מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005

0628.3079  הסובייקט ואי-המשכיות
ד"ר עידית אלפנדריסמינר
הסמינר יציג קשר חדש בין הסובייקט לבין אי-המשכיות. בסמינר יבדקו הסטודנטים כיצד הרומן של המאה-התשע עשרה והפסיכואנליזה מתארים ומנתחים את הקשר בין הסובייקט לבין אי-המשכיות, כל אחד לשיטתו.

הרומן הריאליסטי מתעניין בסובייקט שחווה אי-המשכיות מפני שהוא התייחסותי. הסטודנטים יחקרו את הדיאלקטיקה בין התייחסותיות לאי-המשכיות ברומנים הנלמדים. כאשר הגיבור יוצא קשרים עם האחרים הוא עובר אי-המשכיות מסיבות מגוונות. ראשית, הדיבור של הסובייקט באי-המשכיות הופך להיות מעורבב בדיבור של האחרים. שנית, הגיבור הזה מאחד בין תשוקתו לבין זו של האחר, ומבחין כשהתשוקות מבולבלות. בהמשך יבהירו הסטודנטים את הקשר בין מובחנותם של האחרים לבין בידודו של הסובייקט. קהילה פעילה ואחדותית עולה מתוך כזו תקשורת חברתית.

אולם, בו בזמן, התייסותיות גורמת לאי-המשכיות לחלחל לסובייקט. הרומנים הריאליסטים ששייכים ל"מסורת הגדולה" מתמקדים בחברתיות; הם נסובים סביב הגיבור ההתייחסותי. הוא מכיל אי-המשכיות ומיבא אל תוך הסיפור רמה גבוהה של "נרטביליות," בניסוחו של די. אי. מילר. הסובייקט ההתייחסותי מניע לפעולה וגורם להסתעפות של הנרטיב. בנוסף לכך, הסובייקט ההתייחסותי מאייש את המרכז המוסרי של הבמה ברומן. החברה מרוויחה מגיבור שסופג אי-המשכיות, ממשיך לקיים קשרים, ומשיג את מטרותיו.

הסמינר ינתח את הקטגוריה עצמה של האני הלא-המשכי. ראשית, יחקרו הסטודנטים את הדיאלקטיקה של החשיבה המודעת והלא-מודעת כפי שניסחה פרויד. בהמשך, ילמדו הסטודנטים את היחס בין הזדהות השלכתית והפנמתית, שהוא מרכזי בעבודות של בית הספר הבריטי לפסיכואנליזה. הסמינר יסתיים בחקר מקומה של הפסיכואנליזה היום. תוך שהם קוראים תיאוריות של פסיכואנליטיקאים עכשוויים, הסטודנטים יבחנו כיצד מאפשרת הפסיכואנליזה לשינוי ממצבים של עיוותי אגו, לחשיפה של האני האמיתי, ולהעצמת הכושר להתייחסותיות. כאשר הם ילמדו להשתמש בטקסטים פסיכואנליטיים, הסטודנטים יהיו מצוידים בכלים טובים יותר להבנת הסובייקט ברומנים שהם קוראים.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 14/06/2005 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 07/08/2005 בשעה 12:30