. היא תעלה סוגיות כגון מקומה של הדת בצרפת, התמורות בחינוך הממלכתי, פריצות דרך בקולנוע, בתאטרון ובספרות. אחרי כל מפגש, יוקרן סרט קולנוע צרפתי המתייחס לנושא ההרצאה- סרט מן התקופה הנסקרת או יצירה חדשה המשחזרת אותה.

הקורס יתקיים בימי ד' בשעות 10-14 בבניין ווב, אולם 001.
1. פריס 1900, היריד העולמי, הראינוע של האחים לומייר ושל מליאס ותרבות הזמר
2. הפרדת הדת מן המדינה – החוק מ-1905
3. בית הספר של הרפובליקה
4. מלחמת העולם הראשונה בספרות
5. מלחמת העולם הראשונה בקולנוע
6. הזרם הסוריאליסטי
7. החזית העממית, בלום, האנטישמיות
8. הריאליזם הפיוטי של שנות השלושים
9. מרסל פניול והים התיכון
10. אלבר לונדר והעיתונות בין המלחמות
11. מוזיקה ולאום בצרפת
12. עלייתן של התנועות הפשיסטיות
13. משטר וישי
14. הקולנוע בתקופת הכיבוש
15. השחרור והטיהור, מנהיגותו של דה גול

הקורס ילווה בהקרנת סרטים
בסוף הקורס תתקיים בחינה.

France in the 20th Century (Yearly Course)

Lesson and Exercise
Mr. Emanuel Halperin

In addition to harsh wars and political events, including a period of foreign occupation, France was witness to significant social and cultural developments in this period. This lecture series will cover the major historical stations—world wars, the Algerian War, May 1968—and will also analyze the influence of prominent personalities and watershed works. The course will raise issues such as the place of religion in France, changes in national education, and innovations in cinema, theater and literature. Each lecture will be immediately followed by a relevant film, either a film from the period discussed, or a new film that reconstructs the period.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 13/02/2011 בשעה 13:00
  • מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 10/04/2011 בשעה 16:00

מבוא לסמנטיקה ולקסיקולוגיה‏ (06682249)

שו"ת

גב` לין חלוזין דברת

מטרת הקורס לתת בידי הסטודנט כלים ללימוד הסמנטיקה, ענף הבלשנות שעניינו המשמעות. הקורס יקנה ידע בסיסי הן בסוגיות שהסמנטיקה עוסקת בהן והן בקשר שבינה ובין תחומי מדע אחרים, כגון:לוגיקה, ופילוסופיה של הלשון, ותחומי בלשנות נוספים כגון: תחביר, פרגמטיקה ולקסיקולוגיה.
הקורס ידון בסוגיות הללו באמצעות מינוח עדכני, ויציג לסטודנט אסכולות ותיאוריות שונות בנושא.
השיעור יתבסס על קריאה ודיון בטקסטים.
נוכחות חובה, בחינה בסוף הקורס.



Introduction to Semantics
The course aims at providing students with the tools necessary for the study of Semantics – the field of Linguistics which deals with meaning and signification. The course will introduce the foundations of Semantics and will examine its relations with other fields of research, such as Logics and Philosophy of Language, as well as different domains in Linguistics, such as syntax, pragmatics and lexicology. Recent terminology and different schools of theory will be presented. Classes will include readings and discussions based on the reading materials.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 10/07/2011 בשעה 13:00
  • מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 08/08/2011 בשעה 9:00

צרפת במאה העשרים-היסטוריה פוליטית ותרבותית ב`‏ (06682293)

שו"ת

מר עמנואל הלפרין

לצד מאורעות פוליטיים ומלחמות קשות-לרבות תקופה של כיבוש זר- ידעה צרפת במאה שעברה התפתחויות חברתיות ותרבותיות כבדות משקל ומשמעות. סידרת ההרצאות לא תיפסח על התחנות ההיסטוריות הבולטות-מלחמות העולם, מלחמת אלג'ריה, מאי 68-אך תעסוק גם בהשפעתם של אישים בולטים ושל יצירות מכוננות. היא תעלה סוגיות כגון מקומה של הדת בצרפת, התמורות בחינוך הממלכתי, פריצות דרך בקולנוע, בתאטרון ובספרות. אחרי כל מפגש, יוקרן סרט קולנוע צרפתי המתייחס לנושא ההרצאה- סרט מן התקופה הנסקרת או יצירה חדשה המשחזרת אותה.


1. "הבחילה" של סארטר, "הזר" של קמי, הזרם האקסיסטנציאליסטי
2. הרפובליקה הרביעית והישגיה
3. מלחמת הודוסין – דיאן ביאן פו
4. ז'ורז' סימנון והמפקח מגרה
5. ז'ורז' ברנסנס
6. פייר מנדס פראנס
7. התיאטרון החדש – יונסקו ובקט
8. הגל החדש
9. מלחמת אלג'יריה
10. חוקת הרפובליקה החמישית
11. מאי 68
12. הדה קולוניזציה. העולם הפרנקופוני
13. שנות מיטראן


הקורס ילווה בהקרנת סרטים
בסוף הקורס תתקיים בחינה.

France in the 20th Century
Lesson and Exercise
Mr. Emanuel Halperin

In addition to harsh wars and political events, including a period of foreign occupation, France was witness to significant social and cultural developments in this period. This lecture series will cover the major historical stations—world wars, the Algerian War, May 1968—and will also analyze the influence of prominent personalities and watershed works. The course will raise issues such as the place of religion in France, changes in national education, and innovations in cinema, theater and literature. Each lecture will be immediately followed by a relevant film, either a film from the period discussed, or a new film that reconstructs the period.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 28/06/2011 בשעה 13:00
  • מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 01/08/2011 בשעה 13:00

תרגום עיתונות‏ (06682329)

סדנה

ד"ר הילה קרס

בסדנה זו נתנסה בתרגום טקסטים עתונאיים מסוגים שונים, כגון חדשות, מאמרים, ספורט ועוד. הסדנה תאפשר לסטודנטים לערוך היכרות עם בעיות המאפיינות את התרגום (הלא ספרותי) בכלל, ותרגום עתונות בפרט, כגון הבדלי שפות, תרבויות, נורמות וכיו"ב. כמו כן ננתח דוגמאות של תרגומים לעברית המתפרסמים בעתונים. הסטודנטים יתבקשו להגיש עבודות מדי שעור בשעור, והציון הסופי ייקבע על-פי עבודות אלה.

Translating from the press

In this workshop we will translate different kinds of journalistic texts, from caricatures through movie reviews to news reports and articles. Students will get acquainted with the problems related to (non-literary) translation in general and to the translation of journalistic texts in particular, such as linguistic and cultural dissimilarities and norms. In addition, examples of translations published in newspapers will be analyzed. The students are required to submit translation exercises every week, and these will determine the final grade

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

מילונים ואינציקלופדיות במשטר הישן‏ (06683049)

סמינר

פרופ` מישל קאהן

מילונים ואנציקלופדיות במשטר הישן (4 ש"ס, סמ' א – סמינר BA)
פרופ' מישל קאהן

בקורס נבחן את ההיבטים ההיסטוריים, התרבותיים והפילוסופים של תופעת צמיחת המילונים והאנציקלופדיות במאה ה 17 והמאה ה 18 בצרפת.
נתייחס בעיקר לשתי יצירות מרכזיות : המילון ההיסטורי והביקורתי של פייר בייל והאנציקלופדיה של דידרו ודאלמבר. נבדוק את הייחודיות שלהן ונעמוד על המרכיבים שמסבירים את חשיבותן האפיסטמולוגית, הספרותית והפילוסופית כאחד. נחקור כיצד תפיסת הידע והפצתו בקרב קהל קוראים מתרחב והולך בתקופת המונרכיה באה לידי ביטוי במילונים ובאנציקלופדיות. כמו כן נבחן את הקשר הדינאמי שנרקם בין צמיחתם של אקדמיות מדעיות, עיתונים וספריות לבין מאגרי ידע אלו.
נקרא חלקים נבחרים של אותן יצירות ובמיוחד את נאומי הפתיחה ואת המבואות. נבחן מהן המטרות המוצהרות של מחברי המילונים וכיצד מקופלות בתוך השיח המבואי מטרות מובלעות שהן לעתים חתרניות ומסוכנות למשטר. ננתח מבחר של ערכים ונעמוד על עיקרי התכנים ועל מאפייני השיח שלהם.
הקורפוס יכלול מאמרים ביקורתיים שונים שיוצגו בכיתה.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

מחלוקות דתיות ודעת קהל‏ (06683055)

סמינר

פרופ` מישל קאהן


הקורס בוחן בשלב ראשון את רעיון הסובלנות והמשמעויות התיאולוגיות והפוליטיות השונות שמונח זה מקבל על רקע הקונפליקטים הדתיים שמתרחשים בין המאה ה-16 למאה ה-18 בצרפת. בהמשך, יש לבחון את הקשר שבין עמדה אידיאולוגית לנימוקים תיאולוגים שמלווים אותה,מצד אחד, ולאמונות הדתיות המיוצגות ע"י הקבוצות הדתיות המרכזיות, מצד שני. בשלב שני, נתמקד בפריז של המאה ה-18, ונבדוק כיצד הסמכות של הכנסייה התערערה והלכה בעקבות מחלקות דתיות שלבשו נופח פוליטי.
נראה כיצד חשיפת הסוגיות התיאולוגיות השונות לקהל הרחב דרך עיתונות דתית תוקפנית ומגויסת מצביעה על שינויים והתפתחויות תרבותיים משמעותיים בנוף החברתי של צרפת של הנאורות. כמו כן, ננתח את היסודות הפוליטיים של המחלוקות הדתיות ונראה כיצד אלו נפגשים לעיתים עם רעיונותיהם של הפילוסופים. לבסוף נחקור כיצד משתלבים כוחות מנוגדים בניסיון משותף לבחון מחדש את יסודות המלוכה.
דרך טקסטים וכתבי עדות המשחזרים באופן אמפירי וספרותי את האירועים והפרשות הדתיים, נעמוד על המקורות הדתיים של נפילת המשטר הישן כאשר ניקח בחשבון את התפתחות התקשורת הכתובה וצמיחת דעת הקהל, מצד אחד, ואת מאבקי הפילוסופים של הנאורות והשפעתם על השיח הדתי, מצד שני.
הקורפוס מורכב מפרקים נבחרים מתוך ספרי מחקר על הנושא. כמו כן נערוך ניתוח של קטעים מתוך כתבי עדות, מאמרים וחיבורים מהמאה ה- 18 המייצגים את הפרשות הדתיות המרכזיות שהסעירו את הרוחות (פרשת קלס, פרסת הפירכוסים). נקרא קטעים מתוך מסות הדנות על שאלת הסובלנות והקיצוניות הדתי והשלכותיהן על המשטר והחברה.
נוכחות חובה.

Religious controversies and public opinion

The course begins with the investigation of the concept <> and its theological and political different meanings from the 16th to the 18th Centuries in France. Furthermore, its purpose is to link between this ideological and philosophical position and the various theological arguments represented by Protestants, Catholics, Jesuits and Jansenists. After this background, a deeper analyze will take place concerning the religious causes of the French Revolution, in the one hand, and of the weakening of the Church authority, in the second hand.
The course intends to reveal the phenomena of militant religious journalism and the arising of the public opinion inside the French monarchy. The development of political theology coincides with the enlightenment effort to reexamine the foundation of the Old Regime and the awakening of the public opinion and the Parisian street as an active agent.
All those issues will be analyzed and investigated through the reading of literary and religious texts, testimonies discourses and selected articles dealing with different religious events. The methodological tools combine discourse analysis and cultural studies.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer