יום ב' ,
22.05.06,
18:00 - 20:00
חדר 449 בנין גילמן
דר' יהויקים שטיין
"פסיכואנליזה של המדע"
ההרצאה תעסוק בנושאים הנדונים בספרו של המרצה: הלא מודע במדע ובפסיכואנליזה, בהוצאת מאגנס 2005. (קודם לכן יצא באנגלית: The Psychoanalysis of Science, The Role of Metaphor, Paraprax, Lacunae and Myth - Sussex Academic Press.
בחלק הראשון של ההרצאה תוצג הפסיכואנליזה של המדע כתחום דעת העוסק במניעים הלא מודעים העומדים ביסודה של ההתפתחות המדעית . גורמים רגשיים לא מודעים משפיעים לא רק על המדען כפרט , אלא על הקהילייה המדעית בתור שכזאת .
ניתוח הזרמים התת קרקעיים נעשה בראייה בין תחומית , מתוך שילוב בין פסיכואנליזה , פילוסופיה והיסטוריה . הדרך אל הלא מודע המדעי עוברת דרך ניתוח לקונות , מטפורות , מיתוסים מדעיים ומעשי כשל בטקסטים מדעיים. בתוך כך נחשפים הגורמים לעיכובים בהתפתחות המדע . ברור מעין זה עשוי להוליך לאסוציאציות מדעיות חדשות .
בחלק השני אדגים את התיזה מתוך ניתוח לקונה בתחום הדעת הפסיכואנליטי עצמו.
הפסיכואנליזה אשר עסקה בכל נושא אפשרי בתחום התרבות החל בפרויד, לא נתנה את דעתה לבחינה פסיכואנליטית של המדע , כולל המדע שלה עצמה . המדע הוא הפן היחיד אשר נשאר אקסטריטוריאלי לתורת היצרים הפרוידיאנית ללא כל הסבר מניח את הדעת . פרויד ראה בלוגוס ובעיקר במדע את פסגת יכולתה ואת תקוותה היחידה של האנושות. שעה שכל מה שמצוי בתחום תורת היצרים נידון לכליה ולהרס , תודות לאמביוולנטיות האנושית ויצר המוות, הרי המדע, הדת החילונית, אמורה לשרוד את כל זה. משכך נמצא המדע מחוץ לתחום הניתוח הפסיכואנליטי.
לקונה זו מעידה על השקפת העולם הפרוידיאנית המפוצלת. מחד זו השקפה הלניסטית , א- היסטורית ומעגלית ומאידך- יודיאו נוצרית, היסטורית קווית ודטרמיניסטית. הפיצול הזה ניכר לכל אורך כתבי פרויד.
הלקונה קיימת לכל אורך התפתחות הפסיכואנליזה.
יהויקים שטיין הוא ד"ר לרפואה מטעם אוניברסיטת תל אביב. פסיכיאטר ופסיכואנליטיקן. מורה ומדריך במכון הישראלי לפסיכואנליזה ועמית מחקר במכון פרויד, האוניברסיטה העברית בירושלים.
לפני הספר הנוכחי יצא ספרי : "החלילן מוינה" בהוצאת כתר 2003. ספר זה הוא קובץ מסות שנושאיהן מצויים בנקודת המפגש של הפסיכואנליזה הפוליטיקה הפילוסופיה וההיסטוריה. החוט המקשר בין הנושאים השונים הוא סוגיית הרצון החופשי, יכולת הבחירה והאחריות האישית. בין השאר נידונות השאלות האלה: האם האדם יכול להגדיל את דרגות החופש שלו או שהוא שבוי במעגלים דטרמיניסטיים. האם חברה שלמה יכולה להימצא במצב פתולוגי? עד כמה אדם יכול להסתתר מאחורי הגב הרחב של הנורמה הקבוצתית? מהי הדינמיקה של יחסי הגומלין בין העם למנהיגים , וכן סכנותיה של עמדה ניטרלית מבחינה פוליטית.
פרופ' ליאו קורי , יו"ר
|