מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006

0691.4383  שלטון ומרחב בארץ ישראל בעת החדשה
פרופ' גדעון ביגרשו"ס

נופה של ארץ ישראל התעצב בעת החדשה לא במעט עקב פעולותיו היזומות של שלטון זה או אחר במרחב. מראשית העת החדשה בארץ, בתחילת המאה ה - 19, היה השלטון, קודם השלטון העות'מאני ולאחריו השלטון הבריטי, שלטונה של מדינת ישראל שלטון ממלכת ירדן וממשלת מצרים בחלקים השונים של הארץ ושלטון הרשות הפלסטינית שחקן פעיל, ולעתים מרכזי, בכל תהליך שינוי נופה של ארץ ישראל. זאת הן בפעולות ישירות ומעשיות והן בפעולות עקיפות על ידי חקיקה, עזרה ומניעה.

השיעור, המיועד לתמידי התואר השני שמכירים הן את המתודה הגיאוגרפית היסטורית והן את המתודה הגיאוגרפית מדינית, ידון בנושאים השונים בהם השפיע השלטון על עיצוב נופה של הארץ במהלך העת החדשה. עיקר הדיון יעשה באשר לתקופה שקדמה להקמת מדינת ישראל וכן לשנים הראשונות לאחר הקמתה, מרחב זמן המאפשר חקירה גיאוגרפית היסטורית המלווה בחקר ארכיוני.
השיעור יועבר על ידי דיון משותף, לאחר הכנה ביבליוגרפית מתאימה בין המרצה למשתתפים בקורס. סקירה כללית של הזמן, המרחב והבעיות הכלליות שידונו תקדים את מעשה הלומדים, שעיקרו בחירת נושא למחקר , חקירתו והצגתו לדיון במסגרת השיעור. הנושאים השונים לדיון יוצעו על ידי המרצה אך גם יבחרו ישירות על ידי המשתתפים בשיעור. לאחר הדיון יעובד חומר המחקר ויוגש כעבודת רפרט. יש אפשרות לכתוב בשיעור עבודה סמינריונית.
ציון השיעור יקבע הן על ידי הצגת המחקר והדיון בו והן על ידי העבודה הכתובה.




















מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.