מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005

0652.4381  ההיסטוריון ומושג ה"עצמי"
ד"ר יגאל חלפיןסמינר
במוקד הסמינר הטענה כי זהותו העצמית של האדם משתנה עם הזמן. האדם עצמו ולא רק ההקשר החברתי שלו יסתברו כהבניה תרבותית. נעסוק ב"קריאה קרובה" של טקסטים מפרי עטם של חוקרים המלבנים את "משחקי הזהות" בתקופות היסטוריות שונות. נפתח מסוף – העצמי הליברלי, הקומוניסטי והנאצי ושורשיהם ברומנטיקה. נראה כיצד בחטין (בעבודתו על דוסטוייבסקי) וגינזבורג (בעבודה על טולסטוי) תופסים את האדם המודרני. אחר-כך נעסוק בשרשי העצמי המודרני בתקופת ההשכלה (ה"וידויים" של רוסו), בפורטניזם וברנסנס (התזה של בורקהרד אודות עליית האינדיוידואליזם ברנסנס). לבסוף נעסוק בהמצאת ה"חוויה האישית" וה"זמן הפרטי" המיוחסת לאוגוסטין, ובהצגה העצמית של הכופר המתוודה בבית דין אינקוזיטורי. הסמינר ינסה לבחון מה הוא הבסיס לדו-שיח שהתפתח בין ההיסטוריונים, האנתרופולוגים וחוקרי הספרות בשני העשורים האחרונים.

התפנית הלשונית


D. Harlan, “Intellectual History and the Return of Literature,” American Historical Review 94 (1989)

R. Chartier, “Intellectual History or Sociocultural History? The French Trajectories,” in D. LaCapra and S. Kaplan (eds.), Modern Intellectual History, (Cornell, 1972)

J. Scott, “The Evidence of Experience,” Critical Inquiry 17 (1991)


אוגוסטין הקדוש והמצאת הזמן האישי

אוגוסטין, וידווים

P. Brown, Augustine of Hippo, (Berkeley, 1969) pp.158-181.

K. W. Weintraub, The Value of the Individual: Self and Circumstance in Autobiography, (Chicago, 1978)

C. Taylor, The Sources of the Self. The Making of Modern Identity, (Cambridge Mass.: Harvard University Press, 1989), pp.127-142.

E. Vance, "Augustine's Confessions and the Grammar of Selfhood," Genre, no.6, (1973).

העצמי בימי הביניים

S. Fleishmann, “Philology, Linguistics, and the Discourse of the Medieval Text,” Speculum 65, (1990)

פייר אבלרד, תולדות יסורי

C. Morris, The Discovery of the Individual, 1050-1200, (London, 1972)

R. Logan, “A Conception of the Self in the Later Middle Ages,” Journal of Medieval History 12, (1986)

P. Barker, Michel Foucault. Subversions of the Subject, (London, 1993), pp.85-159.

J. Benton, “Consciousness of Self and Perceptions of Individuality,” in Renaissance and Renewal in the Twelfth Century, ed. R. L. Benson and g. Constable, (Oxford: Clarendon Press, 1982),

C. D. Ferguson, “Autobiography as Therapy: Guilbert de Nogent, Peter Abelard, and the Making of Medieval Autobiography,” Journal of Medieval and Renaissance Studies 13, (1983),

F. Amory, “The Confessional Superstructure of Guibert of Nogent’s Vita,” Classica et Mediavalia 25 (1964)

A. Altmann “The Delphic Maxim in Medieval Islam and Judaism,” Biblical and Other Studies (Cambridge Mass. 1963),

D. Goitein, “Individualism and Conformity in Classical Islam,” Individualism and Conformity in Classical Islam, ed. A. Banani and S. Vryonis, (Wiesbaden 1977)


האינקויזציה וחקירת העצמי

J. H. Arnold, Inquisition and Power. Catharism and the Confessing Subject in Medieval Languedoc, (Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2001)

J. Tambling, Confession: Sexuality, Sin, and the Subject, (Manchester: Manchester University Press, 1990)

P. Biller, and Al. J. Minnis, eds, Handling Sin: Confession in the Middle Ages, (York: York Medieval Press, 1998)


האומנם הרנסנס המציא את האישיות?

פרקים מתוך בורקהרד

פרקים מתוך ה"אוטופיה" של תומס מור

S. Greenblat, Renaissance Self-Fashionining. From More to Shakespeare, (Chicago, 1980), pp.1-73.

J. Martin, “Inventing Sincerity, Refashioning Prudence: The Discovery of the Individual in Renaissance Europe,” American Historical Review 102, 5, (1997)

H. Baron, “The Limits of the Notion `Renaissance Individualism’: Burckhard after a Century,” in H. Baron, In Search of Florentine Civic Humanism: Essays on the Transition from Medieval to Modern Throught, 2 vols. (Princeton, N.J., 1988)

J. Frecerro, “Autobiography and Narrative,” Reconstructing Individualism: Autonomy, Individuality, and the Self in Western Thought, ed. T. C. Heller, S. Morton and D. Wellbery, (eds.), Stanford, Calif. Stanford University Press, (1988)

P. Burke, “Representations of the Self From Petrarch to Descarts, in, R. Porter (ed.), Rewriting the Self, (London, 1993)

T. C. Price Zimmermann, “Confession and Autobiography in the Early Renaissance,” in Renaissance Studies in Honor of Hans Baron, ed. A. Molho and J. Tedeschi, (Florence: G. C. Sansoni, 1971),

N. Z. Davis, “Boundaries of the Self in Sixteenth Century France,” in Reconstructing Individualism: Autonomy, Individuality and the Self in Western Thought, ed. T. C. Heller, M. Sosna and D. E. Wellbery (Stanford, Calif.: Stanford Univeristy Press, 1986),

D. Aers, “A Whisper in the Ear of the Early Modernists; or, Reflection on Literary Critics Writing the `History of the Subject’,” in Culture and History 1350-1600: Essays on English Communities, Identities, and Writing, ed. D. Aers (London: Harvester Wheatsheaf, 1992),

W. Bouwsma, “The Two Faces of Humanism: Stoicism and Augustinianism in Renaissance Thought,” In, W. J. Bouwsma, A Usable Past: Essays in European Cultural History, (Berkeley, Calif. 1990)

עליית העצמי המודרני


M. Mascuch, Origins of the Individualist Self: Autobiography and Self Identity in England, 1591-1791,(Standford, 1996)

M. Foucault, Discipline and Punish

J. Sawday, “Self and Selfhood in the Seventeenth Century,” in, R. Porter (ed.), Rewriting the Self, (London, 1993).

N. Keonhane, “Montaigne’s Individualism,” Political Theory, 5, August 1977

J. Perkins, The Concept of the Self in the French Enlightenment, (Geneve, 1969)

R. Smith, “Self Reflection and the Self,” in, R. Porter (ed.), Rewriting the Self, (London, 1993).

K. Weintraub, ‘Autobiography and Historical Consciousness,’ Critical Inquiry, vol.1, (1975).

Taylor, pp.143-284.

M. Mascuch, Origins of the Individualist Self: Autobiography and Self Identity in England, 1591-1791,(Standford, 1996)

רוסו, וידויים

E. J. Hundert, “The European Enlightenment and the History of the Self,” in, R. Porter (ed.), Rewriting the Self, (London, 1993)


מישל פוקו ומושג ה"עצמי"

M. Foucault, The Use of Pleasure. The History of Sexuality, Volume 2, (New York, 1985).

-----------, The Care of the Self. The History of Sexuality, Volume 3, (New York, 1986).