מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005

0618.2801  מדיום ותיאוריה מודרניזם ופורמליזם
גב' מיכל גלשיעור
בשיעור זה ננתח תפיסות אסתטיות מודרניסטיות פורמליסטיות ואנליטיות שהתפתחו במאה ה-20 בעקבות צמיחת המופשט באמנות. נעסוק בתיאוריות של מודרניסטים פורמליסטים כמו בל, פריי שהציגו את צורת היצירה האמנותית כמהות האסתטית שלה, את תכונותיה הפנימיות כרלוונטיות לזיהוי ושיפוט אסתטיים, וניסו לשמר את היצירה כמדיום אוטונומי ולנטרל אותה ממשמעות ומייצוג. נעסוק גם בתיאוריות של גרינברג ופריד שהציגו את האמנות כמדיום טהור שחוקר את עצמו. נעבור בקצרה דרך אסתטיקונים פוסט מודרניסטים וסמיוטיקונים שיצאו כנגד הפורמליזם והציגו את היצירה כסמל משמעותי, שתכונותיו האסתטיות תלויות הקשרים חברתיים ופוליטיים. נבדוק הגדרות שונות של צורה ותוכן של היצירה. נשאל שאלות כמו האם יש הבדל בין הקומפוזיציה של התמונה (תכונה פנימית) למה שהיא מייצגת (תכונה חיצונית), בין משיכת מכחול לחשיפת כוחות חברתיים, ומה המחיר ששילמו יצירות האמנות וצופיהן על תשובות של הסמיוטיקונים החדשים שטשטשו את ההבדל בין קומפוזיציה לייצוג.

ביבליוגרפיה חלקית
Beardsly, Monroe, C. Aesthetics.
Bell, Clive. Art.
Fry, Roger. Vision and Design.
Greenberg. Clement. Art and Culture.
Fried, Michael. Art and Objecthood: Essays and Reviews
Greenberg, Clement. Modern Art and Modernism.
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': 14/06/05 ב- 9:00 עד 22/06/05 ב- 13:00
סמסטר ב', מועד ב': 17/07/05 ב- 9:00 עד 25/07/05 ב- 13:00