סילבוסים של החוג לבלשנות בשנת הלימודים תשס"ו

מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006


0627.1010  מבוא לבלשנות
ד"ר טל סילונימבוא שנה א'
הקורס מציג את אפיקי המחקר בתחום הבלשנות המודרנית. בתחילת הקורס נגדיר את הנחות היסוד של הבלשנות המודרנית ואת מטרותיה. במהלך הקורס נכיר את תחומי המחקר השונים שהיא כוללת: תחביר העוסק במבנה המשפט, סמנטיקה - במשמעות היחידות שמרכיבות את המשפט ומשמעות המשפט כולו, פרגמטיקה - במשמעות ביחס להקשר, מורפולוגיה - במבנה המלה, פונולוגיה - במבנה מערכת צלילי השפה, בלשנות היסטורית - בהתפתחות השפה, ורכישת שפה - באופן שבו ילדים רוכשים את שפת אמם.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 13/02/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 15/03/2006 בשעה 18:00
0627.1022  פונולוגיה מתחילים
ד"ר אותי בת-אלמבוא שנה א'
הקורס מקנה כלים תאורטיים ופורמליים לניתוח פונולוגי במסגרת התאוריה הגנרטיבית הסטנדרטית. במהלך הקורס נעסוק בניתוח תופעות פונולוגיות בשפות שונות, ובאמצעותן נבחן את הידע הלשוני של דוברים לגבי תכוניות, הגהים, הברות, הטעמה וכו'.

חקר השפות השונות יאפשר לנו לראות את המשותף בין השפות ולהעלות השערות לגבי תכונות אוניברסליות. כמו-כן נסתכל על ההיבטים הקוגניטיביים של התאוריה הגנרטיבית, בעיקר בנושא רכישת שפה ולמידה.

חובות הקורס: נוכחות, קריאה, שיעורי-בית ומבחן.

The first part of the course introduces the standard theory of phonology (SPE and subsequent studies) developed during the 70s, which is primarily a rule-based approach to phonological systems. The second part introduces post-SPE studies of syllable structure, metrical structure (stress), and tone.
We consider the systematic regularities that motivate phonological processes in various languages, the rules that account for the processes, their interaction, and the properties of the representations to which they apply. Throughout the course, we will provide and evaluate methods of phonological analysis.
Course requirements: Class attendance, reading, assignments, an exam

דרישות קדם: מבוא לבלשנות, פונטיקה
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 20/06/2006 בשעה 16:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 24/07/2006 בשעה 9:00
0627.1050  יסודות הבלשנות התיאורטית
פרופ' טניה רינהרט וגב' איה מלצרמבוא שנה א'
הקדמה: מהי בלשנות תיאורטית?
- מושאי המחקר ודרכי המחקר של הבלשנות התיאורטית לעומת אלו של הבלשנות המסורתית
- אמפיריציזם ורציונאליזם במדע ובבלשנות בפרט
- הנחת מולדות הידע הלשוני והסיבות לה
- דרישות תקיפות מהתיאוריה הבלשנית
המערכת החישובית (תחביר): התחלת בניית מערכת חוקים המייצרת את השפה העברית:
- כללי גזירה
- סכימת x-bar
- תפקידים תמטיים והעיקרון התמטי
- צירופי זיקה
- טרנספורמציות: מיקוד, השמטת כינוי זיקה
גזירת מלים: - מבוא למורפולוגיה (תורת צורות המלים)
- אופרציות לקסיקון: כללים ליצירת פעלים
המערכת המושגית: - אופני השיוך של מושגים לקטגוריות
- חברות פרוטוטיפית בקטגוריה
- מבדקים לשוניים המזהים שיוך קטגוריאלי וחברות פרוטוטיפית בקטגוריה
ממשק המשמעות: זמן נטייה ואספקט - המונחים 'זמן נטייה' ו'אספקט'
- ייצוג פורמלי של מערכת הזמנים בשפה טבעית
- האבחנה בין פרדיקטים טליים לא-טליים
- גרירת הסיום והכללת הרצף
ממשק הצליל: טעם ופוקוס - המונחים 'טעם' ו'פוקוס'
- בניית עץ גזירה פונולוגי
- חוק הטעם הניטראלי
- הקשר בין טעם ופוקוס: היזח טעם

Introduction: What is theoretical linguistics?
- Objects and methods of research of theoretical linguistics vs. those of
traditional linguistics
- Empiricism and Rationalism in science and linguistics in particular
- The assumption of innate linguistic knowledge and the reasons for it
- Adequacy requirements from linguistic theory


The Computational System (syntax): beginning to build a system of rules that generates the Hebrew language:
- Phrase structure rules and phrase markers
- The x-bar scheme
- Thematic roles and the theta-criterion
- Relative clauses
- Transformations: topicalization, omitting of relative pronouns


Derivation of words: - Introduction to morphology (the theory of word forms)
- Lexical operations: verb generating rules


The conceptual system: - Manners of classification of concepts to categories
- Prototypical members of categories
- Linguistic tests that detect concept classification and
prototypical membership

The meaning interface: Tense and Aspect
- The terms 'tense' and 'aspect'
- Formal representation of natural language tense system
- Telic vs. A-telic predicates
- The completion entailment and the sequence generalization

The sound interface: Stress and Focus
- The terms 'stress' and 'focus'
- Phonological phrase markers
- The "neutral stress" rule
- The connection between stress and focus: stress shift

דרישות קדם: מבוא לבלשנות
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 28/06/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 30/07/2006 בשעה 12:30
0627.1120  פונטיקה
מר אוון-גרי כהןמבוא שנה א'
פונטיקה היא המדע החוקר את הפקת הדיבור ותפיסתו. הקורס יעסוק בפונטיקה חיתוכית (הפקת דיבור) ופונטיקה אקוסטית (התכונות הפיזיקליות של הדיבור) וילמדו בו הנושאים הבאים: כיצד נוצרים ההגיים השונים (עיצורים ותנועות) ומהם תכונותיהם ואפיוניהם, מהן פונמות, כיצד משפיעים הגיים סמוכים זה על זה. כמו כן, תילמד שיטת הרישום הפונטי ע"פ IPA המאפשרת רישום כל ההגיים הקיימים בשפות העולם וילמד אופן השימוש בתוכנות אקוסטיות המאפשרות ניתוחים פונטים מדוייקים יותר וחקירת תכונות פיזיקליות של הגיים.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 21/02/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 22/03/2006 בשעה 18:00
0627.1142  מבוא לסמנטיקה
ד"ר נירית קדמוןמבוא שנה א'
מבוא איטי למדי (אם כי מעמיק למדי) לסמנטיקת-תנאי-אמת של שפה טבעית.
חלק 1: מושגים, שיטות ומטרות יסודיים (כולל קשרים לתחביר ולפרגמטיקה). הוראה, מובן, גרירה, אימפליקטורה שיחתית, קדם-הנחות, קומפוזיציונאליות...
חלק 2: דיון מפורט במאמרו של גוטלוב פרגה 'על מובן והוראה'.
חלק 3: סמנטיקה קומפוזיציונאלית מודל-תיאורטית (אכסטנציונאלית) של פראגמנט של אנגלית הכולל פרדיקאציה וקַשָרים.
חלק 4: מבוא לא-פורמאלי לתחשיב פרדיקאטים (כלומר לוגיקה עם כימות). משתנים כבולים/חפשיים, נוסחאות פתוחות/סגורות, יכולת התאמה בין משפטים בשפה טבעית לנוסחאות של תחשיב פרדיקאטים.


A fairly slow-paced (though in-depth) introduction to truth-conditional semantics of natural language.
PART 1: Basic concepts, goals and methods (including connections to syntax and pragmatics). Reference, sense, entailment, presupposition, conversational implicature, compositionality... Reading: chapter 1 of:
Chierchia, Gennaro and Sally McConnell-Ginet, 2000: Meaning and Grammar: An Introductions to Semantics, MIT Press
PART 2: Detailed discussion of the following article.
Frege, gottlob, 1982: 'Über Sinn und Bedeutung', Zeitschrift für Philosophie und philosophische Kritik, pp.22-50. English translation: 'On Sense and Reference', in P. Geach & M. Black )eds.(, 1980: Translations from the Philosophical Writings of Gottlob Frege, Blackwell, Oxford. Reprinted in A.P. Martinich (ed.), 1985: The Philosophy of Language, Oxford University Press, Oxford.
PART 3: Compositional model-theoretic semantics (extensional) for a fragment of English which includes predication and truth-conditional connectives. Derivation of truth-conditions, proofs of simple (semantic) entailments. Reading:
chapter 2 of Chierchia & McConnell-Ginet 2000.
PART 4: Informal introduction to predicate calculus (i.e., logic with quantification). Bound/free variables, closed/open formulas, skill of matching English sentences with PC formulas.


דרישות קדם: מבוא לבלשנות
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 05/07/2006 בשעה 16:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 08/08/2006 בשעה 9:00
0627.2002  מבוא לחקר השיח
פרופ' רחל גיוראשיעור בחירה
הקורס יעסוק בבעיות המרכזיות הנדונות בחקר השיח. מושג השיח מתייחס לכל מיני טקסטים, בין אם הם כתובים (כמו מאמר) או מדוברים (כמו שיחה). שאלות כמו תקינות השיח (קוהורנטיות), מבנה השיח (האינפורמטיבי, הסיפורי, הבדיחה, וכו') יתבררו מפרספקטיבה קוגניטיבית. ייעשה נסיון להסביר את מבנה הטקסט כמשקף תהליכי הבנה, וכנובע ממבנה הזיכרון. יילמדו מחקרים פסיכולוגיים על מבנה הזיכרון ותהליכי ההבנה, ומחקרים המנסים לתאר את הכללים שעל פיהם אנו פועלים כאשר אנו יוצרים טקסט.
דרישות קדם: יסודות הבלשנות התאורטית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 26/02/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 29/03/2006 בשעה 18:00
0627.2105  קריאה מודרכת
גב' גלית ששון, גב' איה מלצרמיומנות
המטרה העיקרית של שיעור "קריאה מודרכת" היא מתן כלים לסטודנט לפתח את יכולתו להתמודד עם מאמרים בבלשנות. הסטודנטים קוראים את המאמר לפני השיעור ובכיתה מתקיים עליו דיון שיטתי וביקורתי שמתמקד באסטרטגיה של הצגת הדברים, סוגי הטיעונים במאמר, המבנה שלהם, אישושם האמפירי, חשיפת הנחות היסוד המובלעות ומאפיינים אחרים המייחדים כתיבה בלשנית-תיאורטית, כגון מעמדן המרכזי של דוגמאות ודוגמאות נגד באישוש והפרכת תיאוריות בלשניות. המטרה המרכזית אינה לימוד התיאוריות המוצגות במאמרים, אולם תוך כדי הקריאה והדיון בהם, נחשפים הסטודנטים למגוון רחב של ענפים בבלשנות.

בבחירת המאמרים הושם דגש על תחומים שאינם נלמדים במסגרת קורסי החובה, או שאינם נלמדים כלל בחוג, כגון: פרגמטיקה, סמנטיקה לקסיקלית, רכישת שפה, סוציובלשנות, שפה ומוח ועוד.
דרישות קדם: מבוא לבלשנות
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 15/02/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 17/03/2006 בשעה 9:00
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 25/06/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 27/07/2006 בשעה 9:00
0627.2114  מבוא לרכישת שפה
גב' אירנה בוטוויניק-רותםקדם סמינר
בהינתן מורכבותה של כל שפת אנוש, רכישת שפת-אם יכולה בקלות להיחשב כהישג האינטלקטואלי המרשים ביותר של בן-אדם בימי חייו. העובדה שלהישג זה יש 100% הצלחה היא רק אחת מהעובדות המתמיהות שקשורות לתהליך רכישת השפה.
בתחילת הקורס נכיר את סימני הדרך אותם עוברים כל הילדים בדרכם לרכישת שפת אמם ונעמוד על מאפייני התהליך. במהלך הקורס נעמוד על התופעות הלשוניות האופייניות לגילאים השונים: אבחנה בין שפות ומאפייני המלמול בגיל הינקות, הקשיים ברכישת הלקסיקון הן מן ההיבט הפונולוגי והן מההיבט הסמנטי, תופעות תחביריות מוקדמות – מבנה פסוקיות מוקדמות, השמטת נושא ופסוקיות לא נטויות, תופעות תחביריות וסמנטיות מאוחרות יותר – מבני שאלה, מבני סביל ורכישת הכמת האוניברסלי. בחלק האחרון של הקורס נתוודע אל חקר רכישת שפה זרה (בגיל מבוגר), ונדון בשאלות התאורטיות שהתהליך מעורר.
דרישות
נוכחות והשתתפות בשיעורים
הגשת תרגילים (30%)
מבחן סיום (70%)
דרישות קדם: תחביר מתחיליםהערות: מיועד לסטודנטים שנה ב' ואילך
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 02/07/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 02/08/2006 בשעה 9:00
0627.2117  תחביר מתקדמים:עיבוד תחבירי
ד"ר טל סילוניקדם סמינר
הקורס מאמץ את ההנחה שייצור (production) ועיבוד (processing) ביטויים לשוניים מתבצעים
באמצעות אותם כלים חישוביים (Computational tools). אם כך, הרי שניתן ללמוד מקשיי עיבוד
(processing difficulties) על אופן פעולתה של המערכת החישובית. בחלקו הראשון של הקורס, נתרכז
במבנים המעוררים קושי עיבוד הידוע בכינוי Garden Path (לדוגמה, 'לאחר ששרה שתתה מים נתגלו
בבאר'). נבחן מהם העקרונות המנחים את עיבוד המשפט ונגדיר בכלים תחביריים מהו הקושי הנגרם
במבנים הנדונים, ומדוע המעבד האנושי אינו יכול להתגבר על הקושי באופן אוטומטי (כפי שמעידה
העובדה שהקושי מוחש). בחלקו השני של הקורס נדון בתנועה תחבירית ובמגבלות החלות עליה. מדוע,
למשל, תנועת 'את מי' אפשרית במשפט "את מי חשבת שדן אוהב?" אך לא במשפט ' *את מי פגשת את האשה
שאוהבת?'. נגדיר את המגבלות החלות על תנועה תחבירית, ונשתמש בהן כמבדק לזיהוי תנועה במבנים
שבהם קיומה אינו ברור. לסיום, נגדיר את עקרונות פעולתה של המערכת החישובית ביחס לתופעות
העיבוד והיצור שנדונו.
דרישות קדם: תחביר מתחילים
מועדי הבחינות:
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 27/04/2006 בשעה 12:30
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 18/07/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 17/08/2006 בשעה 9:00
0627.2130  תחביר מתחילים
ד"ר טל סילונימבוא שנה ב'
הקורס מיועד להקנות לתלמידים ידע בסיסי בתאוריה התחבירית. הקורס מתמקד בייצוגם המבני של
משפטים (תיאורית-x'), בתאורית היחסה ובתאורית הכבילה, כפי שהם מעוגנים בגישת העקרונות
והפרמטרים לידע הלשוני.




דרישות קדם: יסודות הבלשנות התאורטית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 27/12/2005 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 08/03/2006 בשעה 18:00
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 28/06/2006 בשעה 12:30
0627.2166  פונולוגיה מתקדמים
ד"ר אותי בת-אלקדם סמינר
בקורס זה נלמד ונבקר תאוריות גנרטיביות העוסקות בנושאים הבאים: מבנה ההברה, מערכת ההטעמה, מערכת התכוניות של הצלילים הלשוניים, השפעת הפונולוגיה על מבנה המילה (מורפולוגיה פרוזודית), ומבנה הלקסיקון כפי שהוא מתבטא בקשר בין פונולוגיה למורפולוגיה (פונולוגיה לקסיקלית).

חובות הקורס: קריאה ועבודה (ניתוח תופעה בשפה לפי בחירת התלמיד/ה במסגרת התאוריות
שנלמדו בקורס).

This course introduces post-SPE theories of Generative Phonology, developed during the 80s. These theories are concerned mostly with phonological representations (e.g. syllable structure, feature geometry, metrical structure), and the phonology-morphology interface (prosodic morphology, lexical phonology).
Most notable in these theories is the deterioration in the status of the rules (which were the center of attention in the SPE model), and the rise of non-linear representations and constraints on representations.
Course requirements: Class attendance, reading, assignments, a paper
דרישות קדם: פונולוגיה מתחילים
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.2177  יסודות הסמנטיקה הפורמלית
ד"ר נירית קדמוןקדם סמינר
קורס זה הוא הראשון בקבוצה של קורסים שמטרתם להעניק הכרות מעמיקה עם תחום הסמנטיקה הפורמלית של שפה טבעית ולפתח את יכולתו/ה של התלמיד/ה לעסוק במחקר עצמאי בתחום זה. הקורס משלב (א) הקניית כלים פורמאליים בסיסיים הדרושים לעיסוק בסמנטיקה, ו – (ב) דיון במספר נושאים מרכזיים בסמנטיקה של שפה טבעית. בגלל הצורך בהקניית כלים פורמאליים יהיה לקורס אופי טכני למדי, והוא יכלול עיסוק רק בלוגיקות שונות ובתורת המודלים. יחד עם זאת לא נזנח את המוטיבציה הלשונית ואת הצד האמפירי , ונדון כאמור במספר נושאים מרכזיים בסמנטיקה של שפה טבעית. אלה יכללו את הסמנטיקה של כימות, של צירופים שמנים מיודעים ולא-מיודעים, זמן (tense ) ומודאליות.
דרישות קדם: מבוא לסמנטיקה
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.2189  מבוא לפרגמטיקה
פרופ' מירה אריאלשיעור בחירה
נושאי הקורס הם הנושאים הקלאסיים בתחום הפרגמטיקה, כלומר הסברים חוץ-לשוניים לתופעות לשוניות בפרט ותקשורתיות בכלל: פעולות דיבור(speech acts)עקרון שיתוף הפעולה של גרייס, פונקציות תקשורתיות של מבנים תחביריים שונים, סימון של מידע נתון לעומת חדש, הבסיס התקשורתי של הדקדוק הפורמלי, ועוד. תובחן פרגמטיקה לשונית (הסברים חוץ-לשוניים לתופעות לשוניות) מפרגמטיקה מרכזית (עקרונות רציונליים כלליים הממומשים בין היתר, בתקשורת אנושית).
דרישות קדם: מבוא לבלשנות, יסודות הבלשנות התאורטית
0627.2220  ממשק לשוני - חוץ לשוני ‘The linguistic-extralinguistic interface’
פרופ' מירה אריאלקדם סמינר
This course examines the complex relations between grammatical/lexical meanings and meanings which originate outside of language. We distinguish between linguistic meanings and: (1) the ad hoc context-induced narrowed down concepts they actually introduce into discourse; (2) derived (so-called non-literal) meanings; (3) conversational implicatures; (4) cognitive concepts. We examine the complex relations obtaining between linguistic meanings and each of the above. Relevant questions addressed: Which of the above meanings contribute to the truth-conditional interpretation of the sentence? Which are universal? How can we account for the derivation of (1), (2) and (3) from linguistic meaning? How convincing are current experiments testifying to language-specific biases in the development of (4)? Can we explain semanticization (the creation of new linguistic meanings) as the conventionalization of (1), (2), or (3)? Prominent theories to be discussed are pragmatic inferencing theories, psycholinguistic theories about literal/nonliteral language, theories of grammaticization, and current proposals about language and cognition.
דרישות קדם: מבוא לפרגמטיקה או מבוא לחקר השיח או מבוא לסמנטיקה
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 13/07/2006 בשעה 12:30
0627.3002  תאורית האופטימליות
פרופ' צ'ארלס קיסברת'סמינר
הדקדוק, לפי תאורית האופטימליות, מבוסס על דרוג של אילוצים אוניברסלים ברי-הפרה, כאשר ההבדלים בין השפות הם בעקר הבדלים בדרוג. במהלך הקורס נבחן את העקרונות הבסיסיים של התאוריה, כפי שהם מיושמים על מבנה ההברה, מערכת ההטעמה, והכפלה. ההסתכלות תהייה בנימה בקורתית, תוך ציון היתרונות והחסרונות של תאורית האופטימליות לעומת תאוריות אחרות ובכלל.

חובות הקורס: נוכחות בשעורים, קריאת מאמרים, עבודה מקורית.
דרישות קדם: פונולוגיה מתקדמיםהערות: הקורס יועבר בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.3199  סוגיות בסמנטיקה
ד"ר נירית קדמוןסמינר
סמינר זה יעסוק במספר נושאים בסמנטיקה של שפה טבעית, ויכלול קריאת מאמרים מקוריים בתחומים אלה. נעסוק בתיאור של קמפ והיים (Discourse Representation Theory) , באינטנציונאליות ומודאליות (נקרא מעבודתה של אנגליקה קרצה), ובעוד נושא או שניים.
דרישות קדם: יסודות הסמנטיקה הפורמלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.3220  סוגיות ברלקסיפיקציה Relexification
פרופ' פאול וקסלר סמינר
The course will explore the phenomenon of relexification, an unusual form of bilingual
interference. There are approximately 2 dozen probable cases - including Yiddish and
Israeli Hebrew, These 2 languages will be examined in detail.

דרישות קדם: בלשנות הסטורית או על פי אישור המרצההערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.3233  סמינר ברכישת שפה : רכישת הפונולוגיה
ד"ר גלית אדםסמינר ב.א.
הסמינר עוסק בסוגיות הקשורות לרכישת שפת אם מנקודת מבטן של שתי תיאוריות מרכזיות בפונולוגיה: פונולוגיה פרוזודית ותיאוריית האופטימאליות. נבחן תהליכים ותופעות ברכישת שפה החל מהפקת המילים הראשונות, ההתפתחות הפרוזודית ורכישת המורפולוגיה והתחביר. נדון בהנחות של המודלים התיאורטיים לאור נתונים מרכישת שפה בהתפתחות תקינה ובהתפתחות המושפעת מהפרעות שונות (לקות שפה ספציפית, לקות שמיעה, דיספרקסיה וכו').






.

דרישות קדם: מבוא לרכישת שפה, קורס מתקדם בפונולוגיה (ללא אחד מהם – באישור המרצה).
מועדי הבחינות:
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.3240  סמינר ברכישת שפה: רכישת התחביר
ד"ר אירנה בוטוויניק-רותםסמינר
הסמינר עוסק בחקר ההיבטים השונים של רכישת התחביר הן כשפת אם והן כשפה זרה (בגיל מבוגר). במהלך הקורס נבחן תופעות שונות המאפיינות את תהליך רכישת שפת אם ונדון באופן ביקורתי בהסברים שהוצעו לתופעות אלה במסגרת התאוריה הגנרטיבית. בהנחה שרכישת שפה זרה, בדומה לרכישת שפת אם, מונחית על ידי העקרונות (והפרמטרים) של UG , נעמוד על האתגרים שרכישת שפה זרה מציבה לתאוריה הגנרטיבית, תוך כדי התמקדות בתופעות לשוניות ספציפיות.

חובות הסטודנט: השתתפות בשיעורים, קריאת מאמרים, הצגת מאמר או עבודה מקורית של 20 דקות, עבודה מקורית.
דרישות קדם: מבוא לרכישת שפה או תחביר מתחילים (בלי אחד מהם – באישור המרצה)
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.3300  ממשק התחביר והלקסיקון
ד"ר טל סילוניסמינר
בסמינר נדון בחלוקת העבודה בין הלקסיקון לרכיב התחבירי. הנחה מקובלת וטבעית היא שערכים הקשורים זה לזה קשר תמאטי (מושגי), כגון קִפּל, קֻפּל, התקפל או קִפּול, קשורים זה לזה באמצעות תהליכי גזירה. ישנם חילוקי דעות בנוגע לרכיב הדקדוקי שבו מתרחשת הגזירה. בלשנים המצדדים בגישה הלקסיקאליסטית טוענים שתהליכי גזירה אלה מתרחשים בלקסיקון, לפחות בחלקם. גישתם גורסת שהלקסיקון הוא רכיב אופרטיבי, שאופרציות יכולות לחול בו. בלשנים אחרים, לעומתם, טוענים שהלקסיקון אינו אלא מילון מושגים מנטלי (רשימת ערכים), שלא מתבצעות בו אופרציות. תהליכי הגזירה כולם, אם כך, הם תחביריים. במהלך הסמינר נבדוק את הטיעונים השונים לכאן ולכאן. בדיקה זאת תוביל אותנו לבחינת תהליכי גזירת פעלים חוזרים (רפלקסיביים כגון 'התרחץ'), פעלים הדדיים (רסיפרוקליים מסוגו של 'התכתב' אך גם מסוגו של 'התמזג'), פעלים אנאקוזטיביים (למשל, 'נפל' או 'התקמט'), פעלים בסביל, או פעלי 'אמצע הדרך' (middles, כגון 'מתנקה' במשפט: 'תנורים חדישים מתנקים בקלות'). נבדוק את אופיין של קבוצות פעלים אלה, את מבנה הרשת התמאטית של כל קבוצת פעלים, האם הארגומנט המשמש להם נושא הוא ארגומנט חיצוני או פנימי, איזה תהליך גזירה מייצר את הפעלים, והאם הוא לקסיקאלי או תחבירי, או בשפות מסויימות לקסיקאלי ובאחרות תחבירי.
דרישות קדם: עבוד תחבירי: תחביר מתקדמים
0627.3422  היבטים קוגניטיביים של השלילה
פרופ' רחל גיוראסמינר
Seminar on Negation How explicit negation affects the representation in memory of negated concepts has been considered in recent empirical research into the discourse and cognitive functions of negation markers ('not' and 'no'). The consensus among contemporary psycholinguists is that a negation marker is an instruction from a speaker to a hearer to suppress the negated information. Accordingly, a negation marker reduces the levels of activation of the negated concepts to the extent that eventually they are no more accessible than unrelated controls and significantly less accessible than equivalent positive concepts. Folk wisdom, however, would have it otherwise. The belief here is that what is negated prevails, as the following exchange, taken from the Santa Barbara Spoken American Corpus, exemplifies: 1) P : … it was very clear. You know. ... She kept saying, ... prefacing everything with, .. you know, this is not a personal attack. .. This is not a personal vendetta, B: Yeah, yeah yeah yeah. Right Right. P: Which tells you, that it is. B: Yeah. P: That's immediately what it said. And that's what everybody perceived it. B: Yeah. (Du Bois, 2000, italics added). In the course we will look into research investigating the various functions of negation and its effects on comprehension.




דרישות קדם: ממשק לשוני-חוץ לשוני + שיטות מחקר (קורס זה ניתן במסגרת הב.א. הכללי ואינו נכלל במנין השעות לתואר)
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': 19.2.06 ב- 9:00. יישלח בדוא"ל רק כקורס סמסטריאלי
סמסטר א', מועד ב': אין מועד ב'
סמסטר ב', מועד א': 22.6.06 ב- 9:00. יישלח בדוא"ל.
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד ב'
0627.3510  מורפולוגיה
ד"ר אותי בת אלשיעור בחירה
This course introduces the basic notions of traditional generative morphology (starting with Aronoff 1976), and the type of questions that were addressed when the domain of morphology was the study of overt word structure (i.e. phonemes and morphemes).
We’ll look at the types of morphological process/relations languages employ, and clarify the notions of ‘process’ and ‘relation’ with respect to the function/structure of the lexicon. We’ll also introduce traditional issues such as productivity and inflection vs. derivation, and touch on morphology in language acquisition and historical change. Of course, we will study morphology through data from different languages, but I believe Semitic languages will get a special attention.
Requirements: Class attendance, reading, presentation of articles, presentation of your own research, a paper
דרישות קדם: פונולוגיה מתקדמים
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.4001  Advanced Semantics סמנטיקה למתקדמים
Prof. Fred Landman פרופ' פרד לנדמןבחירה
The use of logical languages in semantics: the role of the principle of compositionality of meaning
In grammar: the theory of typed domains:the operation of lambda-abstraction and the uses of lambda-conversion: intensional type theory: semantic interpretation through type-shifting priciples: the semantics of transitive verbs, predication and identity, scope relations, intensional contexts, relativeclauses, tpoicalization.
Prerequisite: Foundations of Formal Semantics
The course is meant to give students the technical means to read advanced papers and start doing research in semantics.
The course is open for BA students who have taken Foundations of Formal Semantics. Since the course teaches techniques that make the advanced semantic literature accessible, students interested in semantics are, in fact, advised to take this course in the semester following on the Foundations of Formal Semantics course (Advanced Semantics is not in competition with the BA seminar on semantics, in fact, it is profitable to take both simultaneously), since this will enable the students to participate in advanced courses and seminars in semantics the year after.
דרישות קדם: יסודות הסמנטיקה הפורמליתהערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית. קורס משותף לתואר ראשון ושני
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.4018  תחביר בן זמננו
פרופ' ג'וליה הורבטשיעור
הקורס יעסוק בהתפתחויות שחלו בתיאוריה התחבירית בעשור האחרון. לאחר דיון קצר במבנה העץ, ובעיקר בקטגוריות הפונקציונאליות השונות שהוצעו במהלך השנים האחרונות, ובויכוח הנטוש סביב שאלת קיומן, נתרכז במפנה המינימליסטי, שחל בשנות התשעים. נדון ברקע לצמיחת הפרוגרמה המינימליסטית, ובעקרונות המנחים אותה. במהלך הסמסטר נבחן נושאים אחדים לאור הנחות-עבודה מינימליסטיות: תיאורית הכבילה, מבנה העץ, או עקרונות האקונומיה ואופיים.
דרישות קדם: תחביר מתקדמים: עיבוד תחביריהערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית. זהו קורס משותף ל- BA ול- MA
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.4019  מינימליזם Minimalism
פרופ' ג'וליה הורבטסמינר/שיעור
The Minimalist Program (MP) model postulates that derivations proceed phase by phase. This idea is desirable and well motivated. The notion “phase” itself is central in recent work, but is not coherent. Chomsky (2001a, 2001b) suggests that the sentence includes two propositional phases spelled out cyclically. He defines the boundary of the lower phase as the little-v projection. The little-v phase is motivated by the behavior of expletives, movement phenomena, and reconstruction sites (Fox 2000, Legate 2003). But beyond the structural advantages the little-v projection has, Horvath and Siloni (2002) argue that this category is unmotivated, and empirically inadequate. If this is correct, the relevance of the little-v projection to phase theory must be reexamined. In addition to the two propositional phases (CP and vP), it is also suggested, but not pursued, by Chomsky that DP may constitute a phase as well. Other current proposals have extended the notion of phase to words, thereby accounting for the impenetrability they manifest (Marantz 2000, 2001, Arad 2003). The alleged applicability of the notion phase to words is taken in these works as indication that they are constructed in the computational system, not in the lexicon. In the seminar, we will examine the notion phase in detail.
דרישות קדם: Current Syntax (also possible if taken simultaneouslyהערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.4030  פרגמטיקה ודקדוק
פרופ' מירה אריאלסמינר
בעוד שמקובל כיום בבלשנות להניח שגורמים פרגמטיים (כלומר, קונטקסטואלים, חוץ-לשוניים), משחקים תפקיד מכריע בתקשורת אנושית, אין הסכמה, ובמיוחד בין הפרגמטיקונים, על תיחום הפרגמטיקה. אילו קריטריונים ישמשו להבחנה בין פרגמטיקה לדקדוק? מהי חלוקת העבודה בין הדקדוק לבין הפרגמטיקה? אנו נבקר את ההגדרות הקלאסיות לפרגמטיקה ונציע תחתן את האבחנה בין קוד לבין היסק. על-פי גישה זו הדקדוק מורכב מקודים שרירותיים, בעוד הפרגמטיקה כוללת הליכי עיבוד היסקיים, המתבססים על הרציונליות האנושית. אנו נסקור את שלוש הגישות העיקריות לפרגמטיקה הקלאסית (מחוץ לדקדוק, בתוך הדקדוק ותאוריות על גרמטיזציה של פרגמטיקה). נסיים את הקורס בהכרה בקיומן של "עובדות מכוערות" בדקדוק (היסקים ברי חישוב שמהווים כללי דקדוק למרות זאת). המסקנה היא שעל מנת להסביר תקשורת לשונית אנו זקוקים לקוד, להיסק ול"כיעור".
דרישות קדם: ממשק לשוני חוץ לשוני (לתלמידים שהחלו לימודיהם בתשס"ו). לכל האחרים, פירוט ד"ק בהערות בהמשך:הערות: קורסי הקדם הם: מבוא לפרגמטיקה, מבוא לסמנטיקה או מבוא לחקר השיח. לפחות אחד משלושת הקורסים בציון 90.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.4143  קולוקויום בין-תחומי בחקר השפה (בית –הספר למדעי התרבות)
מרצים שונים
בקולוקויום הבין-תחומי נדונים נושאים עכשוויים בתחומים השונים של התאוריה הבלשנית וחקר השפה. בקולוקויום ישתתפו אנשי החוג לבלשנות, מרצים מחוגים אחרים בפקולטה למדעי-הרוח, חוקרים מאוניברסיטאות בארץ ובחו"ל, ותלמידי מחקר מתקדמים.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.4171  שיטות במחקר שדה
פרופ' צ'ארלס קיסברת'שו"ת
In this class we will, as a group, explore the linguistic structure of a (relatively under- described) language by eliciting data from a native-speaker consultant. Emphasis will be placed on working out the phonological and morphological structure of the language, but the students are free to pursue individual projects on any aspect of linguistic structure.

The class will elicit language data as a group for four hours a week. If circumstances permit, students may also have the opportunity to meet individually or in small groups with the consultant to pursue individual projects.

Evaluation for this course will be based on (a) participation in the collection of data and (b) a paper which describes and analyzes some aspect of the linguistic structure of the language studied.




דרישות קדם: Advanced Phonology and Advanced Syntaxהערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.4175  פרגמטיקה ופסיכולינגוויסטיקה של שפה ליטרלית ולא ליטרלית
פרופ' רחל גיוראסמינר מ.א. פתוח לב.א.
הקורס יתמקד במחקרים העומדים היום בחזית הדיון המדעי באופים של תהליכי ההבנה של שפה ליטרלית ולא ליטרלית. נקרא עבודות חדשות שהתפרסמו זה עתה או העומדות להתפרסם. הנושאים שנעסוק בהם יהיו ההצעות החדשות בתחום הפרגמטיקה, בעיקר מן הכיוון של תיאורית הרלבנטיות, ומחקרים חדשים בתחום תהליכי הבנה של שפה ליטרלית ולא ליטרלית המשתמשים בשיטות המאפשרות התבוננות ישירה יותר במרכיבים המוחיים המעורבים בתהליכי הבנה אלו.
דרישות קדם: סמינר של פרופ' רחל גיורא
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': 9.7.06 ב- 9:00. יישלח בדוא"ל.
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד ב'
0627.4190  מבנים מתמטיים בסמנטיקה
פרופ' פרד לנדמןשיעור
The course teaches mathematical techniques and structures that are used in semantics in relation to their semantic applications. We will use:
Fred Landman, 1991, Structures for Semantics, Kluwer, Dordrecht
Topics may include:
General notions of sturcture and preservation operations like homomorphisms
Partial orders in relation to temporal semantics and partial information semantics
Interval structures and event structures in relation to the semantics of predicates of change
Boolean algebras in relation to the semantics of plurality
The course is open to MA students and advanced BA students.
דרישות קדם: יסודות הסמנטיקה הפורמלית או בלשנות חישובית או סמנטיקה למתקדמים או רקע פורמלי אחר באישור המרצההערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.4199  נושאים בסמנטיקה
ד"ר נירית קדמוןסמינר מ.א.
נתמקד בנושא מסויים בסמנטיקה ונדון בהיבטים שונים בנושא זה.
דרישות קדם: יסודות הסמנטיקה הפורמלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.4210  loanword phonology
Prof. Charles Kisseberthסמינר מ.א.
In this seminar we will examine the history of research on loanword
phonology.
The issues that will be addressed include:

what factors account for the manner in which foreign words/sounds (L=2) are
incorporated
into the borrowing language (=L1)?

what evidence does the transformation of L2 words/sounds to L1 provide for
the phonological
analysis of L1?

how are L2 words integrated into the phonological component of L1? are they
integrated,
or are they a distinct system?

what is the role of loanword phonology in the construction of a theory of
phonology?


A seminar (course) paper is required. Students will be expected to examine
the phonological
aspect of borrowing in a language of interest to them, focusing on one or
more of these
issues.
דרישות קדם: פונולוגיה מתקדמיםהערות: הקורס יועבר בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.4236  נושאים בתחביר ובממשק התחביר והסמנטיקה
פרופ' אלכסנדר גרוסושעור בחירה מ.א. פתוח לשנה ג'
This is a course offered on a voluntary basis to students with a strong interest in the syntax-semantics interface, and with some knowledge of syntax and semantics. Candidates should have taken Advanced Syntax, Fundamentals of formal semantics, and Advanced Semantics (or should have acquired an equivalent background in some other way).
The course is not planned as (just) a series of lectures by the instructor, but will also include lectures by the students (at least one by each student). It will be based on readings of articles, announced at least one week in advance. Whenever possible, they will be sent electronically to the participants, or put on the course site and available for downloading. All participants are expected to read the assigned articles carefully. One person (the instructor or a student) will present what (s)he considers to be the crucial or important points in the article, expressing critical comments, where appropriate, but each session will have the character of a general discussion, with each participant welcome to express personal views.
Much like last year, we will hold a first meeting (time announced in advance) at which all those interested should be present, in order to agree on the time that best suits everybody, and to get a general idea of what topics would be of greatest interest to participants.
I plan to discuss articles dealing with (i) the general organization or grammar (at least one or two recent articles by Chomsky on Minimalism, and the opposing view expressed by P. Jacobson in 'The (dis)organization of grammar: 25 years'), (ii) ellipsis, including antecedent-contained ellipsis, and (iii) aspects of 'reconstruction'. This can be increased or modified, in accordance with the interests of the participants.
For grading, the students will be able to choose between being evaluated only on the basis of their class presentation(s), or also on the basis of writing a paper.

דרישות קדם: Advanced Syntax, Fundamentals of formal semantics, and Advanced Semantics
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.4281  נושאים בתיאוריה סמנטית
פרופ' פרד לנדמןסמינר מ.א.

The topic changes from year to year and is not yet determined.
The seminar is open to MA students and advanced BA students in semantics.
דרישות קדם: סמנטיקה למתקדמים או רקע תיאורטי פורמלי אחר באישור המרצההערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.4320  EXPERIMENTAL PHONOLOGY פונולוגיה ניסויית
ד"ר אותי בת אלסמינר
“There can be no true experiments without theories” (Ohala 1995:713)
In this course we will evaluate phonological theories in the light of experimental studies.
Theoretical issues: Morphological structure, features, syllables, phonological processes, phonology-syntax interface
Empirical basis: Hebrew, Arabic, English, language acquisition, aphasia
Types of experiments: Lexical decision and rating of nonce words, Wug test, priming, identification of gated fragments
Course requirements: Class attendance, reading, presentation of articles, designing and conducting an experiment related to your own research, presentation of your research, a paper
דרישות קדם: Optimality Theory (BA seminar in phonology
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.4325  Topics in Syntax: Parameters and Cross-linguistic Variation
פרופ' ג'וליה הורבטסמינר/שיעור
The notion of parameters in UG as the source of cross-linguistic variation was introduced in the early 80’s, within the GB model (Chomsky 1981). Accordingly, many of the parameters proposed in subsequent work referred crucially to output conditions applying at levels of representation such as S-structure, made use of government vs. Spec-head agreement, or involved distinctions between components such as “overt syntax” vs. “LF-component”. With the elimination of all conceptually unnecessary levels of representation and machinery within the Minimalist Program (MP) framework (Chomsky 1995, 2001), the status of such parameters, and the clusters of cross-linguistic variation they capture, must be reassessed. A more general issue that has been, and continues being, of central interest is: what constitutes a possible parameter, i.e., what aspects/components of UG are subject to parameterization? An interesting, influential, but not unproblematic, proposal has been the “lexical parameterization” hypothesis, claiming that all parametric values are associated with individual lexical items, in particular, with individual functional elements. In addition to the lexicon, another uncontroversial area of cross-linguistic variation is the PF component. Within a strongly interface-oriented model of grammar such as the MP framework, it is expected that some cases of prima facie syntactic cross-linguistic variation actually will turn out to be attributable to variation in requirements of the PF interface. In the seminar, we will examine the status and sub-types of proposed parameters and the associated patterns of cross-linguistic variation, in light of minimalist models of the computational system (CS). The cases to be discussed specifically will involve “component” parameters, such as the Lexicon-Syntax parameter (Siloni 2002, Reinhart and Siloni 2005), overt/covert displacement parameters (earlier claimed to be S-structure-LF parameters) as proposed for Wh-movement and QR across languages, cross-linguistic variation in the syntax of Focus and (alleged) “Focus-movements”, as well as “word-order” and “configurationality” parameters. The course can be taken either as a seminar or as a non-seminar.
דרישות קדם: תחביר בן זמננוהערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.