Yosef Schwartz, Cohn Institute

19 Elazar ben Yair St.
93267 Jerusalem , ISRAEL
E-mail: yschwart@post.tau.ac.il
Tel: Home - 972-2-6795281
Office – 972-3-6405492

Graduate Studies:
1987 – 1989 Studies of Comparative Science of Religion, Philosophy and History at the Hebrew University of Jerusalem.
1989 - 1991 Studies of Theology and Philosophy at the University of Zürich.
1991 - 1993 Studies for the MA degree (“Lizentiat”) in Mediaeval Philosophy at the University of Fribourg, Switzerland.
      Title of MA thesis: Das Absolute als Grundvoraussetzung;
      Erkenntnis, Theologie und Metaphysik bei Ulrich von Strassburg im Vergleich zu Albertus Magnus und Thomas von Aquin.
1994 - 1996 Ph.D. studies at the Hebrew University.
      Dissertation written under the supervision of Prof. Avital Wohlman and submitted in June 1996.
       It was accepted “Summa cum laude”. Title of the Dissertation: The Influence of ‘The Guide of the Perplexed’ on Meister Eckhart’s Later Writings.

Main interest today lies on the study of European medieval philosophy, science and culture, especially in its inter-religious dimensions. Parralel to that he studied the changing role of medieval ideas in modern culture and modern scholarship. In the years 2000-2002 organized an international workgroup dealing with aspects of religious apologetics in its philosophic and scientific dimensions (see recent publications). Recent project concentrate on the development of the notions of orthodoxy and atheism in catholic thought in the early new age (16th-17th centuries).




University Teaching:
1994 - 1995 – Hebrew University of Jerusalem (Dept. of Jewish Philosophy).
1997 - 1998 – Bar Ilan University (Dept. of Philosophy)
1998 – 2000 – Hebrew University of Jerusalem (Dept. of Philosophy) and the Open University (Medieval History).
1997 - 2000 Alma Hebrew College.
1999 – 2001 – Guest Lecture at the Medieval Department, Central European University (Budapest).
2000 – 2002 - Professor (C 4) at the Goethe University of Frankfurt (Fachbereich evangelische Theologie).
       Visiting Professor in the “Jüdische Hochschule” in Heidelberg.
Since October 2002 senior lecturer at the Cohn Institute, Tel Aviv University.

Titles of Lectures:
Jewish Philosophy in Mediaeval Italy; Introduction to Mediaeval Intellectual History; The Inter-Religious Dialogue in the Middle Ages; Philosophy of Language in the Middle Ages; To the History of the Differentiation between Body and Mind; Mediaeval Mysticism: Judaism, Christianity and Islam; Political Philosophy and Political Theology; Angels: Some Philosophical Aspects; The Reception of Maimonides in European Tradition; Mysticism and Anarchy in Modern Historiography; Medieval Neoplatonism; The Pantheismusstreit in Germany; Medieval Hermeneutics; Christian Cabbala; The Problem of the Intellect in the 13th Century; Man, Text, and Nature in the 12th Century.

Fellowships:
1993 - 1994 - Fellow of the Rosenzweig-Center in Jerusalem.
1994 - 1997 - Fellow of the Shalom Hartman Institute in Jerusalem
1995 - 1996 – Research stipend from the Institute for Philosophy and History and the Institute for Jewish Studies at the Hebrew University.
1996 - 1997 - Fellow of the Rosenzweig-Center in Jerusalem.
1999 – 2000 – Hanadiv Fellowship (Rotschild Foundation)
2003 – 2004 – Research Grant of the Herzog August Bibliothek in Wolfenbüttel


השכלה אקדמית:
1987 - 1989 לימודים לתואר ראשון באוניברסיטה העברית במדע הדתות, היסטוריה ופילוסופיה.
1989 - 1991 לימודי תיאולוגיה ופילוסופיה באונ' ציריך.
1991 - 1992 לימודי מ.א. בפילוסופיה של ימי הביניים ופילוסופיה עתיקה באונ' פרייבורג (שוויץ).
נושא עבודת המחקר: Das Absolute als Grundvoraussetzung; Erkenntnis, Theologie und Metaphysik bei
Ulrich von Strassburg im Vergleich zu Albertus Magnus und Thomas von Aquin (המוחלט כהנחת יסוד:
תורת הכרה, תיאולוגיה ומטאפיסיקה אצל אולריך משטרסבורג, אלברטוס מגנוס ותומס אקווינס).
מנחה: פרופ' רודי אימבך (Ruedi Imbach)
1993 - 1996 תלמיד מחקר באוניברסיטה העברית.
נושא המחקר: "השפעתו של ספר מורה נבוכים על כתביו המאוחרים של מייסטר אקהרט".
העבודה נכתבה בהנחייתה של פרופ' אביטל וולמן, הוגשה ביוני 1996 ואושרה בציון "מעולה".

הוראה אקדמית:
1994 - 1995 החוג למחשבת ישראל, האוניברסיטה העברית.
1997 - 1998 המחלקה לפילוסופיה באונ' בר אילן.
1998 - 2000 החוג לפילוסופיה באונ' העברית.
1997 - 2000 מכללת "עלמא".
1999 - 2001 מרצה אורח במחלקה המדייוואלית ב - Central European University בבודפשט.
1998 - 2000 מנחה בקורסים של האוניברסיטה הפתוחה בתחום ההיסטוריה של ימי הביניים
                    ("בין יהודים לנוצרים", "ראשיתה של אירופה").
2000 - 2002 פרופסור אורח (C4) באוניברסיטת גתה בפרנקפורט.
2001 - 2002 מרצה בסמינר ללימודי היהדות באוניברסיטת היידלברג.

נושאי השיעורים: השפעות לטיניות על המחשבה היהודית באיטליה; מבוא לפילוסופיה של ימי הביניים;
הדיאלוג הבין דתי בימי הביניים; פרקים בתולדות ההבחנה בין גוף לנפש; פילוסופיה של השפה בימי הביניים;
תיאולוגיות של השפה בימי הביניים; תפיסות של מיסטיקה בימי הביניים; פלורליזם תרבותי ודתי בימי הביניים;
מפעלי התרגום והפרשנות בימי הביניים; הרמב"ם במחשבה הגרמנית; אנרכיזם ומיסטיקה בהיסטוריוגרפיה המודרנית;
הרמב"ם והסכולסטיקה הנוצרית בימי הביניים; נאופלטוניות בימי הביניים - מבט בין תרבותי;
דמויותיהם של ישו ופאולוס בספרות היהודית; מחלוקת הפנתיאיזם והאידיאליזם הגרמני;
משבר וקידמה באירופה של המאה ה- 13; גרשום שלום; המלאך כפנומן תרבותי וכסוגיה פילוסופית; האליגוריה הפילוסופית.

מלגות ומענקי מחקר:
1993 - 1994 - מלגת מחקר מטעם מרכז רוזנצוויג (דוקטורט).
1995 - 1996 - מלגת מחקר מטעם המכון להיסטוריה ופילוסופיה והמכון למדעי היהדות באונ' העברית.
1996 - 1997 - מלגת מחקר מטעם מרכז רוזנצוויג (פוסט-ד"ר).
1994 - 1997 - חוקר במרכז ללימודים מתקדמים במכון הרטמן.
1999 - 2000 - מלגת הנדיב (קרן רוטשילד) לפוסט-דוקטורט.

הרצאות בכנסים מדעיים בינ"ל:
1. קלן, גרמניה, ספטמבר 1996, הכנס הבינלאומי ה - 25 לפילוסופיה של ימי הביניים: Raum und Raumvorstellungen im Mittelalter
2. ארפורט, גרמניה, ספטמבר 1997, הכנס הבינלאומי העשירי של האגודה העולמית לחקר הפילוסופיה של ימי הביניים.
    What is Philosophy in the Middle Ages?
3. פרייבורג, שוויץ, יוני 1997, הרצאה פתוחה וסדרת סמינרים כמרצה אורח במחלקה לפילוסופיה של ימי הביניים.
4. ירושלים ותל אביב, מאי 1998: "ארנסט קסירר: סמל, מדע ותרבות".
5. ירושלים, יוני 1998, סדנה של המכון ללימודים מתקדמים של האוניברסיטה העברית לזכרו של פרופ' יצחק טברסקי.
    "The Jewish Component in Western Thought".
6. אוניברסיטת תל אביב, דצמבר, 1998: "הרמנויטיקה וטקסטים עבריים".
7. מרכז רוזנצווייג, האוניברסיטה העברית ומכון ון-ליר, דצמבר 1998: Gustav Landauer: Anarchism and Judaism
8. בודפשט, Central European University, המחלקה המדיוואלית, יולי 1999, שש הרצאות במסגרת סמינר קיץ:
    "The Many Cultural Centers of the Early Medieval Oikumene"
9. אלמאו (גרמניה), יולי 1999: "Jenseits des Seins - Exodus from Being".
10. לוצרן (שווייץ), אוקטובר 1999: "Galut: Das judische Exil in seinen Deutungen".
11. אוניברסיטת בר-אילן, נובמבר, 1999: "שפה והגות - שפה ותרבות".
12. בוכן (גרמניה), נובמבר 1999. Zeitwelten - Denken zwischen Philosophie und Religion
13. ירושלים ותל אביב, ינואר 2000: "בין נוסטלגיה לתקוה: מחשבות על העבר והעתיד לקראת סוף המילניום".
14. האוניברסיטה העברית, אפריל 2000, Salomon Maimon's Philosophy and Its Place in the Enlightenment
15. וינה, יולי, 2000, "Zionismus als s?kularer Messianismus: Gerschom Scholem und Baruch Kurzweill".
16. וולפנביטל (גרמניה), דצמבר, 2000: הרמנויטיקה יהודית.
17. תל אביב, מרץ 2001: מדעי היהדות: קריאה חדשה בהיסטוריוגרפיה יהודית.
18. פרנקפורט, יוני 2001: "The Relation between Metaphysics and Theology in the Philosophical Discussion of the 12th Century".
19. פרנקפורט, ספטמבר 2001: Religi?se Apologetik und philosophische Argumentation. (מארגן הכנס)
20. פרנקפורט, אוקטובר 2001: Christwerden durch Kulturwandel.
21. אמסטרדם, פברואר 2002: Sepharad in Ashkenaz: Medieval knowledge and eighteenth-century enlightened Jewish discourse.

PUBLICATIONS

PUBLICATIONS

BOOKS & MONOGRAPHS
  1. ('מן המנזר אל האוניברסיטה: בין תיאולוגיה לפילוסופיה בימי הביניים, תל אביב: משרד הביטחון, ההוצאה לאור, 1999 (212 עמ
  2. ('לך דומייה"; מייסטר אקהרט קורא במורה הנבוכים, תל אביב: עם עובד, 2002 (401 עמ"
  3. Y. Schwartz, Gesine Palmer (eds.), "Innerlich bleibt die Welt eine" Ausgewählte Texte von Franz Rosenzweig über den Islam, Berlin: Philo Verlag, 2003
  4. Y. Schwartz and V. Krech eds., Religious Apologetics – Philosophical Argumentation [Religion in Philosophy and Theology, Vol. 10], Tübingen: Mohr Siebeck Verlag, 2004.
  5. Lexikon jüdischer Philosophen, eds. A. B. Kilcher und O. Fraisse unter Mitarbeit von Y. Schwartz, Stuttgart: Verlag J.B. Metzler, 2003: “Zur Geschichte der jüdischen Philosophie” (pp. XIX-XXIII), “Isaac Israeli” (pp. 5-8), “Salomon Ibn Gabirol” (pp. 19-22), “Jehuda Halevi” (pp. 24-28), “Moshe ben Maimon” (pp. 42-46), “Hillel ben Shmuel aus Verona” (pp. 74-76)
Accepted for publication
  1. יוהנס קרמואל לובקוביץ, על האתיאיזם של הרבנים, תרגמו מלטינית בתוספת מבואות וביאורים מ. דיבואה, א. וולמן, י. שורץ, הוצאת מאגנס
ARTICLES
  1. "בין שלילה לשתיקה: הרמב"ם במערב הלטיני", עיון 45 (1996), 389 - 406
  2. “Ecce est locus apud me: Eckharts’ und Maimonides’ Raumvorstellung als Begriff des Göttlichen”, Miscellanea Mediaevalia, 25 (1997), 348-364.
  3. "ההרמנויטיקה המיימונית והמסורת הסכולסטית", דעת, 50 - 52 (תשס"ג), עמ' 153 - 182
  4. “’Like the Turtledove at the Thought of His Homeland’: Aspects of Exile as a Universal Paradigm in Medieval Thought”, Truma: Zeitschrift der Hochschule für jüdische Studien Heidelberg, 12 (2002), pp. 79 - 96.
  5. Zwischen Pluralismus und Toleranz: Zur Säkularisierung der Inter-religiösen Problematik im Übergang vom Spätmittelalter zur früheren Neuzeit, in: : J. Mattern (ed.), EinBruch der Wirklichkeit: Die Realität der Moderne zwischen Säkularisierung und Entsäkularisierung, Berlin, 2002, 73-99.
  6. "הפילוסופיה בוויכוח הדת: בין ימי הביניים לעת החדשה", ביקורת ופרשנות, 37 (תשס"ג), עמ' 85 - 108.
  7. “Causa Materialis: Solomon Maimon, Moses ben Maimon and the Possibility of Philosophical Transmision”, in G. Freudental ed., Salomon Maimon: Rational Dogmatism and Empirical Skepticism, Dordrecht: Kluver Academic Publishers 2003, pp. 125-143.
  8. “Meister Eckharts Schriftauslegung als maimonidisches Projekt”, in G. K. Hasselhoff and O. Fraisse eds., Moses Maimonides (1138-1204) - His Religious, Scientific, and Philosophical Wirkungsgeschichte in Different Cultural Contexts (Ex Oriente Lux: Rezeptionen und Exegesen als Traditionskritik, vol. 4), Würzburg: Ergon Verlag, pp. 173-208
  9. “Einleitung: Die Sprache der Apologetik”, in Y. Schwartz and V. Krech eds., Religious Apologetics – Philosophical Argumentation [Religion in Philosophy and Theology, Vol. 10], Tübingen: Mohr Siebeck Verlag, 2004, pp. 3-8.
  10. “In the Name of the One and of the Many: Augustine and the Shaping of Christian Identity”, a.a.O., pp. 49-68.
  11. “Formen mittelalterlicher Inter-Kulturalität und ihre gegenwärtige politisch-theologischen Deutungen in der Wissenschaft des Judentums”, in M. Witte ed. Religionskultur – zur Beziehung von Religion und Kultur in der Geselschaft, Frankfurt a.M., 2001, pp. 199-220.
  12. “Zionismus als säkularer Messianismus: Der Fall deutsch-jüdische Intellektuelle”, in: M. Keil (ed.), Die Wehen des Messias: Zeitenwenden in der jüdischen Geschichte, Berlin, 2001, pp. 193-212.
  13. “Mittelalterliches Philosophieren: Zur Säkularisierung der interreligiösen Problematik”, in E. Goodman-Thau ed., Zeit und Welt: Denken zwischen Philosophie und Religion, Heidelberg: Carl Winter Verlag, 2002, 185-205.
  14. “Interreligiöses Gespräch im Exil: der Fall Palestina – Israel”, in T. Schreijäck (ed.), Religionsdialog im Kulturwandel, Münster 2003, pp. 91–102.
  15. “Zwischen Philosophie und Theologie im 12. Jahrhunderts: Halevi, Ibn Daud und Maimonides”, in A. Fidora and A. Niederberger eds., The Relation between Metaphysics and Theology in the Philosophical Discussion of the 12th Century, Turnhout: Brepols, pp. 113-135.
Accepted for publication
  1. “Ernst Cassirrer on Cusanus: Between Conjectural Knowledge and Religious Pluralism”, in J. Barash ed., Ernst Cassirer: Symbol, Science and Culture, Syracuse.
  2. “Gustav Landauer and Gerhard scholem: Anarchism, Scepticism and Mysticism”, in P. Mendes-Flohr (ed.), Gustav Landauer: Anarchism and Judaism, Syracuse.
  3. „Zwischen Einheitsmetaphysik und Einheitshermeneutik: Eckharts Maimonideslektüre und das Datierungsproblem des Opus tripartitum“, in A. Speer ed., Meister Eckhart in Erfurt (Miscellanea Mediaevalia)
  4. „Salomon Ibn Gabirol: Zwischen Schöpfungsmythologie und Geheimnis der Einheit“
  5. יעקוב גוטמן וכתיבת הפילוסופיה של ימי הביניים כפרוייקט רב תרבותי", תעודה, אוניברסיטת תל אביב"
  6. “Die Seelenlehre des Hillel aus Verona: Aristotelische Psychologie zwischen Maimonismus und Thomismus”
  7. „Über den (missverstandenen) göttlichen Namen: sprachliche Momente negativer Theologie im Mittelalter“
  8. “Martin Buber and Gustav Landauer: The Politicization of the Mystical”
OTHER PUBLICATIONS
  1. שלוש טבעות או שלושה רמאים", פנים, 8 (1999), עמ' 86 - 94"
  2. מבוא לסכולסטיקה" ו"מילון מונחים סכולסטי", בתוך: א. קליינברג (עורך), גאולה וכוח, לתולדות הנצרות בימי הביניים, תל אביב, 1999, עמ' 157 - 162; 393 - 407.
  3. And S. Sabin, “Die Pflicht ist klar”: Leben und Werk des Rabbiners und Religionsphilosophen Leo Baeck , Büchner, Zeitschrift fuer Literatur, Kunst, Kultur 3:9, September 2001, pp. 65-67.
  4. And S. Sabin, “Auf der Suche nach der vollkommenen Phantasie. Buechner. Zeitschrift fuer Literatur, Kunst, Kultur. 3:10, Oktober 2001. pp. 70-73. נוסח עברי מקוצר: הארץ, "ספרים", 3.10.2001.
  5. “Die Sprache des Schweigens. Zwischen Wittgenstein und Maimonides”, Buechner. Zeitschrift für Literatur, Kunst, Kultur 3:10, Oktober 2001. S. 38-47.
  6. “Three Rings or Three Cheats: Revealed Religion and Pluralism between the Middle Ages and the Enlightenment”, in R. Livneh-Freudenthal and E. Reiner eds., Streams into the Sea: Studies in Jewish Culture and its Context, Tel Aviv, 2001, pp. 268-282.
  7. "על החילון ועל תלמוד תורה בעולם שחולן", אלפיים, 22 (2001), עמ' 78 - 90
  8. And S. Sabin, “Warum soll der Mensch nur eine Richtung haben?”, Schweizer Monatshefte 82 (2002), pp. 64-67.
  9. "על כן מתפלל אני לאלוהים שיעשני ריק מאלוהים": שתי דרשות של מייסטר אקהרט בתרגום לעברית, תרגום ומבוא, אלפיים 24, עמ' 28 - 41 .
  10. ביקורת: מ. הלברטל, "סתר וגילוי: הסוד וגבולותיו במסורת היהודית בימי הביניים", ציון סח (תשס"ג), עמ' 112 – 120
  11. S. Sabin, Y. Schwartz, Seelengrund auf Seinsgrund: Gustav Landauers Shakspeare-Studien und seine Übersetzung des Meister Eckhart, Berlin 2003
  12. S. Sabin, Y. Schwartz, “Über Funktion und Funktionalisierung von Religion in der gegenwärtigen Gesellschaft”, Im Gespräch 8 (2004), pp. 85-88.
Accepted for publication
  1. 1. “Zeit - Jüdische Philosophie – Mittelalter”, Historische Wörterbuch der Philosophie, Vol. 12.