מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005

0671.2000  היסטוריה של המחשבה הארכיאולוגית
פרופ' אבי גופרשעור
מטרת הקורס להקנות לתלמיד ידע כללי והיכרות עם אסכולות חשיבה והסבר במחשבה הארכיאולוגית לדורותיה ולדון במקורותיה של חשיבה זו ובהשפעתה על הפעולה הארכיאולוגית. ארץ-ישראל תובא כמקרה מבחן.
מבוא: הרלבנטיות של היסטוריית המחשבה הארכיאולוגית. גישות שונות להיסטוריה של המחשבה הארכיאולוגית - הגישה הלינארית-התפתחותית, הגישה הבקורתית. האם יש עבר אובייקטיבי? - חשיבות ה"סובב" החברתי-פוליטי והאינטלקטואלי של הארכיאולוגיה.
מאספנות לסיסטמטיקה: שלבים מקדימים - התפתחות הארכיאולוגיה הקלאסית וההיסטוריה של האמנות; אגיפטולוגיה ואשורולוגיה; אספנות אירופית. ראשיתה של הארכיאולוגיה המדעית - הכרונולוגיה היחסית של שלושת העידנים (אבן, ברונזה, ברזל). ראשית האנתרופולוגיה - מודלים של אבולוציה חברתית; ארכיאולוגיה פליאוליתית - על עתיקותו של האדם; כיצד השפיעו אלה על מתודת העבודה בשדה.
היסטוריה של תרבויות (culture-history): דיפוזיוניזם; טיפולוגיה מרחבית; צמיחת המושג "תרבות ארכיאולוגית" והתגבשות הגישה ההיסטורית לתרבויות. גורדון צ'יילד - תרבות, זמן ומרחב. שיפורים מתודולוגיים בעבודת השדה ובעיבוד ממצאים - סטרטיגרפיה וסריאציה (סדרתיות).
"הארכיאולוגיה החדשה": הרקע לצמיחתה של "ארכיאולוגיה חדשה" בארה"ב (ניאו-אבולוציוניזם, ארכיאולוגיה אקולוגית ויישובית) ובבריטניה ("הגיאוגרפיה החדשה", ארכיאולוגיה כלכלית, ארכיאולוגיה אנליטית, מהפכת הפחמן 14).
הארכיאולוגיה כמדע - פוזטיביזם, הסבר, חוקים ארכיאולוגיים; ניתוח כמותי בארכיאולוגיה; תרבות כמערכת (אקולוגיה, הסתגלות); לימוד ממצבים חיים - אתנוארכיאולוגיה; רמות תיאוריה שונות. "הארכיאולוגיה החדשה" והשפעתה על מתודת השדה והמעבדה של הארכיאולוג.
ארכיאולוגיה בתר-תהליכית: שובו של הפרט אל במת הארכיאולוגיה. גישה קונטקסטואלית. סמלים ואידיאולוגיה בחברות קדומות ; ארכיאולוגיה והיסטוריה. מה בין נתונים לתיאוריה - גישה רלטיביסטית. ביקורת על "הארכיאולוגיה החדשה". הארכיאולוגיה של המחשבה. ארכיאולוגיה ביקורתית. הארכיאולוגיה הקוגניטיבית-תהליכית- האם סינתזה?
ארץ-ישראל כמקרה מבחן לשינויים במחשבה הארכיאולוגית: נוסעים ואספנים;
חפירות "למען האל והמדינה"; מקולוניאליזם ומבוכה מתודולוגית לשיטתיות. תיאולוגים
כארכיאולוגים - הארכיאולוגיה המקראית בשיאה (אולברייט, רייט ואחרים). הגישה החילונית
לארכיאולוגיה בארץ-ישראל - קניון כהיסטוריונית של תרבויות. מדינת ישראל וארכיאולוגיה
לאומית. הויכוח על מתודות העבודה בשדה. "הארכיאולוגיה החדשה" בארץ-ישראל - לבטים
ומעשים; ארכיאולוגיה בתר- תהליכית בארץ-ישראל. "ארכיאולוגיה מקראית חדשה"? גישות
קוגניטיביות במחקר הפרהיסטורי בארץ.

מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 15/06/2005 בשעה 16:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 17/07/2005 בשעה 9:00