סילבוסים של התכנית ללימודי נשים ומגדר בסיוע NCJW בשנת הלימודים תשס"ו

מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006


0608.1003  תרבות הגוף: ייצוגי הגוף הנשי באמנות
ד"ר טל דקלשעור
בקורס נערוך סקירה ביקורתית של הקאנון המקובל בזרמי האמנות המודרנית, דרך סוגיות פמיניסטיות העולות מן היצירות והנדונות בטקסטים של בקורת מגדרית.

במהלך הסמסטר נבחן שאלות מרכזיות כמו למשל מדוע כה רבות מיצירות האמנות של התקופה מתארות את הגוף הנשי, לרוב העירום; מה באמת בין פורנוגרפיה לאמנות "גבוהה"; מה בחווייה "המודרנית" של פריס גרם לשגשוג האמנים הגברים ולדיכוי ולהשכחה של נשים יוצרות; אילו נושאים וסגנונות בכל זאת יצרו הנשים האמניות בתקופה הנדונה; אילו מגמות חדשות עלו במחצית השניה של המאה העשרים שאיפשרו שינוי עמוק ומהותי במעמדן ובמיקומן של אמניות נשים; מה היתה השפעתו של העידן הפוסט מודרני על יצירתן של נשים ועוד.
חובות הקורס: קריאה שוטפת במהלך הקורס ועבודה.
הערות: סמ' ב', 2 ש"ס. הקורס פתוח לתלמידים שלא השתתפו בקורס: סקס, שקרים והאמנות המודרנית
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': עבודה - להגיש עד 26.6.06 ב- 13:00
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד נוסף
0608.1110  מבוא לפילוסופיה פמיניסטית : מחשבות נשים
ד"ר מירי רוזמרין שעור
הקריאה הפמיניסטית לשינוי במעמדן וערכן של נשים בחברה הביאה עמה את הצורך לחשוב מחדש על עקרונות יסוד שבאמצעותם אנו מבינים את העולם סביבינו. הקורס יציג את הביקורת של הפילוסופיה הפמיניסטית על מסורת המחשבה המערבית ואת האלטרנטיבות שהיא מציעה בסוגיות אלו.
בין הסוגיות שיבחנו: האם מגלמת תפיסת האדם המערבי דימוי אידיאלי של גבריות? האם אשה נכללת בהגדרות אלו? האם יתכן אידאל שונה של אנושיות וסובייקטיביות?
כיצד המודל המדעי והתפישות האפיסטמולוגיות שבבסיסו קשורות למציאות חברתית? אילו מודלים של ידע מאפשרים יחסים חברתיים צודקים יותר?
מהו שיפוט מוסרי הרואה בהתנסות, ההיסטוריה והעמדה החברתית של נשים כר לגיטימי ופורה לשיפוטים מוסריים?
למה למעשה צריכות לשאוף נשים האם לשוויון ואולי להכרה בהבדל? האם אלו בהכרח סותרים?

דרישות הקורס: מבחן
הערות: סמ' א', 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 26/02/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 26/04/2006 בשעה 18:00
0608.1115  בין המינים: מבוא לתיאוריות פמיניסטיות עכשוויות
ד"ר אורלי לוביןשעור
הקורס ישלב מושגי יסוד של המחשבה הפמיניסטית ביחד עם הנושאים העכשויים בהם עוסקות התיאוריות הפמיניסטיות. לצד דיון במושגים שבבסיס המחשבה הפמיניסטית כמו מגדר, "הסוד הנשי", המרחב הפרטי והמרחב הפומבי ועוד, יידונו גם הסוגיות העומדות בלב הדיונים היום: מקומו של הגוף בתרבות, השתנות תפישת המציאות ממילולית לויזואלית, המצאת ההיסטוריה הנשית ועוד. כל אלה ירוכזו על פני שלושה צירי מחשבה: ייצוגי נשיות וגבריות בתרבות, ותהליכי ההשתנות של ייצוגים אלה; קליטת העולם (כיצד מפענחים גברים ונשים את העולם? כיצד הן והם קוראים ומפרשים טקסטים תרבותיים? כיצד הקליטה של טקסטים הופכת אותם למה שהן?); ואופני היצירה השונים של גברים ונשים. הטקסטים התרבותיים שיידונו בקורס יילקחו מתחומים שונים – ספרות, פרסומת, קולנוע, צילום, ציור; הטקסטים התיאורטיים יילקחו מהפרסומים האחרונים של חוקרות וחוקרים בתחומים אלה מפרספקטיבה של תיאוריות פמיניסטיות.
חובות הקורס: קריאה שוטפת במהלך הקורס ובחינה שתינתן בסוף הקורס.
הערות: סמ' ב', 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 25/06/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 01/08/2006 בשעה 9:00
0608.1122  פמיניזמים , חברה ומשפט בישראל
ד"ר דפנה הקרשעור
מטרת הקורס היא בחינת המשפט הישראלי לאור תיאוריות ופרקטיקות פמיניסטיות שונות ולאור תובנות סוציולוגיות אודות השדה המשפטי ואודות החברה בישראל. לצורך בחינה זו נסקור בתמצית תיאוריות פמיניסטיות שונות וניסיונות סינתזה ביניהן, ותיאוריות סוציולוגיות העוסקות במשפט. על בסיס הרקע התיאורטי, נבחן סוגיות מגדריות ספציפיות בהן עוסק או שותק המשפט הישראלי תוך בחינת היבטים שונים של החברה בישראל. בין היתר, נדון בהיבטים מגדריים של יחס המשפט הישראלי לשוק העבודה בשכר, למשפחה/ות, ולזכויות חברתיות.

ציון: 100% בחינה שתינתן בסוף הקורס.
הערות: סמ' א', 3 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 12/02/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 19/05/2006 בשעה 9:00
0608.1125  יחסים בין אישיים בקבוצה
רחלי ברקןתרגיל
מטרת הקורס : פתיחות רגישות , שיפור תקשורת בין-אישית ובין-קבוצתית , הגברת המודעות העצמית והבנת הזולת. למידה על הקבוצה הקטנה והבנת תהליכים קבוצתיים.
הלמידה מבוססת על התנסות אישית בתהליך קבוצתי והמשגתה בעבודה מסכמת.
הערות: סמ' א', 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': עבודה - להגיש עד 23.2.06 ב- 13:00
סמסטר א', מועד ב': אין מועד נוסף
0608.1132  נשים רושמות היסטוריה: קולנוע תיעודי נשי בישראל
ד"ר יעל מונקשעור
תיאור הקורס: פריחת הקולנוע הדוקומנטרי בארץ בעשור האחרון הביאה להופעתן של במאיות העוסקות בחומרים פרטיים וציבוריים כאחד. בסרטיהן המפגש בין הזיכרון הנשי המודחק למציאות החברתית-פוליטית המורכבת חושף דיון מרתק בנושא הזהות הישראלית על גווניה השונים - כמו גם על מרכיביה הסמויים - כינון הזהות הנשית בחברה מיליטריסטית, זכר הגלות והקונפליקט הישראלי-פלסטיני. הקורס יעלה את שאלת מקורות ההשפעה של סרטי הבמאיות הישראליות, מידת הזיקה שלהם לדיון בסוגיות מגדר וכן תהליכים של קאנוניזציה שיוצר אותו הקולנוע.
דרישות הקורס: נוכחות והשתתפות פעילה בשיעורים
עבודה בהיקף של כ-5 עמודים בסוף הקורס.
הערות: סמ' א', 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': עבודה - להגיש עד 19.2.06 ב- 13:00
סמסטר א', מועד ב': אין מועד נוסף
0608.1133  שיטות מחקר פמיניסטיות במדעי החברה
ד"ר דפנה הקרשו"ת

בשנים האחרונות תופסות שיטות המחקר האיכותניות מקום נכבד בחקר העולם החברתי. התיאוריות הפמיניסטיות תרמו תרומה מכרעת להתפתחותן של שיטות מחקר אלה ולדיון התיאורטי והמוסרי המלווה אותן. קורס זה עוסק בקשר שבין תיאוריות פמיניסטיות לבין שיטות מחקר, בין היתר, תוך בחינת סוגיות בחירת שאלת המחקר, אוכלוסית המחקר, כלי המחקר, יחסי חוקרת-נחקרת, הטייה ופרשנות. בנוסף, תיערך היכרות ראשונית עם כלי המחקר העיקריים שבהם נעשה שימוש במחקר איכותני, דוגמת ניתוח טקסט, ראיון עומק, ותצפית. הדוגמאות שילוו את הקורס הן מחקרים פמיניסטיים מישראל וממדינות אחרות העושים שימוש בכלי מחקר איכותניים.

התלמידות תידרשנה להגיש עבודה מסכמת שתכלול דו"ח תצפית, תמלול של ראיון, וניתוח רפלקסיבי של חווית השימוש בכלי מחקר איכותיים.
ציון: 5% תרגיל, 10% השתתפות בע"פ ובכתב, 85% עבודה סופית.

הערות: סמ' ב', 2 ש"ס, לתלמידי שנה ב' ומעלה
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': עבודה - להגיש עד 20.7.06 ב- 13:00
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד נוסף
0608.1134  הגוף הנשי: בין מופעי ראוה למפגני מחאה
רוני הלפרןשעור
במסגרת המסורות הדומיננטיות של התרבות הפטריארכלית נומקה נחיתותה החברתית של האשה במונחי גופה.
הגוף הנשי הוא אם כן המצע המטריאלי שעליו נחקק ובאמצעותו מגולם ההבדל המיגדרי ולכן הוא מהווה אחת מן הסוגיות המרכזיות בתאוריה ובביקורת הפמיניסטית.
במסגרת הקורס נקרא בטקסטים מן התאוריה והביקורת הפמיניסטית הבוחנים את הגוף הנשי כאתר של פרקטיקות חברתיות, כטקסט תרבותי וכקונסטרוקט חברתי. הטקסטים הללו יבחנו את הגוף כמדיום תרבותי, אשר צורותיו ומשמעויותיו המשתנות משקפות את הקונפליקטים והשינויים ההיסטוריים, ואשר על גביו הפוליטיקה של הג'נדר מתגלה בבהירות רבה. בעזרתם של טקסטים אלו נתבונן במופעי הגוף הנשי במבחר של טקסטים מן הספרות הקולנוע והאמנות.
הגוף הנשי יבחן כביטוי של פרקטיקת השליטה החברתית, בתהליך יצורה את ה'נשיות',
אך גם כשדה קרב לאידאולוגיות יריבות, ולמיצגים של מרדנות וסרבנות.

דרישות הקורס: קריאה פעילה משיעור לשיעור, הגשת עבודה בתום הקורס.
הערות: סמ' ב', 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': עבודה - להגיש עד 3.7.06 ב- 13:00
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד נוסף
0608.1135  אתיקה פמיניסטית
ד"ר מירי רוזמריןשעור
אתיקה פמיניסטית מציעה ביקורת על הערכים, ועקרונות הצדק המקובלים, מרחיבה את הדיון המוסרי אל תחומים שמוסר המסורתי לא מצא בהם עניין, ומציעה עקרונות אלטרנטרבים להערכה מוסרית. בקורס נכיר זרמים שונים במחשבה האתית הפמיניסטית ואת הביקורת שזרמים אלו מציגים ביחס למציאות החברתית וביחס לתפיסות מוסר מקובלות. כמו כן, נפגוש כמה מהדיונים בסוגיות חברתיות חשובות שעוסקת בהן האתיקה הפמיניסטית, ונבחן מה העקרונות שכל תפיסה פמיניסטית רואה כעקרונות יסוד לעולם שוויוני וצודק. הגישות המרכזיות שידונו: אתיקה ליבראלית, אתיקה של דאגה, אתיקה של ההבדל הבין-מיני, אתיקה דקונסטרוקטיבית.

דרישות הקורס: קריאה במהלך הסמסטר, מבחן בית
הערות: סמ' ב', 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 29/06/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 14/08/2006 בשעה 9:00
0608.1136  מבוא לנרטולוגיה: מחשבות על סיפורים
פרופ' חנה נוהשעור

תיאור הקורס:
נרטולוגיה (narratology) היא תורת הסיפור – כל סיפור באשר הוא רצף של אירועים המייצגים את פעולותיהן של דמויות במשך של זמן.
לפיכך לימוד עיקרי הנרטולוגיה הוא משמעותי עבור מי שעוסק ביצירת "סיפורים" בספרות, בקולנוע, בכתיבה עיתונאית, בדיווח על אירועים, בכתיבה דוקומנטארית, בהיסטוריוגרפיה, בכתיבת ביוגרפיות ואוטוביוגרפיות, בכוריאוגרפיה וכיוצ"ב. ממילא, זהו תחום שעשוי לעניין כל קורא וצופה, שמבקש לבצע קריאה או צפיה "חזקות", עשירות ורבות משמעות.
בקורס זה נדון במבחר מעיקריה של הנרטולוגיה, תוך התבוננות ביקורתית בהיבטים מסורתיים וקאנוניים מול היבטים פוסט-מודרניים וחתרניים. כל הנושאים שיילמדו בקורס יוצגו תוך חקירת אופיים בכפל מבט: מבט מן המרכז ומבט מן השוליים.
נושאי הקורס: מהי דראמה? מהם הז'אנרים הסיפוריים? מהי עלילה סיפורית וכיצד היא נבנית? מהם התחלות וסיומים של סיפורים? מהם נקודות המפנה, השיאים וההתרות של עלילה סיפורית? כיצד נבנית הדמות הסיפורית ומה תפקידיה? מהן דמויות סטריאוטיפיות וכיצד נבנית אינדיבידואליות של דמויות? מהם גיבור/ה ואנטי-גיבור/ה? כיצד מיוצגים בסיפור חומרים של רקע, אווירה, מקום וזמן? מה תפקידו של מספר הסיפור? מהי פרספקטיבה סיפורית ומבט סיפורי ומהם סוגיה? כיצד מתורגמים נושאים ורעיונות לעלילות סיפוריות? כיצד נבנים בסיפור סמלים ומוטיבים? כיצד מיוצגים משכי זמן משתנים בסיפור? ועוד.
להדגמה ולאיור הנושאים הנלמדים ישמשו מבחר של טקסטים מן הספרות העברית והכללית ומן הקולנוע.

את הקורס ילוו שני ספרים בסיסיים, שקריאתם בשלמותם היא חובת התלמידים:
1. שלומית רמון-קינן, 1984, הפואטיקה של הסיפורת בימינו, ספריית פועלים.
2. Mieke Bal, 1986, Narratology: Introduction to the Theory of
Narrative, University of Toronto Press.

חובות הקורס:
השתתפות בכל השעורים והתמצאות בחומר הנלמד, כולל רשימת סיפורים.
בקיאות בשני הספרים הנ"ל.
בחינת סיום שמשקלה 100% בציון הקורס.


הערות: סמ' א', 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 19/02/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 05/04/2006 בשעה 18:00
0608.1139  ביולוגיה ומגדר
פרופ' ג'ני קיןשעור

ביולוגיה ומגדר
הקורס הוא מבוא לביקורת פמיניסטית על תחומי הביולוגיה שהם רלוונטייים לדיון הציבורי העכשווי על מגדר. בקורס נדון על דוגמאות מתחומי הגנטיקה, האבולוציה, הסוציוביולוגיה, האתולוגיה, מדעי המוח ונציג ניתוח של גישת הביולוגיה לנקבות ונקביות. הביקורת במדעי המוח גם מראה את השימוש בביקורת פמיניסטית ככלי לניתוח של יחסי כוח. נדון בהבדלים בין המינים במוח – האם קיימים הבדלים ואם כן מה הם? הקורס מותאם לסטודנטיות/ים בלי ידע בביולוגיה.

דרישות הקורס – הגשת עבודה קצרה בסוף הסמסטר.



הערות: סמ' א', 2 ש"ס
0608.1140  סימון דה בובואר: פילוסופית, מסאית וסופרת
ד"ר דינה חרובישעור
סימון דה בובואר היא אחת ההוגות המרכזיות במאה העשרים, ובעיקר מרכזית להתפתחות המחשבה הפמיניסטית . ספרה המין השני הוא אבן פינה לפמיניזם העכשווי. מלבד השפעתה האינטלקטואלית, גם דרך חייה, האידיאלים והרעיונות שייצגה, כמו-גם יחסיה המרתקים עם בן-זוגה, ז'אן פול סארטר, הפכו אותה למודל ואייקון עבור נשים רבות.
בקורס זה נבחן את יצירתה של סימון דה בובואר על מגוון הז'אנרים והסגנונות שלה, תוך בחינת הקשרים בין תיאוריה לספרות ומעקב אחר הביקורת והמחקר הענפים שנכתבו על יצירתה לאורך השנים. נתמקד בשלושת ההיבטים המרכזיים ביצירתה של דה-בובואר: פילוסופיה, מסה וספרות יפה.

דרישות הקורס:
לאורך הסמסטר יידרשו הסטודנטים/יות להגיש שלוש תגובות קצרות למאמר ולהגיש אותו לפני השיעור בו נדון אותו מאמר.
בסוף הסמסטר יידרשו הסטודנטים/יות להגיש עבודה בת חמישה עד שמונה עמודים.
הערות: סמ' א' 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': עבודה - להגיש עד 13.2.06 ב- 13:00.
סמסטר א', מועד ב': אין מועד נוסף
0608.1141  פורנוגרפיה כסוגה, פורנוגרפיה כסוגיה
ד"ר עמליה זיושעור
הקורס יעסוק בהיסטוריה של הפורנוגרפיה כז'אנר מערבי מודרני ובויכוחים התאורטיים-פוליטיים סביב סוגיית הפורנוגרפיה. נבחן את הופעת הפורנוגרפיה כקטגוריה של ייצוגים בהקשר של כינון שדה המיניות במאות ה18- וה19-, ונבדוק את ההבנייה המקבילה שלה כקטגוריה אסתטית ומשפטית. נתמקד במיוחד בדיון הפמיניסטי על פורנוגרפיה, ונבחן כיצד נשים כיום מנכסות את השיח הפורנוגרפי. הקורס יתרכז בדיון על פורנוגרפיה כסוגיה אתית, אסתטית ופוליטית, אך יכלול גם קריאה/צפיה בייצוגים נבחרים.
דרישות הקורס: עבודת סוף סמסטר.
הערות: סמ' ב', 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': עבודה - להגיש עד 16.7.06 ב- 13:00
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד נוסף
0608.1142  טקסט, סקס, סקסט: ספרות הנשים הישראלית
רוני הלפרןשעור
טקסט, סקס, סקסט: ספרות הנשים הישראלית
רוני הלפרן

ספרות הנשים הישראלית חותרת להבהיר את הדרמה של פרוייקט הזהות הנשית. היא מבקשת לבחון את המסלולים האפשריים לה, את המשימות העומדות בפניה ואת המיכשולים הניצבים בדרכה.
הקורס יציע קריאה ביצירות מרכזיות ובולטות בספורת נשים ישראלית בת-זמננו. במסגרתם נבקש לברר את תהליך החניכה אל ההגדרות התרבותיות של הזהות הנשית (דרך מושגי מפתח כמו: מיניות, אהבה, משפחה, אימהות )ואופני ההתמודדות השונים עמה.
נקרא בסיפורים וברומאנים משל רונית מטלון, דורית רביניאן, יהודית קציר, צרויה שלו, יעל ישראל, אלונה קמחי, מיכל זמיר, מרית בן ישראל ואחרות.

דרישת הקורס: קריאה פעילה משיעור לשיעור. הגשת עבודה בתום הקורס.

הערות: סמ' א' , 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': עבודה - להגיש עד 28.2.06 ב- 13:00
סמסטר א', מועד ב': אין מועד נוסף
0608.3111  מגדר: זהות ושינוי
ד"ר מירי רוזמריןסמינר
בסמינר נדון באופן ביקורתי בכמה מהזרמים המרכזיים במחשבה הפמיניסטית העכשווית הדנים במהותה של זהות מגדרית, דרכי היווצרותה, תפקידה בכינון ושימור יחסי כוח חברתיים, ובאסטרטגיות לשינויה. נשאל מה היחס בין זהות כהיבט היוצר אפשרויות עבור הפרט, לבין זהות כמבנה חברתי מגביל? האם ניתן לחיות ללא זהויות קבועות והאם ניתן לחשוב על דגמים של זהות נטולי היבט כופה וכוחני?

דרישות הקורס: קריאה, כתיבת עבודה.
דרישות קדם: מבוא לפילוסופיה פמיניסטית, או בין המינים: מבוא לתיאוריות פמיניסטיות עכשוויות.הערות: סמ' א', 4 ש"ס
0608.3113  הרקמה העדינה והחומר הגס: סיפורי חניכה בספרות העברית
פרופ' חנה נוהסמינר
הקורס יציע היכרות עם ההגדרות, המודלים והתיאורים הקלאסיים של סיפור ההתבגרות והחניכה במסורת הספרות והתרבות האירופית ובמסורת הספרות העברית החדשה, על רקע ההבנות התיאורטיות של המושגים "ילדות", "התבגרות", "חניכה", "טקסי מעבר", "הצגת האני" – ועוד. הכרות זו תוליך לקריאה ביקורתית של המודלים האלה מפרספקטיבה פמיניסטית כדי לעמוד על מידת הבנייתם הממוגדרת. על רקע אלה יעסוק הקורס בסיפורת העברית החדשה שבה מגולמים מושגים אלה בעלילת התבגרות של גיבורות וגיבורים ספרותיים כדי לעמוד על מידת תחולתם האוניברסלית או הממוגדרת של המודלים המקובלים.
דרישות קדם: סדנת יסוד במדעי הרוח; קורס בסיסי (שיעור ותרגיל) ב"מבוא לסיפורת".
דרישות הקורס: קריאה שוטפת של חומר עיוני ותיאורטי; קריאה שוטפת של סיפורים ורומנים; הכנת עבודת ביניים; כתיבת חיבור סמינריוני מודרך; בחינת בקיאות על החומר העיוני.

הערות: סמ' א', 4 ש"ס
0608.3115  משפחה, מגדר ומשפט בישראל
ד"ר דפנה הקרסמינר
הסמינר עוסק בתפקיד שממלא המשפט הישראלי בעיצוב "המשפחה", תוך שימת דגש על ההבניות המשפטיות של "אמהות" ו"אבהות" ועל השאלות המוסריות והפוליטיות העולות מהמפגש שבין משפט, משפחה ומגדר. במסגרת הסמינר נדון בתיאוריות ובממצאים לגבי משפחות בעידן הנוכחי, בין היתר בקשר למשפחות חד-מיניות, חד-הוריות ומשפחות שלאחר-גירושין. נעסוק בשאלות מהי משפחה ומהן הזכויות והחובות שצריכות לנבוע מיחסים משפחתיים? ומהו התפקיד שממלא כיום המשפט בעיצוב המשפחה ואיזה תפקיד יש לייעד לו? נתמודד עם שאלות אלו תוך דיון בנושאים הבאים: נישואין, הולדה, הורות, ילדות, זיקנה, ואלימות.

ציון: 10% השתתפות בע"פ או בכתב, 20% הצגה בע"פ, 70% עבודה בכתב.
דרישות קדם: אחד מהקורסים הבאים: פמיניזמים, חברה ומשפט , או מגדר וחברה , או כל קורס אחר שעוסק במגדר וחברה.הערות: שנתי סמ' א'+סמ' ב' , 4 ש"ס
0608.3116  הורות, אמהות ופריון בהפרעה
ד"ר יעל השילוני-דולבסמינר
טכנולוגיות פיריון חדישות כגון הפריות מבחנה, בדיקות גנטיות, פונדקאות, תרומות זרע וביצית, בחירת מין עובר וכו', הופכות אמהות ואבות בני דורנו לחלוצים מוסריים הנאלצים לקבל החלטות מורכבות לנוכח מציאות רפואית המשתנה במהירות הבזק. טכנולוגיות אלו מערערות מן היסוד תפיסות מסורתיות אודות אמהות, הורות, משפחה, מעמדם של עוברים בשלבי התפתחות שונים והמידה בה ראוי ורצוי להתערב בתהליך הבריאה. במקביל, המערכות החוקיות, הנורמטיביות והתרבותיות לא פעם אינן מצליחות להדביק את קצב השינוי המהיר. החברה הישראלית מזמנת זירה מעניינת במיוחד לבחינת סוגיות אלו של "פיריון בהפרעה", בהיותה מן המובילות בעולם באימוץ הטכנולוגיות האמורות. בסמינר נכיר את הויכוחים התיאורטיים העדכניים בתחום עיון זה, ונתמקד במקרה הישראלי על מאפייניו הייחודים.
הגשת עבודה.
הערות: סמ' ב', 3 ש"ס
0608.4000  עריכת שולחן: סמינר התכנית
ד"ר דפנה הקר וד"ר מירי רוזמריןסמינר




סמינר התכנית מיועד לתלמידות התכנית בשנה האחרונה, רצוי בסמסטר האחרון ללימודיהן בתכנית.
הסמינר ייחשב כקורס בחירה בן 2 ש"ס בכל אחד מן המסלולים (לפי בחירת התלמידה); לא תוגש בו עבודה סמינריונית אלא עבודת רפראט; לפיכך, הוא אינו פוטר מחובת העבודות הסמינריוניות האחרות אלא נחשב בין קורסי הבחירה של אחד המסלולים.

הסמינר ינוהל על ידי ד"ר דפנה הקר וד"ר מירי רוזמרין וכן על ידי התלמידות (ראו להלן). יתארחו בסמינר מרצות מתכנית לימודי נשים ומגדר מדיסציפלינות שונות. במהלך הסמינר נקרין שישה סרטים ונערוך שש פגישות לדיון בסרטים אלה - כל פגישה תדון בסרט שנצפה שבוע קודם לכן. בפגישת הדיון נשמע הרצאה מפי אחת המורות של התכנית, שתייחד את הדיבור להיבט/ים בסרט לפי תחום עניינה ומחקרה (הרצאה זו תימשך כשעה ותתבסס על חומר קריאה שיפורסם מראש); את המשך פגישת הדיון ינהלו שתיים מתלמידות הסמינר, תוך שיתוף הקבוצה כולה, ותהיה בדיון התייחסות להיבט/ים נוספ/ים ולעניינים העולים מן הצפיה בסרט. הדיונים מיועדים לפיתוח נושאים שונים, פרספקטיבות, פרשנות וביקורת, בצורה אינטגרטיבית, השוואתית וכיוצ"ב – כפי שהם עולים ומתעוררים בצפייה בסרט.

הסמינר ייפגש בכל שבוע ביום חמישי: פעם בשבועיים תהיה פגישה בת 4 שעות להרצאה ולדיון – בסך הכל בסמסטר יהיו 6 פגישות להרצאה ולדיון; פעם בשבועיים תהיה פגישה בת שעתיים להקרנת סרט (שעות ההקרנה אינן באות במניין שעות הלימודים) – בסך הכל בסמסטר יהיו 6 פגישות להקרנת סרטים.

בסיום הסמינר יוגשו עבודות רפראט קצרות. הציון הסופי למשתתפות ייקבע על פי הרפראט ועל סמך ההשתתפות הפעילה בדיוני הקבוצה.



הערות: סמ' ב', 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': עבודה - להגיש עד 27.7.06 ב- 13:00
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד נוסף