הפקולטה למדעי הרוח - ידיעון תשס"ז

המסלול המחקרי

מעודכן ליום שלישי, 10 ביולי 2007

א. מהלך הלימודים

  1. היקף הלימודים: במהלך לימודי התואר השני ילמדו התלמידים 28 ש"ס
    מתוך 3 חטיבות קורסים:
    4 סמינרים במגמה
                                16 ש"ס
    קורס היסטוריוגרפי\מתודולוגי
       4   ש"ס
    קורסים שונים
                                     8   ש"ס    מהם 4 ש"ס באשכול*
    * "התלמיד יבחר קורסים מתוך האשכול הרלוונטי ללימודיו. יועץ התואר השני של החוג יהיה רשאי לאשר רישום גם לקורסים שמחוץ לאשכול זה"
  2. הרכבת תוכנית הלימודים: תוכנית הלימודים במסלול המחקרי תותאם אישית לכל תלמיד על-ידי יועצי המגמה. בהתאם לכך ייבחרו הקורסים השונים, מבין הקורסים של החוג להיסטוריה כללית או מבין הקורסים שמחוץ לחוג. כל תלמיד במסלול המחקרי ילווה באופן אישי על-ידי יועץ המגמה או איש סגל אחר (בייחוד במגמות רבות משתתפים). היועץ יסייע לתלמיד בהרכבת תוכנית הלימודים ובעת הצורך במציאת מנחה לתזה במהלך השנה הראשונה ללימודים.
  3. סמינר מגמה: כל מגמה מקיימת סמינר מגמה, שבו ישתתפו כל תלמידיה (לעתים מתקיים סמינר משותף לשתי מגמות). ההשתתפות הפעילה בסמינר המגמה במהלך ארבעה סמסטרים תיחשב כ-4 ש"ס מתוך הסמינרים בתוך המגמה. מגמות שאין ביכולתן לקיים סמינר כזה, מציעות קורס חלופי בהיקף של 4 ש"ס.
  4. היסטוריוגרפיה ומתודולוגיה: כל תלמיד ילמד קורס היסטוריוגרפי או מתודולוגי אחד לפחות.
  5. מיומנויות: המגמות יכולות לדרוש מן התלמידים רכישת מיומנויות ייחודיות הקשורות בתחומי התמחותם, כגון שפה זרה שלישית, קריאת כתבי-יד וכיו"ב. הקורסים הכרוכים ברכישת המיומנות ייחשבו שקולים לסמינר בהיקף של 4 ש"ס.

    ב. חובות ההשתתפות וחובות הכתיבה

    במהלך לימודיהם יכתבו תלמידי המסלול המחקרי עבודה סמינריונית אחת, רפרט אחד מורחב אשר יהיה פרק מתוך עבודת הגמר ורפרטים בשאר הקורסים; הצעת המחקר לעבודת הגמר תיחשב כרפרט.

     

    ג. עבודת הגמר

    התלמיד יגבש את נושא עבודת הגמר בשיתוף עם מנחה מבין אנשי הסגל של החוג להיסטוריה. בשלב הראשון תגובש הצעת המחקר, שתוגש לוועדת ההוראה, אשר תעביר אותה לקורא אחד למתן חוות-דעת. עבודת הגמר תהיה בהיקף של עד 20 אלף מילים (לא כולל הערות, ביבליוגרפיה ונספחים). הנחיות טכניות לכתיבת העבודה ואופן הגשתה מצויות במזכירות.

     

    ד. ציון הגמר

    ציון הגמר ישוקלל באופן הבא: 50% לעבודת הגמר, 20% לעבודה הסמינריונית ו- 30% לרפרטים.

     

        דוגמא למהלך לימודים במסלול המחקרי

        שנה ראשונה

    ·      סמינר היסטוריוגרפי או מתודולוגי    4 ש"ס

    ·      סמינרים במגמת ההתמחות                  8 ש"ס

    ·      סמינר לפי בחירה                                    4 ש"ס

    ·      סמינר המגמה                                          2 ש"ס

    התלמיד יכתוב רפרט אחד בסמינר ההיסטוריוגרפי, עבודה סמינריונית במגמת התמחותו ושתי עבודות רפרט בסמינריון נוסף במגמת ההתמחות ובסמינר הנוסף בו בחר. בהדרגה יגבש לעצמו נושא מחקר ויבחר לעצמו מנחה.

     

    שנה שנייה

    ·   הדרכה אישית                                                 4 ש"ס

    ·   סמינר לפי בחירה                                           4 ש"ס

    ·   סמינר המגמה                                                 2 ש"ס

    התלמיד יגיש את הצעת המחקר, ויגיש אותה כרפרט באחד הסמינריונים שבהם השתתף, כדי לקבל משוב נוסף על הצעתו. הוא יכתוב עבודת רפרט בהדרכה האישית או באחד מהסמינרים שבהם בחר. בנוסף יגיש הסטודנט רפרט מורחב אשר יהיה פרק מתוך עבודת הגמר.