תיאור הקורס
קורס זה מיועד לתלמידי מתמטיקה ומדעים מדוייקים לאחר השנה הראשונה ללימודיהם, בעלי
עניין בשאלות היסטוריות בכלל ובאלה הנוגעות לתולדות התפתחות התחום שלהם בפרט. הוא
גם מיועד לתלמידי המכון להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים, ומדעי הרוח בכלל, בעלי ידע
מתמטי ברמה של חדו"א (שנה א', לפחות) ובעלי עניין בתחום הזה.
הקורס סוקר מהלכים מרכזיים בהתפתחות המחשבה המתמטית מימי היוונים ועד המאה
השמונה-עשרה, מיד לאחר פיתוח החשבון האינפיניטסימלי ע"י ניוטון ולייבניץ. בחינת
המהלכים הללו נעשית תוך הבנה של הזיקה המיוחדת לכל תקופה ותקופה בין המתמטיקה לבין
המדעים האחרים ולפילוסופיה, ובאופן יותר רחב, לזיקה בין התפתחות הרעיונות המתמטיים
הייחודיים לכל תקופה לבין המסגרות האינטלקטואליות, התרבותיות והמוסדיות שבתוכן הם
התרחשו. התפתחות המתטיקה, אם כן, לא מופיעה בפנינו כרצף של גילויים מנותקים מכל
הקשר היסטורי, והמוליכים באופן טבעי ואוטונומי האחד אל משנהו בדרך של מערכת
דדוקטיבית סגורה וסדורה, אלא כמערכת ידע חיה ומורכבת שמתפתחת תוך כדי התמודדות קשה
עם בעיות, התלבטויות, פריצות דרך מרשימות, פיתוח שגרתי של רעיונות, וגם מבואות
סתומים.
עיקר מטרתו של חקר תולדות המתמטיקה איננו בקביעת תאריכים של גילויים מתמטיים חשובים
לאורך ההיסטוריה ובבירור מי אחראי להם, אלא הבנת תהליכי היצירה, ההטמעה וההפצה של
הידע המתמטי, בהקשר ההיסטורי-תרבותי שלו. כתחום מחקר אקדמי, חקר תולדות המתמטיקה
הינו תחום פעיל מאוד ותוסס בעשורים האחרונים, והוא מתאפיין במחלוקות קשות ומעניינות
על פרשנות והבנה של שאלות היסטוריות-מתמטיות מרכזיות. במסגרת הקורס יושם דגש על
הצגת המחלוקות הללו מכל הזוויות הראייה, ועל היכרות עם הספרות
הרבה הקיימת בתחום.
התלמידים ייבחנו דרך שתי עבודות בית, לפי נושאי בחירה,