מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005

0669.4060  מעבר לאדיפוס
פרופ' רות רונןסמינר

פרויד הראה לנו שבצורות של הלא מודע, בחלום, בפליטת הפה, בבדיחה, יש תמיד מכשול. הלא מודע מדבר דרך מה שלא הולך והסדקים האלה מתגלים בכל צורות המחשבה והארגון הפרטי והחברתי שהסובייקט בוחר בהם. ההתקשרות החברתית זהו המקום שמגלם את הפרדוקס של הסדק היסודי הזה: מה שבא להסתיר הוא גם מה שמגלה. החוק של האדיפוס מנסח את הלוגיקה של האיסור שמופיע מטעמו של האב ותפקידו של איסור זה להסדיר את ההתענגות, לחסום את האפשרות של ההתענגות האסורה. פרויד ראה בויתור או חסימה זו את היסוד של כל התקשרות חברתית.
ההתענגות שנאסרה היא מה שמדבר בין השורות של הארגון החברתי, של המרחב התרבותי.
סמינר זה יעסוק בגילומים השונים של האיסור על ההתענגות במחשבה הפסיכואנליטית: מהמיתוס של טוטם וטאבו, דרך גורלה של ההנאה שהוחסרה ב"תרבות ללא נחת" ועד ההמצאה החשובה של פרויד המתווה את הדרך של הסובייקט אל ההתענגות שנמצאה מחדש, באמצעות המנגנון המורכב של הסופראגו: המנגנון האוסר שהאנרגיה שלו שואבת את כוחה ממה שנאסר, מן הלא מודע.
במסגרת הסמינר נקרא בכתבי פרויד ופסיכואנליטיקאים אחרים כדי לבחון את הזיקה שבין הלא מודע לבין המבנה החברתי, וכן את האופנים בהם זיקה זו מייצרת את המנגנונים התרבותיים השונים של הפוליטיקה, הדת והאמנות. נראה את גורלה של הלוגיקה האדיפלית בתרבות שמסרבת לפונקציה של האב בצורות שונות.
הערות: סמינר מ.א.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.