מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006

0662.2055   עולם העבודה המודרני וסוגיות של צדק חברתי
ד"ר אסתר יוגבשיעור
The Modern Working-World:Issues of Social Justice

העבודה בעולם המודרני קשורה במרכיב של נטל והכרח בשביל רוב האנשים, אבל העולם המערבי הפך אותה לאתוס. מימי ז'נבה הקלוויניסטית, אנגליה הפוריטנית, אמריקה הג'קסוניאנית, ועד עצם היום הזה, תרבות המערב הינה תרבות טבולת עבודה הרואה בקיומו של יום העבודה, את לב ליבם של החיים המוסריים. הקפיטאליזם המודרני ראה בעבודה לא רק ערך דתי ומוסרי אלא גם מכשיר ליצירת סדר חברתי, ומיסד את היחס אל העבודה במבנים ומנגנונים ארגוניים, במערכים של יחסי עבודה, בחקיקת עבודה, ובאופני שיח על-אודותיה. בדרכים רבות יצר הקפיטאליזם המודרני ניתוק תודעתי מכוון בין ההון לעבודה ובין ההון לכלכלה.
הקורס יבחן את השינויים בעולם העבודה במדינות המערב, החל מצמיחת התאגידים הגדולים בארצות הברית בסוף המאה ה-19 , דרך מיסוד הניסיונות להבנות את הפירמה הגדולה כ"קהילה אוהבת" באמצעות פרקטיקות ניהוליות פרוגרסיביות ועד להתפתחות מבנים של מיקור-חוץ (outsourcing) בפירמות של היום. עוד נבחן את מערכת היחסים שבין עולם העבודה לבין העולם הפוליטי ואת הקשרים הסמויים והגלויים שבין ההון להתנהלות הכלכלית. בהקשר זה יבחנו תיאוריות שונות ודגמים אלטרנטיביים כמו הדגם הקיינסיאני, הדגם הסוציאל-דמוקרטי באירופה, הדגמים הליברליים והניאו-שמרניים, התיאוריות של אנתוני גידנס, אולריך בק, זיגמונד באומן ואחרים. הקורס יבקש לבדוק גם את השינויים שעבר סטראוטיפ העובד במאה העשרים באמצעות התיאוריות של ריינהארד בנדיקס, דניאל רודג'רס וזיגמונד באומן, ולהצביע על הסתירות הדיאלקטיות המתקיימות בתוך שיח הציבורי ביחס לעבודה ולעובדים.
ביבליוגרפיה ראשונית
אילוז, א. (2002). תרבות הקאפיטליזם. תל-אביב: אוניברסיטה משודרת משרד הביטחון.
באומן, ז. (2002). גלובליזציה, ההיבט האנושי. תל-אביב: הקיבוץ המאוחד.
בק, א. (2002). עולם חדש יפה, מודל של חברה אזרחית. תל-אביב: הקיבוץ המאוחד.
דוידי, א. (עורך). (2003). אנטי גלובליזציה, ביקורת הקאפיטליזם. תל-אביב: רסלינג.
הרינגטון, מ. (1971). המהפכה שבאקראי. תל-אביב: עם עובד.
ובר, מ. (1993). על הכאריזמה ובניית מוסדות. בתוך: תיאוריות סוציולוגיות קלאסיות.
תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
יוגב, א. (1997). הקול קולה של האקדמיה הידיים ידי הקורפורציה. זמנים, 59, תל אביב: הוצאת אוניברסיטת תל אביב וזמורה-ביתן.
יוגב, א ( חורף, 2001-2002),"דמוקרטיה תעשייתית כמשל – בין אידיאולוגיה חברתית לפוליטיקה של הפרגמטיזם", זמנים, 77, תל אביב: הוצאת אוניברסיטת תל אביב וזמורה-ביתן.
קורטן, ד (2005), כשהתאגידים שולטים בעולם, תל אביב: הוצאת בבל.
קליין נ(2002), בלי לוגו: המטרה: בריוני המותגים: תל אביב: הוצאת בבל.
נווה, א. (2000). המאה האמריקנית. תל-אביב: אוניברסיטה משודרת, משרד הביטחון.
פאניץ', ל (2004), "עיון מחודש בתפקיד המדינה בעידן הקפיטאליזם הגלובלי", שלטון ההון,דני פילק ואורי רם (עורכים), תל אביב: מכון ואן ליר והקיבוץ המאוחד.
פוקו, מ (2005), סדר השיח,תל אביב: הוצאת בבל.
פילק ד, (2004), "ישראל מודל 2000: פוסט פורדיזם ניאו-ליברלי, שלטון ההון, דני פילק ואורי רם (עורכים), תל אביב: מכון ואן ליר והוצאת הקבוץ המאוחד.
פרידמן, מ ( 2002), קאפיטאליזם וחירות, ירושלים: הוצאת מכון שלם.
רם, א (2005), הגלובליזציה של ישראל, תל אביב: הוצאת רסלינג.
שטיגליץ, ג' (2005), אי נחת בגלובליזציה, תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד
(שטראסר, י. (2003), כאשר העבודה אוזלת לחברת העבודה, תל-אביב: הקיבוץ המאוחד.
שנהב, י. (1995). מכונת הארגון. תל-אביב: הוצאת שוקן.
"תיק סיאטל", אסופת מאמרים (דצמבר, 2000) בתוך: מקרוב, כתב עת לספרות ולחברה. גליון מס 4'. תל-אביב, מכללת ספיר והקיבוץ המאוחד.
Alternatives to Economic Globalization. (2000). A Report of The International Forum on Globalization. San Francisco: B.K.
Reinhard, B. (1956), Work and Authority in Industry, NY: Harper & Row, Publishers
Boyer,R. and Jean-Pierre Durand (1997), After Fordism, London: Macmillan
Cox, R (1987),Production, Power and World Order, New York; Columbia University Press.
Lasch, C. (1991). The Culture of Narcissism. NY: W.W.Norton & Company.
Rodgers, D. (1979)'TheWork Ethic in Industrial America,1850-1920.Chicago: The University of Chicago Press.
Weinstein, J.(1969), The Corporate Ideal in the Liberal State, 1900-1918. Boston: Beacon Press.
סילבוס מפורט ומערכי שיעור מופיעים בחוברת ההקבצים הבין-תחומיים.

מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': 2.7.06 ב- 9:00. הגשה עד 04/07/06 ב - 13:00
סמסטר ב', מועד ב': 11.8.05 ב- 9:00. הגשה עד 14/08/06 ב - 13:00