מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006

0691.4448  מדיניות מקרקעין לאומית
ד"ר אמנון קרטיןשו"ס
מדיניות מקרקעין נועדה במהותה לאפשר השגתם של קשת יעדים ואינטרסים לאומיים בתחומים: החברתי, הכלכלי, התרבותי, הסביבתי, הפוליטי והמדיני – ביטחוני. היא משרתת השגת יעדים כמו, אספקה של מוצרים ציבוריים,הבטחת עתודות קרקע לצורכי פיתוח, שליטה על עיתוי הפיתוח, צמצום אי שוויון וניהול סכסוכים בין קבוצות אתנו-לאומיות, אם להזכיר רק חלק. עיצובו של תחום מדיניות זה נגזר אפוא במידה רבה מיעדי מדיניות ציבורית בתחומים אחרים ומושפע ממכלול של תנאים ייחודיים לכל מדינה. הכרה בכך מקשה על יצירת הכללות אך אינה מונעת את איתורם של קווי דמיון בכל הנוגע לכלי המדיניות ולתוצריה, עליהם יעמוד הקורס בחלקו הראשון.
משטרי מקרקעין נתונים בעת המודרנית המאוחרת לתהליכי שינוי והתאמה שמקורם בתמורות במאפייני מערכות היחסים, הפנים והבין מדינתית. הצורך בעריכת שינויים במדיניות מקרקעין נובע בעיקר מן התמורות המבניות המתחוללות בתחומים הכלכלי והפוליטי, מה שניכר, בין היתר, בפרימת הקשר בין שליטה פוליטית לשליטה כלכלית; בתחום המשפטי-חוקתי, המספק תמיכה לרעיון הזכויות הכלכליות של האזרח כחלק מסל זכויות האדם; באידיאולוגיה, המעדיפה את האינדיבידואל על פני הקולקטיב ורואה בזכות הקניין ובעשיית רווחים לכיסו של הפרט, ערכים מועדפים; ובגישת הפיתוח והתכנון המושפעת מעקרונות הפיתוח המבוקר ובר - הקיימא. היבטים אלו ייסקרו בחלקו השני של הקורס ובהרחבה.
חרף זאת שמדינת ישראל מנהלת מערכת יחסים הדוקה ואינטנסיבית עם המשאב הקרקעי, לא עוצבה בה מדיניות מקרקעין כוללת מאז לידתה. זו מתנהלת באמצעות, מנגנונים מוסדיים יצירי המדינה, מוסדות התכנון, החקיקה הראשית ומערכת בתי המשפט וגופים חוץ -ממשליים, כמו, הקרן הקיימת לישראל. מאפייניה של מערכת זו, מתקופת טרום המדינה ועד ימינו אלה עומדים במרכזו של הדיון בחלקו השלישי של הקורס. הדיון סוקר את השתלשלות התפתחות קווי המדיניות ושופך אור על צדדים שונים בה.


נושאים לדיון, יסודות תיאורטיים:
1. יחסי אדם-אדמה כמערכת דינמית.
2. דילמות בעיצוב מדיניות מקרקעין
3. טבעם של מוצרים ציבוריים והדילמות החברתיות הכרוכות בניהול משאב הקרקע.
4. מה בין מדיניות קרקעית למדיניות תכנונית.
5. משאב הקרקע בשירות מדינת הלאום המודרנית.
6. ניהול משאב הקרקע בעידן הגלובליזציה, שחיקת מעמד המדינה וביזור סמכויות.
נושאים לדיון, היבטים השוואתיים:
1. משטרי מקרקעין במדינות דו/רב אתניות/לאומיות
2. מדיניות מקרקעין במדינות מתיישבים/מהגרים
3. מגמות במדיניות מקרקעין בעידן פוסט מטריאליסטי, הגנת הסביבה בתנאי שוק חופשי
נושאים לדיון, מדיניות מקרקעין בישראל
1. תפקידה ומעמדה של קק"ל בעיצוב משטר המקרקעין בישראל
2. תהליך התפתחות מבנה משטר הקרקעות בישראל
3. משטר המקרקעין בישראל: מבעלות ציבורית לבעלות פרטית

ביבליוגרפיה מומלצת
אלתרמן, ר. 1999 בין הפרטה להמשך הבעלות הלאומית, מדיניות קרקע עתידית לישראל, מכון פלורסהיימר למחקרי מדיניות, ירושלים.
וויסמן, י. 1998 הפרטה מוסווית של מקרקעי ישראל, עיוני משפט כא (3), יוני 1998, 534-525.
נידהאם, ב. 1995. מדיניות הקרקע בהולנד במבט השוואתי, קרקע, 40, 17-26.
קידר, ס. 1998 זמן של רוב, זמן של מיעוט: קרקע, לאום, ודיני ההתיישנות הרוכשת בישראל, עיוני משפט כא (3), יוני 1998, 746-665.
Badcock, B. 1994. The strategic implications for the Randstad of the Dutch property system. Urban Studies, Vol. 31 (3), 425-445.
Bogaertsa, T., Williamson, I. P. & Fendela E. M. 2002 The role of land administration in the accession of Central European countries to the European Union. Land Use Policy, Vol. 19 (1), 29-46.
Deininger, K. and Hans Binswanger, 1999 The evolution of the world bank's land policy: principles , experience and future challenge, The world bank research observer 14 (2), 247-76.
Engerman, S. and Jacob Metzer 2004 (eds.) Land rights, ethno-nationality, and sovereignty in history, Routledge.
Ratcliffe, J. 1976 Land Policy, An exploration of the nature of land in society, Hutchinson of London.




מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 19/06/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 23/07/2006 בשעה 9:00