מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005

0615.2539  מאה שנים של תלישות: פרט וחברה בסיפורת העברית של המאה העשרים
גב' עינת ברעם אשלשיעור
ברבע הראשון של המאה העשרים כבש את הסיפורת העברית גיבור ספרותי חדש: התלוש. דמות זו הייתה תוצר של שבר תרבותי חריף, שגזר על הצעירים העבריים להיטלטל בין העולם המסורתי הישן, שממנו ניתקו מתוך בחירה, לבין העולם החדש, שבו התקשו להכות שורש. סיפורת התלושים עסקה אפוא בשאלות של זהות אישית, חברתית ולאומית והיא שיקפה באמצעות סיפורו של היחיד את פניו של הדור ואת מצוקותיו. חלקו הראשון של הקורס יעסוק בסיפורים שכתבו נציגיה הבולטים של הסיפורת בתקופה זו, בהם ברדיצ'בסקי, ברקוביץ' וגנסין.
שאלת יחסו של היחיד אל החברה והלאום תוסיף ותיבדק גם בסיפורת שנכתבה לאחר מלחמת העולם הראשונה, עם התקת מרכז הכובד של הספרות העברית אל ארץ ישראל. שאלת התוכן שיצקה 'עלילת העל הציונית' אל חיי הפרט תידון ביצירות מאת עגנון וברנר.
חלקו האחרון של הקורס יבחן את התפרקותו ההדרגתית של הנרטיב הציוני משנות השישים ואילך ואת הסיפורים הפרטיים שהמירו אותו; אלה מייצגים חיפוש - קדחתני, נואש או אפטי - אחר זהות וגאולה אישיים. הסיפורים שיידונו בחלק זה של הקורס יהיו פרי עטם של עמוס עוז, אלי עמיר, רות אלמוג, יהושע קנז, דליה רביקוביץ, אורלי קסטל-בלום ועוזי וייל.
הערות: חובות הקורס: נוכחות סדירה בהרצאות, קריאה שוטפת של יצירות ספרות וחומר עיוני, בחינת סיום.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 15/02/2005 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 15/04/2005 בשעה 9:00