מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006

0691.4992  תכנון עיר וסביבה בדגש של שונות
ד"ר טובי פנסטרשו"ס

תכנון עיר וסביבה בדגש של שונות – מ.א.
ד"ר טובי פנסטר


קורס זה מתמקד ביחסי הגומלין שבין שלשה גורמים: האחד, שונות חברתית, מיגדרית, תרבותית השני, שימוש ותפיסת מרחב על ידי אנשים בעלי זהויות שונות ושלישית, ההקשר של נושאים אלו לתכנון ופיתוח עירוני. משולש זה של נושאים מהווה אחד ממוקדי המחקר בפיתוח ותכנון עירוני בעידן הגלובליזציה ואתגר עימו מתמודדים גופי תכנון וממשלים מקומיים בעידן זה.
מתוך מסגרת כללית זו , נבחר מידי שנה נושא מרכזי אשר בו מתמקד הקורס וסביב נושא זה נבחנים קשרי הגומלין בין שלשת המרכיבים שצוינו. הנושאים בהם התמקד הקורס בשנים הקודמות היו: מהגרי עבודה באזור התחנות המרכזיות בתל אביב, הבדואים בנגב, זכרון, שייכות ושימור בתכנון ופיתוח עירוני. ההחלטה על הנושא של הקורס בכל שנה מתקבלת סמוך לתחילת שנת הלימודים בהתאם לנושאים ואירועים אקטואלים בתחום התכנון והפיתוח בישראל. הנושא שבו יתמקד הקורס השנה יפורסם לקראת פתיחת שנה"ל באתר האינטרנט של הקורס.


ציון:
30% - השתתפות בכיתה ובסיורים
30% - הגשת רפרט
40%- עבודת סיכום

ביבליוגרפיה כללית

פנסטר, ט. (1993) " ההבדלים בין המינים וביטוים בתכנון ופיתוח" " מחקרים בגאוגרפיה של ישראל, המחלקה לגאוגרפיה , כרך י"ד, האוניברסיטה העברית, ירושלים.


פנסטר, ט. (1998) "מיגדר, מרחב ותכנון: ישובי הבדואים בנגב" מחקרים בגאוגרפיה של ישראל, המחלקה לגאוגרפיה , כרך ט"ז, האוניברסיטה העברית, ירושלים.


צ'רצ'מן, א. (1993) " התאמת התכנון המרחבי לקבוצות משנה באוכלוסיית ישראל" תכנית אב ישראל , 2020

Castells, M. (1997). The Power of Identity. London: Blackwell.

Eade, J, (ed.)(1997) Living the Global City - Globalisation as Local Processes , Routledge, London.

Fainstein, S. (1994) The City Builders, Oxford: Blackwell

Fainstein, S. (1996) “Planning in a Different Voice”. In: Campbell, S. and Fainstein, S. (Eds.) Readings in Planning Theory, Oxford: Blackwell, pp. 456-460

Fenster, T. (2002) “Planning as Control – Cultural and Gendered Manipulation and
Mis – Use of Knowledge” Hagar – International Social Science Review (1), pp.67-84
Fenster, T. (2004) The Global City and the Holy City: Narratives on Knowledge, Planning and Diversity , Pearson, London

Healey, P. (1992) “A Planner’s Day: Knowledge and Action in Communicative Perspective”, Journal of the American Planning Association, 58, (1), pp. 9-20

Healey, P. (1997) Collaborative Planning, London: Macmillan Press

Jacobs, J.M. (1996) Edge of Empire: Postcolonialism and the City, London: Routledge


Leach, N. (2002) “Belonging: Towards a Theory of Identification with Space “ In: Hillier, J. and Rooksby, E. Habitus: A Sense of Place, Aldershot: Ashgate, pp.281-298

Sandercock, L. (1998a) Towards Cosmopolis, Wiley, London

Sandercock, L. (1998b) “Introduction: Framing Insurgent Historiographies for Planning” In:

Sandercock, L. (Ed.) Making the Invisible Visible, Berkeley, University of California Press, pp.1-36

Rabinowitz,D (1993) ‘Oriental Nostalgia – How did the Palestinians became Israeli Arabs’ Theory and Criticism, 4, pp. 141-151



מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.