סילבוסים של ביה"ס למדעי התרבות בשנת הלימודים תשס"ו

מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006


0669.4084  המקרים של פרויד
פרופ' רות רונןסמינר
סמינר זה יוקדש לקריאה אינטנסיבית במקרים החשובים של פרויד: המקרה של דורה, "איש הזאבים", "איש העכברים", "הנס הקטן" והמקרה של הגנרל שרבר. חלק מתיאורי המקרים צמחו מן הקליניקה של פרויד וחלקם לא היו מטופלים שלו ונודע לו עליהם בדרכים שונות. בכל זאת, דרך חקירה של כל אחד מן המקרים הצליח פרויד להבנות את היסודות של המבנים הנפשיים השונים: מן המבנה ההיסטרי דרך הפרברסיה, האובססיה ועד הפסיכוזה. בסמינר נעקוב אחר המקרים האלה בכתביו של פרויד וכן נתבונן בקריאות מאוחרות יותר של המקרים של פרויד, במיוחד קריאות שמציע ז'אק לאקאן. זאת מתוך כוונה לחשוף את ההשלכות הפילוסופיות שיש בחקירות אלה לגבי תפיסת הסובייקט, ולגבי הזיקה בין המקרה הפרטיקולרי לבין המבנה הנפשי העקרוני.
הנושאים בהם נעסוק סביב המקרים הם: מהו "סיפור" של מקרה? באיזה מובן המקרה מייצג או מכונן סובייקט? מהי התכלית של התהליך האנליטי על פי המקרים האלה, או למה מכוון התהליך האנליטי? מה היחס בין השיח שמתנהל בין המטפל והמטופל, מן האסוציאציות של המטופל ועד הפרשנויות של המטפל, לבין "האמת" של האדם? האם אפשר לראות ב"מקרה" מייצג של מבנה אוניברסלי של סובייקט? האם סימפטום הוא המצאה אנליטית או "ישות" קודמת לאנליזה.
0669.4092  בין אתיקה לאסתטיקה
פרופ' רות רונןסמינר
במסגרת סמינר זה נבחן את שאלת השבר האתי שמציב המודרניזם באמנות בפני השיח הפילוסופי של האסתטיקה. לשם כך נבחן ראשית את היסודות האתיים בתפיסתו האסתטית של קאנט ולאחר מכן נבחן עד כמה השינויים הרדיקליים שהתרחשו בשדה האמנות מחייבים הצבה מחדש של מושגי הטוב והיפה אך גם של שאלת האמת באמנות.
הסמינר יתמקד במספר בעיות יסוד העולות מן המפגש בין התיאוריה האסתטית מחד, לבין המודרניזם והפוסטמודרניזם באמנות – מאידך. השאלה של היפה, השאלה של ההנאה, והשאלה של הגאון. שלושת אלה היוו אבני יסוד באסתטיקה הקאנטיינית ובמה שבא קצת לפניה וקצת אחריה, אך נדמה שמתחייב שינוי יסודי בתפיסה של שאלות יסוד אלה מול הפרקטיקה האמנותית שמן המאה ה-20 ואילך. השאלה של היפה מאבדת את הרלבנטיות שלה לכאורה מול אמנות שתוצריה מאופיינים בכיעור, גועל וכד'. השאלה של ההנאה משנה את פרצופה מול אמנות שמייצרת מועקה או תהייה בקרב מי שמתבונן בה. השאלה של הגאון נראית כמאבדת את אחיזתה כאשר המודרניזם יוצא עם הצהרות בנוסח "כל אדם אמן". בסמינר זה, נקרא טקסטים שונים, החל ממבקרי קאנט כמו פול גייאר וורודולף גאשה ועד הוגים של האסתטיקה העכשווית כמו טיירי דה דוב, Badiou ואחרים, כדי לבחון אופנים בהם הדיון האסתטי ממשיך להיות רלבנטי גם נוכח מציאות אמנותית משתנה.