מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006

0662.2050  מלחינים יהודיים בסביבתם התרבותית
ד"ר ליאן אליטובסקישיעור
Jewish Composers Within Their Surrounding Cultures

מהי "מוזיקה יהודית" ? האם יצירה מוזיקלית יכולה להיות "יהודית" ? האם מוצאו היהודי של מלחין הופך את יצירתו ל-"יהודית" ? עד כמה עירוב תרבויות השפיע על המוזיקה היהודית ? אלו הן מעט מהשאלות שיועלו תוך כדי סקירת יצירותיהם של מספר מלחינים יהודיים ולא-יהודיים בחמש מאות השנים האחרונות. נבחן סוגים שונים של מוזיקה תוך שימת לב להשפעות והתאמות תרבותיות. יצירות חשובות של מלחינים יהודיים קלאסיים כמו מנדלסון, מהלר, ומיו, למרות שלא שאבו תמיד ממקורות יהודיים, יידונו גם הן, תוך התייחסות למאפיינים המוזיקליים הייחודיים שלהן, ולקבלתן בסביבה הלא-יהודית.

נתייחס גם למוטיבים אנטישמיים ארסיים נגד מלחינים יהודיים, שנפוצו בכתביו של ריכרד וגנר בסוף המאה התשע עשרה, ושהשפיעו באופן גובר על חייהם של מוזיקאים יהודים חשובים. נעסוק גם במוזיקה של מלחינים לא-יהודיים דוגמת רוול, שוסטוקוביץ', ואחרים, שהשתמשו במאפיינים יהודיים במוזיקה שלהם כמחווה של הזדהות עם העם היהודי.

בעזרת מספר רב מאד של הקלטות מגוונות להן נקשיב יחד, נשים לב כיצד מאפיינים מוזיקליים תורמים ומגלים איכויות סגנון והבעה של איזור מסויים. ידיעת הסטוריה של המוזיקה, קריאת תווים, או תיאוריה אינן נדרשות להשתתפות בקורס.


- בקורס ישנה חובת נוכחות
- רשימת הקריאה תינתן בתחילת הקורס ותכלול כשבעה מאמרים באנגלית ובעברית
- מבנה הציון: - 50% - שני מבחני האזנה בכיתה (2 x 25%)
- 50% - עבודה בסיום הקורס (3-5 עמודים, בנויה על חומר הקריאה)

כתובת האימייל של המרצה: liane1227@hotmail.com

שעות קבלת תלמידים: בתיאום מראש.

סילבוס מפורט ומערכי שיעור מופיעים בחוברת ההקבצים הבין-תחומיים.
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': עבודה - הגשה עד 19.7.06 שעה 13:00
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד נוסף