שנת 1869: נחנך הכביש הראשי הראשון בארץ שחיבר בין יפו לירושלים.
הנסיעה בכביש זה התאפשרה בעזרת "דיליז'נס" = מעין עגלה הרתומה לסוסים.
משך הנסיעה מיפו לירושלים היה 14 שעות.

שנת 1892: נחנך קו הרכבת בין יפו לירושלים(מסילת הברזל).
מסילה זו הייתה הראשונה מסוגה בארץ, והונחה בידי חברה צרפתית.
היא קיצרה את משך הנסיעה מיפו לירושלים ל- 4-5 שעות, אך עם זאת, רבים העדיפו את הנסיעה בעגלה בשל העלות הזולה.
המסילה הרחיבה את אפשרויות הביקור, הצליינות והתיור, וכן תרמה רבות לפיתוחה של ירושלים.

תחילת המאה ה-20: ציר בוסטרוס
ציר זה היה הרחוב המסחרי-העסקי הראשי של יפו בתחילת המאה ה-20.
לאורכו היו בתי מלון ובתי מסחר רבים, וכן תנועה ערה ומתמדת במהלך היום.
רחוב זה קישר בין הרכבת לנמל יפו והיווה את המשך דרך אילת.
בראשיתו נקרא רחוב "נג'יב בוסטרוס" על שם הסוחר היפואי שהקים את רוב הבתים ברחוב, ובהמשך היה המשכו של רחוב הווארד. לאורכו ניצבו משרדים חשובים והגמנסיה.
כיום נקרא הרחוב "רזיאל" על שם מפקד מחתרת האצ"ל דוד רזיאל.

התנועה בשדרה כיום:
שדרות ירושלים הינה שדרה מרכזית וחשובה ביפו, הן בשל מיקומה והן בשל משמעותה.
השדרה מהווה ציר מקשר בין תל אביב – יפו – בת ים.
מרח' יחזקאל קויפמן בתל אביב, היא חוצה את יפו וממשיכה עד לחוף הים בבת ים.
בנוסף חוצה השדרה את יפו במרכזה ולכן מהווה ציר חיוני ומקשר לכל חלקי העיר מצד מזרח ומערב.

לקוח מספרית המפות בחוג לגיאוגרפיה וסביבת האדם באוניברסיטת תל אביב.