הנחיות הועדה היחידתית לתלמידי המחקר

בבית-הספר למדעי התרבות

 

נספח לתקנון הכללי לתלמידי המחקר של אוניברסיטת תל-אביב

 

0102

 

 

(מספרי הסעיפים המקבילים בתקנון האוניברסיטאי מופיעים בסוגריים)

(במקרה של סתירה בין התקנון היחידתי לתקנון אוניברסיטאי,
יקבע
התקנון האוניברסיטאי)

 

 

 

 

במסמך זה, השימוש בלשון זכר מתייחס גם ללשון נקבה, ולהפך.

 

 

 

 

תוכן העניינים

 

 

1. תלמידי מחקר במסלול הרגיל

2. תלמידי מחקר במסלול הישיר

3. הגשת תוכנית המחקר ומעבר למעמד של תלמיד מחקר בשלב ב'

4. חובות תלמיד המחקר בשלב ב'

5. פרסום חלקי

6. מתכונת העבודה ושפתה

7. חובות המנחה

8. שיפוט העבודה

 

 

1. תלמידי מחקר במסלול הרגיל

[1] תנאי קבלה כתלמיד מחקר שלב א' במסלול הרגיל

 

 

א. רשאי לפנות לועדה היחידתית בבקשה להתקבל כתלמיד מחקר שלב א' במסלול הרגיל מי שקיבל את התואר "מוסמך האוניברסיטה" בציון משוקלל 58 לפחות והגיש עבודת גמר שציונה הוא 58 לפחות (1.83).

 

 

ב. אם יש למועמד הישגים מיוחדים בלימודים או במחקר תוכל הועדה לאשר חריגה מן הציונים המינימאליים הנקובים בסעיף 1.א., אם יוגש לה מכתב בקשה מנומק מאת התלמיד, והסכמה מנומקת בכתב של מנחה המוכן להנחות את התלמיד, והמפרט את דרישות הקדם לקבלתו להנחיה.

בכל מקרה בקשה כזאת לא תידון אם ציון הגמר המשוקלל של התלמיד הוא פחות מ-08 וציון עבודת הגמר הוא פחות מ-58.

 

 

ג. מי שהוא בעל תואר "מוסמך האוניברסיטה" וציונו המשוקלל הוא 58 לפחות, ולא הגיש עבודת גמר במסגרת לימודיו, תנהג בו הועדה לפי האמור בסעיף 93 של תקנון תלמידי המחקר האוניברסיטאי, בשינוי המתחייב מסעיף 1.א. כלומר, התלמיד ירשם כמועמד לתלמיד מחקר, וילמד קורסים בהתאם לתכנית לימודי ההשלמה שתקבע על ידי המנחה המיועד ותאושר על ידי ועדת תלמידי המחקר. תכנית הלימודים תורכב מקורסים לתואר השני, שאותם יהיה על התלמיד לסיים בציון 58 לפחות. בנוסף יהיה על התלמיד להגיש עבודת גמר לתואר השני, שתעבור שיפוט בהתאם לתהליך השיפוט בחוג אליו שייך המנחה, ויהיה עליו לסיים אותה בציון 58 לפחות.

 

 

ד. על המועמד לקבל הסכמה בכתב מחבר סגל, הרשאי להנחות תלמידי מחקר, לשמש לו מנחה.

 

[2] חובות תלמידי המחקר בשלב א' במסלול הרגיל

 

 

א. להגיש תוכנית לימודים ו/או לימודי השלמה באישור המנחה/ים המיועד/ים, במתכונת הבאה:

 

(1) תוכנית הלימודים הרגילה תכלול השתתפות פעילה בקורסים בהיקף של 8 ש"ס מהיצע הקורסים לתואר שני, שהתלמיד ישלים אותם תוך שנתיים מיום הרשמתו לדוקטוראט. יש לאשר את רשימת הקורסים במזכירות ביה"ס. בנוסף, בהתאם לתקנון הפקולטה, על תלמיד המחקר להמציא פטור משפה זרה שניה (נוספת לאנגלית) במהלך לימודי הדוקטורט.

 

(2) בהתאם לצורך, ולפי החלטת המנחה/ים (למשל, אם התלמיד מגיע מתחום השונה מהתחום שבו ייערך מחקרו), יירשם התלמיד כמועמד לתלמיד מחקר, ובתקופה זו ילמד שיעורי השלמה. המנחה/ים יחליט/ו על היקף שעות ההשלמה עד ל-22 ש"ס, מתוכן עד 41 ש"ס בציון 58 לפחות, ו-8 ש"ס בהשתתפות פעילה. בהתאם לצורך ולפי החלטת המנחה/ים, יהיה על התלמיד ללמוד גם שפה זרה נוספת, בהתאם לדרישת המחקר, תוך שנתיים מיום הרשמתו.

 

ההרשמה לשלב א' תותנה בסיום ההשלמות (למעט 8 ש"ס), באישור הוועדה לתלמידי המחקר.

 

 

ב. להגיש תוך שנה תוכנית מחקר בחתימת המנחה/ים המיועד/ים. 

 

 

ג. במקרים מיוחדים תאשר הועדה היחידתית הארכה של מועד הגשת תוכנית המחקר גם מעבר לשנה אחת, אך לא יותר משנתיים מיום הרישום. אישור הארכה מותנה בהגשת דו"ח התקדמות מפורט של התלמיד ובצירוף המלצה מנומקת של המנחה/ים.

 

2. תלמידי מחקר במסלול הישיר

 

ראה "התקנון היחידתי למסלול הישיר לדוקטוראט בביה"ס למדעי התרבות – נוסח מתוקן, מאי 6002", שאפשר להורידו מאתר בית הספר (נא להקיש כאן).

 

3. הגשת תוכנית המחקר ומעבר למעמד של תלמיד מחקר בשלב ב'

 

 

א. הגשת התוכנית

התלמיד יגיש לוועדה היחידתית תוכנית מפורטת על מחקרו, מאושרת על ידי המנחה/ים, בהתאם להנחיות המפורטות במסמך "הנחיות הגשת תוכנית המחקר", שאפשר להורידו מאתר בית הספר (נא להקיש כאן).

אישור התוכנית הוא תנאי לקבלת התלמיד כתלמיד מחקר בשלב ב'.

 

 

ב. שיפוט התוכנית

 

 

1. הועדה היחידתית תבדוק את התוכנית המוצעת, בדרך כלל בהסתמך על לא פחות משתי חוות דעת של מומחים, שלפחות אחד מהם יהיה מומחה חיצוני.

 

 

2. הועדה היחידתית תוסמך להחזיר תוכנית מחקר לתלמיד עוד לפני שליחתה לשיפוט, אם השתכנעו חברי הועדה שהתוכנית אינה בשלה לשיפוט (ליקויי-מבנה בולטים, רשימה ביבליוגרפית חסרה או פגומה, שגיאות סגנון וכיו"ב).

 

 

3. בפנייה למומחים  תבקש הוועדה את חוות דעתם ביחס לנושאים הבאים:

 

 

 

(1) המסגרת המושגית של המחקר

(2) ההצדקה המקצועית לקיומו של המחקר

(3) השאלות שמבקש המחקר להציג (4) היקף המחקר (מבחינת השאלות והקורפוס הנידון)

(5) מידת ההיעגנות של המחקר בספרות המקצועית העדכנית

(6) התרומה האפשרית של המחקר לתחום שבו הוא נעשה

 

 

4. בהתאם לתשובות שיתקבלו מן השופטים תאמץ הועדה אחת מתוך ארבע האפשרויות הבאות בהחלטתה לגבי תוכנית המחקר:

 

 

 

(1) אישור התוכנית

(2) אישור התוכנית עם הפניית תשומת-ליבו של התלמיד להערות הקוראים

(3) החזרת התוכנית לתלמיד לעריכת תיקונים שנדרשו על ידי הקוראים

(4) דחית התוכנית (בכפוף לסעיף 24 בתקנון תלמידי המחקר)

 

 

4. חובות תלמיד המחקר בשלב ב'

 

 

א. להשלים את מסכת לימודי ההשלמה שעוד נותרה לו עד שנה לאחר שאושרה תוכנית המחקר שלו (כמפורט בסעיף 2-א).

 

 

 

ב. להוכיח שליטה בשפות זרות כפי שמקובל בתחום המקצועי שהוא כותב בו את עבודת המחקר שלו, ובכל מקרה עליו להשיג פטור בשפה זרה בנוסף לאנגלית, בהתאם להנחיות הפקולטה [ר' סעיף 2(1)]. התלמיד חייב להגיע לרמת פטור בשפות הנוספות, אם דרישה זו היא חלק מתכנית הלימודים שאושרה לו על ידי ועדת תלמידי המחקר, ובהתאם לדרישת נושא המחקר שלו, בתום שנתיים מיום הרשמתו [ר' סעיף 2(2)]. תלמידים מחו"ל, ששפתם אינה עברית, חייבים להוכיח ידיעה בעברית, אם מחקרם מחייב זאת. כשהמחקר יכול להתנהל כראוי ללא ידיעת עברית, תשקול הועדה לפטור מדרישה זו אזרחי מדינות זרות שבאו לכתוב עבודת מחקר בארץ.

 

ג. להגיש אחת לשנה דו"ח התקדמות חתום בידי המנחה. לצורך כתיבת הדו"ח יש להשתמש בטופס המיועד לכך ולהגישו מודפס למזכירות בית-הספר, לא יאוחר מהתאריך 03 בספטמבר בכל שנה. להורדת הטופס מאתר בית הספר נא להקיש כאן.

 

ד. להגיש את עבודת הדוקטור לא יאוחר מתום חמש שנים מיום הרשמתו ללימודי התואר השלישי. במקרים חריגים תאשר הועדה היחידתית בקשה להארכה של מועד הגשת עבודת המחקר גם מעבר לפרק הזמן הנקוב. אישור ההארכה יהיה מותנה בהגשת דו"ח התקדמות מפורט של התלמיד ובצירוף המלצה מנומקת של המנחה/ים.

 

 

5. פרסום חלקי

 

 

תלמיד יהיה רשאי, באישור המנחה, לפרסם ממחקרו בתוך עשיית עבודת הדוקטור. הפרסום ייעשה בציון מקורו של המחקר כחלק מעבודת הדוקטור, הנעשית באוניברסיטת תל-אביב (07).

 

6. מתכונת העבודה ושפתה

 

 

א. מתכונת העבודה

 

 

עבודת הדוקטור תיכתב בהתאם למתכונת העריכה המקובלת בכל מקצוע, בתנאי שהמתכונת היא שיטתית ואחידה בתוך החיבור. ההיקף המומלץ של העבודה לא יעלה על 003 עמודי קווארטו ברווח כפול. בסוף החיבור יבוא תקציר מורחב באנגלית (כ-%5 מהיקף עבודת המחקר), אם החיבור נכתב עברית, או בעברית, אם נכתב בשפה אחרת.

לחיבור יצורפו עמודי שער קדמי ואחורי, בעברית ובאנגלית או בשפה לועזית אחרת; תוכן עניינים; ורשימה ביבליוגראפית.

את דוגמת מתכונת השערים ותוכן העניינים אפשר להוריד מאתר בית הספר (נא להקיש כאן).

 

 

ב. שפת העבודה

 

 

במקרים המתאימים, שעניינם מגבלות שפה או צרכים מיוחדים של התלמיד, המנחה או השופטים, וכן כאשר עניינה של עבודת הדוקטור יחייב זאת, תוכל הועדה לאשר את הגשת עבודת הדוקטור בשפה זרה (67).

 

 

7. חובות המנחה

 

 

(ראה בתקנון האוניברסיטאי, פרק רביעי, סימן ב' – תפקידי המנחה).

 

8. שיפוט העבודה

 

 

החיבור יוגש לוועדה היחידתית בצירוף חוות דעת מפורטת של המנחה (ר' "הנחיות להגשת עבודת הדוקטוראט" באתר בית הספר; נא להקיש כאן).

הועדה תדון בחיבור על סמך חוות דעת המנחה ולא פחות מעוד שתי חוות דעת של מומחים, שלפחות אחד מהם יהיה מומחה חיצוני.

על סמך חוות הדעת של שופטי החיבור, תחליט הועדה אם להמליץ על אישור הדוקטורט. בהתאם לצורך, תבקש הועדה מהתלמיד תיקונים בהתאם לדרישות השופטים. אם הועדה היחידתית לתלמידי המחקר של בית הספר תמצא את הדוקטוראט ראוי לכך, על סמך חוות הדעת שקיבלה, היא תמליץ על אישור הדוקטורט בפני הועדה האוניברסיטאית לתלמידי המחקר.

לאחר אישורה של הועדה האוניברסיטאית, סיום הליך השיפוט מותנה באישרורו על ידי סנאט האוניברסיטה (ר' בתקנון האוניברסיטאי, פרק שישי, סימן א' ו-ב' – הליכי הגשה ושיפוט