סילבוסים של החוג לצרפתית בשנת הלימודים תשס"ו

מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006


0625.1105  הבעה בעל פה א'
גב' סופי הויזותרגיל
מטרת הקורס להקנות לסטודנט מיומנות בהבעה בעל-פה בשפה הצרפתית. שיטת העבודה מורכבת מדיון בקבוצה ומהבעה אישית. הדיונים מתייחסים למאמרי עיתונות, לטקסטים ספרותיים שונים, ולתוכניות טלוויזיה בצרפתית. יושם דגש על הרחבת אוצר-המילים ועל שימוש נכון בשפה. הקורס ניתן ברמות שונות בהתאם לידע בשפה הצרפתית. קורס ההמשך בשנה ב' משותף לכל הרמות ובו מושם דגש על שימוש נכון ושוטף בשפה.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0625.1213  הבעה בע"פ ב'
גב' סופי הויזותרגיל
מטרת הקורס להקנות לסטודנט מיומנות בהבעה בעל-פה בשפה הצרפתית. שיטת העבודה מורכבת מדיון בקבוצה ומהבעה אישית. הדיונים מתייחסים למאמרי עיתונות, לטקסטים ספרותיים שונים, ולתוכניות טלוויזיה בצרפתית. יושם דגש על הרחבת אוצר-המילים ועל שימוש נכון בשפה. הקורס ניתן ברמות שונות בהתאם לידע בשפה הצרפתית.
0625.1220  תרבות צרפת מימי הביניים ועד המהפכה הצרפתית
ד"ר מישל קאהןשיעור
השיעור יעסוק בשלבי ההתפתחות של המערכות ושל המודלים בתרבות הצרפתית, מראשיתה ועד למהפכה הצרפתית, ובמידת תקפותם במודל התרבותי בן ימינו: היחסים בין התרבויות, מודלים שולטים ומודלים נשלטים, רמות המערכת התרבותית, תכנון הסביבה, היסטוריה, פולקלור, אמנויות, ספרות, אפנה, מטבח, חגים וכו'. השיעור ילווה בהקרנת שקפים וסרטים והשמעת קטעי מוסיקה.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 06/02/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 08/03/2006 בשעה 18:00
0625.1221  תרגיל לתרבות צרפת מימי הביניים ועד המהפכה הצרפתית
גב' ענת פלדמןתרגיל
מטרת התרגיל היא להמחיש בעזרת טקסטים ואמצעים ויזואלים שונים רעיונות המוצגים במהלך המבוא לתרבות צרפת. התרגיל יתמקד בבחינת התרבות הצרפתית על צורותיה השונות – ספרות, אמנות, דת, פילוסופיה, חברה – כפי שבאות לידי ביטוי עם התגבשותה של צרפת בימי הביניים המוקדמים ועד ימינו.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 09/02/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 15/03/2006 בשעה 18:00
0625.1222  תרבות צרפת מהמהפכה ועד ימינו
ד"ר דניס שרביטשיעור
שיעור זה מהווה המשך לחומר הנלמד בסמסטר הראשון. לאחר דיון בהשלכות כבדות המשקל של תקופת "הנאורות", המהפכה הצרפתית והרומנטיזם, נבחן את התגבשותה של התרבות הצרפתית כחלק בלתי-נפרד מבניית הזהות הצרפתית המודרנית, נוכח האתגר של המהפכה התעשייתית והתקופה המודרנית. לבסוף, נבחן את המשמעות העכשווית של המושג "תרבות צרפת" ע"י בחינת מקומם של נכסי העבר ומעמדם בהווה.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 19/06/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 23/07/2006 בשעה 9:00
0625.1223  תרגיל בעברית לתרבות צרפת מהמהפכה ועד ימינו
גב' ענת פלדמןתרגיל
מטרת התרגיל היא להמחיש בעזרת טקסטים ואמצעים ויזואלים שונים רעיונות המוצגים במהלך המבוא לתרבות צרפת. התרגיל יתמקד בבחינת התרבות הצרפתית על צורותיה השונות – ספרות, אמנות, דת, פילוסופיה, חברה – כפי שבאות לידי ביטוי עם התגבשותה של צרפת בימי הביניים המוקדמים ועד ימינו
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 22/06/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 26/07/2006 בשעה 9:00
0625.1225  צרפתית למתקדמים רמה ב
גב' סוניה מנדלסוןשות
מטרת הקורס לסקור בקצרה את כללי הדקדוק ולהקנות ידע עיוני ומעשי כמו כן לשפר את יכולת הביטוי בכתב ולהרחיב את ההכרות עם סוגי הטקסטים השונים. הקורס יכלול הדרכה בסיסית, ניתוח אופני בניית טקסט, פיתוח טיעונים והקניית כלים לזיהוי ולביטוי המרכיבים העיקריים בו.

מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 12/02/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 22/03/2006 בשעה 18:00
0625.1226  צרפתית למתקדמים רמה ב
גב' סוניה מנדלסוןשו"ת
מטרת הקורס לסקור בקצרה את כללי הדקדוק ולהקנות ידע עיוני ומעשי כמו כן לשפר את יכולת הביטוי בכתב ולהרחיב את ההכרות עם סוגי הטקסטים השונים. הקורס יכלול הדרכה בסיסית, ניתוח אופני בניית טקסט, פיתוח טיעונים והקניית כלים לזיהוי ולביטוי המרכיבים העיקריים בו.

מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 25/06/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 25/07/2006 בשעה 12:30
0625.1251  תרגיל בצרפתית לתרבות צרפת מימי הביניים ו
ד"ר מישל קאהן
מטרת התרגיל היא להמחיש בעזרת טקסטים ואמצעים ויזואלים שונים רעיונות המוצגים במהלך המבוא לתרבות צרפת. התרגיל יתמקד בבחינת התרבות הצרפתית על צורותיה השונות – ספרות, אמנות, דת, פילוסופיה, חברה – כפי שבאות לידי ביטוי עם התגבשותה של צרפת בימי הביניים המוקדמים ועד ימינו.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 09/02/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 15/03/2006 בשעה 18:00
0625.1254  תרגיל בצרפתית לתרבות צרפת מהמהפכה ועד ימ
ד"ר גליה ינושבסקיתרגיל
מטרת התרגיל היא להמחיש בעזרת טקסטים ואמצעים ויזואלים שונים רעיונות המוצגים במהלך המבוא לתרבות צרפת. התרגיל יתמקד בבחינת התרבות הצרפתית על צורותיה השונות – ספרות, אמנות, דת, פילוסופיה, חברה – כפי שבאות לידי ביטוי עם התגבשותה של צרפת בימי הביניים המוקדמים ועד ימינו.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 22/06/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 26/07/2006 בשעה 9:00
0625.2001  הבעה בעל-פה ג' - שנה ב'
גב' סוניה מנדלסוןתרגיל
מטרת הקורס להקנות לסטודנט מיומנות בהבעה בעל-פה בשפה הצרפתית. שיטת העבודה מורכבת מדיון בקבוצה ומהבעה אישית. הדיונים מתייחסים למאמרי עיתונות, לטקסטים ספרותיים שונים, ולתוכניות טלוויזיה בצרפתית. יושם דגש על הרחבת אוצר-המילים ועל שימוש נכון בשפה.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0625.2003  ספרות בלגית
גב' נעמי רוביןשו"ת
מטרת הקורס היא להראות, באמצעות מבחר של טקסטים ושל מחברים, את העושר ואת המגוון של הספרות הפרנקופונית של בלגיה. לאחר הצגה כללית והיסטורית של בלגיה, נדון בשאלת הזהות של בלגיה הפרנקופונית ובהתפתחותה. באמצעות מספר טקסטים מזרמים ספרותיים שונים (סימבוליזם או סוריאליזם), נלמד את נקודות הדמיון והשוני שבין הספרות הפרנקופונית הבלגית לספרות הצרפתית מאותה התקופה.
שמות אחדים מבין המחברים הנלמדים: מטרלינק (Maeterlinck), אֶרזה (Hergé), בוּרֱדוּקס (Bourdouxh), באיון (Baillon), סימנון (Simenon), סקוטנר (Scutenaire), קליף (Cliff), טוסן (Toussaint) ...
0625.2004  יצירתו של מונטסקייה
ד"ר מישל קאהןשו"ת
בקורס זה נבחן את יצירתו של מונטסקייה על היבטיה השונים: ספרות, מחשבה מדינית, סוציולוגיה ופילוסופיה. נקרא וננתח טקסטים נבחרים מתוך 1) הרומן במכתבים המפורסם של מונטסקייה, מכתבים פרסיים, 2) ספרו החלוצי בתחום מדעי החברה, רוח החוקים, 3) אוסף הטרוגני של מחשבות, סקיצות של נאומים, מחזות, מסות, שנשמרו תחת השם הגיגים. דרך דיון והצגת מאמרים ביקורתיים על היצירות שנלמד, נלמד על דרכי כתיבת ופואטיקה שמייחדת את מונטסקייה, נעמוד על הסוגיות המרכזיות שעומדות בספריו כגון תפיסת המיניות כמרכיב מכונן של כל חברה אנושית, ונעמוד על דעותיו הדתיות, הפוליטיות והפילוסופיות של נציג חשוב של הנאורות הצרפתית.
0625.2006  נטלי סרוט והרומן החדש
פרופ' אלישבע רוזןשו"ת
שנות החמשים והששים של המאה הקודמת הן שנות הפריחה של מה שכונה "הרומן החדש". השעור יעסוק בתולדותיו של זרם ספרותי זה, ביוצריו המרכזיים, במאפייניו, בפולמוסים שהוא עורר, ובדרכי התקבלותו. עיקר הדיון יוקדש ליצירתה של נטלי סרוט, אחת הנציגות הבולטות של ה"רומן החדש". הוא ילווה בקריאה צמודה בכמה מיצירותיה: המסות של "עידן החשד", "הפלנטריום", "פירות הזהב" ו"ילדות".
L'ère du soupçon
Le Planétarium
Les Fruits d'Or
Enfance
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 22/02/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 05/04/2006 בשעה 18:00
0625.2007  דימוי האשה במלחמת העולם הראשונה
פרופ' רות עמוסישו"ת
הקורס עוסק בכל היצוגים, הדיונים והפולמוסים שהתפתחו בצרפת, בזמן מלחמת העולם הראשונה ולאחריה, סביב תפקיד האישה בעת הקרבות, חובותיה לאומה, יכולותיה וזכויותיה בזירה הציבורית, אפשרויות הביקורת וההתנגדות הניתנות לה בחברה ותרומתה המיוחלת לשלום. מדובר בתקופה שבה חלו שנויים משמעותיים בתפישת הנשיות והגבריות - מהפך שלווה בדיון ציבורי רחב ולעתים תוקפני למדי. דרך סוגי שיח שונים הכוללים מאמרים בעיתון, מסות, מכתבים פתוחים, כתבי הגנה, סיפורי חיים, רומנים ועוד, נבחן את דרכי החשיבה והדיון של התקופה ונעמוד על תפישת העולם המורכבת והמשתנה שלה.

מטלות הקורס : השתתפות פעילה בכיתה ; הצגת מאמרים בכיתה ועבודה בכתב (4-5 עמודים) באמצע הסמסטר ; עבודת בית בסוף הסמסטר.


מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 27/06/2006 בשעה 16:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 24/07/2006 בשעה 12:30
0625.2008  ספרות מגוייסת ברנסנס
ד"ר נדין קופרטי צורשו"ת
סיפורי החיים בגוף ראשון, שהם מצרך נדיר בימי הביניים, הופכים לנפוצים יותר בתקופת הרנסנס. סיפורים אלה עשויים להיות אישיים מאד (Jérome Cardan ו-Benvenuto Cellini). הם לובשים צורה של זכרונות, בהמצאם על צומת הדרכים שבין היסטוריה לאוטוביוגרפיה, והם נכתבים על ידי אצילים ועוסקים בנושאי פוליטיקה ושררה. בשיעור זה נלמד להכיר מספר ספרי זכרונות צרפתיים מתקופת הרנסנס. כן נבחן את המגמות האוטוביוגרפיות הבולטות המובעות גם בשירת התקופה, בייחוד דרך הדוגמא של ה-Adolescence clémentine של Clément Marot, וקובץ ה-Regrets ל- du Bellay.

מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 20/06/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 27/07/2006 בשעה 12:30
0625.2009  הרומן במאה ה – 18.
ד"ר מישל קאהןשו"ת


הקורס סוקר את התפתחות הרומן במאה ה – 18. באותה תקופה, הרומן שאינו מעוגן בתוך דוקטרינות אסתטיות מוגדרות משמש כמעבדת כתיבה לסופרים כמו מריבו, דידרו, לקלו ואחרים.
מעבר לרצון להעביר מסרים אקטואליים דרך יצירותיהם מסתמנת נטייה לבדוק מחדש את דרכי היצירה הספרותית ולפתח תיאוריות ספרותיות מקוריות המשמשות תשתית לרומן המודרני.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 26/06/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 09/08/2006 בשעה 9:00
0625.2010  הסיפורת הפנטסטית
פרופ' אלישבע רוזןשו"ת

תולדות הסיפורת הפנטסטית מהווים פרק מאלף בהתפתחות הספרות הצרפתית המודרנית ובמגעים שלה עם ספרויות אחרות, בכלל זה הספרות הגרמנית והספרות האנגלית. נעסוק בגלגוליו של ז'אנר זה במאה ה- 19, בפואטיקה שלו וביסודותיו התימאטיים תוך בחינת הקונטקסט התרבותי בו התגבשו.
השעור ילווה בקריאה צמודה של מבחר טקסטים מאת נודיה, גוטיה, מרימה, מופאסאן, ויליה דה ליל אדם וז'אן לורן. (Charles Nodier, Théophile Gautier, Prosper Mérimée, Guy de Maupassant,
Villiers de l'Isle Adam, Jean Lorrain).

מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 08/02/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 31/03/2006 בשעה 9:00
0625.2157  סארטר וקאמי
ד"ר סוזי שטיינברגשו"ת
סארטר וקאמי, שני הפילוסופים החשובים ביותר בתקופה שבין מלחמת העולם השניה ושנות ה-80'- 70' של המאה העשרים, מעוררים עניין רב מכמה סיבות. קודם כל, נאמנים למסורת הצרפתית, הם לא הסתפקו בביטוי מחשבותיהם בכתביהם הפילוסופיים אלא הפיצו אותם ביצירתם הספרותית (רומנים, סיפורים קצרים, מחזות) וכך הגיעו אל הקהל הרחב והפכו הוגי דעות מובילים. שנית הם לא הסתגרו ב"מגדל השן" אלא, שוב, על פי המסורת הצרפתית, היו מעורבים באופן פעיל בפולמוסים אידאולוגיים ובמאבקים פוליטיים, ולבסוף, קרובים מבחינה פילוסופית, אידאולוגית ופוליטית, הם התרחקו האחד מהשני מסיבות אינטלקטואליות ואתיות והמחלוקת שנוצרה ביניהם עוזרת להאיר עמדות שונות בהם נקטו באותה תקופה ומבליטה את הייחודיות של כל אחד משני הפילוסופים.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 11/07/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 14/08/2006 בשעה 9:00
0625.2159  הבוהמה בפריז: אמנים וסופרים
גב' קולט ליינמןשו"ת
התנועות המהוות "תרבות נגדית" עשויות להוביל לשינויים היסטוריים. כך אפשר היה לצפות מהבוהמה הפריזאית במאה ה-19 אשר הגדירה את עצמה ע"י הדחייה המוחלטת של הבורגנות וערכיה.
אך חייהם של חלק גדול של הסופרים, האומנים והסטודנטים הבוהמיים שחלמו להפוך לאומני המאה נהרסו ברעב ובשתיית ה"אבסינט". נעקוב אחריהם באטליה שלהם, בבתי הקפה ובקברטים של מונמרטר,נשמיע את הקולות של הכאב והסבל של המעמד הנחות שחי באותם מקומות אפלים. ננסה להבין את הסיבות שגרמו להפיכת מונמרטר למיתוס.

מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 13/07/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 13/08/2006 בשעה 9:00
0625.2181  מבנה השפה תאורטי
פרופ' חוה בת זאב שילדקרוטשו"ת

קורס זה הוא בעל אופי תיאורטי. מטרת הקורס להקנות לתלמידים את הכלים הדרושים לניתוח מבנה המשפט. בחלקו הראשון הקורס יתמקד במבנה התחבירי של המשפט הפשוט. ידונו הנושאים הבאים : סוגי היחסים המבניים בין המרכיבים השונים במשפט, מבנה הצירופים התחביריים ,סוגי המשפט השונים : משפט בעל נושא סתמי, משפט מיקוד, או משפט בסביל. בחלקו השני יעסוק הקורס במבנה המשפט המורכב
ובמכלול הפסוקיות הטפלות לסוגיהן.

מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 25/06/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 25/07/2006 בשעה 12:30
0625.2182  מבנה השפה ישומי
גב' סוניה מנדלסוןשו"ת
מטרת הקורס לנתח ולתרגל את המושגים הנלמדים במבנה השפה התאורטי. התרגול יעשה בכתה ובבית. התלמיד ידרש למסור תרגילים מדי שבוע. יתקיים מבחן סיום משותף לשני הקורסים.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 25/06/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 25/07/2006 בשעה 12:30
0625.2202  הבעה בכתב א'
גב' סוניה מנדלסוןתרגיל
הקורס ניתן במשך ארבעה סמסטרים. מטרת הקורס לשפר את יכולת הביטוי בכתב ולהרחיב את ההיכרות עם סוגי הטקסטים השונים. הקורס יכלול הדרכה בסיסית, ניתוח אופנים של בניית טקסט, פיתוח טיעונים והקניית כלים לזיהוי המרכיבים העיקריים בו ולהבעתם. במהלך הקורס יושם דגש מיוחד על הקשיים ועל הבעיות שיתגלו בעבודותיהם של התלמידים.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0625.2204  הבעה בכתב ב'
גב' סוניה מנדלסוןתרגיל
הקורס ניתן במשך ארבעה סמסטרים. מטרת הקורס לשפר את יכולת הביטוי בכתב ולהרחיב את ההיכרות עם סוגי הטקסטים השונים. הקורס יכלול הדרכה בסיסית, ניתוח אופנים של בניית טקסט, פיתוח טיעונים והקניית כלים לזיהוי המרכיבים העיקריים בו ולהבעתם. במהלך הקורס יושם דגש מיוחד על הקשיים ועל הבעיות שיתגלו בעבודותיהם של התלמידים.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0625.2231  מבוא לבלשנות
פרופ' חוה בת זאב שילדקרוטשיעור
מטרת הקורס היא להקנות לסטודנט היכרות ראשונית עם שטח הבלשנות המודרנית, ולהציג תמונה כללית של מדע רב-גוני זה. במהלך הקורס נסקור את ענפי הבלשנות השונים (תחביר, סמנטיקה, פונולוגיה, מורפולוגיה, פרגמטיקה, פסיכו-בלשנות וסוציו-בלשנות) ואת הקשרים ביניהם, וכן את הזרמים השונים בתיאוריה הבלשנית. במסגרת הקורס ינתנו תרגילים והבחינה תכלול שני חלקים (באמצע הסמסטר ובסופו).
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 05/07/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 02/08/2006 בשעה 12:30
0625.2650  תולדות הלשון הצרפתית
פרופ' חוה בת-זאב שילדקרוטשו"ת



מטרת הקורס לסקור את התפתחות השפה הצרפתית החל מן המקור הלטיני וכלה בסוף המאה ה - 17. הקורס ידון בשלבים החשובים בהתפתחות השפה הצרפתית המדוברת והכתובה ויבחן את הקשר בין אירועים הסטורים מרכזיים לבין התפתחות השפה. נתמקד בשלבי הצרפתית העתיקה והתיכונה, בשינויים שחלו במבנה השפה הצרפתית בתקופות אלו ובניסוח חוקיה של השפה בידי המדקדקים של המאה ה17-. סקירת התפתחותה של הצרפתית תשמש דוגמה לתיאור מוחשי של התפתחות שפה בכלל.

0625.3032  שירת הרנסנס
ד"ר נדין קופרטי צורסמינר
ברנסנס נולדות אסכולות שירה רבות. בהשפעת הגילוי מחדש של השירה מהעת העתיקה נוצרים ז'אנרים פואטיים חדשים. במסגרת הסמינר נחקור את שירתו החדשנית של Clément Marot, את השיח החדש של האסכולה של ליון (Maurice Scèce ו-Louise Labé), את הולדת הפליאד ואת יצירותיהם של פייר דה רונסאר וז'ואקים דו-בלה (du Bellay). לבסוף נבחן את התפתחותה של השירה הצרפתית בשולי המאה השבע-עשרה דרך יצירתו של Agrippa d’Aubigné, יצירה שנכתבה לאור מלחמות הדת והנובעת מהאסתיקה של הבארוק.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0625.3034  טקסט וחברה : הרומן של בלזק
פרופ' רות עמוסיסמינר
נבחן את דרכי התגבשותו של הרומן הריאליסטי של בלזק אגב ניתוח סיפורים נבחרים. רומן זה שימש מודל קאנוני לספרות המערב. ננתח יצירות המראות כיצד בלזק המציא בלזק את נוסחת הרומן המודרני תוך השענות על ז'אנרים שהתפתחו בזמנו כגון הרומן ההיסטורי או הסיפור הפנטסטי. כמו כן, נראה כיצד הטקסט של בלזק מעלה שאלות הקשורות בתהפוכות החברתיות של צרפת לאחר המהפכה, במשפט ובצדק, במעמד האישה, ועוד. נבחן סוגיות אלו בהתבסס על דוגמאות נבחרות כגון Adieu, Sarrazine, Eugénie Grandet, Le Père Goriot, Le Colonel Chabert ועוד. הסטודנטים יציגו בכיתה מאמרים הקשורים לסוגיות הנלמדות ויגבשו נושא לעבודה סמינריונית, אותו יציגו בסוף הסמסטר.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0625.3036  שירה וסיפורת בתקופת הסימבוליזם
ד"ר מוניק יוטרןסמינר
הסמינר יבדוק את ייחודיות הגוון של הסיפור הסימבוליסטי בסוף המאה ה - 19 . כמו כן, נעסוק בקשר בין השירה הפרוזה והרומן של התקופה.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0625.3037  אמיל זולא והמודרניות
פרופ' אלישבע רוזןסמינר

כיצד לתת ביטוי הולם למודרניות ולגילוייה? זוהי אחת השאלות המרכזיות עמה מתמודדת יצירתו הענפה של זולא. הסמינריון יעסוק במגוון הצורות בהן מוצבת שאלה זו ברומנים של זולא, ובדרכים השונות בהן ניתן לה מענה. הדיון יתמקד במספר יצירות – Au Bonheur des Dames, Le Ventre de Paris, L'Assommoir ו-Germinal.

מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0625.4065  סדנה בתרגום ספרותי מצרפתית
ד"ר ניצה בן אריסדנה
הסדנאות לתרגום של המגמה לספרות ולתרגום (מלמ"ר) בחוג לצרפתית מבקשות להכשיר מתרגמים מצרפתית לעברית באמצעות תרגילים מעשיים בתרגום; תלמידי הסדנה יציגו את תרגומיהם במהלך השיעור, ילמדו ליישם בעבודותיהם את עקרונות הניתוח הטקסטואלי לקראת תרגום וינסו לעמוד על ההיבט המעשי של תהליך קבלת ההחלטות בהעברה משפה לשפה. במחצית הראשונה של הסמסטר, יתורגמו קטעי פרוזה מספרות המאה ה - 20 ובסדר יורד עד המאה ה - 16 ועד בכלל (לפי רמת הכיתה). במחצית השניה של הסמסטר, יוחל בתרגום סיפור קצר, או נובלה; כעבודת בית לציון סיום הסדנה ישלימו התלמידים את תרגום היצירה הנ"ל.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0625.4066  סדנת ספרות ילדים
ד"ר ניצה בן אריסדנה


סדנה זו מנתחת קטעים בספרות ילדים צרפתית ומתרגמת אותם . התלמידים מתנסים בבעיות מיוחדות בתרגום ספרות ילדים ובעיקר בבעיות הקשורות להעברה מצרפתית לעברית כולל נורמות שונות של ספרות הילדים הצרפתית והעברית.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0625.4067  סמינריון נורמות תרגום מצרפתית
ד"ר ניצה בן אריסדנה
נורמות של תרגום ספרות צרפתית


שעור וסמינריון במסגרת לימודי ספרות ותרגום (מלמ"ר), ובו יעסקו הסטודנטים הן בסוגיות תיאוריה של תרגום ספרותי, והן בניתוח טקסטים מתורגמים. במסגרת השיעור יידונו הנורמות השונות הפועלות על המתרגמים, החל מנורמות מקדימות הקובעות את מדיניות התרגום וכלה בנורמות הקובעות את ההכרעות בתרגום עצמו.סטודנטים יתבקשו להגיש רפרטים בעל-פה ובכתב או עבודות סמינריוניות בנושאים כגון השוואה בין תרגומים ישנים וחדשים, מדיניות תרגום של בתי הוצאה לאור, נורמות הפועלות על ספרות מבוגרים וספרות ילדים ועוד.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0625.4068  סדנה בתרגום דרמה
ד"ר ניצה בן אריסדנה
הסדנה משלבת עבודת התנסות בתרגום עם דיון תאורטי יותר בתרגום דרמה, הן לבמה והן לקריאה. במשך הסדנה יתרגמו הסטודנטים כ-12 טקסטים נבחרים, סצינות ממחזות של מולייר, רוסטאן, מיסה, מונטרלאן, סארטר ובונאל, ודיון על תרגומיהם יתנהל בכיתה. מטרת הקורס היא להציג טווח רחב היסטורית-כלומר תמונה של הדרמה הצרפתית לתקופותיה, וטווח בעיות רחב בתחום התרגום לתאטרון: תרגום מחורז ושקול, תרגום לשון נופל על לשון, תרגום לשון מיושנת, תרגום לשון מודרנית ותרגום סלמג. שימת לב מיוחדת תינתן לאילוצים המעורבים בהעברה מצרפתית לעברית, לאילוצי נורמות , וכמובן לאילוצי תרגום לבמה.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0625.4143  הדרכה בכתיבת עבודות
מר איב ואלהדרכה

שיעור זה מהווה הדרכה ותמיכה לתלמידי מחקר ברמה המתודולוגית בכל הנוגע לכתיבה מדעית של עבודות מחקר בצרפתית כולל הדרכה בחיפוש במקורות האלקטרוניים ככלל ובאינדקסים של הספרויות הצרפתיות בפרט
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0625.4144  הדרכה בכתיבת עבודות
ד"ר סוזי שטיינברגהדרכה
שיעור זה מהווה הדרכה ותמיכה לתלמידי מחקר ברמה המתודולוגית בכל הנוגע לכתיבה מדעית של עבודות מחקר בצרפתית כולל הדרכה בחיפוש במקורות האלקטרוניים ככלל ובאינדקסים של הספרויות הצרפתיות בפרט
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0625.4170  סיפורי ילדות בספרות הצרפתית העכשווית
פרופ' אלישבע רוזןסמינר
הכתיבה האוטוביוגרפית חברה זה מכבר לזרם המרכזי של הספרות. היא הפכה לאחד המוקדים המרתקים ביותר של היצירה הספרותית העכשווית. לאחר סקירה כללית של התמורות בתחום, נעסוק במגוון יצירות של סופרי אוונגרד המציעות דפוסים חדשים לסיפור הילדות. בין היתר, נדון ביצירותיהם של קלוד סימון, פייר ברגוניו והלן סיקסו.
Claude Simon, Le Tramway
Pierre Bergougnioux, Le Premier Mot
Hélène Cixous, Osnabrück
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0625.4171  ספרות שוליים בעידן הנאורות
ד"ר מישל קאהןסמינר

בקורס זה נבחן את הסיבות ההיסטוריות והאידיאולוגיות להיווצרותה של ספרות שוליים והתפתחותה בעידן הנאורות. כמו כן ננסה לעמוד על טיבו של הסופר בתקופה זו: מעמדו, מסלול הקרירה המקצועית שלו, כתיבתו ובניית הדימוי העצמי שלו בתוך השיח. נדון בהקשרים ובהשפעות שבין הימצאותו של הסופר בשוליים של השדה הספרותי מבחינה סוציולוגית, מחד גיסא, לבין תפיסתו הפילוסופית ובחירותיו הפואטיות, מאידך גיסא. שכן שאלת השוליים היא שאלה שבאה לידי ביטוי בכתיבה עצמה, כמו למשל בסירוב לציית למודלים האסתטיים המקובלים. סוגית האינטלקטואל לעומת איש הבוהמה היא סוגיה מרכזית שאנו גם נעמוד עליה.
אנו נקרא טקסטים של סופרי שוליים ונעמוד על מאפייניהם הספרותיים. כמו כן, נקרא פרקים ומאמרים של היסטוריונים של הרעיונות ושל סוציולוגים של הספרות כגון רוברט דרנטון, ג'אן מארי גולמו ואריק וולטר. נעיין גם בטקסטים ביקורתיים ותיאורטיים מהמאה ה-18 שדנים בנושא.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0625.4172  לשון, טקסט וחברה : שיטות ניתוח טקסט
פרופ' רות עמוסיסמינר
בין הגישות הרבות לטקסט הספרותי, נציג את אלה המבקשות לבחון את המימד החברתי שלו תוך אגב בחינת ארגונו הלשוני. תשומת לב מיוחדת תוקדש ל-sociocritique, לחקר השיח בגירסתו הצרפתית ולניתוח רטורי (argumentation dans le discours). נראה כיצד התיאוריות השונות מולידות ניתוחים קונקרטים של טקסטים נבחרים.


מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0625.4173  תאטרון האבסורד
פרופ' יורגן זיססמינר

לאחר מלחמת העולם השניה מתפתחת צורה חדשה של תאטרון, שנציגיו המרכזים הם בקט, טרדיה, יונסקו ואדאמוב. מנגד פועל סארטר, שניסה לחדש את התאטרון הקלאסי. במהלך הקורס ננסה לברר מהי נקודת המוצא של יוצרי תאטרון האבסורד ומהן מטרותיהם. בהקשר זה, ננסה להבין כיצד מתפקד מושג האבסורד שהציע קאמי במיתוס של סיזיפוס.

נלמד להכיר את יצירות התאטרון והרדיו המרכזיות של סמואל בקט ושל ז'אן טרדיה אשר נכתבו בעשור שבין 1948-1958. לסטודנטים יתאפשר לבחור ביצירות של מחברים אחרים.

הקורס יתקיים במהלך חודש ינואר, משך חמישה שבועות. שיעור נוסף יקבע בתאום עם המרצה.


מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0625.4174  הגרוטסקי בספרות הצרפתית המודרנית
פרופ' אלישבע רוזןסמינר
הסמינריון יעסוק תחילה בדיון באחד ממושגי היסוד של האסתטיקה המודרנית. הוא יעמוד על גלגוליו השונים של דיון זה ועל הפולמוסים שהוא עורר, מן הרנסס ועד ימינו. בהמשך נבחן את גילוייו השונים של הגרוטסקי ביצירה הספרותית בצרפת במאה ה-19 וה-20, על יסוד מבחר דוגמאות מבלזק עד אמלי נוטומב, וננסה לעמוד על מגוון התפקידים שנועדו לגילויים אלה.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0625.4175  האוטוביוגרפיה במשטר הישן
ד"ר נדין קופרטי צורסמינר

סמינר מ.א. זה מוקדש לחקר המבעים האוטוביוגרפים מימי הביניים ועד המאה השמונה עשרה בצרפת. במהלך הקורס נבחן את השפעות הוידוי הדתי וסיפורי הקדושים (האגיוגרפיות) על הסיפורים האוטוביוגרפים הראשונים מימי הביניים כדוגמת De Vita Sua ל-Guibert de Nogent וסיפור אסונותיי לאבלר (Abélard). האוטוביוגרפיות האיטלקיות של Benvenuto Cellini ושל Jérôme Cardan פורצות דרך בסוגה זו ומעניקות לה גוון חילוני. בסמינר נשים דגש על זכרונות של נשים, ובעיקר על זכרונותיה של Marguerite de Valois. נבחן גם את התפתחות הז'אנר במאה השבע-עשרה באמצעות טקסטים קלאסיים כדוגמת זכרונות של העלמה de Montpensier, זכרונותיו של הקרדינל Retz וכמובן זכרונות של הדוקס Saint Simon. לבסוף נדון במודרניות ובחידוש הרדיקלי לסוגת האוטוביוגרפיה של הוידויים לז'אן-ז'ק רוסו.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0625.4176  גרמטיקליזציה ולקסיקליזציה
פרופ' חוה בת זאב שילדקרוטסמינר
בשיעור זה ננסה להגדיר ולאפיין את המסלולים השונים של תהליכי הגרמטיקליזציה והקשר בין אלה לבין תופעת האיקוניזציה. בהמשך נבחן את השפעתם של כל אלה על התפתחות השפה. בין היתר נדון בסוגי התהליכים, שיטתיות התרחשותם, בקשר בין גרמטיקליזציה ללקסיקליזציה ובמסלולי התפתחות סמנטית. בחלקו השני של השיעור נעסוק בקשר בין האיקוניזציה המטאפורית לבין תהליכי הלקסיקליזציה.

מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0625.4177  בעיות מתודולוגיות ושיטות מחקר בסוציולוגיה של ספרות
פרופ' ז'יזל ספירסמינר



הקורס יוקדש לשיטות מחקר בסוציולוגיה של ספרות ולשאלות מתודולוגיות העולות מן המחקר האמפירי על בסיס גישתו של פייר בורדייה: יישום תאורית השדה, ביוגרפיה אינדיבידואלית וקבוצתית, יחס בין יצירה להביטוס ולמיקום בשדה, חקר מוסדות, ניתוח פולמוסים, וכו'. הן יודגמו על ידי עבודות מחקר אמפיריות שנערכו במסגרת תאורטית זו.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0625.4178  רגש ותבונה : סוגיות ברטוריקה
פרופ' רות עמוסיסמינר
לפניה אל הרגש באמנות השכנוע נודע יחס שונה אצל הוגים שונים : אחדים, דוגמת אריסטו, ראו בפאתוס מרכיב עקרי של השיח השכנועי ; אחרים סברו שהלוגוס (שמשמעותו היא המילה והתבונה גם יחד) אינו מותיר מקום לרגשות ושהפניה אל הלב אינה יכולה להיות אלא מניפולטיבית. לאחר הגדרת האמצעים הלשוניים של הפאתוס, נפנה לבחינת דוגמאות השאובות מנאומים, מרומנים, מתוכניות טלויזיה ועוד. ננסה להבין כיצד עולה בידו של השיח הארגומנטטיבי לשלב בין שני המימדים.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0668.1546  אימון בקריאה ודקדוק ג'
גב' סוניה מנדלסוןתרגיל
שיעור זה הוא שיעור שנתי, שמטרתו להקנות ללומדי השפה הצרפתית ידע בדקדוק באמצעות מבעים תחביריים, שעל-פיהם מתחברות המילים זו לזו לכדי צרופים בעלי משמעות. הכוונה גם לשפר את מיומנויות הקריאה, באמצעות זיהוי וניתוח מבנים תחביריים ייחודיים לשפה הצרפתית. בסמסטר הראשון יעסוק השיעור במבנה המשפט הפשוט על פי הפונקציות המרכיבות אותו: נושא, היפוך הנושא, סוגי פעלים, פועל עומד ופועל יוצא, וסוגי משלימים: משלימי חובה ומשלימי רשות; נעסוק במשפטי שאלה ושלילה ונבהיר את השימוש במילות יחס. בסמסטר השני יובהרו מבנים של משפטים מורכבים: פסוקיות עיקריות ומשועבדות, משפטים אימפרסונליים, מבנים קוזטיביים, מבני הדגשה, השימוש בדרך התילוי (הסובז'נקטיף), והמשפט המורכב לסוגיו.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0668.1547  אימון בקריאה ודקדוק ד'
גב' סוניה מנדלסוןתרגיל
שיעור זה הוא שיעור שנתי, שמטרתו להקנות ללומדי השפה הצרפתית ידע בדקדוק באמצעות מבעים תחביריים, שעל-פיהם מתחברות המילים זו לזו לכדי צרופים בעלי משמעות. הכוונה גם לשפר את מיומנויות הקריאה, באמצעות זיהוי וניתוח מבנים תחביריים ייחודיים לשפה הצרפתית. בסמסטר הראשון יעסוק השיעור במבנה המשפט הפשוט על פי הפונקציות המרכיבות אותו: נושא, היפוך הנושא, סוגי פעלים, פועל עומד ופועל יוצא, וסוגי משלימים: משלימי חובה ומשלימי רשות; נעסוק במשפטי שאלה ושלילה ונבהיר את השימוש במילות יחס. בסמסטר השני יובהרו מבנים של משפטים מורכבים: פסוקיות עיקריות ומשועבדות, משפטים אימפרסונליים, מבנים קוזטיביים, מבני הדגשה, השימוש בדרך התילוי (הסובז'נקטיף), והמשפט המורכב לסוגיו.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 25/06/2006 בשעה 18:00
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0668.2072  מבוא ליצירתו של מרסל פרוסט
פרופ' אלישבע רוזןשו"ת
"בעקבות הזמן האבוד" למרסל פרוסט היא אחת היצירות המרכזיות בספרות הצרפתית המודרנית, יצירה המגשרת בין המאה ה - 19 למאה ה - 20 ,השיעור יעסוק במאפייניה העיקריים של יצירה זו ויתמקד בעיון מפורט בחלקה הראשון - "בצד של סוואן" (שני הכרכים הראשונים בתרגומה של הלית ישורון).
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 08/02/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 15/03/2006 בשעה 18:00
0668.2073  חיי האמנים במונמרטר
גב' קולט ליינמןשו"ת
בבתי הקפה של ה"גראנד-בולבאר" (Grands Boulevards), בקברט כמו Le Chat Noir, תחת הגגות של סדנאות הציירים הופיעו בזה אחר זה ציירים שחלקם רעבים ללחם, שהשפיעו על תפישת הציור המודרני: מאנה, דגה, רנואר, טולוז-לוטרק, פיקאסו ורבים אחרים. הדיון הספרותי והאסתטי והרקדניות של המולין רוז' היוו מקור השראה המקשר בין מונמארטר לבין תולדות האומנות שפרצו את גבולות צרפת. במהלך הקורס נלמד להכיר ולהבין את החוויה שעמדה בבסיס התפתחות התנועות המודרניות שצמחו במונמארטר.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 13/02/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 22/03/2006 בשעה 18:00
0668.2075  תרבות הרנסנס ביצירתו של רבלה
ד"ר נדין קופרטי צורשו"ת

יצירתו של פרנסואה רבלה תוארה כאנציקלופדית במובן זה, שכל היבטי תרבות הרנסנס וההומניזם ניכרים בה. בשימנו דגש על שני ספריו האחרונים של רבלה, הספר השלישי בו נדונה שאלת הנישואין, וספר רביעי, המספר את סיפור חציית ים עתיר איים מפלצתיים, ננסה לזהות את הנושאים החברתיים בהם עוסקים הספרים ואת האיסטרטגיות הספרותיות שמאמץ רבלה כדי לבטא סטירה חברתית.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 20/06/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 27/07/2006 בשעה 12:30
0668.2076  הפילוסופים של הנאורות בצרפת
ד"ר מישל קאהןשו"ת

מטרת הקורס לעמוד על הייחודיות של פילוסופית הנאורות בצרפת. לשם כך, יש צורך ראשית להבהיר את המושג מחאות "פילוסוף" שנהפך למילת מפתח בתרבות הצרפתית של אותה תקופה. מונח זה מסמן התגבשות של אידאל אנושי חדש המונע ע"י אמות מידה מוסריות, אינטלקטואליות, חברתיות חדשות וחתרניות. אותו מודל מעורר התנגדות עזה מצד המחנה השמרני השואף לשמירת הדפוסים המחשבתיים וההתנהגותיים הישנים.
בשלב השני של הקורס נתחקה אחר הזרמים הפילוסופים המרכזיים של התקופה דרך קריאת טקסטים של הוגי דעות ידועים: קונדיאק, דלמבר, לה מטרי, דידרו. כמו כן הדגש יושם על חשיבתו הפוליטית של מונטסקייה, על האמנה החברתית של רוסו ועל שאלות החינוך העולות מתוך יצירתו של הלווסיוס. לבסוף, נבחן את מורשת הפילוסופים של הנאורות בצרפת המודרנית של היום.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 26/06/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 09/08/2006 בשעה 9:00
0668.2077  חינוך וחילוניות: צרפת של 1871-1914
גב' ענת פלדמןשו"ת


מערכת החינוך הצרפתית תופסת מקום של כבוד בחברה ובית הספר לובש צורה חדשה במיוחד אחרי מלחמת 1870. בית הספר שם לעצמו למטרה להחדיר את הערכים הרפובליקנים ובעיקר את ערך אהבת המולדת בקרב הילדים ולהכין אותם לחיים בחברה חילונית.
במהלך הקורס נעמוד על השינויים בחברה הצרפתית, בתפיסות החינוכיות, נבחן את הישן מול החדש ונעמוד על עולמו של הילד בצרפת של סוף המאה ה – 19 ותחילה המאה ה -20. נעמוד על ההשפעות של המהפכה הצרפתית כמעצבת תרבות וחינוך ונגיע עד להשלכותיה של זו ושל מלחמת צרפת-פרוסיה על החינוך המודרני של הרפובליקה השלישית.


ארגון הקורס כמו גם הטקסטים בהם נעסוק נמצאים על אתר האינטרנט של virtual.tau.ac.il .
הקורס מחייב אם כן, התעדכנות עקבית ורציפה אחר הנעשה באתר !



0668.2078  הסטוריה של צרפת דרך הקריקטורה
ד"ר סוזי שטיינברגשו"ת

הקריקטורה מציגה תמונה מעוותת ומגוחכת של האישיות הפוליטית או הארוע. הקריקטורה מאפשרת להתבונן באקטואליות של צייר הקריקטורה במבט סובייקטיבי. סדרה של קריקטורות שהופיע לאורך מאות בשנים מעניקה כניסה מיוחדת להסטוריה: ללא פער בשנים אבל עם מרחק ביקורתי,ללא ניתוח של הסטוריון מקצועי אבל עם מבט משועשע של מתבונן אקטואלי.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 30/06/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 14/08/2006 בשעה 9:00
0668.2079  ייצוגי הכיבוש הנאצי בספרות ובקולנוע
ד"ר סוזי שטיינברגשו"ת
תקופת הכיבוש הנאצי בצרפת מהווה לא רק פרק בתולדותיה של הארץ שאת שפתה אנו מלמדים, אלא שיש בה עניין מיוחד לסטודנט הישראלי מפני שהיא נוגעת לגורלם הטראגי של היהודים שחיו בצרפת וסבלו מהשלכותיו של הכיבוש הגרמני. הוראת תקופת הכיבוש הגרמני דרך הספרות והקולנוע תעניק מימד תרבותי לפרספקטיבה ההסטורית של הנושא. באמצעות הקריאה והצפייה ביצירות אלה, הספרותיות והקולנועיות, יפגשו הלומדים דרכי מבע אמנותיות, יכירו גישות שונות לנושא ויתבוננו בשינויים שחלו בהתייחסות לתקופה זו לאורך שנים.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 11/07/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 08/08/2006 בשעה 9:00
0668.2110  תקשורת, פוליטיקה, ספרות : מבוא לניתוח הרטורי
פרופ' רות עמוסישו"ת

הקורס מהווה מבוא לניתוח רטורי של טקסטים השאובים מתחומים שונים כגון קטעי עתונות ודיונים בטלויזיה, נאומים פוליטים ומסות בענייני חברה, סיפורי חיים ובדיון. החלק התיאורטי דן בכלים של הרטוריקה וחקר השיח : נגדיר מה הם האמצעים בהם יכול להשתמש השיח כדי להשפיע ולשכנע. החלק המעשי, המשולב עם בחינת המושגים, עוסק בטקסטים מן התרבות הצרפתית ומן ההוויה הישראלית. קורס זה מהווה שעור המשך לתלמידי רטוריקה ושעור בחירה לתלמידי תרבות צרפת. הוא בנוי כשעור ותרגיל : הסודנטים יתבקשו לקחת חלק פעיל בניתוח הטקסטים בכיתה ולמסור משך הסמסטר 2 עבודות בכתב שישמשו בסיס, יחד עם ההשתתפות בכיתה, לציון הסופי.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 27/06/2006 בשעה 16:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 24/07/2006 בשעה 9:00
0668.2111   גזענות, אנטישמיות ואנטי ציונות בצרפת
מר איב ואלק"מ
הקורס יעסוק בגזענות, אנטישמיות ואנטי ציונות בצרפת, כפי שבאים לידי ביטוי בטקסטים תאורטיים, ספרותיים ובעתונות. נצא מלימוד הגזענות והאנטישמיות ונראה כיצד שני נושאים אלו התפתחו לכוון האנטי ציונות. במהלך הקורס ישפר הסטודנט את יכולת הבנת הנקרא בשפה הצרפתית.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0668.2112  מאה שנות זמר צרפתי
מר אביב אמיתק"מ
השנסון הצרפתי המודרני הוא אחד מן המאפיינים המעניינים של תרבות צרפת במאה העשרים. במשך מאה שנה, הצליחו שירים פופולאריים לשקף את התרבות, ההיסטוריה והחברה בצרפת באמצעות שפה ייחודית, תקשורתית ופואטית כאחד, המלאה בביטויים, במטאפורות ובתמונות. השירים לאורך השנים שיקפו קונצנזוסים תרבותיים, אבל לעיתים גם ניסו לערער עליהם ולמתוח ביקורת. בקורס נכיר את גדולי השנסון הצרפתי: אדית פיאף, ז'אק ברל, איב מונטאן, ג'ורג' בראסנס, ג'ו דסן, סרז' גינזבורג, ג'ולייט גרקו, שארל טרנה, ברברה, ג'וני הולידיי ועוד רבים אחרים. באמצעות מגוון עשיר של שירים, קטעי סרטים, צילומי הופעות ווידיאו-קליפים, נלמד על צרפת במאה העשרים וגם נבחן שירים מרפרטואר המוסיקה הצרפתית העכשווית: ראפ, השפעות זרות וצפון-אפריקאיות, מחזות-זמר, מוסיקה בסרטים ועוד.
הקורס ילווה בקריאת טקסטים מגוונים (מאמרים, ביוגרפיות, שירים, קטעי עיתונות).
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0668.2115  הגזענות, האנטישמיות והשואה בספרות ילדים
מר איב ואלק"מ .


מטרתה של ספרות ילדים מעבר לשעשע את הילד, תמיד היתה גם לחנכו. כך, מזה כעשור נושאים חדשים מופיעים בספרות ילדים: גזענות, אנטישמיות, שואה ואפילו הקונפליקט ישראלי פלסטיני. נלמד כיצד הנושאים הקשים הנ"ל מוצגים לילדים.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0668.2116  פריז בשירים, בספרות ובקולנוע
ד"ר סוזי שטינברגק"מ

נושא שבא לידי ביטוי במלל [בספרות ובשיר], במוסיקה [בשיר] ובמה שמאחד את הוויזואלי, המילולי והשמיעתי [הקולנוע] מתאים לשיעור שמיועד ללימוד הקריאה. נראה כי האלמנטים באמצעותם הוא בא ידי ביטוי [התמונה והצליל] מאפשרים ביתר קלות גישה לטקסט הכתוב. בנוגע ל "פאריס", הנושא הנבחר לשיעור, הוא מהווה את מרכז החיים והתרבות הצרפתית, ויכול כך לתרום להעמקת הידיעות המוצעות במגמת התרבות של החוג שלנו.

מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0668.2117  הקומיקס בין ספרות לקולנוע
ד"ר סוזי שטיינברגק"מ
הספרות והקולנוע משתמשים באופן שונה בשפה. הספרות משתמשת בצורה הכתובה של השפה ומזמינה לקריאה, ואילו הקולנוע יחד עם אפקט התמונה מנצל את הממד הצלילי של השפה ומפעל את הבנת הנשמע של הצופה. הקומיקס לעומת זאת, משלב אלמנטים משניהם: מהספרות הוא שואל את השפה הכתובה, ומהקולנוע את השפה הויזואלית, את התמונות. המפגש עם יצירה זהה בספרות, בקולנוע ובקומיקס מספק הזדמנות לרכישה או לשיפור מיומנות קריאה של שפה זרה והבנתה.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0668.2710  הבנת הנשמע והבעה בע"פ
גב' סוניה מנדלסון, גב' נעמי רובין,תרגיל
הסטודנטים ילמדו להביע את עצמם בעל-פה בנושאים שונים. מטרות הקורס הן רכישת אוצר מילים, ביטויים ושימוש בהם.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0668.2711  הבנת הנשמע והבעה בע"פ
גב' סוניה מנדלסון, מר איב ואלתרגיל
הסטודנטים ילמדו להביע את עצמם בעל-פה בנושאים שונים. מטרות הקורס הן רכישת אוצר מילים, ביטויים ושימוש בהם.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0668.3141  השנים ששינו את פני התיאטרון המערבי: 1985-1964
ד"ר נורית יעריסמינר

בשנים 1964 – 1985 התרחשו שינויים מרחיקי לכת בתיאטרון האירופי: אלה היו השנים בהם הבמאי תפס את מקומו של המחזאי כיוצר ההצגה ומעצבה. במאים כמו פיטר ברוק, אריאן מנושקין, תדאוש קנטור, ג'ורג'יו סטרלר, פיטר שטיין, שגדלו על תורותיהם של ברכט ושל ארטו, פתחו בהצגותיהם יחס חדש אל הטקסט הדרמטי, חקרו את גבולות האירוע התיאטרוני, את מרכיבי התמונה הבימתית ואת מקומו ותפקידו של התיאטרון בחברה ובתרבות. אלה היו שנים של יצירה קולקטיבית שבמהלכן נבדקו דרכים לקרוב קהלים חדשים לתיאטרון, והתפתחו שיטות עבודה חדשות עם שחקנים, מעצבים ויוצרים; שנים בהן הוגדרו מחדש גבולות הסיטואציה הדרמטית ונחקרו מרכיביה, נולד תפקיד הדרמטורג והוגדר מקומו בצוות יוצרי ההצגה. אלה היו השנים בהן הורחבו גבולות התיאטרון להכיל תחומי מופע חדשים כמו תיאטרון-מחול, המיצג והמיצב. אלה היו גם השנים בהן חוקרי התיאטרון, מצוידים בכלים שהתפתחו בתחומי הבלשנות, האנתרופולוגיה וחקר התרבות, חשפו את שפות התיאטרון ומרכיבי המופע וגרמו למהפך בתחום המחקר התיאטרוני.
במהלך סמינריון זה נעקוב אחר שינויים אלה תוך התמקדות ביצירותיהם של האמנים והחוקרים שהובילו את השינוי.


מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0668.3142  עיתונות וביקורת בצרפת של המשטר הישן
ד"ר מישל קאהןסמינר


בקורס זה נבחן את הסיבות ההיסטוריות, הפוליטיות, התרבותיות והחברתיות שהביאו לצמיחת העיתונות במהלך המאה ה-18. נסקור את סוגי העיתונים השונים, את מאפייניהם ואת דרכי תפקודם בתוך חברה בעלת משטר אבסולוטי.
דרך קריאת מאמרים נבחרים מהמקורות נעמוד על מספר סוגיות: 1) הקשר – והמתח - שבין השיח הביקורתי לשיח הספרותי; 2) היווצרותו של מקצוע חדש, ובניית תדמיתו של העיתונאי בתוך השיח העיתונאי עצמו; 3) מאפייניו של קהל הקוראים ותפקיד העיתונות על התפתחות דעת הקהל באותה תקופה; 4) עיתונות נשים ושאלות מגדר.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0668.3143  עולם הילדות בתרבות ובספרות המודרנית
פרופ' אלישבע רוזןסמינר
הסמינריון יעסוק בבחינת קווי המתאר השונים והמשתנים של עולם הילדות כפי שהם באו לידי ביטוי בהגות, בספרות ובדיון הציבורי בצרפת, החל בסוף המאה השמונה-עשרה ועד לסוף המאה התשע-עשרה. נבחן את הסוגיה המורכבת של בניית עולם על יסוד גיל, ואת המקום שנועד להתייחסות למגדר ולמעמד בבניית אותו עולם. הדיון יתבסס על מגוון טקסטים במקור הצרפתי ובתרגום לעברית ולאנגלית.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0668.3144  פריחת הז'אנרים ברנסנס
ד"ר נדין קופרטי צורסמינר
גילויים מחדש של יצירות מהעת העתיקה, הוצאתן במהדורות מחודשות, תרגומן לשפות האירופאיות והפצתן באמצעות הדפוס, כל הדברים הללו תרמו למהפיכה אמיתית בשדה הספרותי, הנשענת על כל המודלים החדשים העומדים לרשותה. הקהל המסורתי של הספרות הכתובה – אנשי החצר – מתרחב בזכות אוכלוסיית הערים. הצטרפותו של קהל חדש זה אל צרכני הספרות מביאה לשינויים ביצירה, המותאמת מעתה לצרכיו ולטעמו. בין הז'אנרים החדשים שזכו להצלחה, נחקור את הסיפור הקצר באמצעות פרקים נבחרים מההפטאמרון למרגריט דה נוואר, הסונטה והנושאים החדשים שהיא מביעה וכן האודה.