מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005

0616.2206  פירוש ר' שמואל אבן תיבון למעשה מרכבה
גב' רבקה קנלרשיעור
'מעשה מרכבה', או בלשונו של הרמב"ם ה'מדע האלוהי', ובשפה הפילוסופית - המטפיזיקה, מהווה נדבך בסיסי בכל שיטה פילוסופית-תיאולוגית הן מפאת מעלתם של מושאי הדיון: האל והשכלים הנבדלים, והן משום שכל הנושאים המרכזיים כגון הקוסמולוגיה (ונושא הבריאה), תורת השכל, ההשגחה, והשארות הנפש תלויים בה.
ר' שמואל אבן תיבון, מתרגמו, פרשנו הראשון של הרמב"ם ומפיץ תורתו, היה גם הוגה דעות בזכות עצמו והשפיע רבות על דורות של הוגים אחריו. בספרו הפילוסופי 'מאמר יקוו המים' הקדיש ר' שמואל אבן תיבון מספר פרקים לדיון ב'מעשה מרכבה' על פי חזיונותיהם של יחזקאל (פרק א'), ישעיהו (פרק ו') ו'סולם יעקב' (בראשית פרק כ"ו).
חזיונות אלה, עפ"י התפישה המקובלת על הוגי ימי-הביניים ור' שמואל אבן תיבון ביניהם, מכילים בראש ובראשונה, גם אם במרומז, תכנים הקשורים במטפיזיקה. לצדם של תכני המטפיזיקה מתייחסים פרקים אלה גם לתכנים הקשורים בעולם הגלגלים, בתורת השכל ובהדרכת האדם בהשגת שלמותו האחרונה (וזאת ע"י השגת ההוויה בכללותה מן העולם השפל עד העולם העליון והישויות הכלולות בו).
הקורס יעסוק בפרושו של ר' שמואל אבן תיבון לטקסטים הללו ובהשלכותיה של תפישת המטפיסיקה שלו על כלל שיטתו. במסגרת הקורס אתייחס גם להשוואת עמדתו של אבן תיבון לזו של הרמב"ם כדי לברר מהי תרומתו של אבן תיבון לדיון הפילוסופי בנושא 'מעשה מרכבה'.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 23/06/2005 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 24/07/2005 בשעה 9:00