מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005

0618.2936  כוח השיפוט ויצירת האמנות
מר מנחם גולדנברגשיעור
באמצע המאה ה- 18 (1757) תוהה אדמונד ברק בספרו על היפה והנשגב האם אפשר שהפילוסופיה, קרי התבונה, תצליח לתפוס ולנסח בעזרת חוקים את תחום התחושות והרגשות? בשלהי אותה מאה (1790) משלים קאנט את מפעל הביקורת בספר על כוח השיפוט שם הוא למעשה מניח את הקרקע להכלת האסתטי בחקירה הפילוסופית ובעיקר זו הרפלקטיבית (מטא-פיזית). אך מדוע על החקירה הפילוסופית לשלוט באסתטיקה, וכיצד אם בכלל אפשרי הדבר? שימת דגש על האסתטי כמו גם, לבסוף, האימוץ של האמנות 'כפעילותם המטאפיזית של החיים', כפי שאומר ניטשה, מובילה לתפיסת האסתטיקה כמתודה פילוסופית העומדת בבסיס חשיבתם של מגוון הוגים מרכזיים במאה ה- 20. בקורס נעמוד על יחסי הגומלין בין החקירה הפילוסופית והאסתטיקה (דחייתה, הנסיון לשלוט בה, קבלתה, והפיכתה למתודה פילוסופית לידיעת האמת והמשמעות) והביטויים הפילוסופים שלהם. אחת מההשלכות, של יחסים מורכבים אלו, היא השינויים שחלים בתפיסת הפילוסופיה את כוח השיפוט, את הידע, ואת עצמה, שינויים אשר הובילו לטישטוש הגבולות בין פילוסופיה ואמנות.
הוגים מרכזיים בהם נעסוק בקורס: קאנט, שילר, שופנאהואר, ניטשה, היידיגר, קאבל.
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': 15/06/05 ב- 9:00 עד 23/06/05 ב- 13:00
סמסטר ב', מועד ב': 26/07/05 ב- 9:00 עד 03/08/05 ב- 13:00