מעודכן ליום שישי 10 בספטמבר 2004

0618.1068  קריאה מודרכת א'
מר איתי אהרה , גב מירב אלמוג , גב ענת אשר , מר ברק בן נתן , גב אריאנה גוטמן , גב זואי זיו גוטצייט , גב מיכל גלייטמן , מר רם טובולסקי , גב טל כורם , גב איריס מאיר , גב נעמה צאל , מר אורי רוטלוי , גב הילי שפיראתרגיל
לשיעור שלוש מטרות עיקריות:

1. פיתוח מיומנותו של התלמיד בקריאת טקסטים פילוסופיים.
2. הקניית מיומנות ביבליוגרפית.
3. הענקת כלים בסיסיים לכתיבת עבודות אקדמיות.

1. המטרה המרכזית של שיעור קריאה מודרכת היא פיתוח יכולתו של התלמיד להתמודד עם טקסט פילוסופי. השיעור מתמקד בקריאה בטקסט מרכזי מתולדות הפילוסופיה. הטקסט הנידון משמש רק כדגם לטקסטים פילוסופיים בכלל והמטרה אינה להתמקד בהגותו של הפילוסוף שכתבו. כל שיעור מטפל בחלק מהטקסט וכל שיעור מתפתח בד"כ מתוך השיעור שקדם לו. במהלך השיעור עצמו נחשפים, תוך כדי דיון שיטתי בכיתה, הדגשים מיוחדים המאפיינים קריאה פילוסופית בטקסטים. בתוך הקריאה והדיון הצמוד, המתלווה אליה, נחשפת האסטרטגיה הטיעונית של הטקסט, המבנה הלוגי של הטיעונים, הנחות היסוד המובלעות והגלויות, והמאפיינים הבולטים האחרים המייחדים כתיבה פילוסופית. דגש מיוחד ניתן לדיון המתרחש בכיתה בצמוד לקריאת הטקסט. במהלך הדיון מעמת התלמיד באופן פעיל את עמדותיו המוקדמות ולומד להכיר את התכונות המייחדות דיון פילוסופי חי.
2. מטרה נוספת של השיעור היא הקניית יכולת בסיסית לשימוש בביבליוגרפיה, וזאת כדי לשפר את יכולתו של התלמיד להתמודד עם ארגון ואיסוף חומר הנדרש לצורך כתיבתן של עבודות אקדמיות מורכבות בשלבים המתקדמים של לימודיו. בתוך כך לומד התלמיד להכיר את התהליך הנדרש לארגונו של חומר וכן את מבנה הספרייה ושירותיה השונים (הכרטסת, המחשב, האינדקסים הפילוסופיים, השאלה בין-ספרייתית וכו'). במסגרת זו נדרש התלמיד לבצע תרגיל ביבליוגרפי מסכם שבו הוא משתמש, בפועל, במיומנות שרכש.
3. מטרה שלישית ואחרונה של השיעור, היא הקניית מיומנות בכתיבתן של עבודות אקדמיות. במהלך השיעור נדרש התלמיד לכתוב מספר תרגילים, בד"כ בצמוד לדיון המתנהל בכיתה, מתוכם הוא לומד להכיר את הכללים ואמות המידה המאפיינים עבודה אקדמית, תוך כדי הדרכה אישית צמודה.

ציונו הסופי של השיעור מורכב מציון הבחינה המסכמת ומציוני התרגילים, אותם הגיש התלמיד במהלך הסמסטר.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 25/01/2005 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 13/04/2005 בשעה 18:00
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 09/06/2005 בשעה 16:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 13/07/2005 בשעה 12:30