מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005

0652.4354  בעיניים מערביות-קולוניאליזם, תרבות וחברה 1750 – 1950
פרופ' בילי מלמןסמינר
הסמינר עוסק במגעים בין אנשי מערב-אירופה לחברות ותרבויות שמחוצה לה, בעידן המודרני הקולוניאלי. בסמינר נתמקד במיוחד בדרכים שבהם התבוננו אירופאים ב"אחר" ובמגוון האופנים שבהם הגדירו וייצגו "שוני".
נדון באופנים שבהם השפיעו מגעים פוליטיים, כלכליים ותרבותיים בין אירופה ו"העולם" על התפתחות הזהות, החברה והתרבות – זו החומרית וזו שאינה חומרית – במערב.
הסמינר יפרוש בפניכם מגוון של אפשרויות בשדה הבינתחומי של מחקר וכתיבה היסטוריים הקרוי "היסטוריה ותרבות של הקולוניאליזם" או "לימודים קולוניאליים" (COLONIAL STUDIES).
הסמינר יידע אתכם למושגי יסוד בתחום מרכזי זה – וביניהם "שוני" , "דמיון" , "בינתרבותיות" ו"אורינטליזם" , וכן אף לספרות המחקר המובילה בתחום ולדיונים והמחלוקות החשובים שבו.
ביחד עם זאת יציע הסמינר בחינה מחדש של שאלות מרכזיות ושינויים מרכזיים או "תחנות יסוד" בהיסטוריה האירופית של המאות ה – 18-20 . כל זאת מנקודת המבט של הקולוניאליזם. הסמינר מניח כי לימוד ההיסטוריה הפוליטית והתרבותית של מערב אירופה, מנקודת המבט של הקולוניאליזם – כאורח התבוננות, חשיבה, חיים ותרבות היסטורית – יכול ליצור תובנה מחודשת של היסטוריה זו.
בין הנושאים שיידונו בסמינר: ההתבוננות באורינט בעידן הנאורות (הן ב"אורינט" העות'מאני והן זה ההודי); אורינטליזם וארגון ידע במאה ה- 19 ;המהפיכה הצרכנית ( C0NSUMPTION ),
התיעוש והאימפריה ; ה"עין המסיונרית" – והמהפיכה הדתית האונגליסטית ; תרבות המונים בעידן הקולוניאליזם – בתחומי האומנויות הויזואליות, המוסיקה הפופולרית והקולנוע ההיסטורי המוקדם ;התבוננות בינתרבותית בעידן הלאומיות החדשה וכו'…
הסמינר עושה שימוש במגוון רב של מקורות וחומרים הכוללים: חיבורים פילוסופיים, ספרות מסעות, ספרות מדעית ופסאדו-מדעית (אתנוגרפית ואנתרופולוגית) מוסיקה וקולנוע.