מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005

0662.2026  מעמד הגבר בסביבה פמיניסטית
ד"ר נחום טורצקישו"ת

Men’s Role in a Feminist Environment
במאה האחרונה, כתוצאה מהתפתחות התנועה הפמיניסטית, חל שינוי ניכר במעמד האישה החילונית בעולם המערבי. במקביל השתנה מעמד הגבר,אך שינוי זה לא נבע מתיאוריות מסודרות או מתנועה פוליטית אלא מכורח המציאות. על מנת להרחיב ולהעמיק את המפעל הפמיניסטי, ולקדם חברה שיתופית וצודקת, חשוב לפתח תיאוריה גברית שתיישר קו עם הפילוסופיה הפמיניסטית.
אם תכנס לכל ספריה ותחפש כתבים בנושא הפמיניזם, תמצא מדפים עמוסי ספרים בנושא. אך אם תחפש כתבים על גבריות, תמצא מעט ספרים, אם בכלל. ברמה האישית נראה שכל אישה ונערה מודעת לצורך, לזכות, להגדיר ולעצב את עצמה. בניגוד, לרוב הגברים תחושות אלה זרות, טריוויאליות או חסרות משמעות. מטרתי בקורס אינה להציג תיאוריה שתוכל להוות בסיס לתנועה לזכיות הגבר. אנחנו די רחוקים מקוהרנטיות תיאורטית כזו. מטרת הקורס היא לבחון ולחקור מושגים חברתיים ודפוסי התנהגות שקשורים במעמד ותפקיד הגבר בחברה המודרנית.
בארה"ב, לדוגמה, הרבה חוקרים טוענים, מסיבות שונות, שאין משבר במעמד הגבר. אך הכחשה זו מעוררת חשד: אם אין משבר, למה טורחים להכחיש את קיומו? בנוסף, השינוי המקביל במעמד הגבר אינו רק עניין של הגיון, אלא גם בעל חשיבות קריטית בחיי היומיום של גברים ונשים כאחד. חשוב גם לציין שרוב אלה שכותבים על גבריות מייצגים גישות פמיניסטיות וקוויריות (Queer). נקודת ההשקפה של הגבר ההטרוסקסואלי חסרה באופן מעורר דאגה. אם גברים במשבר, או בנתק ממעמדם המסורתי, סביר להניח שהגדרה מחדש של מהות הגבר תהיה מקובלת עליהם יותר כשהיא מבוססת על הניסיון האישי, החברתי והפוליטי של גברים דומים להם מאשר על ניסיון חיים כמו שינוי מין או לבישת בגדי נשים.
הפמיניזם לא רק שינה את מעמד האישה אלא גם את אופי החברה המערבית בכללותה. ובאותה מידה שבשנות הששים והשבעים התנועה לזכיות האדם בארה"ב נתנה גושפנקא לחיפוש אחר ה'קול' (‘Voice’) הפמיניסטי והקווירי, הגיע הזמן למצוא את ה'קול' הגברי שיעסוק בנושאים הגבריים כפי שהגבר ההטרוסקסואלי רואה אותם, ולא כפי שאחרים מבטאים אותם בשבילו. עד שימצא וישמע הקול הגברי, חצי מאוכלוסיית העולם המערבי (או קצת פחות מחצי) תישאר רדומה וחסרת רגישות למפעל התנועה הפמיניסטית והשפעתה על המציאות שלנו. לדעתי, הפער הנוכחי בין המינים מדגיש את חשיבות הדיון התיאורטי בזהות המינית והמעמד של הגבר.
למרות שלימודי גבריות מהווים חלק קטן יחסית מלימודי מגדר, לא נוכל לבחון בפירוט וביעילות את כל נושאי הגבריות. בקורס נדון במיניות הגברית, ביחסים בין גברים לבין עצמם וביחסם לנשים, במעמד האב, בזוגיות, באספקט הכלכלי, באלימות ובהטרדה מינית בבית ובמקום העבודה, וגם נדון בעתיד הגבריות ובחינוך לגבריות. על אף שנשתמש בכתבים וסרטים, המקור הראשוני, שלפיו יתנהל הקורס, יהיה הרגשות, הדעות וניסיון החיים של הסטודנטים. לפיכך, השתתפות ערנית בשיחה, בקיאות בחומר הקריאה והשלמת המטלות בכתב ובעל פה יהיו חיוניים להצלחה ולאפקטיביות של הקורס. מיניות ומעמד הגבר הם נושאים שלרוב הגברים קשה לדבר עליהם בציבור: זה בדיוק המחסום אותו נשאף לעבור בקורס.

ביבליוגרפיה: [הכותרים באנגלית מכיוון שעדין לא מצאתי אם הכתבים תורגמו לעברית]
Dabbs, James and Marry, Heroes, Rogues, and Lovers: Testosterone and Behavior; MeGraw Hill, NY, 2000.
Dickinson, Amy. “What Boys Need”; Time Magazine, August 7, 2000, p. 94.
Kegan Gardiner, Judy, ed. Masculinity Studies & Feminist Theory: New Directions; Columbia U. Press, NY, 2002
Gilligan, Carol. In a Different Voice; Harvard U. Press, Mass., 1982
Goldfarb, Herb. The New Male Sexuality; Wellness Institute, Inc., LA, 2001
Hoff Sommers, Christina. War Against Boys; Simon & Schuster Paperbacks, NY, 2001
Lerner, Sharon. “The Whys of Group ‘Sex’: Exploring the Psyche of the Crowd”; The Village Voice, July 4, 2000, p. 32
May, Strikwerda, and Hopkins, eds. Rethinking Masculinity: Philosophical Explorations in Light of Feminism, Second Edition, Rowman & Littlefield Publishers, Inc., NY, 1996
Noel, Peter. “Homeboys and Girls: Sex Crimes of the Hip Hop Generation”, The Village Voice, NY, July 4, 2000, pp. 23-27
Pollack, W. and Shuster, T. Real Boys’ Voices; Penguin USA, 2001
Vincent, Norah. MY MIRROR: “Class War”; The Village Voice, NY, June 7, 2000
Whitehead, S. M. and Barrett, F. J., eds. The Masculinity Reader; Blackwell Publishers Inc., MA, USA, 2001
Zilbergeld, Bernie. The New Male Sexuality, Revised Edition; Bantam Books, NY, 1999

מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': הגשה עד 31/5/05 ב- 13:00
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד נוסף