מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005

0662.1013  מבוא לספרות ילדים ותרבות הילד
ד"ר יעל דרשיעור
Introduction to Poetics of Children’s Literature and Child’s Culture
מתי נולד הילד המודרני ומתי נוצרו הטקסטים עבורו? מה קרה לכיפה אדומה בדרך למאה העשרים? מדוע מכחישים הסופרים לילדים, גם המפורסמים והמוכרים ביותר, שהם כותבים לילדים? מה קורה לאותו סיפור כשהוא נכתב כרומן לילדים וכשהוא נכתב כנובלה למבוגרים? למה כתב לואיס קרול שלושה נוסחים שונים של עליזה בארץ הפלאות? מה עבר על מסעי גוליבר לאחר שנדד מספרות המבוגרים אל ספרות הילדים? לאן נעלמים המבוגרים בספרים שמבוגרים לא אוהבים לתת לילדים? שאלות אלה ואחרות נידונות בקורס באמצעות דיון המחלץ את הספרות לילדים מן המסגרת הפדגוגית הצרה שבה נידונה בדרך כלל, ודן בה בהקשרים תרבותיים נרחבים.
מבנה הקורס
שיעור 1: הצגת הנושא והביבליוגרפיה.
שיעור 2: ארבע גישות לבחינת ספרות ילדים. מטלה: קריאת הפרק על "גילוי הילדות" (פרק שני) ו"לבוש הילדים" (פרק שלישי) מתוך ספרו של אריאס Centuries of Childhood.
שיעור 3: הפריזמה של מחקר התרבות: התפתחות מושג הילד. קריאה באריאס.
שיעור 4: המשך דיון. דיון באבדן הילדות (פוסטמן 1986).
שיעור 5: היחס בין מושג הילד לבין ספרות הילדים: ספרות הילדים המחנכת. מקרה Struwwelpeter (הופמן, הינריך, 1845). מטלה: לקרוא את כיפה אדומה בנוסח פרו.
שיעור 6: היחס בין מושג הילד לבין ספרות הילדים (המשך). נוסחים שונים של כיפה אדומה. מטלה: לקרוא את כיפה אדומה בנוסח גרים .
שיעור 7: המשך דיון.
שיעור 8: נוסחים מודרניים: המעשיות ככלי סאטירי וככלי תרפויטי.
שיעור 9: הפריזמה הספרותית: מה בין ספרות ילדים לספרות מבוגרים? קריאה מתוך לאה גולדברג ומתוך אריך קסטנר. מטלה: לקרוא את דני אלוף העולם (דאל 1984) וכן:
Dahl, Roald, 1980. "The Champion of the World”.
שיעור 10: על אילוציו של סופר הילדים. המקרה של רואל דאל.
שיעור 11: צפייה בסרט (An Awfully Big Adventure (BBC 2
שיעור 12: מבחן אמצע.
שיעור 13: ספרות הילדים כצומת בין-דורי: ייחודה של הפואטיקה של ספרות הילדים.
שיעור 14: שאלת קהל היעד: טקסטים אמביוולנטיים מול טקסטים לא קאנוניים. מטלה: לקרוא את הרפתקאות אליס בארץ הפלאות (קרול, 1997).
שיעור 15: ספרות ילדים אמביוולנטית: המקרה של הרפתקאות אליס בארץ הפלאות.
שיעור 16: המשך דיון.
שיעור 17: מקרה הארי פוטר. פנטזיה אמביוולנטית? צפייה בסרט.
שיעור 18: כשבטקסטים נוכחים שני הדורות. דרך האמצע: דינאמיקות של מסר בינדורי. מטלה: לקרוא את שביט, זהר, 2000. "ספרות ילדים עברית".
שיעור 19: ספרות הילדים העברית: מתח בין המערכת החינוכית, הספרותית והפסיכולוגית. המקרה של שלונסקי ושטקליס: קריאה בעלילות מיקי מהו (שלונסקי 1947) ובאצו רצו גמדים (שטקליס 1939). מטלה: לקרוא את שמונה בעקבות אחד (טשרנוביץ, 1945).
שיעור 20: "טקסטים לילדים בלבד": טקסטים "חסרי מסר" במוצהר. דגם ספרי החבורה. מקרה שמונה בעקבות אחד.
שיעור 21: המשך דיון. מטלה: לקרוא את אי הילדים (לובה, 1947).
שיעור 22: כשקהל היעד משתנה: מקרה אי הילדים ואי-בוד.
שיעור 23: המשך דיון.
שיעור 24: "הגל החדש" בספרות הילדים העברית: מכלי אינדוקטרינרי ליצירה ייחודית וחד פעמית. הפיכתה של ספרות הילדים למערכת עצמאית. מטלה: קריאה בשניים מתוך ספרי הילדים של נורית זרחי (להביא לכתה). מטלה לקרוא את שוורץ 2004.
שיעור 25: ספרות ילדים היום: פוסטמודרניזם בספרות הילדים.
שיעור 26: המשך דיון.
שיעור 27: סיכום.

התלמידים יחויבו במהלך הסמסטר במבחן ביניים, שניתן במהלך השיעור, ובמבחן סופי, שניתן כבחינת בית.
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': מ- 04/02/05 ב- 9:00 עד - 07/02/05 ב- 13:00
סמסטר א', מועד ב': מ- 15/04/05 ב- 9:00 עד - 18/04/05 ב- 13:00