מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005

0687.2109  יפן בזירה הבינלאומית
גב רחל שאולשיעור

תחילתן של שנות ה-90 אשר בישרו על קץ המלחמה הקרה והשתלשלות האירועים הבינלאומיים מאז ועד היום מצביעים על שורת שינויים משמעותיים ביותר בזירה הבינלאומית העכשווית. שינויים אלה מציבים אתגר לכללי המשחק הבינלאומיים כפי שהם התקיימו במשך חמישים השנים האחרונות.
שקיעתה ההדרגתית של ההגמוניה האמריקאית בכלכלה הבינלאומית לצד עליתן של שחקניות חדשות הנוטלות תפקידים מרכזיים הן בכלכלה והן בפוליטיקה הבינלאומית מעוררת שאלה לגבי מיקומה של יפן בזירה הבינלאומית המתהווה.
הצלחתה הכלכלית של יפן לאורך השנים הציבה אותה כשחקן מכריע בכלכלה הבינלאומית, הן מתוקף העודף המסחרי העצום שצברה מול העולם והן מתוקף היותה אחת המדינות המלוות הכי הרבה כספים בזירה הבינלאומית (Creditor nation).
אם כן, האם וכיצד עקרונות מדיניות החוץ היפנית כפי שגובשו מתום תקופת הכיבוש ועד תום המלחמה הקרה ערוכים להתמודד עם השינויים המערכתיים הנוכחיים? בפני אילו אתגרים ניצבת כיום בריתה האסטרטגית של יפן עם ארה"ב? - עמוד הטווח הראשי במדיניות החוץ היפנית. האם יפן תמשיך לתמוך בסדר הכלכלי הבינלאומי המובל על ידי ארה"ב? או האם תטה לבחור בתפקיד ובמדינות עצמאיים יותר? כיצד עשויה להשתלב יפן בחלק מהמאמצים הרב-צדדיים הביטחוניים והפוליטיים הבינלאומיים? האם כיום יפן ערוכה ומוכנה למלא אחר תפקידים פוליטיים מנהיגותיים בזירה הבינלאומית בכלל ובאסיה בפרט?
מטרת קורס זה היא להעמיק בהבנה של מדיניות החוץ של יפן בקונטקסט האזורי והבינלאומי תוך הדגשת זיקתה לאילוצים והצרכים הפוליטיים הפנימיים של יפן. הבנה של תהליכי שינוי והמשכיות במדיניות החוץ היפנית עשויה לתרום לפענוח מיקומה של יפן בזירה הבינלאומית.
הקורס מחולק לשני חלקים:
החלק הראשון דן בהקשר הפוליטי ההיסטורי והשפעתו על גיבוש מדיניות החוץ היפנית לפני ואחרי מלחמות העולם.
החלק השני עוסק בדיון בסוגיות המרכזיות ביחסים הבינלאומיים של יפן העכשווית.

מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 09/06/2005 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 15/07/2005 בשעה 9:00