מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005

0671.2709  הכל התחיל בתקופה הפליאוליתית
ד"ר רן ברקאיסמינר
התרבות האנושית התפתחה והתגבשה במשך תקופות ארוכות מאד. חלק גדול מאד ממערך ההתנהגות האנושי המוכר לנו היום החל את דרכו בשלבים מוקדמים מאד של ההיסטוריה של האדם, במהלך העידן הפלאוליתי.
בסמינר זה נבחן עדויות ראשונות לקיומם של מאפיינים תרבותיים מיוחדים במכלולים הארכאולוגיים שהותירו באזורינו הומינידים קדומים ובעיקר בהומו ארקטוס. נדון בשאלת ראשית התרבות האנושית, מהם השלבים הראשונים בהווצרותה של תרבות זו ומהו הרקע הארכאולוגי להתגבשותה.
יחסים חברתיים מורכבים כגון שיתוף פעולה, דאגה לצאצאים, בחירת בני זוג והתפתחות מדרג חברתי נטועים עמוק במוסכמות התרבותיות של המין האנושי. עדויות ראשונות ליחסים חברתיים מורכבים מופיעות כבר בתרבויות הפלאוליתיות ועל כן מהוות בסיס למחקר נושא התפתחות והתגבשות היחסים החברתיים בקרב בני אדם.
בסמינר זה נבחן את שרשי התרבות האנושית. ננסה לבדוק מהו הרקע להתפתחותן של מוסכמות תרבותיות וחברתיות המאפיינות את בני האדם החל משלבים מוקדמים בעידן הפלאוליתי. נתמקד בהבנת הרקע להתגבשות החברה האנושית בהתבסס על ניתוח ממצאים ארכאולוגיים ושחזור אופני ההתנהגות של האדם הפרהיסטורי בתקופה הפלאוליתית באזורינו.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.