מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006

0662.1453  המלים ככישוף והכישוף שבמלים - גלגמש, אחיו וכל השאר
גב' שפרה שמואלביץשיעור
Words as Magic and the Magic of Words

הספרות שנכתבה במזרח העתיק האמינה בכוחן המכשף של המלים. למרבה הפלא מה שחרט האדם לפני אלפי שנים על לוחות טין מדבר אלינו היום כאן ועכשיו, וקסם הכישוף לא נעלם.
נחלק את התוכנית לשישה פרקים:
מבוא: סקירה כללית על הגיאוגרפיה, ההיסטוריה בקיצור נמרץ, הכתב, הלשונות, הדת, הספרות ועוד.
א. האדם לבדו: נעסוק בעיקר בשני אפוסים - "עלילות גלגמש" ו"עלילות לוגלבנדה" שבמרכזם: שאיפת האדם לאלמוות, המאבק בין טבע וציוויליזציה, בדידותו של המנהיג, שאיפת האדם לגבור על המרחק\הזמן ועוד.
ב. עזר כנגדו: נתמקד במחזור השירים "עזה כמוות אהבה" שבמרכזם האירוס על כל תהפוכותיו, ונעמוד על התפקיד של מחזור זה בפולחן.
ג. האדם בורא את אלוהיו בצלמו: נקרא מיתוסים מסוגים שונים, נתוודע לפונקציה שמילאו המיתוסים בחברה המסופוטמית, ונתייחס לדת ולתפישת האלוהות.
ד. בין האדם לאלוהיו: נקרא מזמורים, לחשים, תפילות ונתעכב על היחס שבין האדם לאלוהיו, הפולחן ואורחות החיים.
ה. בין האדם לזולתו: נקרא יצירות מספרות החוכמה, נתייחס לסדרי חברה ומשטר, ולהשפעתם על התפיסה הדתית, למשפט ולקובצי חוקים, בעיקר למצבת ח'מורבי.
ו. וכל השאר: נתעכב על כמה יצירות שאינן בעלות אופי דתי.
העיסוק בכל אחד מן הנושאים ילוּוה בהתבונננות בייצוגים של אפיזודות, ובדמויות של אלים וגבורים באמנות החזותית המסופוטמית.
נתבונן בספרות המסופוטמית משש נקודות ראות:
1. סוד הקסם: נעסוק בסגולותיה הפואטיות ובתכניה של הספרות המסופוטמית, ונעמוד על סוד קסמה.
2. הספרות המסופוטמית והאדם בן ימינו: המשורר נתן אלתרמן מצא בספרות זו קרבה אל "התהייה של אין-שחר ואין תכלית הבאה לידי ביטוי בספרות האבסורד המודרנית." נתייחס לרלבנטיות של הספרות המסופוטמית לאדם בן ימינו.
3. הספרות המסופוטמית והתרבות העברית: אין כמעט ספר אחד במקרא שאין לו זיקה כל שהיא לתרבות המסופוטמית. נתייחס לזיקה שבין הספרות העברית והתרבות המסופוטמית, ונעמוד על הדמיון וההבדל ביניהן בתחומים שונים כמו, תיאולוגיה, קוסמולוגיה, פולחן, סוגות ספרותיות וטכניקות שיריות, אוצר מלים, לשון פיגורטיבית ועוד. נראה גם כי התרבות המסופוטמית היא ערש לידתן של סוגות ספרותיות שנתפשו כיחודיות למזרח לאורך אלפי שנים ואולי עד ימינו. נתייחס לכמה פרשות היסטוריות מקראיות לאור התיעוד הבבלי והאשורי.
4. הספרות המסופוטמית וההווייה הישראלית: ננסה להתבונן בספרות זו כמקור יניקה אפשרי לספרות הישראלית בפרט ולהווייה הישראלית בכלל. ננסה לקרוא את המיתוסים העתיקים כמבעים של הווייה מקומית המתייחדת בקיצוניות הן במחזור העונות האקלימי והן בדיכוטומיה – מדבר וארץ נושבת. נזכיר יצירות ספרות ישראליות (לדאבוני מספרן מועט) שיש להן נגיעה לספרות המסופוטמית או לתפישה המיתית של ההוויה המקומית.
5. הספרות המסופוטמית והמיתולוגיה היוונית: תרבות המערב שחיפשה את שורשיה ביהדות, בנצרות ובהלניזם מגלה בשנים האחרונות, כי כל אלה שאבו מן התרבות המסופוטמית. נתעכב בקצרה על מקבילות בין הספרות המסופוטמית לבין הספרות היוונית הקלאסית.
6. אספקטים מיגדריים בספרות המסופוטמית: נתייחס למעמד האשה, ונתעכב בעיקר על דמותה של אשתר כ"אחר האולטימטיבי". נתייחס לתפישה המעוּותת של דמות אשתר בפרט, והאשה "המזרחית" בכלל, בספרות ובאומנות החזותית באירופה הקולונויאליסטית של של המאה התשע עשרה.
קריאה של טקסטים – הכנה לשעורים (ייתכנו שינויים)
למבוא:
בימים הרחוקים ההם עמ' 643-662 (פריט 10 בביליוגרפיה).
מעלילות ראשית ועד מלכים ונביאים עמ' 10-16, עמ' 121-142 (פריט 12 בביליוגרפיה).
א. האדם לבדו:
עלילות גלגמש עמ' 183-294 (מתוך פריט 10 בביליוגרפיה).
גלגמש וח'ומבבה עמ' 295-307 (כנ"ל).
גלגמש, אנכידו והשאול עמ' 308-321 (כנ"ל).
The Death of Gilgamesh, (Item 21 pp. 195-208).
אנזו (פריט 14 בביבליוגרפיה)
אתנה והנשר עמ' 141-162 (כנ"ל).
ב. עזר כנגדו:
עזה כמוות אהבה, מחזור שירי דומוזי-תמוז – איננה אשתר עמ' 333-402 (פריט 12 בביבליוגרפיה).
נרגל וארשכיגל (פריט 13 בביליוגרפיה).
ג. האדם בורא את אלוהיו בצלמו:
אלים כבני אדם – מיתוסים עמ' 7-131 (פריט 12 בביליוגרפיה).
ד. בין האדם לאלוהיו:
מזמור לננה-סין אל הירח עמ' 447-450 (כנ"ל).
מזמור לשמש 451-460 (כנ"ל).
אבי שמים נתן לי עמ' 461-462 (כנ"ל).
לאלה זמרו עמ' 464-467 (כנ"ל).
תחינה לאל יהיה אשר יהיה 478-481 (כנ"ל).
שולגי מלך הדרך עמ' 482-487 (כנ"ל).
נישואי הקודש בין אידינדגן מלך איסין ובין איננה עמ' 494-506 (כנ"ל).
השבעות ולחשים עמ' 507-521 (כנ"ל).
ה. בין האדם לזולתו:
ספרות החוכמה עמ' 525-576 (פריט 10 בביליוגרפיה).
חוק וחברה עמ' 101-115 (פריט 12 בביליוגרפיה).
ו. וכל השאר:
שירי ערש עמ' 603-617 (פריט 10 בביליוגרפיה).
העני מניפור 621-628 (כנ"ל).
האגדה על הולדת סרגון עמ' 631-633 (כנ"ל).
למה זה תיסחפי כספינה עמ' 641-642 (כנ"ל).
ביבליוגרפיה
פריט המסומן בכוכבית הוא חובה, כל השאר – רשות
הנחיות לקריאה תינתנה לאורך הסמסטר.
*1. אמית יאירה, היסטוריה ואידאולוגיה במקרא, אוניברסיטה משודרת 1997, עמ'7-28.
*2. גרינולד איתמר, מיתוס ואמת היסטורית – האם אפשר לנפץ מיתוסים? מתוך המיתוס ביהדות, עורכים משה אידל ואיתמר גרינולד, הוצאת מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל, תשס"ד, עמ' 15-52.
*3. דן יוסף, משהו על תפישות המיתוס במחקר בימינו, אלפיים 8, עמ' 145-164.
*4. הומרוס, אודיסיה, בתרגום שאול טשרניחובסקי, שירים חמישי, שישי ועשירי, הוצאת עם-עובד 1987.
5. נאמן נדב, העבר המכונן את ההווה, יריעות, עיצובה של ההיסטוריוגרפיה המקראית בסוף ימי הבית הראשון ולאחר החורבן, הוצאת ארנה הס ירושלים 2002.
*6. נוה חנה, נוסעים ונוסעות, סיפורי מסע בספרות העברית החדשה, משרד הביטחון ההוצאה לאור,2002, עמ'7-15, 183-207.
7. פרנקפורט ה., לפני היות הפילוסופיה, תרגם אהרן אמיר, הוצאת יחדו, 1967 תל-אביב.
*8. רנן יעל, אלות וגיבורים, מיתוסים על גבולות הכוח, עם עובד, ספריית אופקים 2001, עמ'
7-38, 108-118.
9. קרמר נח שמחה, ההסטוריה מתחילה בשומר, מהדורה מתוקנת, ספרית פועלים 1982.
10. שביט יעקב, מרדכי ערן, מלחמת הלוחות, ההגנה על המקרא במאה התשע-עשרה ופולמוס בבל והתנ"ך, עם עובד 2003.
11. שבתאי אהרן, המיתולוגיה היוונית, ספרי תל-אביב 2000 פרק ח: השיבות עמ' 181-216.
*12 ש.שפרה ויעקב קליין, בימים הרחוקים ההם, אנתולוגיה משירת המזרח הקדום, הוצאת עם עובד 1996, תל-אביב (יצירות נבחרות על פי התוכנית).
*13. ש.שפרה, נרגל וארשכיגל, מקרוב, כתב עת לספרות וחברה, גליון 7, עורכים גדי טאוב ונסים קלדרון, חורף 2001, 68-85.
*14 ש.שפרה, המיתוס של אנזו, קשת החדשה, גליון 10 עמ' 21-39.
*15. ש.שפרה, מעלילות ראשית עד מלכים ונביאים, עם עובד 2003.
*15. Bahrani Zainab, Women of Babylon, Gender and representation in Mesopotamia, Routledge 2001, pp.1-7, 141-179.
*16. Bohrer F.N., Orientalism and Visual Culture, Imagining Mesopotamia in Nineteenth-Century Europe, pp. 48-61.
*17. Bottero Jean, Mesopotamia, Writing, Reasoning and the Gods, Translated by Bahrani Z. and De Mieroop M.V. The University of Chicago Press 1992 pp.
125-137, 156-231.
18. ..................., Religion in Ancient Mesopotamia, University of Chicago
2001 (1998 in French) pp. 29-202.
*19. ……………..Everyday Life in Ancient Mesopotamia, Translated by Nevill A., Johns Hopkins University Press 2001, pp. 43-199.
20 Damroch D. "Gilgamesh and Genesis" in Gilgamesh A Reader, ed. Maier J. pp. 192-244.
21. Frankfort Henri, Kingship and the Gods, A study of Ancient Near Eastern
Religion as the Integration of Society and Nature, University of Chicago,
1948, 1978.
*22. Frymer-Kenski Tikva, In the Wake of the Goddesses, Women, Culture and
the Biblical Transformation of Pagan Myth, Fawcett Columbine 1993.
*23. George A. The Epic of Gilgamesh, Barnes and Noble 1999 pp. 195-208.
*24. Harris Rivka, Gender and Aging in Mesopotamia, University of Oklahoma Press: Norman 2000. Images of Women in the Gilgamesh Epic pp. 119-128.
Inanna-Ishtar as Paradox and a Coincidence of Opposites pp. 158-171.
25. Izre'el Shlomo, Mesopotamian Literature in Contemporary Setting:Translating
Akkadian Mythes, in Mesopotamian Poetic Language: Sumerian and Akkadian. ed. Vogelzang M.E., Vanstiphout H.L.J., SIYX publication, 1996.
*26. Jacobsen Thorkild, The Gilgamesh Epic Romantic and Tragic Vision, In Lingering Over Words, Studies in Ancient Near Eastern Literature in Honor of William Moran, ed. Abush T., Huehnergard J., Steinkeller P., Scholars Press Atlanta, Georgia 1990, pp. 231-249.
27. …………………. The Treasures of Darkness, A History of Mesopotamian Religion, Yale University 1976.
*28. KirK G.S., Myth, Its Meaning and Function un Ancuent and Other Cultures, University of California Press 1970, pp. 1-41, 84-131.
29. Leick Gwendolyn, Sex and Eroticism in Mesopotamian Literature, Routledge 1994.
*30 Ornan Tally, Idols and Symbols, Divine Representation in First Millennium Mesopotamian Art and Its Bearing on the Second Commandment, Tel Aviv 31(1), 2004, pp. 90-121.
31. Penglase Chrales, Gereek Myths and Mesopotamia, Routledge 1997, pp. 126-158.
32. Sefati Y., Love Songs in Sumerian Literature, Bar-Ilan University 1998, pp. 1-117.
*33. Strauss Claude Levi, Myth and Meaning, Schocken Books New York 1979.
34. West M.L.,The East Face of Hellicon, West Asiatic Elements in Greek Poetry and Myth, Oxford 1997, 1-61.
ביבליוגרפיה לפי נושאים
ייתכנו שינויים.
*12. ש.שפרה ויעקב קליין, בימים הרחוקים ההם, אנתולוגיה משירת המזרח הקדום, הוצאת עם עובד 1996, תל-אביב (יצירות נבחרות על פי התוכנית).
להלן תוכן פריט *19 שכדאי לקרוא בו לפי הצורך:
המטבח העתיק ביותר בעולם; אהבה וסקס בבבל (עזר כנגדו).
המשתה העתיק ביותר בעולם.
זכויות הנשים; נשות הארמון במארי; סמירמיס( בין אדם לזולתו, עזר כנגדו).
כישוף ורפואה.
אסטרולוגיה.
משפט הנהר.
*19. Bottero Jean, Everyday Life in Ancient Mesopotamia, Translated by Nevill A., Johns Hopkins University Press 2001, pp. 43-199.
מבוא:
7. פרנקפורט ה., לפני היות הפילוסופיה, תרגם אהרן אמיר, הוצאת יחדו, 1967 תל-אביב.
*1. אמית יאירה, היסטוריה ואידאולוגיה במקרא, אוניברסיטה משודרת 1997, עמ'7-28.
5. נאמן נדב, העבר המכונן את ההווה, יריעות, עיצובה של ההיסטוריוגרפיה המקראית בסוף ימי הבית הראשון ולאחר החורבן, הוצאת ארנה הס ירושלים 2002.
9. קרמר נח שמחה, ההסטוריה מתחילה בשומר, מהדורה מתוקנת, ספרית פועלים 1982.
10. שביט יעקב, מרדכי ערן, מלחמת הלוחות, ההגנה על המקרא במאה התשע-עשרה ופולמוס בבל והתנ"ך, עם עובד 2003.
21. Frankfort Henri, Kingship and the Gods, A study of Ancient Near Eastern
Religion as the Integration of Society and Nature, University of Chicago,
1948, 1978.
25. Izre'el Shlomo, Mesopotamian Literature in Contemporary Setting:Translating
Akkadian Mythes, in Mesopotamian Poetic Language: Sumerian and
Akkadian. ed. Vogelzang M.E., Vanstiphout H.L.J., SIYX publication, 1996
27. Jacobsen Tho. The Treasures of Darkness, A History of Mesopotamian Religion, Yale University 1976.
34. West M.L.,The East Face of Hellicon, West Asiatic Elements in Greek Poetry and Myth, Oxford 1997, 1-61.
א. האדם לבדו:
*4. הומרוס, אודיסיה, בתרגום שאול טשרניחובסקי, שירים חמישי, שישי ועשירי, הוצאת עם-עובד 1987.
11. שבתאי אהרן, המיתולוגיה היוונית, ספרי תל-אביב 2000 פרק ח: השיבות עמ' 181-216.
*6. נוה חנה, נוסעים ונוסעות, סיפורי מסע בספרות העברית החדשה, משרד הביטחון ההוצאה לאור,2002, עמ'7-15, 183-207.
*14. ש.שפרה, המיתוס של אנזו, קשת החדשה, גליון 10 עמ' 21-39.
20. Damroch D. "Gilgamesh and Genesis" in Gilgamesh A Reader, ed Maier J. pp. 192-244.
*23. George A. The Epic of Gilgamesh, Barnes and Noble 1999 pp. 195-208.
*26. Jacobsen Thorkild, The Gilgamesh Epic Romantic and Tragic Vision, In Lingering Over Words, Studies in Ancient Near Eastern Literature in Honor of William Moran, ed. Abush T., Huehnergard J., Steinkeller P., Scholars Press Atlanta, Georgia 1990, pp. 231-249.
31. Penglase Chrales, Gereek Myths and Mesopotamia, Routledge 1997, pp. 126-158.
ב. עזר כנגדו:
*8. רנן יעל, אלות וגיבורים, מיתוסים על גבולות הכוח, עם עובד, ספריית אופקים 2001, עמ'
7-38, 108-118.
*13. ש.שפרה, נרגל וארשכיגל, מקרוב, כתב עת לספרות וחברה, גליון 7, עורכים גדי טאוב ונסים קלדרון, חורף 2001, 68-85.
*15. Bahrani Zainab, Women of Babylon, Gender and representation in Mesopotamia, Routledge 2001, pp.1-7, 141-179.
*16. Bohrer F.N., Orientalism and Visual Culture, Imagining Mesopotamia in Nineteenth-Century Europe, pp. 48-61.
*22. Frymer-Kenski Tikva, In the Wake of the Goddesses, Women, Culture and
the Biblical Transformation of Pagan Myth, Fawcett Columbine 1993.
*24. Harris Rivka, Gender and Aging in Mesopotamia, University of Oklahoma Press: Norman 2000. Images of Women in the Gilgamesh Epic pp. 119-128.
Inanna-Ishtar as Paradox and a Coincidence of Opposites pp. 158-171.
29. Leick Gwendolyn, Sex and Eroticism in Mesopotamian Literature, Routledge 1994.
31. Sefati Y., Love Songs in Sumerian Literature, Bar-Ilan University 1998, pp. 1-117.
ג. האדם בורא את אלוהיו בצלמו:
*2. גרינולד איתמר, מיתוס ואמת היסטורית – האם אפשר לנפץ מיתוסים? מתוך המיתוס ביהדות, עורכים משה אידל ואיתמר גרינולד, הוצאת מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל, תשס"ד, עמ' 15-52.
*3. דן יוסף, משהו על תפישות המיתוס במחקר בימינו, אלפיים 8, עמ' 145-164.
*8. רנן יעל, אלות וגיבורים, מיתוסים על גבולות הכוח, עם עובד, ספריית אופקים 2001, עמ'
7-38, 108-118.
*14. ש.שפרה, מעלילות ראשית עד מלכים ונביאים, עם עובד 2003. עמ' 19-57.
*17. Bottero Jean, Mesopotamia, Writing, Reasoning and the Gods, Translated by Bahrani Z. and De Mieroop M.V. The University of Chicago Press 1992 pp.
125-137, 156-231.
18. ..................., Religion in Ancient Mesopotamia, University of Chicago
2001 (1998 in French) pp. 29-202.
*28. KirK G.S., Myth, Its Meaning and Function un Ancuent and Other Cultures, University of California Press 1970, pp. 1-41, 84-131.
*30 Ornan Tally, Idols and Symbols, Divine Representation in First Millennium Mesopotamian Art and Its Bearing on the Second Commandment, Tel Aviv 31(1), 2004, pp. 90-121.
*33. Strauss Claude Levi, Myth and Meaning, Schocken Books New York 1979.
ד. בין האדם לאלוהיו:
*15. ש.שפרה, מעלילות ראשית עד מלכים ונביאים, עם עובד 2003. עמ' 61-100.
ה. בין האדם לזולתו:
*15. ש.שפרה, מעלילות ראשית עד מלכים ונביאים, עם עובד 2003. עמ' 103-117.


סילבוס מפורט ומערכי שיעור מופיעים בחוברת ההקבצים הבין-תחומיים.

מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': 19.2.06 ב- 9:00. הגשה עד 21/02/06 ב - 13:00
סמסטר א', מועד ב': 24.3.06 ב- 9:00. הגשה עד 27/03/06 ב - 13:00